..: MD dofinancuje regionální dopravu, o rychlíky se bude soutěžit :..

ministr dopravy Pavel Dobeš, hejtmani Hašek a Chovanec, foto: Ministerstvo dopravy Praha — Kraje příští rok dostanou slíbených 2,6 miliardy korun na dofinancování regionálních vlakových spojů. Potvrdil to ministr dopravy Pavel Dobeš po včerejším jednání s hejtmany Jihomoravského a Plzeňského kraje Michalem Haškem a Milanem Chovancem, čímž minimálně na rok odvrátil obavy ze ztráty peněz, které regionům na 10 let slíbilo vládní memorandum z roku 2009. Resort dopravy ovšem v minulých dnech neřešil jenom lokálky – 11. října ministr Dobeš rovněž odmítl předání poloviny dálkových spojů tzv. eurotaktu dopravci RegioJet, který státu nabízel převzetí části vlaků IC/EC na trase Praha - Brno - Břeclav bez nároku na subvence. Svůj nesouhlas s takto radikální změnou ministerstvo odůvodňuje tím, že nabídku vnímá jako příliš obecnou a příliš ultimativní. S liberalizací dálkových spojů nicméně MD ČR přesto počítá, což potvrzuje i čerstvě zveřejněný podrobný harmonogram vypisování tendrů na dálkové vlaky. Výběrových řízení na dopravce se navíc zřejmě dočkáme také v krajích, které dosud podobný krok rezolutně odmítaly: jižní Morava připravuje soutěž na zatím neurčené linky a podobný krok již avizoval i Plzeňský kraj.

Kraje požadují dofinancování, o kompromisech rozhodne vláda

Zástupci Asociace krajů ČR požadovali po ministrovi dopravy zajištění 600 milionů korun na pokrytí ztráty v regionální dopravě na příští rok, ale také jasnou koncepci financování na další období. Hlavním argumentem hejtmanů, jejichž požadavky tlumočil šéf asociace Michal Hašek, je memorandum podepsané předchozí vládou v roce 2009. To regionům slibuje podíl státu na financování regionálních vlaků až do roku 2019, v současnosti je nicméně ohroženo plánovanými výdajovými škrty ze strany ministerstva financí. Kraje proto přišly s kompromisním návrhem, spočívajícím ve snížení spotřební daně, která by ztráty v plné výši pokryla. Takovou změnu ovšem musí schválit vláda a parlament, což si vyžádá delší čas. Úspěchem rozhovorů nicméně je odložení hrozícího soudního sporu krajů a státu o právní závaznost memoranda.

Kromě náročných jednání o dlouhodobém modelu financování regionální dopravy ovšem železnici v krajích brzy čeká i další zásadní krok: hejtman Hašek totiž v souvislosti se vstupem soukromého dopravce RegioJet do pravidelného provozu potvrdil, že Jižní Morava i další kraje chtějí v nejbližších měsících vypsat tendry na část regionálních vlakových linek. Zmírňuje tak dřívější vyhrocené postoje krajů, které na podzim 2009 zvolily společný postup při oslovení jediného dopravce - České dráhy. Ten ve všech regionech získal desetileté kontrakty přímým zadáním, mnohdy s možností prodloužení o dalších pět let, i když s velmi rozdílnými podmínkami ohledně kvalitativních standardů a obnovy vozového parku. „Hned zítra (úterý 11. 10., pozn. red.) se u nás poradíme, které tratě lze uvolnit a odsoutěžit nové dopravce. Naše smlouva s ČD totiž umožňuje jakoukoliv trať s roční výpovědní lhůtou vyjmout a odsoutěžit,“ komentoval postup plzeňského kraje hejtman Milan Chovanec. Právě Plzeňsko přitom před dvěma lety tendr na regionální spoje vypsalo; po obdržení nabídek od dopravců ale celý proces zastavilo ve prospěch přímého zadání.

Soutěže ano, EC RegioJet prozatím ne

Kromě setkání se zástupci krajů se ministr dopravy Pavel Dobeš v úterý sešel také s ředitelem skupiny Student Agency Radimem Jančurou. Jednání bylo podle jeho slov velmi emotivní, snahu Regiojetu vstoupit do eurotaktu nicméně odmítl. Žlutý dopravce se ve své iniciativě odvolává na liberalizovaný trh a vyzývá ministerstvo, aby zhodnotilo, zda jsou dotace do páteřních vlaků EuroCity oprávněné, pokud soukromý subjekt nabízí jejich provoz bez subvence. Takový postup nicméně resort odmítá s odkazem na nutnost naprosto otevřených výběrových řízení, v nichž dostanou prostor všichni zájemci, místo autoritativního výběru jediné společnosti. RegioJet se přesto brání, že jeho nabídka budoucí soutěže o brněnskou linku nijak nevylučuje.

Pavel Dobeš i přes svůj nesouhlas s jednostranným převedením vlaků IC/EC pod křídla Regiojetu otevřeně podporuje soutěž o výkony v závazku veřejné služby v dálkové dopravě. První výběrové řízení se proto spustí už na přelomu roku, kdy resort nabídne do tendru rychlíky Olomouc – Krnov – Ostrava. Další trasy budou následovat postupně od roku 2014, přičemž ale diskutovaná linka Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava přijde na řadu teprve v roce 2027. Vedle Regiojetu se v připravovaných soutěžích očekává také zájem firem jako Veolia Transport, Viamont Regio, LEO Express, Arriva vlaky nebo Abellio CZ.

Harmonogram výběrových řízení na zajištění dálkové dopravy

Začátek provozu
(GVD)
Linka
2013/2014Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc
2014/2015Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb
Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín
Liberec - Pardubice
Liberec - Ústí nad Labem
Plzeň - Most
2015/2016Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice/Slovensko (včetně IC/EC)
2016/2017Praha - Plzeň - Klatovy
Praha - Nymburk - Hradec Králové
2017/2018Praha - Havlíčkův Brod - Brno
Praha - Česká Třebová - Brno
2018/2019Praha - Turnov - Tanvald
Praha - Kladno - Rakovník
2019/2020Praha - Plzeň - Cheb/Německo
2020/2021Praha - Písek - České Budějovice
2021/2022Praha - Olomouc - Ostrava - Polsko/Slovensko (IC/EC)
2022/2023Praha - České Budějovice - Rakousko
2024/2025Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno
2025/2026Brno - Ostrava - Bohumín
Brno - Prostějov - Olomouc - Šumperk
Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc
nová linka Brno - Zlín
2026/2027nové IC Brno - Ostrava - Bohumín
Rakousko/Slovensko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Polsko
2027/2028Německo - Praha - Brno - Rakousko/Slovensko

Zdroje: Ministerstvo dopravy, RegioJet, Parlamentní listy


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 12.10.2011 (6:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Legislativa

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ bugear 
12.10.2011 (13:50)  
@M: Přes Kojetín, Hulín.
12.10.2011 (12:43)  
-- stát za státní peníze ...

-- to jsou prosím jaké? kdo se na ně tomu státu skládá?

My všichni v daních přece. Poplatky z DC od dopravců přece nestačí na prováděnou modernizaci tratí ...

Takže stát má právo ovlivnit, co a jak se na těch kolejích bude dít. Stejně jako má právo vymáhat určitá pravidla na státní silnici.
12.10.2011 (12:17)  
stát za státní peníze ...
to jsou prosím jaké? kdo se na ně tomu státu skládá?
registrovaný užívateľ M 
12.10.2011 (12:15)  
Je to teda napsane v rozpisu az na rok, kdy uz mozna budou i teleporty, ale linka Brno-Zlin by mela vest kudy?
12.10.2011 (11:34)  
Vlad a Benpat:

První pilotní tendr by se měl týkat linky R 27 (Frýdek-Místek)-Ostrava-Opava-Krnov-Olomouc/Jeseník, přičemž se uvažuje o tom, že by se veřejná zakázka týkala jízdního řádu pro období 2013/2014. Následovat mají ve stejném či následujícím roce linky R 5 Praha-Ústí nad Labem-Karlovy Vary - Cheb a linka R 20 Praha-Roudnice nad Labem-Ústí nad Labem-Děčín.

O vstup do rychlíkového byznysu se dlouhodobě zajímají například firmy Veolia Transport, RegioJet (dcera firmy Student Agency) či Arriva, nedávno ovládnutá německou Deutsche Bahn. »Ministerstvo nás ujišťuje, že otevření trhu myslí skutečně vážně. Doufáme, že nebudeme opět zklamáni,« říká Jiří Mužík, předseda Sdružení železničních společností.

Pramen: Ekonom, 7.10.2010
registrovaný užívateľ thingie  mail  
12.10.2011 (11:32)  
SYN: Tak se zase dostáváme k tomu, že přinejmenším v regionální dopravě mohou vozidla nakoupit raději místní samosprávy (kraje) a v té dálkové bychom se mohli brzy dostat k dost přiměřené evropské interoperabilitě, a po celé (kontinentální normálněrozchodné) Evropě už snad půjde počítat s tím, že se vždycky aspoň někdo najde…
registrovaný užívateľ SYN 
12.10.2011 (11:24)  
Thingie: Celkem souhlasím do jisté míry s tím "dopravcem poslední záchrany" ČD, akorát by to mělo být (v normálním světě) tak že by ČD aspoň z části rezignovaly na N-násobné rekonstrukce vozů které mají dosti pochybný technický základ (jako např. Vmax 120kmh) a konečně by koupily větší množství nových vozů - po několik dalších let by pak měli k dispoici jakžtakž použitelné vozy (stylu janozovaných B) v rezervě (v kopřivách:))
registrovaný užívateľ M@ra 
12.10.2011 (11:18)  
Na jedné trati má každý typ spojů mít jen jeden dopravce, tak to mají v CH a dobře vědí proč. Soutěží se jen o to, kdo to bude.
registrovaný užívateľ SYN 
12.10.2011 (11:14)  
Asi nebude problém do výběrového řízení dát podmínky např. jako že se může zůčastnit provozovatel železnice před rokem 2008, nebo kdo má aspoň 50 lokomotiv, případně za poslední 3 roky tržby aspoň miliardu... těch podmínek by se našlo!!

To jako je cílem aby nikdo jiný nikdy nemohl začít? Toto by totiž byla mrtvá smyčka... nezačnete dokud nemáte najeté kilomtry, a dokud nemáte najeté kilometry tak nezačnete :(
To už tam rovnou můžete napsat že se nemá hlásit nikdo kdo není modrý!
12.10.2011 (11:02)  
Vlad: ono ale nejde jenom o výši těch cen.

I kdyby stálo jízdné u ČD a RJ přesně stejně, bude to k ničemu, pokud nebudou jízdní doklady zaměnitelné - a pro pravidelné dojíždění si tak budete muset kupovat časové jízdenky dvě.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko