Głuchołazy – Peážní trati mezi Mikulovicemi a Jindřichovem ve Slezsku možná hrozí, podle drážních odborníků, úplné uzavření. Důvodem je neuspokojivý stav železničního svršku v okolí stanice Głuchołazy, po němž musí vlaky jezdit třicetikilometrovou rychlostí. Ačkoliv ministerstvo dopravy České republiky, potažmo České dráhy, platí za užívání dopravní cesty ročně nemalé peníze, polská strana do infrastruktury neinvestuje. 17 kilometrů dlouhý úsek na polském území, za nějž je jakožto správce infrastruktury zodpovědná společnost PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), tak nadále chátrá. Jak vyplynulo z posledního jednání polského ministerstva dopravy, je uvažováno o třech řešeních – uzavření tratě, oprava dotčeného úseku nebo snížení poplatků za průjezd Polskem. Prozatím se do nedohledna odsouvají i úvahy o nové zastávce na trati v Głuchołazích. Polská strana již v minulosti zastavila provoz svých osobních vlaků do Głuchołaz, rovněž tak ve výběrovém řízení, připravovaném Ministerstvem dopravy ČR na linku Ostrava – Krnov – Olomouc, se (prozatím?) neuvažuje s větví Krnov – Głuchołazy – Jeseník. Špatný stav trati ale netrápí pouze vlaky na Jesenicku, obdobně je na tom i trať mezi Hrádkem nad Nisou a Varnsdorfem.
Zdroj: ČT
Trať přes Polsko už teď využívají POUZE české vlaky, přesto to Poláci z pochopitelných důvodů nepustí.
(podobný peážní camrňous mezi Zittau a Prezervativovem :-), vedoucí přes Polsko a Polsku placený, dokonce vůbec není napojený na síť PLK, tudíž na něm žádné "polské" vlaky ani jezdit nemůžou)
Na kousku mezi Mikulovicemi a Glucholazy je na polském území tuším 5 přejezdů, ovládaných MANUÁLNĚ ze 4 závorářských stanovišť (to máte 8 lidí denně), v Glucholazech platíme Polákům výpravčího a možná signalistu...
Dusanh: Nikdo jim nebrání odřezat 200m úsek za Glucholazy, aby se "nemohlo" do vnitrozemí.
A ten jeden manipulák tejdně, ten Poláci převedou do vrtulníkové trakce? :-)
Jinak k článku - kde autor přišel na třicetikilometrovou rychlost? (i v té ČT mluvili o čtyřicítce :-)
Pravda je taková, že od Mikulovic st.hr. do Gl. (cca 5 km) se jezdí 40 km/h a mezi Gl. a Jindřichovem st. hr. (11 km) pak 60 km/h. Třicítka tam nikde není (resp., abych byl přesný, minulý týden, kdy jsem tam dva dny jezdil na stanovišti strojvedoucího, tam ještě nebyla :-)
Trať na Jindřichov je v celku dobrém stavu, vůz jezdí celkem klidně. Spodní stavba bytelná (Prusko...), náspy a zářezy, jakožto i některé opěrné zdi mostů jsou pro dvojkolejku. Trať je po vyjetí z Gl. krásně přímá, oblouky asi 3, vcelku mírné. Osmdesátku by to zvládlo zcela bez problémů (kdyby se chtělo).
Větev na Mikulovice je horší (jak trasováním - malé poloměry oblouků, úrovňová křížení se silnicemi, tak technickým stavem).
Nejhorší je pak vlastní stanice. Elektromechanika, mechanická návěstidla německého typu, světelné jednosvítilnové předvěsti (žlutá svítí 8 sekund, pak problik, že ho sotva zaregistrujete (nebyla to větev?), pak svítí 12 sekund, zase kraťoučký problik, pak 10 sekund... návěst "Očekávejte 40"). Kolejiště v mizerném stavu a co nejhorší - absolutně blbá konfigurace kolejiště. Od Jindřichova se dá vjet (k peronu) jen na tuším 3. kolej (a z druhé odjedete zas jen do Mikulovic), takže když je v Gl. křižování, musí se vlak směr Mikulovice dostat na 2. kolej posunem přes Nyské zhlaví... ("nejde" ani vjet oběma vlaky na tu 3. kolej, Poláci neumějí "vjezd na obsazenou", ani na elmech)
(zkusím sem dát schéma problému, jestli to vyjde...)
Mikulovice
-----------------2--------/---- Nysa
-----------------3--------
Jindřichov
ČD (ještě unitární) chtěly na své náklady kolejiště upravit, aby šlo vjíždět a odjíždět odkudkoliv kamkoliv, ale PKP nechtěly.
Varianta spojky zcela obcházející stanici Glucholazy by asi narazila (na baráky :-), v tom triaglu "za mostem", kde už skoro nic není, by se to asi nepodařilo vytočit.
Že by se najednou přišlo na to, že by tyto rychlíky překážely? A odůvodnění vysokými poplatky na polském území se zrovna hodí do krámu?
2) je někde v Polsku trať, která je majetkem cizí země? Já si to vzhledem k nadmíru propracované polské legislativě ani neumím představit.
Tudíž závěr: Polsko se předmětných tratí nikdy dobrovolně nevzdá. Pokud se nezmění polské pojetí předpisů pro technický stav drah, pak odhaduji životnost tratě Glucholazy - st. hranice Mikolovice na 20-30 let, tratě Glucholazy - st. hranice Jindřichov na 50-80 let. Čáru přes rozpočet může udělat nezájem o provozování dopravy z české strany. Zdravím, ZdŠ
Precedent k tomu je, trať Ebersbach-Bischofswerda také vede necelý kilometr po českém území, ačkoliv ji v celé délce udržuje DB. Jediné, co by tomu mohlo bránit, je nějaký dostatečně vypatlaný polský nácek, který by nepřenesl přes srdíčko, že si cizáci staví tratě výsostném polském území.
Jako drážní nadšenec a původem "Čechoslovák" bych viděl modernizaci a dostavbu Ondřejovice - Zlaté Hory - Jindřichov včetně takové modernizace trati do Opavy, aby byla jízdní doba Jeseník - Svinov 1:30hod.
Divím se, že toto nebylo uděláno již za první republiky, když takovéto tratě na pomezí s Maďarskem švihali jako Baťa boty. Možná bylo toto území na ODStřel, protože se dost dobře nedalo bránit. Možná by to nějaký historik mohl upřesnit.
Další možnost, i když dražší, avšak celkově přínosnější by byla modernizace a novostavba trati Šumperk - Jeseník s 6,4km dlouhým tunelem pod Červenohorským sedlem. Pak by Jeseník - Svinov byla jízdní doba cca 2 hodiny (podle přestupů v Zábřehu, či Olomouci). Pořád lepší než současný stav.
Z hlediska investic je to o několik řádů vyšší cifra (než peážní poplatek), avšak na stejné úrovni, jaké tečou do silnic I.tříd. Takže žádná megalománie, ale běžná stavba na úrovni roku 1930.
07.02.2010 (7:16)
Mirekmir/ Před tak 5 lety jsem někde četl, že za Hlucholazskou peáž poláci chtějí 8 mega ročně? Snad se nepletu?
( http://www.zelpage.cz/zpravy/7575 )
Myslím, že na udržení tratě je to ažaž :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.