..: Soukromý dopravce Arenaways obnovuje provoz :..

Arenaways 483.018, foto: Arenaways Milán — První italský soukromý železniční dopravce operující v osobní dopravě s open access projekty - Arenaways - se po úpadku, způsobeném především nerovnými podmínkami mezi státním dopravcem a nastupující konkurencí, vrací na koleje. Společnost s podporou investorů v čele s původním, dnes již minoritním, majitelem Giuseppem Arenou obnovuje svoje open access projekty vlaků InterCity Turín – Milán a „Vlaky na moři“ spojující Turín a Livorno. Dále jsou v plánu mezinárodní spoje autovlaků do Německa a Holandska ve spolupráci s Deutsche Bahn a EECT AutoSlaap Trein, chystá k realizaci spojení mezi Turínem a Berlínem a připravuje vlastní noční spoje až na jih Apeninského poloostrova.

Soukromá italská společnost Arenaways byla založena v roce 2006 s cílem vytvořit alternativní železniční osobní dopravu po boku dosavadního italského monopolního dopravce Trenitalia. Pravidelný provoz zahájila 3. dubna 2010 ve spolupráci s Deutsche Bahn mezinárodními spoji Autozug přepravujícími cestující s automobily a motocykly mezi několika německými městy a nádražím v italské Alexandrii. Od 5. června byly zavedeny obdobné autovlaky pod názvem Autoslaap ve spolupráci s holandskou firmou EECT AutoSlaap Trein do Nizozemska v relaci Amsterdam – Alexandrie, které byly 3. července prodlouženy do italského Livorna. Skutečně první vlastní spoje spustila společnost Arenaways 15. listopadu na trase Milán – Turín. Jednalo se o dva vlaky typu InterCity tvořené lokomotivami Bombardier Traxx a osobními vozy od rumunského výrobce Astra Vagoane Călători SA, které „proti sobě kroužily“ po tratích mezi těmito, zhruba 130 kilometrů vzdálenými, městy.

Arenaways linka „Vlaky na moři“, foto: ArenawaysSprávce italské železniční sítě RFI však firmě nepovolil zastavovat v žádné mezilehlé stanici na trati s odůvodněním, že by přebíral zákazníky dopravci zajišťujícímu základní dopravní obslužnost. Dále pak státní společnost Trenitalia (FS) prohlásila, že Arenaways destabilizuje jejich službu v rámci ZDO tím, že jim bere zákazníky a opřela se o zákon z roku 2009, který umožňuje velmi zásadně regulovat vše, co není ZDO, takže společně s krajem dala Arenaways podmínku, aby zvýšila všechny tarify nad úroveň Trenitalie a to samozřejmě soukromého dopravce úplně odstavilo, protože mu vzali hlavní komerční zbraň. FS tedy nemá jen výhodu přednosti v grafikonu a pobírání stabilní dotace, ale navíc může případným konkurentům diktovat podmínky ve smyslu "udržitelnosti dotované dopravy". Z těchto důvodů došlo u Arenaways v důsledku nedostatku cestujících k výpadku očekávaných tržeb a dopravce se dostal do finančních problémů. Ještě 18. června stihl dopravce odstartovat linku spojující Turín a Liverno se stejnými soupravami, vlaky nesoucími komerční název „Vlaky na moři“. Ale už 1. srpna 2011 došlo v důsledku kritické finanční situace k vyhlášení konkurzu na společnost a zastavení provozu všech vlaků dopravce. O několik dní později byl obnoven provoz autovlaků, aby alespoň během letní sezóny nemuseli být cestujícím zrušeny rezervace. Dopravce Arenaways zajišťoval těmto vlakům de facto pouze trakci na italském území a tak bylo domluveno, že veškeré provozní náklady uhradí německý a holandský dopravce. Nakonec na jejich provoz přispěl i kraj Piedmont 50 tisíci euro a provincie Alexandrie 20 tisíci euro. Dopravce do konce letní sezóny 2011 nenalezl obchodního partnera, a tak byly i tyto vlaky v září zrušeny.

Netransparentní podmínky, kterým musí Arenaways a další soukromími dopravci v Itálii čelit, jsou postupně narovnávány, avšak velmi pomalu po nátlaku na státní orgány. Pro účinnější boj o zásady volné hospodářské soutěže založili dopravci Arenaways, Arriva, Assoferr a FerCargo alianci. Nově by měl navíc v Itálii vzniknout orgán zabývající se otázkami hospodářské soutěže.

Arenaways Autozug, foto: Arenaways Společnost Arenaways byla v prosinci 2011 odkoupena za 4,5 milionů euro konsorciem podnikatelů, společností Strade Ferrate Alta Italia, ve které je zakladatel Arenaways Giuseppe Arena menšinovým vlastníkem. Díky příznivějšímu klimatu pro nové iniciativy se společnost vrací zpět. Od 15. března 2012 obnovuje dopravce autovlaky mezi severní Itálií a Německem, konkrétně mezi městy Alexandrie, Terst, Düsseldorf a Hamburk. Následovat bude obnova autovlaků z Livorna a Alexandrie do Amsterdamu. Dále dopravce zavede nové spojení mezi Turínem a Berlínem. V dubnu dojde k obnově linky, která zapříčinila bankrot dopravce – meziměstská linka Milán – Turín a linky „Vlaky na moři“ spojující Turín a Livorno. Nejvýznamnější uplatnění nachází dopravce v segmentu nočních vlaků s lůžkovými vozy a autovozy. Zavedeny budou od 7. června 2012 dva vlaky propojující Itálii od severu k jihu. Oba spoje pojedou z Milána přes Turín a Alexandrii, kde se trasy vlaků rozdělí. Jedna linka povede kolem Tyrhénského moře přes Janov do Villa San Giovanni, druhá podél Jadranu přes Piacenzu a Boloňu do Bari a Lecce.

Bude zajímavé sledovat další vývoj situace na poli osobní železniční dopravy v Itálii. Státnímu dopravci Trenitalia, zvyklému na dosavadní monopol, skokově vzniká silná konkurence v podobě vysokorychlostních vlaků Italo Treno (NTV) s podílem francouzského státního dopravce SNCF, vlaků InterCity a nočních dálkových vlaků Arenaways.

Zdroj: Wikipedia, Vivere, Fer press, Genova-Milano newsletter, Lastampa (1) (2), Il Fatto Quotidiano, Wall Street Journal, ArenaWays, ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 14.3.2012 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Itálie


31.03.2012 (21:06)  
Matouš Danielka : marně hledám ve slovníku spisovné češtiny výraz "open access", jak samostatně, tak ve spojení, nepomáhá mi ani slovník cizích slov.

Neumíte to prosím vyjádřit hezky česky, aby tomu rozuměla průměrně vzdělaná osoba ...
28.03.2012 (17:12)  
Soukromé dopravce vítám všemi deseti, když umožňují cestujícím nové destinace.
16.03.2012 (20:49)  
První italský soukromý železniční dopravce operující v osobní dopravě - Arenaways - skutečně první "soukromý dopravce".
Na tratích FS/Trenitalia "operuje" už několik let dopravce FER.
Mimo to "soukromé" železniční společnosti vznikaly v Itálii už v předminulém století ...
15.03.2012 (18:59)  
Potěšilo mě to. Přeji ArenaWays, aby se jí dařilo co nejlíp. Mají moc pěkné vozy. Kéž by se AW s podobnýma přihlásila do nějakého VŘ.
14.03.2012 (13:32)  
dost dobrý nemyslíte
14.03.2012 (11:57)  
"Ťululu": Skoro mi to pripomina problem SA vs. ČD,kdy SA nastavili svoje ceny a ČD dorovnaly

"zákon z roku 2009, který umožňuje velmi zásadně regulovat vše, co není ZDO, takže společně s krajem dala Arenaways podmínku, aby zvýšila všechny tarify nad úroveň Trenitalie a to samozřejmě soukromého dopravce úplně odstavilo, protože mu vzali hlavní komerční zbraň. FS tedy nemá jen výhodu přednosti v grafikonu a pobírání stabilní dotace, ale navíc může případným konkurentům diktovat podmínky ve smyslu "udržitelnosti dotované dopravy"."

Nějak jste přehlédl opačný směr změny cen než u nás. A také lze dopravci italským státem vnutit cenotvorbu. Tomu říkáte trh a demokracie?
Registered user jarodd  mail  
14.03.2012 (9:18)  
Pěkný článek. Od těch Italů mě to ale vůbec nepřekvapuje. Obdobně mají v zákoně ošetřeno zavedení (vlastně nezavedení) napěťové hladiny 230V, z původních 220V. Kdo v Itálii nemaže, ten jen těžko jede.
14.03.2012 (9:02)  
Skoro mi to pripomina problem SA vs. ČD,kdy SA nastavili svoje ceny a ČD dorovnaly,ale porad byly drazsi nez SA a SA zacalo prskat,ze je to nefer ze za ty ceny ČD jezdit nemuze,ze maji jezdit za to svoje puvodni jizdne,ze je to podpasovka a dali to k soudu....at zije demokracie a volny trh

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko