..: Výroční jízda ke 140. výročí trati 137 z Chomutova do Vejprt :..

642, Měděnec zastávka - Měděnec, foto: Excelsior Chomutov — Psal se 15. únor 1872 - v ten den byl úředně zahájen provoz na trati z Chomutova do Vejprt. Sice jen s nákladní dopravou, ale i tak se tento den zapsal do kronik všech obcí na trati. Dalším významným dnem onoho roku se pak stal 1. srpen - to do Vejprt přijel první osobní vlak. Tak začala pravidelná doprava Buštěhradské dráhy. V letošním roce oslaví horská trať z Chomutova do Vejprt své sto čtyřicáté výročí. Pojďte si toto výročí připomenout několika akcemi, které se budou konat v průběhu celého roku. Začínáme již brzy. Na 4. února je naplánována první výroční jízda, na kterou jste srdečně zváni.

Výstavba trati probíhala v letech 1868 - 1872 v režii Buštěhradské dráhy (BD). Od roku 1872 stavěla BD odbočnou větev z Křimova do Reitzenhainu. Po několika zkušebních jízdách byla ještě nedokončená trať předána do provozu v únoru 1872. O zhruba půl roku později dojel dne 1. srpna 1872 první vlak až do Vejprt, o tři dny později byla zahájena mezinárodní doprava do Annabergu. Po druhé světové válce byl přeshraniční provoz zastaven, k jeho obnovení došlo až roku 1993. z důvodu zachování mezistátní dopravy proběhla v roce 1997 kompletní oprava železničního mostu mezi Vejprty a Bärensteinem, kterou financovala Evropaská unie z fondů Phare.

Nákladní doprava na trati byla využívána při stavbě Přísečnické přehrady, přepravě vytěženého materiálu z dolu v Měděnci, ale i obyčejnému odvozu dřeva. Ještě v novém tisíciletí se příležitostně vozilo uhlí do Cranzahlu na úzkorozchodnou železnici.

434.2186 + 423.094, Kovářská městys - Měděnec zastávka, foto: topič Spolu s postupujícím úpadkem průmyslu v Krušných horách a odlivu obyvatel dochází po sametové revoluci k postupnému omezování napřed nákladní a později i osobní dopravy. Poslední ranou pro běžný provoz byl necitlivý zásah do jízdních řádů ze strany objednatele dopravy a ke svému 135. výročí dostala trať smutný dárek v podobě zastavení dopravy v pracovní dny. Zachován zůstal pouze jeden pár víkendových mezinárodních vlaků z Chemnitz do Chomutova a zpět, které doplňuje jeden pár vlaků z Chomutova do Vejprt a zpět (návoz vlakové čety).

První z plánovaných akcí se uskuteční již 4. února 2012. V rámci běžného provozu se uskuteční dvě výroční jízdy vyzdobených souprav spolu s doprovodným programem. Ve vlacích platí běžný tarif ČD včetně všech slev.

Vytipované stanice poslouží jako fotozastávky, ve stanici Vejprty bude následovat prohlídka provozního zázemí. V Chomutově je pak plánována prohlídka depozitáře Národního technického muzea. Ve vlaku by mělo být zajištěno občerstvení a v průběhu celého dne bude probíhat volná diskuze o trati.

Celá akce je rozdělená na tři části a je možné se zúčastnit pouze některých z nich. Vlaky do Vejprt vyčkávají příjezdu rychlíků od Prahy (Ústí nad Labem) a Chebu, stejně tak na ně zajišťují návaznost.

Bližší info o programu, jak první jízdy, tak akcí konaných v průběhu celého roku, naleznete na webových stránkách tratě.

Zdroj: Trať 137; Program akce


Chomuťák Poslat mail autorovi | 27.1.2012 (19:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Pozvánky

More from ČR Ústecký


Registered user Laborec425  mail  
31.01.2012 (12:32)  
Chomuťák: To je úplně přesný to s tou dodávkou :). Nebo bych mohl dodat: Nepřijde mi moc smysluplný ty osobní auta po celé republice s jedním řidičem/řidičkou (viz. ranní špička v Praze atd.) :)).
JarmilaJ: Přesně tak. Ono se to kecá všem, kdo tam nebydlí. I na Kozí dráze by jezdilo hodně lidí. Jel jsem tam z Oldřichova u Duchcova do Děčína (před pár lety v listopadu v ošklivém počasí) a lidi v tom vlaku stáli :).
30.01.2012 (16:37)  
Tzv: Proto jsem sem dala odkaz na ty fotky... slova "drahá atrakce" mi přijdou dost nesmyslná. Bydlím tu a jezdím po trati pravidelně, takže mám možnost sledovat provoz.
Registered user Chomuťák  mail  
30.01.2012 (12:35)  
Osobní doprava na trati nemá smysl? Dnes již asi ne, ale než se překopal jízdní řád do své nesmyslné podoby, tak tím vlakem lidé jezdily a né málo. A v zimě více, neboť byl spolehlivější než bus.
Bohužel, ze strany ÚK je preferováno "rychlé autobusové spojení".
Po trati jezdím vcelku pravidelně asi posledních deset let. Dříve jsem jel pokaždé jinak a nikdy jsem nejel sám. Chápu, někomu nepřijde deset lidí v dopoledním vlaku jako smysluplně využitý spoj, ale to mě nepřijdou ani dva lidi v osmnáctimistný dodávce.
30.01.2012 (2:14)  
30.01.2012 (1:27)  
Také děkuji za článek. Neřekl bych, že zastavení osobní dopravy v pracovní dny byl až tak smutný dárek, stejně už nebyla příliš smysluplná, jezdily snad tři vlaky a první někdy v 9 - vzhledem k tomu, že Ústecký kraj logicky preferuje rychlé autobusové přípoje z Klášterce do Vejprt a z Chomutova do Křimova, přičemž zbytek tratě se osídlení vyhýbá, neměly vlaky v pracovní dny moc smysl. Víkendový "téměř dvouhodináč" vypadal dobře, bohužel hned začátkem roku se kvůli výlukám na německé straně jízdní řády měnily a rozvázaly se přípoje na KV. Další nevýhodou byl ten šukafon, který mimo "oficiální sezónu" jezdil bez vleku, a když už se náhodou sešlo pár cyklistů, občas se nevešli. Ten dnešní šukafon bych nenazval "návozem vlakové čety", pořád tím jezdí dost lidí a někdy je to i s vlekem plné. Ale souhlasím s Koleysem, že trať je krásná, ale takhle je to dost drahá atrakce. Nebýt zájmu německé strany (DB si na tom "krušnohorském spojení" dost zakládá), už asi nejezdí nic.
Registered user JK ml. 
29.01.2012 (19:29)  
Bych si tu dovolil upozornit na neméně zajímavou kapitolu z provozu této dráhy : http://www.youjotube.com/watch/hqadz4QIMKk
:-):-):-)
Registered user stoupa  mail  
29.01.2012 (10:03)  
... jakže se to jmenovávalo, asi tak 2001 - 2003? Sasko-Český Loko- Festival? Cranzahl, Vejprty, Křímov ... To už snad není pravda.
Registered user Koleys 
28.01.2012 (13:00)  
Velice zajímavá trať s několika kontrasty. Nad Chomutovem se zdvihá v několika obloucích, aby pak na planinách vedla několika dlouhatánskými přímými úseky - u Výsluní dokonce s traťovou rychlostí 90 km/h; to je parametr hodný státní dráhy.

Za povšimnutí stojí stanice Domina, která se se svou odvratnou kolejí se šturcem a masou zeminy dříve využívala jako poslední možnost pro odvrácení neštěstí při selhání brzd.

Jedinečné jsou výhledy z trati na Chomutov a pak i v okolí Přísečnice (nejen ze stanoviště strojvůdce). Svůj původní význam dokládají mnohakolejová nádraží Vejprty a Křimov. S dědou jsem někdy kolem roku 1990 procházel mnohokrát celou odbočnou větev do Reitzenheinu - tehdy ještě s minimálně jedním mostem, což byl neskutečný adrenalinový zážitek tehdy pro mě. :)

Autobus tuto trať trumfne poloviční jízdní dobou a samozřejmě i náklady. Tato trať je přesně tou, u které zachování jen pro osobní dopravu nemá význam. Snad jen jako setsakramentsky drahá výletní atrakce. Bohužel je to tak. A děkuji za článek! :)
Registered user stoupa  mail  
27.01.2012 (19:27)  
Milá upotávka.

Ano, výlety do Křimova, m.j. v sobotu plným Orchestrionem, bývaly i za blbého počasí v době mého výskytu v Mostě (týká se cca 1998 -2005) přijemným rozptýlením. (Ale už tehdy "stravu s sebou". ... ty "bufáče" u staré státovky ...) Mám i milé vzpomínky na "druhý konec" Buštěhradky, jmenovitě Bubny a Činely. (Jo, ale koukám-li na jízdní řád, to je pro mne 2x přenocovat v Chemnitz). Místenky nutné? Kdo je partner na Německé / Saské straně? Z reklam bych usoudil DB? Divné. V Křímově nic? Stroje jen v depozitáři? (jestli jsem si blbě přečet "prospekt" omlouvám se)

OT pro mladší ochránce zanikajících tratí - (byť u této bychom mohli i úspěšně pochybovat...). Prosím, všiměte si druhé věty příspěvku. Proto tato tvrdě uhelná, (i ony řepné a švestkové), jakož i ona uhelná přes Moldavu, vznikly a dlouho prosperovaly.

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko