Trnava/Praha — České dráhy uzavřely další z výběrových řízení na modernizaci osobních vozů. Po 9 měsících od vyhlášení tendru je znám vítěz, který zmodernizuje všech 64 víceúčelových vozů řad BDhmsee/BDbmsee původně vyrobených v letech 1987 až 1988 pro ČSD. Zakázku vyhrála firma ŽOS Trnava, která požadovala nižší cenu, než další uchazeči - ŽOS Vrútky a Pars Šumperk. Konečná cena je o více jak 6 mil. nižší než původně předpokládaná hodnota zakázky. Vítězná firma má zkušenost s modernizací těchto řad pro Železničnu spoločnosť Slovensko. Vozy, které mají být zmodernizovány do 36 měsíců, nabídnou cestujícím klimatizaci, uzavřený systém WC či zásuvky 230 V. Chybět nebude ani elektronický rezervační a informační systém, tlačítky ovládané vstupní a přechodové dveře či rekonstruované podvozky. Ty kromě elektromagnetické kolejové brzdy budou disponovat přemostěním záchranné brzdy pro provoz v tunelech o délce až 5 kilometrů. Ve voze bude kromě klasických oddílů se 6 místy i prostor pro přepravu cestujících na vozíku, kteří budou moci využít nové nástupní plošiny a bezbariérové WC. Zachován bude také oddíl pro vlakový doprovod.
Zdroj: České dráhy
- asi tomu nerozumim, to jako bude zach.brzda v dlouhym tunelu zablokovana,aby to tam neuvizlo?
Netvrdím že je to nezbytně nutné, ale zase - je chytré čekat čekat a pak rok před povolením 200 zjistit že na to může asi tak každý desátý vůz a že se musí náročne zkonstruovat oběhy aby to aspoň trochu vycházelo a v případě jakékoliv náhrady za některý vůz se zbrzdí celá souprava...
Není lepší mít trochu rezervu? Samozřejmě za podmínky že to není drahé, což při novovýrobě je splněno...
On prostě nový vůz je nový vůz, a každý ho i od té nejlepší reko rozezná, aspoň prvních pár let...
Hele ta o 6MKč nižší hodnota celé zakázky - mám tomu rozumět tak že místo 1530M bude cena "jen" 1524M, čili o necelého půl procenta míň? To zase tak bomba nezní jako když se prostě řekne "o 6 milionů korun"...
Celkově - chápu že tyto vozy reko potřebují, zahodit je by bylo škoda, hnusné by jezdit neměly. Ovšem, docela dobře bych si dokázal představit scénář kdy se nakoupí řekněme 32 nových vozů po 40M (plus mínus, z toho co slyšíme z nestátního sektoru by to mohla být zhruba reálná cena za novostavbu vozu podobného typu aspoň na 200kmh a se všemy zde citovanými fíčurami, jako klimča CZE předsuv.dveře zásuvky vakuWC atd. včetně elmag. brzdy (díky za ni, ve (polo)služebáku je asi dost vhodná, vzhledem k tomu že v typické soupravě se nachází právě jeden takovýto vůz) a zbylých 32 vozů obdrží menší reko v hodnotě zhruba 4M za kus (asi si dovedeme v porovnání s humanizaci za 1M představit co se za to dá zvládnout, na nějaké zásadní technické upgrady to není ale pospravit co je rozbité a napucovat to by mělo jít) a mám ve výsledku 96 vozů místo 64 (pokud by náhodou dopravce zvýšení poloslužebáků nepotřeboval (jinými slovy neměl už starší vozy BDs na vyhození/stažení z běžného provozu do zálohy) pak lze udělat reko jen 32 z nich za 8M za kus, to už se dá lecos zvládnout).
Jako je tu ten podstatný rozdíl že když do dané kategorie vozů přibudou i nějaké nové kusy tak se dá nějak zvládat průměrné stáří vozu, pokudse dělají výhradně reko (i když i poměrně rozsáhlé) tak to prostě směřuje pořád do starších a starších a jednou už to prostě dál nepůjde, a to bude pak pěkná dacka až se bude muset kupovat desítky nových vozů víceméně naráz... anebo se daná kategorie víceméně úplně vypustí...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.