..: Rok 2011 na české železnici: méně nehod, ale více usmrcených :..

logo Drážní inspekce Praha – Drážní inspekce (DI) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vydaly tiskové zprávy o bezpečnosti na českých kolejích v loňském roce. Z nich se dozvídáme, že došlo k výraznému navýšení tragičnosti a závažnosti mimořádných událostí – usmrcených je nejvíce v celé historii DI. Počet závažných nehod dokonce stoupl oproti dlouhodobému průměru na téměř 300 %. Pozitivní je ale naopak nejmenší celkový počet mimořádných událostí a snížení počtu nehod na železničních přejezdech.

Černá čísla

V roce 2011 evidovala DI na dráhách celkem 3 797 mimořádných událostí, což je nejméně od roku 2003. Na druhou stranu ale došlo k nárůstu závažných nehod. V posledních letech se událo na dráhách průměrně 6 závažných nehod, v roce 2011 jich bylo ale 16, což je o téměř 170 % více než průměr. Největší nárůst počtu závažných nehod je v rámci MHD (tramvaje, trolejbusy), kde se v roce 2011 událo celkem 5 závažných nehod. Přitom poslední takto klasifikovanou nehodu v rámci městské hromadné dopravy byla v roce 2008 srážka tramvají v Ostravě. Nejtragičtější následky měla minulý rok srážka trolejbusu a tramvaje v květnu v Brně, kdy byl usmrcen jeden cestující a 12 dalších bylo zraněno.

Usmrcených osob je nejvíce

Vzrůstá nejen počet závažných nehod, ale i počet usmrcených osob. V roce 2011 bylo na dráhách usmrceno 277 lidí, což je nejvíce za celou dobu existence DI. Obdobný počet usmrcených (274) byl pouze v letech 2004 a 2005. V předcházejících letech zemřel člověk průměrně při každé sedmnácté mimořádné události, ale v roce 2011 byla s následkem smrti už každá třináctá mimořádná událost.

Největší podíl na počtu usmrcených osob mají jako každoročně střety vlaku s osobou, kterých bylo rovněž nejvíce od vzniku DI v roce 2003. V roce 2011 se na železnici střetl vlak s osobou celkem 284krát, což je o téměř 9 % více než v roce 2010. Ze statistik vyplývá, že střet s vlakem se podaří přežít pouze jednomu z pěti lidí. V roce 2011 bylo při těchto nehodách usmrceno 220 lidí, čímž byl překonán smutný rekord z roku 2006, kdy takto zahynulo 209 lidí. Téměř ve všech případech došlo ke střetu vlaku s osobou v místech, kam není povolen přístup veřejnosti, většinu tvoří sebevrazi.

Na přejezdech naopak bezpečněji

přejezd Dobrou zprávou je bezpochyby snížení počtu nehod na železničních přejezdech. Možná zafungovaly preventivní kampaně, možná pomohlo zvyšování zabezpečení přejezdů ze strany SŽDC. Na železničních přejezdech se odehrálo v roce 2011 celkem 189 nehod, což je nejméně od vzniku DI. Snížil se i počet usmrcených na přejezdech, a to na 33. Zraněných bylo celkem 107, což je třetí nejnižší číslo od roku 2003.

Zdroje: Drážní inspekce, SŽDC


Jenda Šebek | 7.1.2012 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
16.01.2012 (12:16)  
Ne každá zpráva je v této době negativní - díky bohu za to! :-))
registrovaný uživatel Pavolo 
08.01.2012 (20:50)  
Aby mě někdo špatně nepochopil, můj příspěvek nebyla kritika práce redakce, ale kritika tiskové zprávy DI a její vliv na laickou veřejnost, protože není 100% určeno, co které číslo v ní vlastně přesně znamená a můžou z ní vzniknout zkreslené závěry. Ale pokud byste se k údajům, o kterých jsem psal, že mi chybí, nějak dostali, rád si je přečtu. Rovněž jsem nechtěl porovnávat počty nehod v silniční, železniční, či letecké dopravě. A že je osvěta potřeba jako sůl, o tom nemusíme diskutovat.
08.01.2012 (19:27)  
Pikehead: S tou nepotřebností osvěty mezi čtenáři bych si nebyl tak jistý - je tu mnoho mladých, co ještě k řízení nepřičichli.
08.01.2012 (19:17)  
Ok, mate pravdu, z jiste materie bic nevykouzlite. V tomto pripade je to bohuzel mizerna prace na strane tiskoveho oddeleni DU - asi se chteli blejsknout co vsechno vysetruji, ale nedoslo jim, ze cislo vytrzene z kontextu (a navic sectene za zeleznice, tramvaje, trolejbusy a lanovky) muze laickou verejnost jen zdesit.
Tiskova zprava byla asi urcena pro neodborna media a nikde neni napsano, ze musite otisknout kazdou ptakovinu. Vzdelavaci motiv v pripade ctenaru zelpage snad muzeme pominout...
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
08.01.2012 (15:03)  
(OT) Pavolo: Zjevně od nás očekáváte více, než v tomto momentě můžeme nabídnout. Vycházíme z dostupných informací, které jsou publikovány, nemáme šanci (personální, časovou) zúčastňovat se všech tiskových konferencí, které mají nějakou souvislost se železniční dopravou - a tím pádem nemáme možnost klást doplňující otázky.

DI má pod sebou provoz nejen vlaků, ale i lanovek, tramvají a trolejbusů. Proto jsou jejich statistiky souhrnné.

Nejsme bulvár, nelákáme na efektní titulky. Ale snad tato aktualita alespoň někoho přiměje se zamyslet nad svým chováním a příště u železničního přejezdu, na kterém nebliká bílé světlo a rozhled na trať není nejlepší, přibrzdí či zataví, aby měl jistotu, že jeho přejetí je pro něj bezpečné. Možná si někdo uvědomí, že pokud na přejezdu nebliká bílé světlo, že se má k přejezdu chovat tak, jako by byl bez světel úplně...

A srovnávat počet mrtvých v železniční, silniční a letecké dopravě, aby z čísel vyplynulo, co je bezpečnější, to nebylo předmětem této aktuality.
registrovaný uživatel Pavolo 
08.01.2012 (14:38)  
A ještě doplním, bylo by zajímavé zjistit, jak se výše uvedené mimořádné události bez viny železnice podepsaly na celkové výši zpoždění vlaků. Protože třeba střet osoby s vlakem nepostihne jen daný vlak, ale mnohdy i vlaky okolo, následné přípoje atd.
registrovaný uživatel Pavolo 
08.01.2012 (14:31)  
Musím souhlasit s Pikeheadem, ona už ta tisková zpráva DI, byť s tabulkama, nijak nevypovídá, zda a jak je železniční provoz bezpečný, což by myslím běžného čtenáře zajímalo nejvíce. Bohužel byla v téměř nezměněné podobě převzata nejen zde na Želpage, ale i na Novinkách či iDnes, tam navíc s titulkem Na kolejích loni zemřelo 277 lidí. Jaký si utvoří čtenář obrázek jen po přečtení nadpisu je asi jasný. Všechny údaje ve zprávě uvedené, aniž je přesně uvedeno co konkrétně znamenají, naházené na jednu hromadu s výpočty o kolik procent se změnily oproti loňsku, či roku 2003 apod. alespoň mně moc neřekly. Chybí mi tam, co konkrétně znamená oněch 3797 mimořádných událostí, protože to je součet všech událostí, někdy i "prkotin" a ne jen závažných nehod, což si opět neznalý čtenář asi hned představí. Dále přesné rozlišení počtu zraněných a usmrcených z viny železnice a kolik jich je z viny jich samotných při střetnutí osoby s vlakem, či auta na přejezdu s vlakem, kolik bylo zraněných a usmrcených cestujících přímo ve vlaku a zase, s vinou železnice a bez ní, dále by bylo vhodné odlišit ještě pracovní úrazy. A dále jsou ještě zkreslující údaje z provozu tramvají, protože opět, běžný čtenář po přečtení "na dráze" si představí železnici. Nevím jestli by DI poskytla i tyto údaje, každopádně dle mého názoru, tisková zpráva stojí mírně řečeno za nic.
07.01.2012 (19:31)  
Ta tiskova zprava DI je prevzata ne uplne stastnym zpusobem, protoze clanek je jeste zmatenejsi nez original (http://www.dicr.cz/mene-nehod-vice-usmrcenych).

Z pohledu zelpage by bylo urcite dobre rozlisovat zavazne nehody tramvaji+trolejbusu od zeleznice. Mezi zavaznymi nehodami na zeleznici by bylo asi dobre vyzadat si od tiskoveho oddeleni rozpad zavaznych nehod podle typu: sebevrazi-opilci-prejezdy-prechazeci koleji-vypadnuti z vlaku... Byly by tam videt trendy a uspesnost preventivnich programu DU (u prejezdu zdaji se byt docela pozitivni!).
07.01.2012 (16:08)  
hasitobur: Díky za odpověď slovy strojvedoucího. Chápu že tyto události k vašemu povolání bohužel patří, přesto přeji co nejméně takových situací. Nerad to říkám takhle, ale jsou i jiné způsoby...
07.01.2012 (13:16)  
Celkem mě zaráží, že DI neumí počítat (a zde je to otištěno bez úpravy). 16 závažných nehod přeci není "téměř o 300% více" než průměrných 6, nýbrž "téměř o 200% více" (nebo chcete-li "téměř trojnásobek").

Zvláštní je, že v perexu tiskové zprávy to mají dobře ("počet nehod stoupl oproti dlouhodobému průměru na téměř 300%").
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko