..: JIKORD v březnu zavádí na zkoušku několik nových spojů :..

Regionova na trati 326, 18.2.2007, foto: EightyFour České Budějovice — Nejen mnohá jihočeská města a obce, ale i samotní cestující nesouhlasí s dopravní politikou jihočeského koordinátora veřejné dopravy, společnosti JIKORD, který od počátku nového grafikonu opět omezil železniční dopravu na většině tratí. O těchto úpravách jsme vás již informovali ke konci minulého roku. Mírného posílení se dočkal jen úsek trať 220 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Jihočeský kraj nyní vlaky na zkoušku na vybrané tratě přidá. Konkrétně se bude jednat o trať 190 v úsecích České Budějovice – Číčenice a Strakonice – Horažďovice předměstí. Nové spoje se podívají rovněž na trať mezi jihočeskou metropolí a stanicí Vyšší Brod klášter na tratě 196 a 195. V podstatě obratem se však i proti tomuto kroku objevila kritika ze všech stran. Týká se především příliš krátké délky zkušebního provozu a také nevyhovujícím časovým polohám některých spojů.

Ty začnou jezdit ve vybraných dnech od 19. do 30. března, individuálně podle konkrétních spojů, a to navzdory původním slibům a spekulacím, které se objevily například na serveru iDnes.cz, který tvrdil, že vlaky budou na zkoušku jezdit až do června. Tak tomu však není, zástupci kraje a Českých drah budou vytíženost spojů sledovat a vyhodnocovat po dobu pouhého jednoho týdne, na základě čehož pak jejich provoz buď teprve s červnovou změnou jízdních řádů objednají až do konce roku, nebo naopak tuto myšlenku definitivně zavrhnou. Konečné časové polohy a přesný počet nových spojů JIKORD zveřejnil začátkem března na svém webu. Bude se jednat o dva páry spojů mezi Horažďovicemi a Strakonicemi, jeden spoj z Číčenic do Českých Budějovic, pár spojů mezi Dívčicemi a krajským městem, a také jeden pár spojů mezi Českými Budějovicemi a Vyšším Brodem. Na ostatních tratích se nic nemění, doprava tak například zůstává zastavena mezi Dívčicemi a Netolicemi a regionální doprava zůstává výrazně omezena i na hlavní trati 220 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi.

Otázkou pro mnohé také zůstává, jak může JIKORD vytíženost spojů objektivně vyhodnotit za jediný týden provozu, zvlášť v době, kdy po republice probíhají jarní prázdniny, a navíc nedochází ke změnám jízdních řádů autobusů, aby byly zajištěny návazné přípoje k novým vlakům. Někteří také namítají, že časové polohy některých nových spojů nejsou vyhovující, což se týká například obcí v okolí trati 190. Zde je však nutno podotknout, že alespoň v tomto případě se JIKORD snaží obcím vyjít vstříc a o časových polohách některých zkušebních spojů se bude alespoň dodatečně jednat.

810 Slavonice 9.9.2003 foto: Martin Hahn Jak ale nedávno upozornila Česká televize, pokud budou nové spoje v červnu zavedeny, bude to na úkor jiných vlaků. Konkrétně se mluví o výraznějším omezení vlaků na trati Kostelec u Jihlavy – Slavonice. Zatímco kraj Vysočina na svém úseku trati z Kostelce do Dačic dopravu omezit nechce, Jihočeský kraj ji na svém území mezi Dačicemi a Slavonicemi pravděpodobně zredukuje. To potvrzuje i Dopravní plán JIKORDu na léta 2012 – 2016, který toto potvrzuje, a je z něj patrné, že se můžeme "těšit" i na další omezování železniční dopravy v kraji, ačkoli od roku 2006 došlo k poklesu objednávky již o téměř 12 procent. V dalších letech tak můžeme pravděpodobně čekat rovněž redukci vlaků na tratích Číčenice – Týn nad Vltavou (zde navzdory úmyslu část dopravních výkonů nabídnout jiným dopravcům), Blatná – Strakonice či Blatná – Nepomuk.

Hlavním argumentem jihočeského koordinátora je hlavně vysoká cena vlakových spojů, která se pohybuje mezi 95 a 97 korunami za kilometr. Tato cena je, jak je všobecně známo, zprůměrována za všechny vlaky v kraji a je tak jednotná pro lehký motorový vůz i pro několikavozovou elektrickou soupravu. Řešením by mohlo být stupňování ceny podle kapacity či hmotnosti vlaku, což by posílilo konkurenceschopnost lokálních tratí vůči náhradě autobusy. K tomuto kroku však chybí potřebná vůle jak ze strany kraje, tak ze strany majoritního dopravce, Českých drah. Nadějí může být i příchod konkurence, kterou chce Jihočeský kraj pustit na některé šumavské lokálky, konkrétní termín ani výběrové řízení však stále nebylo vyhlášeno. Stejně tak je zatím v nedohlednu i vznik integrovaného dopravního systému či jednotného tarifu s ostatními druhy krajské dopravy.

Zdroje: iDnes.cz, ŽelPage, JIKORD, Dopravní plán 2012 - 2016, Česká televize


in2014 Poslat mail autorovi | 5.3.2012 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
05.03.2012 (13:18)  
AD 6360 - Ten, kdo se pohybuje kolem veřejné dopravy ví, že jakákoli reakce na rozšíření nabídky se může odrazit v obsazenosti nejdříve po měsíci.

To je sporné. Vzpomínám, když se zavedl Sp 1880 z Liberce do Pardubic, tak hned první den provozu byla obsazenost ve Dvoře Králové dosahující 75 % (854+2xBtn). Na dopolední hodiny velice slušné...
05.03.2012 (12:41)  
Ad IDS - Samotné zavedení IDS rozhodně není příčinou toho, co vzniklo v Pardubickém kraji. Za to nemůže IDS, ale ti pseudoodborníci z firmy OREDO, kteří veřejnou dopravu v kraji rozmetali stejně tak jako JIKORD v Jčk. Výhodou IDS je hlavně jednotné jízdné, což funguje i u Ireda.
registrovaný uživatel Kakov 
05.03.2012 (12:13)  
AD 6360:
co způsobil IDS v Pardubickém kraji? (ptám se z neznalosti)
za IDP (Plzeň) musím říct, že dlouhodobě POVED nezvládá tarifní integraci.. ostatní už jde vcelku slušně
05.03.2012 (12:04)  
Povzdech o chybějícím IDS bych bral spíše jako určitý folklór a frázi. Stačí nahlédnout do Pardubického kraje, co tam nedávno zavedený IDS způsobil nebo se podívat na přípravy IDS v Plzeňském kraji. Rozhodně to není tak úžasné, jak si mnozí nositelé růžových brýliček představují.
05.03.2012 (12:00)  
Ten, kdo se pohybuje kolem veřejné dopravy ví, že jakákoli reakce na rozšíření nabídky se může odrazit v obsazenosti nejdříve po měsíci. Těžko si někdo kvůli jednomu, či dvou týdnům upraví směny, popřípadě najde jinou práci.

Tuším, že Jč kraj je jedním z mála krajů, kde kompenzace za výkony odpovídá typu nasazené soupravy. Je ovšem také pravdou, že pokud neustále omezujeme dopravu, logicky vzrůstá cena za kilometr, neboť fixní náklady zůstávají a nelze je "rozpustit" ve více vlacích. Tržby pak logicky klesají. Díky podobnému přístupu se může přihodit, že v budoucnu, pokud bude zachován jen jediný pár vlaků s celkovým výkonem 1 km, bude cena vlakokilometru rovna poplatku za dopravní cestu, plus naftu, plus plat pana Kosmaty :-D.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko