Kařez/Zbiroh — Od půlnoci z 27. na 28. dubna zastavují osobní vlaky na nové železniční zastávce Kařez. Ta se nachází na trati 170 Beroun – Plzeň – Cheb. Prvním vlakem, který zastavil na této zastávce, byl rychlík R 828 z Prahy do Plzně. Úderem půlnoci také skončila éra osobní dopravy ve stanici Zbiroh, která odbavovala cestující od roku 1913. V provozu je zatím pouze jedno nástupiště ve směru na Prahu, kde ovšem zastavují vlaky v obou směrech. Nástupiště svou délkou 300 m umožňuje zastavování i pro ty rychlíky, které dříve zastavovaly ve Zbirohu. Menší vlnu nevole obyvatel Zbirohu vyvolalo umístění zastávky Kařez, která se nachází zhruba o 800 metrů dále od bývalého nádraží ve směru na Plzeň. Hlavní příčinou nespokojenosti byl fakt, že se cestujícím prodraží cestování. Stavba zastávky Kařez s sebou nese i pozitiva. Mezi ty hlavní patří umístění zastávky v docházkové vzdálenosti obce Kařez, bezbariérový přístup na nástupiště s výškou 550 mm nad temenem kolejnice a vybudování přestupního terminálu pro zastavování přípojných autobusů zejména pro obyvatele Zbirohu, kteří byli na tento systém zvyklí už ze stanice Zbiroh - ta byla vzdálena od stejnojmenného města 4 kilometry. Systém autobusů na zavolanou zůstává stále v platnosti.
Součástí terminálu je také parkoviště P+R pro dvacet aut, naopak stání pro cyklisty chybí. Jak již bylo zmíněno, zastávka Kařez ještě není kompletní. Dne 30. dubna odstartovalo snášení traťové koleje a přípravné práce pro stavbu nástupiště ve směru na Plzeň. Nově položený svršek spolu s nástupištěm a lávkou přes trať, která povede přímo k autobusové zastávce, bude hotov do poloviny června. Do té doby budou muset cestující používat blízký nadjezd a spoléhat se tak při přestupech na solidaritu vlakového doprovodu či řidičů autobusů, kteří i nad rámec plnění jízdního řádu počkají na dobíhající cestující. Jak si vyzkoušel náš redaktor, není snadné v některých případech přestup při využití nadjezdu stihnout. Bohužel tato nepříjemná situace bude i po dokončení celého projektu přetrvávat pro cestující na vozíku, kteří budou nuceni využívat dále silniční nadjezd s přístupovou rampou od zastávky a bude pro ně takřka nemožné stihnout v některých případech přestup mezi autobusem a vlakem.
Další novinkou na této trati by měla být zastávka Borek, která se bude dodatečně dodělávat do již rekonstruovaného úseku trati nedaleko Rokycan. Datum jejího zprovoznění se stanoveno na konec měsíce srpna tohoto roku.
Zdroj: Správa železniční dopravní cesty, České dráhy, Rokycanský deník; foto: autor
Inteligentni podpora podobnych napajecich autobusovych linek na rychlou dalkovku by na par mistech mohla pomoci, protoze dodava komfortnejsi rozvoz zakaznictva po meste. Zbiroh tak nejak funguje (rozhodne ne idealne), hodne dlouho a jalove se zvani o Sedlci > Hermanickach a nasel by se urcite i dalsi pripad 5-10 tisicoveho sidla "tesne" minuteho hlavni trati...
Samozrejme souhlasim s tim, ze provedeni je v tomto pripade velmi sverazne... :)
Podle mě je to celé zbytečně přehnané. Kýžené rychlosti z Prahy do Plzně a dále do Německa stejně pomůže až VRT, tato trať se podle mého názoru měla hlavně opravit a případně upravit oblouky pro průjezd vyšší rychlostí (větší převýšení/naklápění souprav). Zastávka Kařez pro obsluhu obce mohla být v případě potřeby zřízena úplně stejně i na staré trati.
Také zastavování rychlíků v té zastávce se mi moc nezdá. Spojení ze Zbirohu se dá realizovat i s přestupem ve větších stanicích (Rokycany, Hořovice), kam odtud autobusy stejně po staré hlavní silnici jezdí. Tím nemám nic proti stávajícímu modelu, jen mi nepřijde moc efektivní (možná by to částečně spravily svižnější zastávkové vlaky). Záleží na časových polohách alternativ.
Pokud jde o samotný přestup, je opravdu takový problém přestupní dobu trvale přizpůsobit i přístupu druhou cestou? Riziko ujetí přípoje je zcela klíčové pro použitelnost spojení a pár minut navíc už nikoho nezabije, pokud je alternativou několikahodinové čekání na další spoj...
A ty stěny na kopci jsou opravdu obludné.
Schema budouciho stavu se objevilo na k-repu: http://www.k-report.net/discus/messages/28/731554-231648.xls
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.