Praha - Na pražském hlavním nádraží bylo 19. září slavnostně otevřeno nové infocentrum Pražské integrované dopravy (PID). Narozdíl od dosavadních infocenter, která provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy, bude mít toto infocentrum pod taktovkou přímo organizátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID. Infocentrum se nachází v těsném sousedství pokladních přepážek Českých drah v ČD centru, na místě, které dříve sloužilo ombudsmanovi Českých drah Petru Fejkovi ke konzultaci s veřejností.
V infocentru se cestující kromě klasických informací o spojích a cenách Českých drah mohou dozvědět veškeré informace o městské a příměstské dopravě v Praze a okolí. ROPID zde také nabízí řadu propagačních a informačních materiálů, od kartičkových jízdních řádů linek S až po informační zpravodaj organizace. Zájemcům přítomný pracovník vyhledá i vytiskne například zastávkové jízdní řády linek PID, naproti tomu zde nebude možno zakoupit jízdní doklady na MHD, takže cestující zůstanou dále odkázáni na prodejní automaty, které však přijímají pouze mince, což je zejména pro zahraniční turisty komplikované. Navíc se zde údajně v posledních dnech dle informací některých cestujících objevili pochybní prodejci, kteří nabízeli cestujícím jízdenky pozměňované či projeté.
Zdroje: ROPID, České dráhy, ŽelPage
ROPID = Regionální Organizátor Pražské Integrované Dopravy, je příspěvková organizace hl. města Prahy, tudíš pohyb veškerých financí se odvíjí podle Magistrátu.
DPP = Je ! POUZE ! dopravcem v systému PID, jeho infocentra jsou víceméně z dob kdy ještě DPP zároveň zpravoval PID, což ze zákoného hlediska již nejde.Je též potřeba zdůraznit že v rámci PID jízdenkové automaty neexistují, současné autmaty jsou majetkem a ve vlastnictvý DPP, tudíš ROPID není kompetentní s tím něco dělat.
Infocentrum na hl. nádraží je ve spolupráci s ČD zajišťován ROPIDem který sám o sobě pouze vydává, upravuje a vytváří tarif ale netiskne jízdenky do předprodeje (to obstarává DPP) úkolem infocentra PID je informovat veřejnost o souhrných informacích o celé PID, néjako Infocentrum DPP které se zaměřuje pouze na svou působnost.
Ještě bych zmínil že jak DPP tak i ROPID vlastní licenci CHAPS.
Celá tato problematika je docela náročná a i obyvatelé Prahy mývají problémy s pochopením systému, natož lidé Prahy neznalí, proto chápu že zde vznikají určitá tvrzení a názory.
stoupa : německé jízdenkové automaty v mnoha stanicích, podobně jako rakouské, umí mimo čtyř "základních" jazyků taky mluvit česky / slovensky / maďarsky ...
S ohledem na kapacitu paměti těchto elektronických zařízení by neměl být problém s tím, aby takové zařízení komunikovalo ve všech "unijních" jazycích, případně i v některých jazycích asijských, resp. i ruštině či arabštině.
*****
Moderní jízdenkový automat s dotykovou obrazovkou ve švýcarské Basileji umí prodávat jízdenky platné i v Německu či Francii v rámci mezistátního tarifního svazu, ale taky chce jen mince ... Jenže jsou na každé zastávce, takže není problém s nákupem jízdenek. Pokud ovšem máte mince. Jedinou výhodou je, že berou jako SFR, tak EURA.
A ano, je otrava, že na nádražích neprodávají jízdenky PID, přestože ve vlacích platí (no není to teda úplně pravda, prodávají například takové ty měsíční kupony pro vnější pásma).
1) Míra blbovzdornosti automatu - začáná vhodnou velikostí písma (ne blechy, jako u pražské MHD) a končí jednoduchostí a nezáludností "otázek". Přesto zůstane okruh lidí (hlavně starších, věku důchodového), kteří rozhraní člověk - stroj ("elektrofonický") nezvládnou.
2) Stane-li se a musím k přepážce, zřídka vídám problém u prodávajícího personálu. Počet lidí, co se ptají ve smyslu: "Chci jet k babičce, bydlí kousek za Horní dolní, víte, jak měli vloni Baurovic oves. Jó, a vlak tam u šraněk houká". Tak těchhle člověků je pořád dost, napříč národy a národnostmi, bez ohledu na věk a pohlaví. Rovněž tak kupodivu spíše lidé mladší, nezřídka batůřkáři, kteří teprve u přepážky vymýšlí, kudy pojedou a zda by nebyla extra sleva. (A v EC/IC pak mají blbé ksichty, nezřídka i poznámky na místenkáře domáhající se svých práv).
3) Cizinci v Čechách: Soudě dle Prahy, ví-li cizinec kam chce jet, tak se německy nebo anglicky na Hlaváku a v Holešovicích domluví. Patří-li pod bod 2) výše, - no, pak je vlastně jedno, je-li to cizinec. A chudák pokladní-informátor.
4) Cizinci v Německu: Opět s výhradou bodu 2) se domluví německy a anglicky. (Vlastně skoro všude, nejen u pokladen dopravních spolků). Což pokryje usuzují 85 - 90 % "účastníků zájezdů". Zda jsem zažil Čechy, kteří se divili, že se zde nedomluví Česky? Zažil a nelitoval.
Zbytek je o ochotě (v Praze) Magistrátu, DP-HlmP-drážních společností "to" vyřešit. Jiná věc - za kolik by osoba znalá krom češtiny ještě dvou světových jazyků, vyznající se v dopravnách trasách a džungli tarifů ČD, "Janžury" i MHD byla ochotna na směny k té přepážce nastoupit?
PS: V Bln mo6u v den příjezdu / odjezdu na IC/EC jízdenku jezdit MHD v pásmu A. V HH to šlo taky, ale před 2ma lety to zrušili. :-(
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.