Chomutov — Psal se 15. únor 1872 - v ten den byl úředně zahájen provoz na trati z Chomutova do Vejprt. Sice jen s nákladní dopravou, ale i tak se tento den zapsal do kronik všech obcí na trati. Dalším významným dnem onoho roku se pak stal 1. srpen - to do Vejprt přijel první osobní vlak. Tak začala pravidelná doprava Buštěhradské dráhy. V letošním roce oslaví horská trať z Chomutova do Vejprt své sto čtyřicáté výročí. Pojďte si toto výročí připomenout několika akcemi, které se budou konat v průběhu celého roku. Začínáme již brzy. Na 4. února je naplánována první výroční jízda, na kterou jste srdečně zváni.
Výstavba trati probíhala v letech 1868 - 1872 v režii Buštěhradské dráhy (BD). Od roku 1872 stavěla BD odbočnou větev z Křimova do Reitzenhainu. Po několika zkušebních jízdách byla ještě nedokončená trať předána do provozu v únoru 1872. O zhruba půl roku později dojel dne 1. srpna 1872 první vlak až do Vejprt, o tři dny později byla zahájena mezinárodní doprava do Annabergu. Po druhé světové válce byl přeshraniční provoz zastaven, k jeho obnovení došlo až roku 1993. z důvodu zachování mezistátní dopravy proběhla v roce 1997 kompletní oprava železničního mostu mezi Vejprty a Bärensteinem, kterou financovala Evropaská unie z fondů Phare.
Nákladní doprava na trati byla využívána při stavbě Přísečnické přehrady, přepravě vytěženého materiálu z dolu v Měděnci, ale i obyčejnému odvozu dřeva. Ještě v novém tisíciletí se příležitostně vozilo uhlí do Cranzahlu na úzkorozchodnou železnici.
Spolu s postupujícím úpadkem průmyslu v Krušných horách a odlivu obyvatel dochází po sametové revoluci k postupnému omezování napřed nákladní a později i osobní dopravy. Poslední ranou pro běžný provoz byl necitlivý zásah do jízdních řádů ze strany objednatele dopravy a ke svému 135. výročí dostala trať smutný dárek v podobě zastavení dopravy v pracovní dny. Zachován zůstal pouze jeden pár víkendových mezinárodních vlaků z Chemnitz do Chomutova a zpět, které doplňuje jeden pár vlaků z Chomutova do Vejprt a zpět (návoz vlakové čety).
První z plánovaných akcí se uskuteční již 4. února 2012. V rámci běžného provozu se uskuteční dvě výroční jízdy vyzdobených souprav spolu s doprovodným programem. Ve vlacích platí běžný tarif ČD včetně všech slev.
Vytipované stanice poslouží jako fotozastávky, ve stanici Vejprty bude následovat prohlídka provozního zázemí. V Chomutově je pak plánována prohlídka depozitáře Národního technického muzea. Ve vlaku by mělo být zajištěno občerstvení a v průběhu celého dne bude probíhat volná diskuze o trati.
Celá akce je rozdělená na tři části a je možné se zúčastnit pouze některých z nich. Vlaky do Vejprt vyčkávají příjezdu rychlíků od Prahy (Ústí nad Labem) a Chebu, stejně tak na ně zajišťují návaznost.
Bližší info o programu, jak první jízdy, tak akcí konaných v průběhu celého roku, naleznete na webových stránkách tratě.
Zdroj: Trať 137; Program akce
JarmilaJ: Přesně tak. Ono se to kecá všem, kdo tam nebydlí. I na Kozí dráze by jezdilo hodně lidí. Jel jsem tam z Oldřichova u Duchcova do Děčína (před pár lety v listopadu v ošklivém počasí) a lidi v tom vlaku stáli :).
Bohužel, ze strany ÚK je preferováno "rychlé autobusové spojení".
Po trati jezdím vcelku pravidelně asi posledních deset let. Dříve jsem jel pokaždé jinak a nikdy jsem nejel sám. Chápu, někomu nepřijde deset lidí v dopoledním vlaku jako smysluplně využitý spoj, ale to mě nepřijdou ani dva lidi v osmnáctimistný dodávce.
:-):-):-)
Za povšimnutí stojí stanice Domina, která se se svou odvratnou kolejí se šturcem a masou zeminy dříve využívala jako poslední možnost pro odvrácení neštěstí při selhání brzd.
Jedinečné jsou výhledy z trati na Chomutov a pak i v okolí Přísečnice (nejen ze stanoviště strojvůdce). Svůj původní význam dokládají mnohakolejová nádraží Vejprty a Křimov. S dědou jsem někdy kolem roku 1990 procházel mnohokrát celou odbočnou větev do Reitzenheinu - tehdy ještě s minimálně jedním mostem, což byl neskutečný adrenalinový zážitek tehdy pro mě. :)
Autobus tuto trať trumfne poloviční jízdní dobou a samozřejmě i náklady. Tato trať je přesně tou, u které zachování jen pro osobní dopravu nemá význam. Snad jen jako setsakramentsky drahá výletní atrakce. Bohužel je to tak. A děkuji za článek! :)
Ano, výlety do Křimova, m.j. v sobotu plným Orchestrionem, bývaly i za blbého počasí v době mého výskytu v Mostě (týká se cca 1998 -2005) přijemným rozptýlením. (Ale už tehdy "stravu s sebou". ... ty "bufáče" u staré státovky ...) Mám i milé vzpomínky na "druhý konec" Buštěhradky, jmenovitě Bubny a Činely. (Jo, ale koukám-li na jízdní řád, to je pro mne 2x přenocovat v Chemnitz). Místenky nutné? Kdo je partner na Německé / Saské straně? Z reklam bych usoudil DB? Divné. V Křímově nic? Stroje jen v depozitáři? (jestli jsem si blbě přečet "prospekt" omlouvám se)
OT pro mladší ochránce zanikajících tratí - (byť u této bychom mohli i úspěšně pochybovat...). Prosím, všiměte si druhé věty příspěvku. Proto tato tvrdě uhelná, (i ony řepné a švestkové), jakož i ona uhelná přes Moldavu, vznikly a dlouho prosperovaly.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.