..: Veřejné hlasování o elektronických plánovačích cest zahájeno :..

EU - vlajka Brusel — Od 5. prosince 2011 může veřejnost na stránkách Evropské komise hlasovat v anketě o evropských plánovačích cest. Na výběr má z 12 vyhledávačů, které se dostaly do užšího výběru z původních 28 přihlášených. Mezi vybranými nechybí český IDOS, německý HAFAS či rakouský Scotty. Hlasování bude ukončeno 13. ledna 2012. Vítěze se dozvíme v únoru 2012 v Bruselu, kde dostanou pozvání na světový kongres ITS do Vídně (22. – 26. října 2012), aby prezentovali své nápady a řešení. Soutěž je součástí Evropské iniciativy pro mobilitu, která byla vyhlášena místopředsedou Evropské komise a komisařem pro mobilitu a dopravu Siimem Kallasem. „Dnešní nesourodá směsice plánovačů cest je nekompatibilní s jednotným evropským dopravním trhem, který všichni potřebujeme. Proč si ještě nemohu přes internet najednou naplánovat nebo zarezervovat cestu po celé Evropě, a přitom přecházet z letecké dopravy přes železnici a námořní dopravu až po městskou nebo silniční dopravu? Technologie už existuje, musíme jenom věci uvést do pohybu,“ prohlásil při zahájení soutěže v červnu 2011 eurokomisař Kallas. V Evropě je dnes více než 100 plánovačů cest, žádný z nich ale nenabízí komplexní hledání spojení a některé podléhají i účelovým zájmům provozovatelů, jak nedávno ukázal případ WESTbahnu. Cílem této soutěže je proto nalezení nejlepších vyhledávačů, příp. sběr námětů na vytvoření úplně nového. V květnu tohoto roku Evropská komise oznámila úmysl standardizovat informační systémy dopravců a v budoucnu tak nabídnout cestujícím nákup jízdenek po celé Evropě na všechny spoje. Spolu s tímto hlasováním dává najevo svůj cíl - podpořit mobilitu občanů EU a obecně všech cestujících.

Zdroj: EUROPA - Press Releases, Ministerstvo dopravy ČR


miropiro | 27.12.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel isidor 
05.01.2012 (23:59)  
Ono "optimální spojení" je celkem nedefinovaný pojem, závisí na preferencích každého cestujícího a ještě od konkrétní situace. Někdy je žádoucí najít nejrychlejší spojení (i za cenu většího rizika ujetí přípoje), jindy nejspolehlivější (z hlediska potenciálního zpoždění a přestupů), nejkomfortnější (raději déle a bez přestupu, než se zastávkovou turistikou) a nebo určitý personalizovaný kompromis mezi všemi těmito kritérii. Ideálně by vyhledávač měl umět nabídnout širší paletu několika cestovních možností podle různých kriterií (s přehledným zdůrazněním výhod a nevýhod) a ať si uživatel sám vybere, co se mu zrovna hodí.
02.01.2012 (12:05)  
MZ: další obecně známou a citovanou necností IDOS je, že nehledá spojení nejkratší trasou, dokonce ani "optimální" spojení, ale jen první spojení splňující určitý kritérium (patrně jízdní doba vs. vzdálenost). Jako nástřel možná rozumný (zkracuje to dobu odezvy) ale mělo by to jít zvolit i kompletní.
02.01.2012 (11:59)  
rpet: mně jako starýho kverulanta před penzí vaše bohatý životní zážitky zas tak moc nevoslovujou, jen jsem chtěl, abyste porovnával obě strany rovnice. A za střízliva ;-)
registrovaný uživatel Kakov 
01.01.2012 (20:58)  
MZ:

když sám pokračujete v debatě o čipovkách, dovolte mi prosím ještě jednou reagovat...

Jenže "novátoři" jaksi nedokázali předložit spoluobčanům přesvědčivé argumenty co se ve veřejné dopravě čipovkami zlepší

to není směrodatný argument, když zvažuji koupi čehokoliv, rozhodně není rozhodujícím kritériem, zda to vlastní soused, ani jaký názor na to má soused

výhody z pohledu cestujícího:
1) ztratím roční jízdenku, u papírové verze mi nezbyde než si koupit jinou...
k čipovce mi poměrně rychle vyrobí duplikát včetně předplacené jízdenky
2) místo neustálého stání front v několika málo prodejních místech a hlídání jejich otevírací doby, si do samoobslužné zóny (kterých v Plzni je 4 × více než kdy bylo těch kamenných míst) zajdu čipovku nabít v kteroukoliv denní i roční dobu
3) pokud za mnou přijedou přátelé, nabiju si EP a kupuju jim jízdenky přímo ve voze za dobrou cenu, aniž bych musel řešit kolik bude potřeba jízdenek a jakých = zjednodušení
4) pokud nechci předplatní jízdenku, mohu si operativně nabít volný tarif na 1-123 dní, libovolně zvolený, u papírové jízdenky by totéž bylo příliš těžkopádné (nutnost cestovat v otevírací době do prodejního kamenného místa) - rád jsem využíval během studia, přicestoval jsem ve 22.00 do Plzně na hl.n. jsem si dobil dvoudenní jízdenku a víkend byl bez starostí o lístky

výhody pro dopravce (přeci jen se to v konečném důsledku také promítne směrem k cestujícím):
1) úspora nákladů na prodej jízdenek/kuponů (v Plzni plat 32 lidí+provoz 7 prodejen)
2) lepší evidence počtu cestujících
01.01.2012 (11:16)  
Vážení, co tak vrátit se k původnímu tématu elektronických jízdních řádů / vyhledávačů spojení ?

Žádný z elektronických vyhledavačů není DOKONALÝ, každý má svoje přednosti a svoje nedostatky.

Budu se vyjadřovat pouze k OFF-LINE verzím, které mám na PC.

K přednostem IDOSu patří možnost zadávání více stanic „přes", na rozdíl od ostatních vyhledávačů.
Rakouská i italská verze IDOSu umí jen tři stanice „přes", německá pouze dvě - kdysi uměla tři.
SBB už mají pouze verzi ON-LINE, které kvalit OFF-LINE nedosahuje - například nemožnost podrobného tisku, internetový tiskový výstup toho, co lze vytisknout zabírá zbytečně mnoho místa.
Výhodou HAFASu je, že se dají v dílčích úsecích omezit některé typy vlaků, zatímco IDOSu se dá volba použít pro celou vyhledávanou trasu ... V obou případech je problém „odprásknout" třeba vlaku typu CNL, kde jsou pouze „spací" vozy, protože tyhle vlaky nejsou v nabídce samostatně specifikovány ... blbé to je zejména u toho automatického vyhledávače na nádraží, kde vám vyhledávač přednostně vnucuje spojení spacími vlaky s nutností „povinné" rezervace místa, byť na krátký kousek trati - inu elektronický vyhledávač NEMÁ vlastní ROZUM a pracuje s tím, co ho naučil drážního provozu neznalý programátor. Ten program je prostě universální a „drážní" zaměstnanci kteří do toho mají možnost mluvit zpravidla nejsou „cestovatelé" ...

K přednostem HAFASu patří i to, že běhají i na starších počítačích s operačními systémy WIN98, WIN2000, takže ten, kdo potřebuje PC jen jako psací stroj nebo nástroj jednoduché elektronické komunikace a nemá zájem o nějaké multimediální zbytečnosti si nepotřebuje pořizovat nové operační systémy, resp. kupovat nový počítač, případně páchat SOFTWAROVÉ PIRÁTSTVÍ pořizováním nelegální kopie vyššího typu OS jen proto, že firma CHAPS s.r.o. nechce přizpůsobit exe a dll soubor pro operační systémy, které již firma MICROSOFT nepodporuje.

Takto zdůvodňuje jistý pan Bednařík - komunikující za CHAPS s.r.o. - proč neběhá IDOS na „nepodporovaných OS" ... Zjevně firma HACON - tvůrce vyhledávače HAFAS s tím nemá problém a váží si uživatelů, zatímco CHAPS s.r.o. podle způsobu komunikace s veřejností zákazníky IDOSu pohrdá ... IDOS není pro CHAPS prioritou, více mu přináší zpracování produktů MHD - zastávkové jízdní řády nebo služební pomůcky DP Praha ...

Pan Bednařík je (mírně řečeno) hulvát, který si dělá z těch, co upozorní na jisté nedostatky v systému „dobrý den" - resp. blbce (včetně pracovníků Generálního ředitelství ČD a.s.) a prokazatelně neuvádí pravdu a to takovým způsobem, že urážlivý obsah odpovědi jednomu ze „stěžovatelů" řešilo i ministerstvo dopravy, jehož pověřením k provozování celostátního informačního systému jízdních řádů se firma CHAPS s.r.o. zaštiťuje ... (každá liška chválí svůj ocas, leč samochvála v zásadě smrdí ...)

V IDOSu jsou vyhledávací chyby - na upozornění reagoval pan Bednařík odpovědí, že tak nesmyslným způsobem by spojení nikdo nevyhledával ... místo toho, aby se snažili najít chyby ...systém chyby nemá, blbec je uživatel, který požaduje „nesmysly" ...
Na stížnost, že IDOS nedokáže najít jednoduché existující spojení (viz kursbuch) jsem se dozvěděl, že je chybou zákazníka (uživatele), že si nedokáže zadat do vyhledávače stanici „přes", kudy spojení existuje, pak by uživatel neměl problém s vyhledáním spojeí. Prostě IDOS potřebuje nápovědu a nápovědu má dostat od uživatele, který sám nic neví a spoléhá na IDOS ...
Místo toho, aby vyhledávač dokázal najít spojení při jednoduchém zadání stanic „A" a „B" pro uživatele obrazně nazývaného „obecní blb", který nezná železniční zeměpis, nezná trasování vlaků ... má podle názoru pana Bednaříka „obecní blb" umět železniční zeměpis a vědět kudy trasa spojení povede ....

IDOSí data podniků MHD nejsou v řadě případu propojena „hranou" se železničními daty, takže IDOS neumí najít spojení, ačkoli tam data jsou. V případě MHD Praha, v níž se vyskytují vícenásobné názvy zastávek na téže lince - například v oblasti Černý Most některé autobusy zastavují 3x na stejnojmenné zastávce Černý Most - tahle pitomost, s níž se nesetkáte nikde v civilizovaném dopravním systému nevadí jak křupanům na pražském magistrátu rozhodujícím o pojmenování zastávek, tak křupanům v dopravním podniku, kteří zdůvodňují jak nelze přejmenovat zastávky, ani křupanům na ROPIDu = organizátor veřejné dopravy v Praze a okolí .... Samozřejmě, že přestup z autobusu na metro na zastávce ČERNÝ MOST nabízí IDOS mezi nejvzdálenější (zpravidla první busovou zastávkou ČERNÝ MOST) a stanicí metra, nikoli tou nejbližší ... takže „obecní blb" řídící se tiskovým výstupem z IDOSu vystoupí na první zastávce Černý Most a jde pěšky k další stejnojmenné zastávce, kam mohl v pohodě dojet busem a teprve tam přestupuje ...

Za posledních 10 let se vývoj IDOSu skutečně nikam nepohnul ... Stále se pracuje s omezenou databází kategorií vlaků, zatímco německý HAFAS už několik let pracuje s národními kategoriemi vlaků (například pro tuzemsko se používá označení Os, Sp, R [pro rychlík], na Slovensku to byla třeba zkratka Zr ....)

Na druhou stranu jsem často ocenil, že v IDOSu byla kompletní nabídka italských vlaků provozovaných TrenItalia, případně partnerských italských železničních podniků - ovšem od letošního června je jistý problém s vlaky společnosti TRENORD, které v nabídce chybí, ale to může být problém s balíkem dat, které chodí do IDOSu z Paříze z UIC (problém konverze nějakého příznaku, takže vyhledávač tyhle vlaky nezná i když jsou v balíku dat).
S IDOSem jsou problémy u „lámaných čísel", tj. vlak jede z A do C, ve stanici B se láme číslo, leč IDOS to bere jako dva vlaky a pokud má vlak ve stanici minimální pobyt - delší než standardní přestupní doba, tak cestujícího ve stanici B z vlaku „vykopne" a nabídne spojení až následujícím vlakem jedoucím z B do C ... eventuálně je tam ostrý přestup ... Na vyřešení tohoto problému CHAPS kašle ... Lámání čísel je specialita Francie nebo Německa, někdy i Itálie.

Naproti tomu v německém HAFASu některé vnitroněmecké tratě a vlaky NEJSOU ...
Například tam nenajdete vlaky na trati Büsum - Heide(Holst) - Neumünster, ale kupodivu tyhle vlaky najdete v rakouské verzi HAFASu nebo v IDOSu a dokonce i v německé verzi ON-LINE ...
To není jediný případ, kdy mi německý vyhledávač něco nenašel, ale rakouská verze nebo IDOS spojení vyhledala ... data vlaků tam prostě nebyla ...
A teď si vyberte, který z těch vyhledávačů je lepší ....

Podobné to bylo v IDOSu třeba se švédskými daty ... tam vlaky některých dopravců vůbec nejsou nebo jich část chybí ... vlak prostě v některé stanici - např. Malmö skončí, ačkoli podle HAFASu nebo švédského kursbuchu jede dále ...

Italský vyhledávač HAFAS obsahuje pouze vlaky FS/TI nebo „spřátelených" dopravců, není tam prakticky žádná privátka.
To lze dohledat leda v kursbuchu, leč ani v úředním kursbuchu nejsou všechny vlaky. Něco se dá dohledat jen na internetu na stránkách dopravce ...
Nejsou tam dálkové vlaky EC „DB & ÖBB" jezdící přes Brenner.
Záludností italského HAFASu je nenastavení „standardních" přestupních dob, dobu na přestup si musí uživatel nastavit sám - pochopitelně na to není nějak výrazně upozorněn, nelze to nastavit ani „trvale", čili pro každé hledání zvlášť.
IDOS měl problémy třeba v Brně, protože CHAPS (nic překvapivého) kašlal na odlišné přestupní doby mezi vlaky tak jak jsou uvedeny v kursbuchu a teprve na základě stížností na GŘ - cestující model „obecní blb" neznalý místních poměrů se oprávněně spoléhal na data uvedená ve vyhledávači a pochopitelně vlaky s delší přestupní dobou mu ujížděly. Tak si stěžoval, jak je to možné. Trvalo několik měsíců než se CHAPS probudil a nastavil individuální přestupní doby ...

HAFAS, ale i IDOS např. nerespektují poznámkovou skutečnost kursbuchů. Ačkoli ve švédském nebo norském kursbuchu není u vlaků z / do Narviku nebo Bodoe vyznačena „povinná rezervace místa", elektronické vyhledávače uvádí „povinnou rezervací’, třebaže technicky není možno rezervaci vůbec provést ....
31.12.2011 (17:00)  
M : zkuste třeba tohle http://www.tnw.ch/

rpet : ó nikoli - pouze jednoduchá početní úloha : papírové jízdenky stojí X, o kolik bude levnější a na kontrolu jízdenek rychlejší a jednodušší systém čipových karet ...
V čem se uživatelsky zlepší služby dopravce - např. bude jezdit díky čipovým jízdenkám více spojů ...

V jednom ze švýcarských měst se také našli kapitalističtí novátoři, kteří uvažovali o čipovkách, leč země helvétského kříže se neřídí jen neviditelnou rukou trhu a rozhutím "moudrých" zvolených zástupců lidů, ale taková zásadní rozhodnutí jako změna odbavování cestujících se musí "požehnat" v příslušném typu referenda ...
Jenže "novátoři" jaksi nedokázali předložit spoluobčanům přesvědčivé argumenty co se ve veřejné dopravě čipovkami zlepší a o kolik se veřejná doprava čipovkami zlevní.
Takže nic ...
registrovaný uživatel Kakov 
31.12.2011 (14:00)  
MZ:

problém OPENCard je bohužel v tom, že je velmi nedotažený a v podstatě využívá jen jednu jedinou a tu to nejzákladnější možnost podobných karet..... a nabízí velmi málo možností, které potenciálně může mít.

ale prosím nesuďte podle toho nejhoršího (nebo minimálně jednoho z nejhorších) projektu městských karet paušálně všechny

ono u OPENCard asi opravdu jde primárně o ten penězovod a Ty další služby by jej holt omezily....

Plzeňská karta je možná taky penězovod, ale aspoň vznikl přínosný a životaschopný projekt.

pro mě osobně je PK opravdu přínosem (rád klidně naspíšu v čem) a pro DP je to úspora peněz
(mimo jiné v dobíjecím terminálu si můžete navolit, zda ten daňovej doklad chcete či né)
registrovaný uživatel rpet  mail  
30.12.2011 (22:23)  
@ MZ:
A tyhle krásné jízdenkové automaty byly na každé zastávce i tam, kde se dalo dost dobře pochybovat o tom, že bude velká frekvence nákupu chtivých cestujících. Většina lidí tam má nějakou tu "předplatenku", trafiky žádné jízdenky neprodávají ... a hlavně se země veřejné dopravě zaslíbená obejde bez čipových karet, papírový jízdenek je snadno kontrolovatelný pohledem bez nutnosti mít nějaké "kartové centrum", správce databáze, čtečky a podobné věci stojící akorát peníze chybějící v provozu.

kolega nam chtel jemne naznacit, abychom v ramci pudu sebezachovy a zachovani destnych pralesu pro pristi generace zahodily klicky od aut, ze zdi a stropu vytrhali lampy, televize shodili z balkonu a vsichni se promptne vratili do jeskyni a objevili kouzlo svitu obycejne louce namocene v mistnim mocale.

viva la historija! la revolucijon!
registrovaný uživatel rpet  mail  
30.12.2011 (22:17)  
@ jonáš:
však někdy přijeďte, zjistíte že ještě výraznějc je to tady přítulný i platově ;-)

a to jako myslis, ze pred tim, nez jsem se premistil do gb, me snad nekdo vydrzoval, ci co?

chyba, kolego. makal jsem v top-transu. nejdriv, jako "ruka". to je clovek, kterej prijde vecer do prace, a jde rucne vykladat kamiony, ktery prijeli nalozeny balikama, ktery se z nejakyho duvodu nedaly na paletu. jeste dneska si pamatuju linku z ostravy prijizdejici kolem 2200, kde bylo pravidelne 50 baliku z nejaky chemicky (chemopharma??), a kazdej vazil od 20 do 40kg. velmi tvrde vydelany prachy. ale nestezuju si. byl jsem nad prumerem cr - diky tomu, ze jsem nebyl linej a nefnukal po hospodach, jak je ten zivot nefer, a vlada je nefer, a hrad je nefer, a zamestnavatel je nefer (zlodej, curak, kreten - dosad dle libosti). je fakt, ze pak jsem povysil na jestera (ridic VZV), ale i tak jsem z toho obcas musel slezt a ruce pouzit. takze opatrne se mnou, prosim. nejsem zadna panenka.

a reknu ti jeste vtip: permanentne nam chybeli lidi. divny, co?
registrovaný uživatel M 
30.12.2011 (18:12)  
Ja se do Basileje chtel dostat z Mylhuz (Mulhouse, proste z Francie) a uprimne receno, nejakej "IDS" jsem tam teda nevystopoval. Tedy linky ano, ty preshranicni jsou, ale nejakej ten IDS tarif jsem tam nejak neobjevil:)
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko