..: Tchaj-wan prodlouží svou vysokorychlostní trať :..

two engines of the recently finished Taiwan High Speed Rail, foto: Yali Shi Tchaj-pej — Společnost Taiwan High Speed Rail Corporation (THSRC) uzavřela kontrakt s konsorciem firem Mitsubishi Heavy Industries (MHI) a Toshiba na rozšíření své vysokorychlostní sítě. Ta bude prodloužena o 9,2 kilometru ze stanice Tchaj-pej do stanice Nan-kang. MHI bude odpovědné za zpracování projektu, železniční svršek, signalizaci, trakční vedení a systém přenosu dat. Toshiba bude řešit systém řízení vlaků a systém řízení údržby, napájení silové sítě, rádiovysílače a informační systémy pro cestující. Nezávislým pozorovatelem pro systém bezpečnosti byl jmenován Lloyds Register Rail. Zakázka v objemu 204 milionů amerických dolarů (v přepočtu 4 mld. Kč) by měla být dokončena do března 2016.

Přesto, že je Tchaj-wan relativně malým ostrovem, je hodně hornatý a převážná část obyvatelstva a tedy i hospodářského zázemí je koncentrována na jeho západním břehu. Pokud se tedy s rozvojem ekonomiky, který s sebou přinášel potřeby zkapacitnění a zrychlení spojení mezi severem a jihem, mělo připravit nějaké řešení – byla zvolena výstavba vysokorychlostní tratě vedené na západní straně ostrova. Výstavba nebyla financována ze státních zdrojů a přednost dostal soukromý sektor. Stát udělil THSRC koncesi k financování výstavbě a provozu na 35 let a koncesi na stanice na trati a rozvoj oblastí v jejich bezprostředním okolí na dobu 50 let. Vysokorychlostní trať spojuje Tchaj-pej na severu a Kaohsiung na jihu a vlaky překonají 345 km dlouhou trasu v průměru za 90 minut. Trať je vedena ze 73 % na viaduktech a v 18 % trasy v tunelech. Většina nácestných stanic je postavena mimo centra měst (některé se ještě staví), s centry jsou spojeny buď metrem, místní železnicí a nebo třeba bezplatnou kyvadlovou dopravou.

Technické údaje trati:

  • délka trasy: 345 km
  • počet kolejí: 2
  • rozchod: 1 435 mm (normální)
  • napájení: 25 KV / 60 Hz AC
  • provozní rychlost: 288 km/h

Taiwan High Speed Rail, interiér 2. třídy, foto: Jiang Pro provoz bylo objednáno zpočátku 30 souprav. Slavnostní roll-out té první se konal v lednu 2004 v japonském Kóbe, zkušební jízdy pak byly zahájeny na trati v lednu 2005. Soupravy 700T jsou odvozeny od řady Shinkansen 700, které jsou používány v Japonsku a dodává je konsorcium firem Kawasaki Heavy Industries, Nippon Sharyo a Hitachi. Vlaky byly přizpůsobeny tchajwanskému klimatu a čelo řídicího vozu bylo redesignováno pro tunely širší než v Japonsku. Z důvodů zvýšené poptávky v poslední době objednal dopravce další soupravy.

Technické údaje souprav:

  • konstrukce karosérie: hliník
  • délka soupravy: 304 m
  • šířka: 3 380 mm
  • výška: 3 650 mm
  • maximální rychlost: 300 km/h
  • hmotnost prázdné soupravy: 503 t
  • zatížení na nápravu: max. 14 t
  • výkon: 36 x 285 kW = 10,26 MW
  • uspořádání pojezdu: 2'2'+ Bo'Bo'+ Bo'Bo'+ Bo'Bo'+2'2'+ Bo'Bo'+ Bo'Bo'+ Bo'Bo'+Bo'Bo'+ Bo'Bo'+ Bo'Bo'+2'2'
  • rozchod: 1 435 mm (normální)

V současné době přepravují vlaky průměrně 121 tisíc cestujících denně. Natíonal Geographic vybral v roce 2013 jízdu tchajwanskou rychlodráhou jako nejlepší výlet. Tchaj-wan ale můžete železnicí objet úplně dokola, protože po východním pobřeží jezdí naklápěcí soupravy s provozní rychlostí 130 km/h.

Zdroje: International Railway Journal, Taiwan High Speed Rail, Wikimedia Commons [1], [2], Wikipedia [1], [2]


Vlad Poslat mail autorovi | 29.7.2013 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci Stavby a projekty

More from Svět


29.07.2013 (22:56)  
Měl jsem možnost tento rok jet THSR z Taipeie do Zouyingu, respektive Kaohsiungu a musím říct, že pecka. Cesta trvala hodinu a půl a za tu dobu jsme urazili zhruba skoro stejně dlouhou trasu jako z Ostravy do Prahy. Pohodlí neskutečné, rozestupy mezi sedačkami velkorysé, cestování tímhle rychlovlakem bylo prostě perfektní. Malá drobnost k dokonalosti bylo chybějící WiFi a zásuvky, což bych zrovna na Taiwanu už celkem čekal, ale zase otázka, jestli to na takovou chvíli má smysl. Jen je teda fakt, že cesta THSR není zrovna levná.

Měl jsem možnost o několik dní později jet z Hualienu zpátky do Taipeie obyčejným „rychlíkem“ (nebo nějako takovou naší obdobou) a kvalita oproti ČR nesrovnatelná. Souprava je tichá, místa hafo, klimatizace, obsluha, no prostě úplně něco jiného.
Registered user Vesos  mail  
29.07.2013 (10:43)  
Dodneška mě mrzí, že jsem musel letět ze severu na jih lokálním letadlem I to byl zážitek (letště v centru města), ale VRT se teprve stavěla. A už se tam nepodívám :-(

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2021 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko