..: JIKORD v březnu zavádí na zkoušku několik nových spojů :..

Regionova na trati 326, 18.2.2007, foto: EightyFour České Budějovice — Nejen mnohá jihočeská města a obce, ale i samotní cestující nesouhlasí s dopravní politikou jihočeského koordinátora veřejné dopravy, společnosti JIKORD, který od počátku nového grafikonu opět omezil železniční dopravu na většině tratí. O těchto úpravách jsme vás již informovali ke konci minulého roku. Mírného posílení se dočkal jen úsek trať 220 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Jihočeský kraj nyní vlaky na zkoušku na vybrané tratě přidá. Konkrétně se bude jednat o trať 190 v úsecích České Budějovice – Číčenice a Strakonice – Horažďovice předměstí. Nové spoje se podívají rovněž na trať mezi jihočeskou metropolí a stanicí Vyšší Brod klášter na tratě 196 a 195. V podstatě obratem se však i proti tomuto kroku objevila kritika ze všech stran. Týká se především příliš krátké délky zkušebního provozu a také nevyhovujícím časovým polohám některých spojů.

Ty začnou jezdit ve vybraných dnech od 19. do 30. března, individuálně podle konkrétních spojů, a to navzdory původním slibům a spekulacím, které se objevily například na serveru iDnes.cz, který tvrdil, že vlaky budou na zkoušku jezdit až do června. Tak tomu však není, zástupci kraje a Českých drah budou vytíženost spojů sledovat a vyhodnocovat po dobu pouhého jednoho týdne, na základě čehož pak jejich provoz buď teprve s červnovou změnou jízdních řádů objednají až do konce roku, nebo naopak tuto myšlenku definitivně zavrhnou. Konečné časové polohy a přesný počet nových spojů JIKORD zveřejnil začátkem března na svém webu. Bude se jednat o dva páry spojů mezi Horažďovicemi a Strakonicemi, jeden spoj z Číčenic do Českých Budějovic, pár spojů mezi Dívčicemi a krajským městem, a také jeden pár spojů mezi Českými Budějovicemi a Vyšším Brodem. Na ostatních tratích se nic nemění, doprava tak například zůstává zastavena mezi Dívčicemi a Netolicemi a regionální doprava zůstává výrazně omezena i na hlavní trati 220 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi.

Otázkou pro mnohé také zůstává, jak může JIKORD vytíženost spojů objektivně vyhodnotit za jediný týden provozu, zvlášť v době, kdy po republice probíhají jarní prázdniny, a navíc nedochází ke změnám jízdních řádů autobusů, aby byly zajištěny návazné přípoje k novým vlakům. Někteří také namítají, že časové polohy některých nových spojů nejsou vyhovující, což se týká například obcí v okolí trati 190. Zde je však nutno podotknout, že alespoň v tomto případě se JIKORD snaží obcím vyjít vstříc a o časových polohách některých zkušebních spojů se bude alespoň dodatečně jednat.

810 Slavonice 9.9.2003 foto: Martin Hahn Jak ale nedávno upozornila Česká televize, pokud budou nové spoje v červnu zavedeny, bude to na úkor jiných vlaků. Konkrétně se mluví o výraznějším omezení vlaků na trati Kostelec u Jihlavy – Slavonice. Zatímco kraj Vysočina na svém úseku trati z Kostelce do Dačic dopravu omezit nechce, Jihočeský kraj ji na svém území mezi Dačicemi a Slavonicemi pravděpodobně zredukuje. To potvrzuje i Dopravní plán JIKORDu na léta 2012 – 2016, který toto potvrzuje, a je z něj patrné, že se můžeme "těšit" i na další omezování železniční dopravy v kraji, ačkoli od roku 2006 došlo k poklesu objednávky již o téměř 12 procent. V dalších letech tak můžeme pravděpodobně čekat rovněž redukci vlaků na tratích Číčenice – Týn nad Vltavou (zde navzdory úmyslu část dopravních výkonů nabídnout jiným dopravcům), Blatná – Strakonice či Blatná – Nepomuk.

Hlavním argumentem jihočeského koordinátora je hlavně vysoká cena vlakových spojů, která se pohybuje mezi 95 a 97 korunami za kilometr. Tato cena je, jak je všobecně známo, zprůměrována za všechny vlaky v kraji a je tak jednotná pro lehký motorový vůz i pro několikavozovou elektrickou soupravu. Řešením by mohlo být stupňování ceny podle kapacity či hmotnosti vlaku, což by posílilo konkurenceschopnost lokálních tratí vůči náhradě autobusy. K tomuto kroku však chybí potřebná vůle jak ze strany kraje, tak ze strany majoritního dopravce, Českých drah. Nadějí může být i příchod konkurence, kterou chce Jihočeský kraj pustit na některé šumavské lokálky, konkrétní termín ani výběrové řízení však stále nebylo vyhlášeno. Stejně tak je zatím v nedohlednu i vznik integrovaného dopravního systému či jednotného tarifu s ostatními druhy krajské dopravy.

Zdroje: iDnes.cz, ŽelPage, JIKORD, Dopravní plán 2012 - 2016, Česká televize


in2014 Poslat mail autorovi | 5.3.2012 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
06.03.2012 (8:22)  
Intercity:
Obvyklé míchání hrušek s jablky Vám přijde pragmatické? Klidně mohl vylhat cenu za přepravu jednoho pasažéra na Netoličce na 4 000,- vypadalo by to ještě lépe.Jistota desetinásobku. Pokud někdo akceptuje hloupě pokřivená čísla (a nemusím psát víc než to, že pro autobusy se NEZAPOČÍTÁVÁ cena dopravní cesty), to mě moc normální nepřijde. Zrovna v okolí Milevska v době před řáděním jikordu vlaky (ale i busy) prázdné vůbec nebyly. Dnes jezdí z Chyšek velký bus se 3mi lidmi, začaly vozit stejný vzduch jako vlaky, stačilo vymyslet blbé časy. Zkuste si dnes to jejich bustaxi objednat - v neděli třeba a využít "optimalizovaných" spojů na trase Kovářov - Jistebnice. Nebo nedělní Milevsk - Chyšky. Garantuji Vám, že na zastávkách nejsou ani čísla, kam volat. Ona tam čísla jsou, ovšem na taxislužbu. Ověřeno v srpnu 2011. Přitom cenu na dopravní cestu u žd stát dotuje, ovšem chybí účelové určení. Tak by mě zajímalo, kde za ty 2 roky ušetřené peníze žemla vykáže. Zatím nic nepředvedli (vyjma lhaní v regionálních plátcích) a mám obavu, že "organizátor" bude stát káenvé přesně ty peníze, co měl ušetřit. To se to pak opravují, kupují a staví baráky:) Když si ale lidi v kraji (to neplatí pouze na mafiozním jihu) nechají kadit na hlavy, tak jim není pomoci.
registrovaný uživatel rpet  mail  
06.03.2012 (7:42)  
@ InterCity:

to, co je napsano na strane 5 onoho tisku, neni az zas tak uplne mimo. naopak, presne to odpovida pragmaticke uvaze lidi, kteri nemaji zajem dotovat prazdne vlaky na bezvyznamne lokalni trati. zvlaste pak, da-li se VHD na onom useku zabezpecit jinak a levneji.

takze ano, myslenkove a principielne je popis v tom clanku vcelku prijatelny. zda se tak stane (stalo) ve skutecnosti, uz samozrejme ja neposoudim.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
05.03.2012 (21:08)  
Intercity: Nechci to tady pitvat, ale jsou to informace od jednoho jeho podřízeného, jde o vyšetřování z časů působení pana likvidátora na JH univerzitě, snad okolo stavebních úprav budov. Stejně to nic na rozhodování žemličky a jeho podržtašků nezmění. Změnu musí v tom divném kraji iniciovat někdo jiný, nenamáčený.
05.03.2012 (20:30)  
Nevím, kde jste vzali tu informaci o vyšetřování ředitele. Za přečtení stojí tohle (strana 5) nemá chybu... Ještě, že nebydlím v JČ.
http://www.jihocesketydeniky.cz/archiv/milevske-noviny/2010_51.pdf
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
05.03.2012 (19:46)  
Michal Jaroš:
Vím. Jindřichohradecká Univerzita. Přítel gooooogle ví více než já:) Také by mohl někdo méně časově zaneprázdněný zmapovat Žemličkovu činnost v roce 1997 v poradním týmu Římana. Jeden z návrhů na "úpravu příliš husté železniční sítě ČR" byl z pera tohoto mamlase. Opět bylo vše důvěrubudícími výpočty spočítáno (á la nešťastná Netolička), úspory bombastické, negativní důsledky žádné, nejlepší reklama na vložky z té doby by se mohla jít před tímto výtvorem zahrabat. Výsledkem měla být redukce v první etapě 30% sítě, přesnější údaje si moc nevybavuji, ale dokumenty se z té doby shánějí poměrně špatně.
05.03.2012 (18:54)  
Petr budvar: On byl ředitel Jikordu vyšetřován z majetkové trestné činnosti? Nevíte o tom něco bližšího??
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
05.03.2012 (18:26)  
No je to celkem pěkné počtení, stránky Jihočeského "koordinátora" dopravy. Ve Výsledcích internetových anket mě dostala otázka:
Jste spokojeni s kvalitou dopravních prostředků na železnici?
- ano (19 %)
- spíše ano (14 %)
- spíše ne (19 %)
- ne (43 %)
- nemohu posoudit (4 %)
Výsledky si může Žemla interpretovat třeba jako další pobídku pro pokračování likvidací Os, chybí počet hlasujících, opět přes všechny inženýry, docenty a různé mba "organizátora" výsledky přinejmenším zavádějící (zavánějící), neprůkazné a přímo šité pro mnohoznačný výklad. Příště třeba Jan Ziegler může v místním plátku klidně napsat tlustým titulkem: 43% obyvatel jižních Čech si přeje náhradu vlaků autobusy. Mediální support má tato klika skutečně výtečný.
Apropó, jak může vést organizaci člověk, jež byl v době jejího vzniku v podezření (a vyšetřován) z majetkové trestné činnosti?
registrovaný uživatel Busman 
05.03.2012 (17:44)  
Celé je to zastírací manévr. Všechny sdělovací prostředky daly do titulku, že Jihočeský kraj zavádí nové vlaky (na zkoušku), přičemž hlavním sdělením je, že omezuje Slavonice - Dačice. Čili negativní zpráva je veřejnosti "komunikována" holubem na střeše.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
05.03.2012 (17:12)  
Zdeněk Štěpánek:
Vzal jste mi to z klávesnice.... Co dodat? JIKORD je odkladiště jinde nepoužitelných lidí. Jinak si tyto "počiny" nelze vysvětlit, coby důmyslnou přípravu půdy pro další likvidace. Nově s výmluvou "MY jsme to říkali a přestože jsme to říkali, tak jsme to znovu zkusili, vidíte jakou nevděčnou práci musíme kvůli nevěřícím Tomášům vykonat" a co to pak stojí. Blbé taktizování. Hlavně zvysoka kálet na starosty obcí, jichž se to dotýkaá, resp. předhodit jediné "řešení" coby hotovou věc se slovy - jestli se Vám to nelíbí, jinde nám utrhnou ruce". Výsledkem je stále více lidí dojíždějících automobily. Takže vlastně JIKORD podporuje tržní ekonomiku, ovšem ne veřejnou dopravu.
05.03.2012 (13:45)  
že mě to ani nepřekvapuje. Opět další doočíbijící likvidace železniční dopravy. Nejdřív něco zruší, potom se zachovají jako ti hodní, kteří na žádost obyvatel vláčky vrátili, jenže do uplně pitomých časů. Ve výsledku budou tvrdit, že lidi vlakem stejně nejezdí a budou mít v ruce další argument pro prodej do šrotu a malou domů.

Hnát je koštětem je málo!!!
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko