Tchaj-pej — Společnost Taiwan High Speed Rail Corporation (THSRC) uzavřela kontrakt s konsorciem firem Mitsubishi Heavy Industries (MHI) a Toshiba na rozšíření své vysokorychlostní sítě. Ta bude prodloužena o 9,2 kilometru ze stanice Tchaj-pej do stanice Nan-kang. MHI bude odpovědné za zpracování projektu, železniční svršek, signalizaci, trakční vedení a systém přenosu dat. Toshiba bude řešit systém řízení vlaků a systém řízení údržby, napájení silové sítě, rádiovysílače a informační systémy pro cestující. Nezávislým pozorovatelem pro systém bezpečnosti byl jmenován Lloyds Register Rail. Zakázka v objemu 204 milionů amerických dolarů (v přepočtu 4 mld. Kč) by měla být dokončena do března 2016.
Přesto, že je Tchaj-wan relativně malým ostrovem, je hodně hornatý a převážná část obyvatelstva a tedy i hospodářského zázemí je koncentrována na jeho západním břehu. Pokud se tedy s rozvojem ekonomiky, který s sebou přinášel potřeby zkapacitnění a zrychlení spojení mezi severem a jihem, mělo připravit nějaké řešení – byla zvolena výstavba vysokorychlostní tratě vedené na západní straně ostrova. Výstavba nebyla financována ze státních zdrojů a přednost dostal soukromý sektor. Stát udělil THSRC koncesi k financování výstavbě a provozu na 35 let a koncesi na stanice na trati a rozvoj oblastí v jejich bezprostředním okolí na dobu 50 let. Vysokorychlostní trať spojuje Tchaj-pej na severu a Kaohsiung na jihu a vlaky překonají 345 km dlouhou trasu v průměru za 90 minut. Trať je vedena ze 73 % na viaduktech a v 18 % trasy v tunelech. Většina nácestných stanic je postavena mimo centra měst (některé se ještě staví), s centry jsou spojeny buď metrem, místní železnicí a nebo třeba bezplatnou kyvadlovou dopravou.
Technické údaje trati:
- délka trasy: 345 km
- počet kolejí: 2
- rozchod: 1 435 mm (normální)
- napájení: 25 KV / 60 Hz AC
- provozní rychlost: 288 km/h
Pro provoz bylo objednáno zpočátku 30 souprav. Slavnostní roll-out té první se konal v lednu 2004 v japonském Kóbe, zkušební jízdy pak byly zahájeny na trati v lednu 2005. Soupravy 700T jsou odvozeny od řady Shinkansen 700, které jsou používány v Japonsku a dodává je konsorcium firem Kawasaki Heavy Industries, Nippon Sharyo a Hitachi. Vlaky byly přizpůsobeny tchajwanskému klimatu a čelo řídicího vozu bylo redesignováno pro tunely širší než v Japonsku. Z důvodů zvýšené poptávky v poslední době objednal dopravce další soupravy.
Technické údaje souprav:
- konstrukce karosérie: hliník
- délka soupravy: 304 m
- šířka: 3 380 mm
- výška: 3 650 mm
- maximální rychlost: 300 km/h
- hmotnost prázdné soupravy: 503 t
- zatížení na nápravu: max. 14 t
- výkon: 36 x 285 kW = 10,26 MW
- uspořádání pojezdu: 2'2'+ Bo'Bo'+ Bo'Bo'+ Bo'Bo'+2'2'+ Bo'Bo'+ Bo'Bo'+ Bo'Bo'+Bo'Bo'+ Bo'Bo'+ Bo'Bo'+2'2'
- rozchod: 1 435 mm (normální)
V současné době přepravují vlaky průměrně 121 tisíc cestujících denně. Natíonal Geographic vybral v roce 2013 jízdu tchajwanskou rychlodráhou jako nejlepší výlet. Tchaj-wan ale můžete železnicí objet úplně dokola, protože po východním pobřeží jezdí naklápěcí soupravy s provozní rychlostí 130 km/h.
Zdroje: International Railway Journal, Taiwan High Speed Rail, Wikimedia Commons [1], [2], Wikipedia [1], [2]


Měl jsem možnost o několik dní později jet z Hualienu zpátky do Taipeie obyčejným „rychlíkem“ (nebo nějako takovou naší obdobou) a kvalita oproti ČR nesrovnatelná. Souprava je tichá, místa hafo, klimatizace, obsluha, no prostě úplně něco jiného.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
