..: Slovenská verze Škody 109E zahájí testy, číslo 4 se vrací z Vídně :..

381.001 ZSSK v areálu Škoda Transportation, foto: Juraj Kováč Cerhenice — Železniční zkušební okruh opět zaplňují škodovácké stroje: minulý týden bylo v plzeňském závodě Škody Transportation vedle nové jednotky 7Ev RegioPanter možné spatřit také první ze dvou exemplářů továrního typu 109E2. Ty si objednala Železničná spoločnosť Slovensko pro vozbu regionálních dvoupodlažních souprav řady 951 ze Škody Vagonka na jihozápadě Slovenska. Jak upozornil server railtrains.sk, stroj 381.001 během úterý 8. listopadu přepravili v nákladním vlaku z Plzně do Kolína, odkud byl převezen do Velimi pro zahájení typových zkoušek. Bez větší mediální pozornosti se tak veřejnosti představilo barevné řešení nejnovějších slovenských lokomotiv, které – na rozdíl od řady 380 ČD – ponesou standardní schéma dopravce, vzniklé ve studiu Design 001. Prototyp 381.001 ovšem není jedinou zajímavostí z pozoruhodného světa škodováckých stodevítek: na okruh totiž těsně po červeném prototypu dorazí i lokomotiva, jež léto trávila na prázdninách pod dohledem rakouského soudu.

Pokud se Škodu 109E2 podaří na Slovensku schválit, stane se nejmodernější a nejvýkonnější řadou ve vozovém parku státního osobního dopravce. Přesto se ale nebude vyskytovat v čele vlaků InterCity, kde by se logicky dala očekávat. Naopak, uplatnění nalezne v regionální dopravě, kde je její nasazení určeno podmínkami financování z evropských fondů. V kontrastu s variantou pro ČD disponuje řada 381 už z výroby zabezpečovačem ETCS a její provozní rychlost je omezena na 160 km/h. Než se z okruhu vydá do nového domova v Bratislavě, bude ale mít příležitost potkat se s lokomotivou, která se z jižní části bývalé rakouské monarchie neceremoniálně vrací do vlasti. Podle informací deníku iDNES totiž během středy dorazí do Cerhenic také další exemplář rodiny 109E - lokomotiva 380.004 určená pro ČD, která byla od května soudně zadržována ve Vídni. Jak potvrdila Škoda Transporation, výrobce v tichosti uhradil kauci ve sporu se společností Bombardier Transportation, a dostal tak svůj výrobek zpět. Další detaily ve vývoji sporu zatím Škoda tají a hodlá je oznámit během středy.

Zdroj: railtrains.sk, iDnes


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 9.11.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
09.11.2011 (14:30)  
NIcKON:
Škoda má sice omezený sortiment (a je podle mě chyba, že ho chce příliš rozšiřovat), ale Siemens se s vámi o nějakých mikrosériích nebude vůbec bavit. O KO nemluvě.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
09.11.2011 (14:26)  
A nebo taky nenakoupí, protože si někdo možná do té doby všimne, že není nutné ani efektivní veškerý vozový park kupovat bianco od drahé Škodovky s omezeným sortimentem.
registrovaný uživatel tarten 
09.11.2011 (14:26)  
NIcKON:
Šlo mi o tu 381. Je o 20% levnější než 380. Když odečtu ETCS v ceně, tak o víc než 25%. Výkon je sice zbytečný (váhu bych počítal raději nějakých 230 t prázdného vlaku), ale méně výkonná mašina by byla ve dvoukusové sérii dost možná dražší.
Jestli nějak jinak, tak pak už úplně jinak. Třeba xx-kusovou sérii Flirtů, pokud by se zvládlo papírování, a nebyla by "nutnost" uplatnit princezny.
09.11.2011 (14:19)  
Nickon: vy si myslíte, že tie 381 sa kupujú na pár rokov len? Ak as vyriešia problémy s KO v BA uzle tak sa pravdepodobne kúpia hnacie diely k PUSH PULLom tak, aby sa vytvorili ucelené súpravy 551 + 051 + 051 + 951 ;)
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
09.11.2011 (14:07)  
jeffer: Silná mašina je na příměstské dopravě v pořádku, ale 6,4 MW je na 150 tun naprosto zbytečný luxus, zejména když je v jízdních dobách stavěných pro princeznu téměř vůbec nevyužije.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
09.11.2011 (14:02)  
tarten: Jedna souprava údajně stála 7,43 milionu eur, čili po přepočtu nějakých 186 milionů korun českých.
09.11.2011 (13:36)  
Já to teda chápu stále tak, že se objednávaly taky ty elefanty (těch je přece víc) a spolu s nimi byla potřeba na 2 tažné mašiny. Škoda nic jiného nemá, tak vzali tuhle. Určitě to není jen věc dotace (ta maximálně o něco zvedla cenu - tzv. poptávkový šok), ale pohnutek výběrového orgánu, proč rozhodl pro tenhle model a ne třeba pro ucelené soupravy či jiného výrobce.
registrovaný uživatel Pazzy 
09.11.2011 (13:09)  
Takový hloupý dotaz, proč si na Slovensku nepořídili na osobku nějakou soupravu? Jinak jestli je podmínka dotace 5 let, tak je to hloupost unie, protože zlepšení bude krátkodobé...
registrovaný uživatel Keprt 
09.11.2011 (12:59)  
ad tarten: trochu odbočím - umím si představit dvojnásobný proběh mezi ošetřením a dalšíma stupněma údržby, ale dvojnásobný denní běh? To je otázka organizace provozu; kdyby jezdily za den dva a půl obratu Kúty-Nové Zámky (což je asi maximum) tak ujedou něco k 800 km, což princezna zvládne taky. Proklamovaného cíle se tak dá dosáhnout spíš tím, že 381 budou jezdit pořád a 263 v sedlech budou jezdit méně intenzivně, nebo (což by jistě bylo dobře) tak, že 381 budou trávit minimum času v údržbě a najezdí toho dvojnásobně třeba na měsíční bázi.
registrovaný uživatel tarten 
09.11.2011 (12:39)  
NIcKON:
Neříkám, že to sláva je, ale můžete být konkrétnější? Cena 381 mi nepříjde tak hrozná na takovou mikrosérii (znáte ji?) a měla by prý mít dvojnásobný denní kilometrický proběh (tedy dvojnásobnou užitnou hodnotu, ale ještě zvýšit o jízdní vlastnosti) oproti reko 263.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko