Praha — Kraje příští rok dostanou slíbených 2,6 miliardy korun na dofinancování regionálních vlakových spojů. Potvrdil to ministr dopravy Pavel Dobeš po včerejším jednání s hejtmany Jihomoravského a Plzeňského kraje Michalem Haškem a Milanem Chovancem, čímž minimálně na rok odvrátil obavy ze ztráty peněz, které regionům na 10 let slíbilo vládní memorandum z roku 2009. Resort dopravy ovšem v minulých dnech neřešil jenom lokálky – 11. října ministr Dobeš rovněž odmítl předání poloviny dálkových spojů tzv. eurotaktu dopravci RegioJet, který státu nabízel převzetí části vlaků IC/EC na trase Praha - Brno - Břeclav bez nároku na subvence. Svůj nesouhlas s takto radikální změnou ministerstvo odůvodňuje tím, že nabídku vnímá jako příliš obecnou a příliš ultimativní. S liberalizací dálkových spojů nicméně MD ČR přesto počítá, což potvrzuje i čerstvě zveřejněný podrobný harmonogram vypisování tendrů na dálkové vlaky. Výběrových řízení na dopravce se navíc zřejmě dočkáme také v krajích, které dosud podobný krok rezolutně odmítaly: jižní Morava připravuje soutěž na zatím neurčené linky a podobný krok již avizoval i Plzeňský kraj.
Kraje požadují dofinancování, o kompromisech rozhodne vláda
Zástupci Asociace krajů ČR požadovali po ministrovi dopravy zajištění 600 milionů korun na pokrytí ztráty v regionální dopravě na příští rok, ale také jasnou koncepci financování na další období. Hlavním argumentem hejtmanů, jejichž požadavky tlumočil šéf asociace Michal Hašek, je memorandum podepsané předchozí vládou v roce 2009. To regionům slibuje podíl státu na financování regionálních vlaků až do roku 2019, v současnosti je nicméně ohroženo plánovanými výdajovými škrty ze strany ministerstva financí. Kraje proto přišly s kompromisním návrhem, spočívajícím ve snížení spotřební daně, která by ztráty v plné výši pokryla. Takovou změnu ovšem musí schválit vláda a parlament, což si vyžádá delší čas. Úspěchem rozhovorů nicméně je odložení hrozícího soudního sporu krajů a státu o právní závaznost memoranda.
Kromě náročných jednání o dlouhodobém modelu financování regionální dopravy ovšem železnici v krajích brzy čeká i další zásadní krok: hejtman Hašek totiž v souvislosti se vstupem soukromého dopravce RegioJet do pravidelného provozu potvrdil, že Jižní Morava i další kraje chtějí v nejbližších měsících vypsat tendry na část regionálních vlakových linek. Zmírňuje tak dřívější vyhrocené postoje krajů, které na podzim 2009 zvolily společný postup při oslovení jediného dopravce - České dráhy. Ten ve všech regionech získal desetileté kontrakty přímým zadáním, mnohdy s možností prodloužení o dalších pět let, i když s velmi rozdílnými podmínkami ohledně kvalitativních standardů a obnovy vozového parku. „Hned zítra (úterý 11. 10., pozn. red.) se u nás poradíme, které tratě lze uvolnit a odsoutěžit nové dopravce. Naše smlouva s ČD totiž umožňuje jakoukoliv trať s roční výpovědní lhůtou vyjmout a odsoutěžit,“ komentoval postup plzeňského kraje hejtman Milan Chovanec. Právě Plzeňsko přitom před dvěma lety tendr na regionální spoje vypsalo; po obdržení nabídek od dopravců ale celý proces zastavilo ve prospěch přímého zadání.
Soutěže ano, EC RegioJet prozatím ne
Kromě setkání se zástupci krajů se ministr dopravy Pavel Dobeš v úterý sešel také s ředitelem skupiny Student Agency Radimem Jančurou. Jednání bylo podle jeho slov velmi emotivní, snahu Regiojetu vstoupit do eurotaktu nicméně odmítl. Žlutý dopravce se ve své iniciativě odvolává na liberalizovaný trh a vyzývá ministerstvo, aby zhodnotilo, zda jsou dotace do páteřních vlaků EuroCity oprávněné, pokud soukromý subjekt nabízí jejich provoz bez subvence. Takový postup nicméně resort odmítá s odkazem na nutnost naprosto otevřených výběrových řízení, v nichž dostanou prostor všichni zájemci, místo autoritativního výběru jediné společnosti. RegioJet se přesto brání, že jeho nabídka budoucí soutěže o brněnskou linku nijak nevylučuje.
Pavel Dobeš i přes svůj nesouhlas s jednostranným převedením vlaků IC/EC pod křídla Regiojetu otevřeně podporuje soutěž o výkony v závazku veřejné služby v dálkové dopravě. První výběrové řízení se proto spustí už na přelomu roku, kdy resort nabídne do tendru rychlíky Olomouc – Krnov – Ostrava. Další trasy budou následovat postupně od roku 2014, přičemž ale diskutovaná linka Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava přijde na řadu teprve v roce 2027. Vedle Regiojetu se v připravovaných soutěžích očekává také zájem firem jako Veolia Transport, Viamont Regio, LEO Express, Arriva vlaky nebo Abellio CZ.
Harmonogram výběrových řízení na zajištění dálkové dopravy
Začátek provozu (GVD) | Linka |
---|---|
2013/2014 | Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc |
2014/2015 | Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb |
Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín | |
Liberec - Pardubice | |
Liberec - Ústí nad Labem | |
Plzeň - Most | |
2015/2016 | Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice/Slovensko (včetně IC/EC) |
2016/2017 | Praha - Plzeň - Klatovy |
Praha - Nymburk - Hradec Králové | |
2017/2018 | Praha - Havlíčkův Brod - Brno |
Praha - Česká Třebová - Brno | |
2018/2019 | Praha - Turnov - Tanvald |
Praha - Kladno - Rakovník | |
2019/2020 | Praha - Plzeň - Cheb/Německo |
2020/2021 | Praha - Písek - České Budějovice |
2021/2022 | Praha - Olomouc - Ostrava - Polsko/Slovensko (IC/EC) |
2022/2023 | Praha - České Budějovice - Rakousko |
2024/2025 | Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno |
2025/2026 | Brno - Ostrava - Bohumín |
Brno - Prostějov - Olomouc - Šumperk | |
Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc | |
nová linka Brno - Zlín | |
2026/2027 | nové IC Brno - Ostrava - Bohumín |
Rakousko/Slovensko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Polsko | |
2027/2028 | Německo - Praha - Brno - Rakousko/Slovensko |
Zdroje: Ministerstvo dopravy, RegioJet, Parlamentní listy
Myslim, ze vsichni chapou, jak je to mysleno a ze dotacemi jsou mysleny ty primo na provoz, nikoliv na infrastrukturu, ktera by se zapaltila asi bez ohledu na to, kdo (a jak moc) tam jezdi
Je fakt, že výběr poplatků za použití DC ani zdaleka nepokryje náklady na její provozování. Zda má majitel infrastruktury právo požadovat od dopravce za ten "nedoplatek" nějakou protislužbu, o tom si netroufnu diskutovat.
Z výroční zprávy SŽDC jsem vyčetl, že z poplatků se pokryje jenom 30% nákladů, zbývajících 70% jde do dopravní cesty z veřejných rozpočtů.
Druhá věc je, že nákladní vlaky platí výrazně víc než osobní. Osobní vlak o hmotnosti 400 tun zaplatí na páteřní trati 24,34 Kč/km, stejně těžký náklad platí 65,25. Tedy 2,68x více. Přepočteno na procenta to znamená, že náklady platí asi 43% ze skutečné ceny dopravní cesty, osobáky jen 17%. A to znamená, že dopravní cesta pro km jízdy toho osobáku stojí 143,18 Kč, z čehož dopravce uhradí jen 24,34 a zbývajících 118,84 zaplatí daňový poplatník.
Z tohoto pohledu je nepochopitelné tvrzení dopravce, že "naše vlaky jezdí bez dotací". Ale do marketingu se toto tvrzení vždy hodí, vždy se najde dost lidí, kteří mu budou tleskat.
nevím jsem laikem,
1. s autobusy Student agency jsem jel před párkrát před pár lety ve 24:00 (neb o chcete-li 0.00) nebo ve 3:00 z Prahy do Ostravy, když pozdě přiletělo letadlo, a nevím jestli je to špička, ale bylo plno.
2. u nás na předměstí před léty jezdil městský autobus jednou za hodinu a byl poloplný (chcete-li poloprázdný). Nyní jezdí 2 linky 2x za hodinu a jsou plné... Bydlí tady pořád stejný počet lidí, akorát že o pár let zestárli..
Jistě si najdete pro oba příklady nějaké vysvětlení...
Tak tahle vazba (všichni -> stát) se u nás realizuje zastupitelskou demokracií.
Alternativy jsou dvě:
1) referendum: vy budete pořádat referendum o tom, zda udělat celostátní IDS? To můžete akorát tak ve Švýcarsku. U nás by vám k takovému referendu nikdo nepřišel, protože veřejná doprava je na okraji zájmu obyvatel. Viz Brno.
2) volný trh: to jako že by na to IDS dopravci přišli sami. Já tvrdím že ne. Oporou pro můj názor je fakt, že se tak ještě nikde na světě nestalo. Dopravce nemá žádný zájem vydat se svým konkurentem měsíční jízdenku. Raději vydá svou (pokud vůbec) i když tím omezí občanovi interval na dvojnásobný.
Občan sám s tím nic udělat nemůže, může akorát odejít do garáže. To ale dopravci nevadí, on nemusí odvézt všechny, jemu úplně stačí, když vydělá (viz Jančurovy busy ve špičce).
Obě varianty jsou tedy nepoužitelné, vy neoliberále ...
PS: na diskuzním fóru mi netřeba vykat.
Hm... a prosím formulace: My všichni máme právo ovlivnit by nemohla být?
Tak proč harmonogram pokračuje po tomto datu??
Když nic jiného, tak je to poněkud absurdní vzhledem k časovému horizontu... Třeba i EU se do té doby pohne vzhledem k liberalizaci dálkové železniční dopravy..
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.