..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 20      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
27.07.2013 (23:13)  
Jiri Vosecek: převýšení tam je, i když ne kdovíjak velké (taky proč, na 80 km/h). Na tom videu z normálního průjezdu, odkazovaném níže, je celkem dobře patrné (sklon sloupů vůči kameře a stín na štěrku).
Podle uvedených skutečností je ten úsek ale dost zákeřná past na strojvedoucí - a následně na cestující... Připomíná mi to klasické alibistické "řidič je povinen".
registrovaný uživatel kave 
27.07.2013 (23:03)  
Borovička:
když současně končí jeden zabezpečovací systém. To fíra chvilku zaspí, zapomene...

Přečtěte si znovu, co jsem napsal. Pokud by totiž zaspal a tedy předepsaným způsobem nereagoval, tak by vlak samozřejmě zastavil.
27.07.2013 (21:51)  
Borovička: Tvé spekulace o zastírací mediální kampani jsou zcestné. Média dělají jen to, co je pro ně v takovém případě přirozené. Předhodí čtenářům konkrétního viníka, na kterém se mohou vyřádit.
27.07.2013 (21:29)  
Kave: Asi tu pořád bude problém, proč není bezpečnostně pokryto náhlé drastické snížení rychlosti. když současně končí jeden zabezpečovací systém. To fíra chvilku zaspí, zapomene... A možná proto ta kampaň, že je fíra facebukovej vejtaha, ač na frajeřinky nemá věk. Vina tu asi bude, ale možná by někdo další mohl mít nepříjemno. Ostatně ani Studénka není tak přímočará a dodnes se vina řeší. Prostě viník nemusí být jen jeden. i když primární vina bude jasná.
27.07.2013 (15:55)  
Mě docela překvapuje, že je to údajně oblouk bez převýšení, což v kombinaci s V=80km/h a poloměrem údajně 400m mi přijde jako dost zajímavé řešení.
registrovaný uživatel kave 
27.07.2013 (9:53)  
Borovička:
Podle toho, jak se toho média a bulvár ujaly, jde o naplánovaný odstřel fíry, i když tam stopa viny bude.

Pokud se strojvedoucímu prokáže, že předepsaným způsobem zareagoval na informace, že opouští trať, zabezpečenou systémem ERTMS a přesto nesnížil rychlost vlaku, má smůlu a stává se hlavním viníkem. Pokud žádnou takovou zprávu nedostal, což je možné, ale vysoce nepravděpodobné, tak je "pouze" spoluviníkem.
27.07.2013 (9:03)  
Rail-2005: Díky za objasnění. Obávám se, že to bude jak u nás. Papírově, formálně, předpisově to vypadá, že systém umožňoval, nekorigoval možnost takové fatální chyby jednoho elementu systému. Obávám se, že vina některých vedoucích pracovníků nebo spolutvůrců projektu VRT nebude nijak zvlášť řešena. ERTMS se možná dodělá až do stanice na základě doporučení po došetření nehody. Podobně je řešena projektová příprava v ČR - finální projekt se technicky navrhne, odsouhlasí, pak zasedne dietní komise vedení v Praze a s minimem zpětné vazby něco seškrtá do aktuálně požadované hodnoty.
27.07.2013 (6:28)  
M: Spíše, že viníků (a příčin) bude víc.
registrovaný uživatel Honza  mail  
27.07.2013 (2:33)  
Zdá se mi to, nebo to byla širokorozchodka?
Toto video (zde v článku) je kvalitnější než to na Novinkách, tady je vidět jak ty troleje se hýbou a padají, tam ne.
Muselo to být strašné :-(
registrovaný uživatel M 
27.07.2013 (0:28)  
Jako ze ho kvuli odborum nemohli vyhodit, tak NAPLANOVALI tohle? Tak to byl plan primo dabelsky...
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko