Praha — Vysoká bezpečnost, účinnost a tím i ekologie jsou parametry hovořící ve prospěch nákladní železniční dopravy. Pro všeobecné vnímání nákladní železniční dopravy jako kvalitního dopravního prostředku, který přímo konkuruje silniční nákladní dopravě je potřeba ještě vykonat mnohé. Jedním z ocenění přepravců, dopravců a operátorů v nákladní dopravě, kteří rozvíjejí přepravy po železnici a ulehčují přetíženým silnicím, je soutěž Volná cesta, kterou pořádá Ministerstvo dopravy ČR. Soutěž si klade za cíl propagovat kvalitní projekty, které mohou inspirovat další společnosti a přispět tak k většímu využívání železnice na úkor silnic a tím rovněž snížit negativní dopady silniční nákladní dopravy na životní prostředí a bezpečnost účastníků silničního provozu.
Do soutěže se přihlásilo celkem devět subjektů s deseti projekty, které mimo jiné představují přesun silničních přeprav na železnici. Vyhlášení výsledků prvního ročníku a předání cen proběhlo za účasti ministra dopravy Pavla Dobeše 20. září 2011 v prostorách Ministerstva dopravy. Kromě předání ocenění v podobě plaket pro první tři umístěné a pamětních listů ostatním zúčastněným, bylo rovněž uděleno jedno speciální ocenění Ministerstva životního prostředí, které předal ředitel kabinetu ministerstva Vladislav Dykast za ekologický přínos a využití tzv. brownfieldu.
První cenu získala společnost BOHEMIAKOMBI za projekt kontinentální dopravy Lovosice - Hamburg Billwerder pro „umožnění intermodálních přeprav zákazníkům, aktivní práci s nimi a propagaci kontinentální kombinované přepravy širší veřejnosti, udržení ztrátového provozu v prvních letech existence projektu, největší přepravní výkon převedený ze silnice na železnici od zavedení linky, postupné navyšování frekvence vlaků, průkopnictví ve využívání kapsových vozů v ČR pro přepravu silničních návěsů po železnici.“ Druhým místem byla oceněna společnost Schenker za realizaci přeprav firmy ESAB v úseku Vamberk - Pardubice po železnici. Projekt byl oceněn za „přesvědčení zákazníka k přepravám po železnici na extrémně krátkou vzdálenost uceleným vlakem v každodenním provozu a výstavbu nové vlečky a logistického centra, přispění k úbytku nočních přeprav po silnici v úseku, kde chybí kapacitní infrastruktura.“ Společnost Schenker rovněž získala zmiňované ocenění Ministerstva životního prostředí za efektivní využití rozsáhlé části brownfieldu, tedy pozemků nevyužívané části průmyslové zóny a rovněž za výstavbu intermodálního logistického centra na těchto pozemcích v pardubickém Semtíně. Ocenění za třetí místo získala společnost Omega Servis Holding s projektem železničních přeprav koncentrovaného peroxidu vodíku z Německa do ČR za „převedení větších objemů nebezpečného nákladu (koncentrovaného peroxidu vodíku) ze silniční na železniční nákladní přepravu, která je bezpečnější, využití brownfieldu a jasnou viz dalšího postupu.“
Zdroj: Ministerstvo dopravy, Volná cesta
Pro jeden kamion (hmotnost cca 40 tun) vychází cca 5 kč/km. Tj. přeprava 25 tiráků (což odpovídá 1000 tunám) stojí na mýtném cca 125 kč/km.
Kolik bude platit vlak o hmotnosti 1000 tun? Ceny z r. 2010 dle http://provoz.szdc.cz/portal/ViewArticle.aspx?oid=493792 :
Ad_hoc cena za užití cesty (koridor): 51,75 Kč na 1000 tun a kilometr. K tomu cena za řízení provozu 37,95 Kč/km.
V součtu 89,70 Kč/km
Tak a teď vyjmenovat úseky tratí s vyčerpanou přepravní kapacitou:
Praha - Kolín/Beroun/Benešov.
Okolí Mladé Boleslavi.
Brno - Vyškov.
Z toho je vidět, že:
Zvýšení množství nákladních vlaků jih a jihozápad od Prahy je neprůchodné.
Zvýšení podílu železniční přepravy z/do fabriky mladoboleslavské Škodovky je neprůchodné
Zvýšení podílu železniční přepravy z/do oblasti Brna na/z druhý konec Moravy je možné pouze přes Břeclav, což je 100 km navíc.
Když si k tomu připočítáme možnosti pořízení lokomotiv chválencýh v síti SŽDC:
Moderní prakticky jenom diesly, nebo staré škodovácké elektriky.
Siemens nemůže přes Havlobrod a na spoustu dalších úseků.
Nová Škodovka - zatím není mimo ČR schválená, takže ani před pěti lety nebyla k ničemu. A do Českých Budějovic v součastnosti stejně vlak nedoveze.
Bombardier - Trax schálen na síti SŽDC loni. Nemůže táhnout vlak přes Plzeň, České budějovice a Havlíčkův Brod. Čímž je použitelnost této lokomotivy omezená a pro tranzit? Jednině do Polska přes Ostranu nebo na Slovensko.
A to je z elektrik všecko. Lokomotivy ČD jsou pro tranzit nepoužitelné. Jendak jich je málo (na odvezení vlaku od jednoho Taura jedno ESO stačit nebude) Druhak neumějí měnecký systém. A Bastard ... no je to Bastard. Pro nákladku k ničemu, maximálně na poštovní vlaky.
Takže problém poměru železnice/silnice bych viděl v absenci vhodných lokomotiv elektrické trakce, který je daný zastaralou infrastrukturou. COŽ JE ZNÁMO UŽ PŘES 10 LET.
A zvýšení mýtného na 2 nebo 5 násobek Plzeňské nádraží nepřekope. Leda by peníze z výběru mýtného byly příjmem SŽDC. Což všichni víme, že nejsou.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.