Vídeň/Berlín — Pocit lítosti se někdy dostaví, odchází-li lokomotivní řada do důchodu. Se zpožděním jsem přijal zprávu, že v listopadu roku 2012 byl u ÖBB ukončen provoz lokomotiv řady 1042, která po dlouhá léta spoluutvářely obraz národního dopravce v Rakousku. Posledních devět strojů uvedené řady (z první série 1042, pořadových čísel 01 – 60, vyrobených v letech 1963 až 1966) bylo prodáno a v provozuschopném stavu předáno společnosti WRS AG, Švýcarsko. V následujících řádcích na chvíli vzpomeňme krátce na tento typický, oranžový stroj.
Další postup elektrifikace tratí v 50. letech a ne nejlepší provozní zkušenosti s šestinápravovými stroji (Co’Co) řad 1010, resp. 1110 na směrově i sklonově náročných tratích vyvolaly počátkem 60. let potřebu nových hnacích vozidel, vhodných pro Südbahn i Westbahn, schopných zdolávat alpské rampy i vést rychlíky až 130 km/h. Na požadavek ÖBB reagoval rakouský průmysl strojem posléze označeným řadou 1042, (Bo‘Bo‘, Vmax = 130 km/h a hodinový výkon 3.560 kW). Dodávky zajišťovala od roku 1963 Lokomotivka Floridsdorf (později SGP), za účasti ELIN, BBC a Siemens. Celkem bylo do roku 1977 vyrobeno 257 lokomotiv, postupně technicky vylepšovaných. Od 61. kusu (1042.501) byla rychlost zvýšena na 150 km/h a hodinový výkon až na 4.000 kW. Lokomotivy vycházely v mechanické části ze starší, také již poválečné řady 1041. Osvědčený přenos výkonu pružnou pryžovou spojkou Siemens byl ponechán. Přepínač odboček ELIN měl 32 stupňů a umožňoval značně jemné řízení. Elektrická brzda dosahovala až poloviny hodinového výkonu vozidla. Za provozu byla rovněž uplatněna vylepšení dle zkušeností SBB a BBC.
V 90. letech bylo větší množství pozdějších sérií rekonstruováno na řadu 1142, přičemž se zejména dosazovalo mnohočlenné řízení umožňující vedení vratných souprav a přípřež s novějšími řadami 1044 i 1016/1116 (Taurus). Stroje prvních sérií do čísla 60 však paradoxně rekonstruovány nebyly.
Již v 70. a 80. letech, po dodávkách strojů řady 1044, přebírala výkony od starších, i předválečných řad na méně důležitých tratích. Řada 1042 byla v plném provozu na všech druzích výkonů tratích ÖBB až do rozšířených dodávek moderní univerzální lokomotivní řady 1016/1116 (Taurus). Poté začala být odstavována a vyřazována. A jak bylo řečeno úvodem, v listopadu 2012 odprodejem posledních devíti kusů do Švýcarska provoz řady 1042 u ÖBB skončil.
Vzpomínka pamětníka:
Když padla na podzim 1989 železná opona, nehnal jsem se s prvních řadách na návštěvu Mexikoplatzu ve Vídni. Počkal jsem na jaro 1990 a vypravil se do Salzkammergut, na Schaffbergbahn, zbytky SKGLB a Salzkammergutbahn. A právě tam, mezi Bad Ischl a Bad Aussee, pod Dachsteinem a u Hallstattu, byla osobní doprava plně v péči krásně oranžové řady 1042, s příhodně barevně laděnými vagony původně švýcarské konstrukce. Toho roku jsem v Bad Aussee spatřil na manipulačních vlacích a posunu turnusovou řadu 1245. Avšak souprava oranžovo-béžových vozů s oranžovou 1042 v čele do této alpské krajiny nádherně zapadala.
Zdroj: bahnnews-austria.at, OBB
Prostě řeknu to jinak - co do parametrů je to co Rakušáci vyhazují na takové úrovni že by u nás tvořilo spolehlivou páteř HV ještě po mnoho let, a výkony (i když ne technologií) by překonávaly vše kromě Krys/Goryl a 380 (čili jestli to tak dobře počítám tak ČR má asi tak 20-30 (podle toho jak to budu počítat) strojů které by byly silnější/rychlejší než 1042.5)
Velmi pěkný článek, díky.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.