..: RegioJet vyjíždí: letecký tarif, luxusní servis a lehké sushi :..

162.114 RegioJet, Sv 1010, Ostrava-Svinov, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Praha — Slova o revoluci v české železniční dopravě, Radim Jančura trhající papírový ceník, i nechuť k velkým psům a baleným bagetám – to vše bylo k vidění na středeční tiskové konferenci Student Agency, na niž dceřiná společnost RegioJet poprvé podrobně prezentovala tarif, služby, přepravní podmínky a specifika svých připravovaných vlakových spojů, které vyjedou 26. září na trať Praha - Havířov. Již v průběhu dne jsme o nejdůležitějších bodech průběžně informovali prostřednictvím Facebooku a Twitteru, teď je čas na kompletní shrnutí informací, kdy, čím, jak a za kolik bude možné žlutým vlakem cestovat. V duchu tradice nejkompletnějšího železničního zpravodajství na českém webu si ale povíme také to, jakou částku dopravce vrátí při zpoždění, nebo jak to bude s cestujícími z Karviné.

Co už je: e-shop, personál, technika

RegioJet spustil své nové webové stránky v noci z úterý na středu. Nový internetový domov dopravce už méně připomíná reklamní blog, a více se soustředí na rezervační systém, který ostatně žluté vlaky sdílejí s autobusovými linkami Student Agency express. Než stihla společnost novinku před polednem odprezentovat, bylo již prodáno přes sto jízdenek na první spoje, které vyjedou v pondělí 26. září. Webové stránky i nadále procházejí určitými úpravami a aktualizacemi, ve svém cílovém stavu ale cestujícímu nabídnou grafickou volbu místa k sezení na podrobném plánku vagonu, stejně jako společné odbavení s navazujícími autobusovými linkami.

Do ostrého provozu žlutý dopravce vyrazí s třemi vlaky denně v každém směru. Spoje IC 1003, IC 1005 a IC 1007 vyjíždějí z Prahy v 7.27, 11.27 a 17.27. V opačném směru pojedou vlaky IC 1010 a IC 1016 z Havířova v 12.27 a 16.27; první spoj dne jezdí rozdílně v pracovní dny a víkendy. Celková jízdní doba představuje 4 h 4 min ve směru do metropole; cestou zpět pak 4 hodiny a 1 minutu. Vlaky na své cestě zastaví v 11 "žlutých destinacích", z nichž některé se zastavování spoje vyšší kvality dočkají vůbec poprvé.

Podzimní jízdní řád vlaků IC RegioJet
IC 1002
(pracovní dny)
IC 1004
(ostatní dny)
IC 1010 IC 1016   IC 1003 IC 1007 IC 1015
9.31 10.31 16.31 20.31 Praha hl.n. 7.27 11.27 17.27
9.24 10.24 16.24 20.24 Praha-Libeň 7.35 11.35 17.35
8.26 9.26 15.26 19.26 Pardubice hl.n. 8.30 12.30 18.30
7.53 8.53 14.53 18.53 Ústí nad Orlicí 9.00 13.00 19.00
7.13 8.21 14.21 18.21 Zábřeh na Moravě 9.33 13.33 19.33
6.47 7.55 13.55 17.55 Olomouc hl.n. 10.01 14.01 20.01
6.15 7.23 13.23 17.23 Hranice na Moravě 10.32 14.32 20.32
5.49 6.57 12.57 16.57 Ostrava-Svinov 11.02 15.02 21.02
5.41 6.48 12.48 16.48 Ostrava hl.n. 11.09 15.09 21.09
5.37 6.44 12.44 16.44 Ostrava-Stodolní 11.13 15.13 21.13
5.20 6.27 12.27 16.27 Havířov 11.28 15.28 21.28

Výběr zastávek žlutých expresů se v několika místech výrazně odchyluje od dvacetileté tradice spojů InterCity v Česku. V zajímavé shodě s někdejším doporučením Drážní společnosti při Dopravní fakultě ČVUT třeba všechny spoje obslouží stanici Praha-Libeň v zájmu lepší dostupnosti severovýchodní části metropole; zato ale nezastaví v mnohokrát diskutované České Třebové. Zcela nové rychlé spojení s Prahou a Moravou nabídne RegioJet obyvatelům Ústí nad Orlicí, kde dosud staví pouze rychlíky. Větší frekvenci spojů nejvyšší dopravní vrstvy pak RegioJet přinese cestujícím z okolí Zábřehu a Hranic, kde dnes expresy Českých drah staví jen omezeně, nebo od nového grafikonu zastavovat přestanou. Samostatnou kapitolou je Ostravsko: tady žluté IC zastaví hned čtyřikrát – kromě Svinova a hlavního nádraží také přímo v centru Ostravy na Stodolní, a následně v konečné stanici Havířov. V blízké budoucnosti navíc firma počítá se zastavováním ve stanici Ostrava střed.

Úvodní nasazení pouhých tří párů spojů vychází z aktuálních dispozic vozového parku Regiojetu. Ten v této chvíli čítá celkem deset lokomotiv a 28 osobních vozů, z nichž šest prochází větší modernizací a zbytek je v kolínských dílnách upravován pro specifické potřeby palubních služeb. Dopravce tak zahájí ostré jízdy se dvěma pětivozovými soupravami jediné vozové třídy. Společně s dodávkami nových vozů pak od začátku platnosti nového jízdního řádu postupně doplní počet spojů na finálních 9 párů denně, včetně prodloužení jednoho páru do Žiliny. O rok později chce společnost linku rozšířit až po východoslovenskou metropoli Košice.

721.151 + 162.114 RegioJet, Praha-Smíchov, 24. 8. 2011, foto: Josef Petrák Z pohledu technického a personálního zajištění již dnes RegioJet disponuje základnami v Praze a Havířově. Zatímco hlavní technické zázemí se nachází v areálu bývalého podniku SKV na pražském Zličíně, na severu Moravy je umístěno centrum palubního personálu. Trojici klíčových pracovišť uzavírá pražský Smíchov, kde sídlí část dispečerského aparátu dopravce. Pro potřeby manipulace s vozidly zakoupil RegioJet jednu dieselovou lokomotivu řady 721, která již dnes působí ve výrazném firemním žlutém nátěru na pražských tratích. Dopravce má rovněž k dispozici 53 vyškolených členů palubního personálu, z nichž část má za sebou také dopravní zkoušky. Firma se přitom chlubí, že přibližně čtvrtina stevardů a stevardek má vysokoškolské vzdělání a všichni do jednoho ovládají cizí jazyk. Vedle funkce vlakvedoucího bude část palubních zaměstnanců vyhrazena prakticky výlučně na přípravu občerstvení.

Co bude: palubní služby, odbavení bez papíru, káva a zákaz vstupu bagetám

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Pokud existuje oblast, na niž se RegioJet soustředí naprosto výjimečně, jedná se o nabídku palubních a doprovodních služeb. Představitelé společnosti se rádi nechávají slyšet, že jsou posedlí čistými a voňavými toaletami; obecně ale slibují nejlepší standard služeb ze všech středoevropských dopravců. Základem palubního komfortu mají být vozy samotné: v soupravě budou střídavě řazeny velkoprostorové vozy dnešní řady Ampz 18-91 a oddílové vagony původní řady ABmz 30-90, převzaté od Rakouských spolkových drah (ÖBB). S 48 místy k sezení v každém z nich se bude jednat o nejméně kapacitní vozy na české železnici, přičemž za stejnou cenu cestujícím nabídnout čtyři různé kvalitativní úrovně.

Vozy Ampz nabízejí 32 kožených sedadel v příčném uspořádání 2+1, z nichž polovina je rozmístěna proti sobě s rozkládacími stolky uprostřed, zatímco zbytek je uložen v "leteckém" uspořádání za sebou se sklopnými stolky. Nepochybným lákadlem vozů s přívlastkem Relax nicméně budou čtyřmístní oddíly, které ÖBB provozují pod značkou BusinessAbteil s 15€ příplatkem nad rámec ceny klasické první třídy.

Vozy ABmz, po úpravách možná spíše Bgmz, naopak nabídnou osm oddílů po šesti sedadlech. Čtyři a čtyři kupé se liší jak roztečí, tak stylem sedadel; i ty "nejhorší" ovšem pořád odpovídají úrovni oblíbených vozů řady Bmz245 u ČD. Zbylé dva oddíly byly nahrazeny kuchyňským prostorem, určeným k přípravě čerstvého občerstvení. Střídavé řazení velkoprostorových a oddílových vozů tak zajistí fyzickou blízkost občerstvení všem cestujícím v soupravě.

Od prosince letošního roku začne RegioJet přebírat nově vyrobené vozy z vagonky ASTRA Vagoane Călători z rumunského Aradu. Ty rozsah palubních služeb rozšíří o další možnosti – a kromě velkoprostorové druhé třídy a kombinované první třídy nabídnou rovněž variantu vozu s dětským koutkem, jež bude navíc uzpůsobena pro transport cestujících na vozíku a přepravu jízdních kol. Právě bicykly žlutý dopravce prozatím přepravovat nebude, a stejnou smůlu mají i majitelé velkých psů, které se nevejdou do přenosné schránky. V souvislosti s plánovaným dětským koutkem stojí za zmínku také skutečnost, že RegioJet po vzoru leteckých společností považuje samostatné děti do 15 let za tzv. unaccompanied minors, a umožní jim pohyb po soupravě pouze v doprovodu stevardky.

Z pojetí palubních služeb v žlutých vlacích jde jasně cítit rukopis Student Agency, která – aspoň soudě podle vývoje počtu zákazníků – vždycky nějak dokázala skloubit vlastní úsporu nákladů se zjednodušením nákupu pro zákazníka. Jak ukázala akční scénka v podání Radima Jančury přímo na tiskové konferenci, u vlaků tomu nebude jinak. Cestující v podstatě pro odbavení nepotřebuje žádný fyzický doklad, a to dokonce ani v podobě PDF souboru v počítači nebo na displeji smartfonu. Úplně postačí kód kreditové jízdenky, který si časem zapamatuje každý. Představitelé Regiojetu se zároveň dušují, že u nich cestující nebudou slyšet legendární "Přistoupili?" – frázi, kterou u svých zaměstnanců nerady slyší i České dráhy (a mají na to předpis!). Místo toho stevard/ka podle svého tabletu rovnou zjistí, zda je na dané sedadlo prodaná jízdenka, a teprve pokud žádná rezervace neexistuje, osloví cestujícího se žádostí o zakoupení jízdního dokladu. Pokud v takovém případě je ve vlaku volné sedadlo, zaplatí cestující jízdné bez přirážky a může v cestě pokračovat. Naopak v případě, že by spoj byl v určitém úseku vyprodán, může last-minute cestující setrvat na palubě pouze do chvíle, než budou všechna místa vyprodána.

Dalším klíčovým faktorem v obchodním modelu Student Agency je palubní servis. Ten v žlutých expresech s určitými variacemi odpovídá standardu dálkových autobusů společnosti. Cestujícímu tak okamžitě budou k dispozici:

  • zásuvky 230 V a klimatizace – vše, co si vozy přivezly z Rakouska
  • bezplatný denní tisk a časopisy, které si zákazník může vzít s sebou
  • zdarma přístup k internetu přes Wi-Fi, který RegioJet koncipuje po vzoru poslední generace svých autobusů kategorie Fun&Relax. Systém využívá souběžně signál čtyř mobilních operátorů s otevřeným a nešifrovaným přístupovým bodem v každém vagonu. Součástí technologického balíčku je i GSM/UMTS repeater pro ty, kdo potřebují vlastní mobilní internet
  • balená neperlivá voda ihned po nástupu do vlaku
  • americká káva nebo mátový čaj s domácím medem po výjezdu z Prahy a Ostravy. Kdykoli později v průběhu cesty si může cestující zdarma objednat teplé nápoje, včetně několika druhů kávy značky Illy, s donáškou až na místo.

K otázce dalšího občerstvení se zatím RegioJet příliš podrobně nevyjadřuje. Jisté už nicméně je, že v nápojovém lístku poskytne prostor malým českým pivovarům, jejichž produkci si cestující bude moci koupit přímo z pojízdného minibaru. Ten zároveň nabídne výběr nealkoholických nápojů. V porovnání se spoji SuperCity Českých drah, které mimochodem od září rozšířily nárok na bezplatný studený nápoj na všechny cestující, chce žlutý dopravce zcela odlišně pojmout palubní jídla. Podle Radima Jančury se firma striktně vyhýbá baleným bagetám a dalším "trvanlivým" pokrmům. Místo toho se má palubní catering soustředit výhradně na čerstvé pokrmy s maximálně 24hodinovou dobou spotřeby. Ve vyhrazených oddílech by tak specializovaná část posádky měla připravovat mj. čerstvé sendviče, středomořské saláty nebo sushi, které si zákazník objedná u své stevardky a dostane je přímo na místo.

Co bude navíc: parkování, taxi a lounge

RegioJet prodejna jižní, foto: Josef Petrák Palubní servis a cenové nabídky nejsou jedinými známkami dopravce, který se snaží přilákat cestující. S výjimkou slovenské ZSSK to už pochopila i většina postkomunistických železničních dopravců, a tak RegioJet v budování ekosystému doprovodních služeb nemůže zaspat. Při zakoupení zpáteční jízdenky z Ostravy proto nabídne zákazníkům možnost bezplatného parkování v parkovacím domě KOMA u svinovského nádraží. Po příjezdu do Prahy naopak cestující budou moci využít zvýhodněnou taxislužbu, nebo levnější pronájem osobního vozu. Obě služby již přitom v současnosti nabízejí České dráhy, ať už v podobě nedávno uvedeného konceptu ČD Taxi, nebo ve formě spolupráce s autopůjčovnou Hertz. Důležitost návazné dopravy od a k vlaku chápe i další soukromý bojovník o české koleje – LEO Express. Ten chce dopravu automobilem "od dveří ke dveřím" poskytovat v rámci své nejvyšší cestovní třídy Premium Class. Cestujícím z pražského hlavního nádraží Regiojet nabídne čekárnu typu lounge, kterou otevře v prostorách své druhé pobočky. Její interiér navrhoval designér Patrik Kotas, který stojí mj. také za řešením interiéru první otevřené prodejny dopravce v Praze, nebo za vizuální podobou žluto-černých vagonů.

Tady je tarif, ale zapomeňte na něj

Prodejna RegioJet severní, foto: Josef Petrák Bez ohledu na komfort nebo doprovodné služby představuje i trasa Praha - Ostrava trh, na němž se značná část cestujících vždy bude orientovat primárně podle ceny jízdného. RegioJet na včerejší prezentaci konečně odhalil všechny detaily svého tarifu, jen aby vzápětí majitel společnosti ceník veřejně zlikvidoval a vyzval všechny přítomné, ať na tabulky zapomenou. Student Agency se ze všech sil snaží naučit zákazníky na "letecký tarif" – zájemce si na webu vybere odkud, kam, kdy a kdo, a systém sám navrhne nejvýhodnější možnost. V komplikovaných, ale přesto stojatých vodách evropských železničních tarifů to může působit jako převratná myšlenka, i když ve skutečnosti tuto filosofii již nějaký pátek úspěšně aplikuje celá řada dopravců, v čele s Deutsche Bahn, nebo ve větším měřítku třeba britský National Rail. K inteligentnímu e-shopu se ostatně v minulých dnech dopracovaly i České dráhy, ale k tomu se ještě vrátíme v samostatném článku.

Žluté vlaky mohou být na českých kolejích novinka, dostupnost prodejních kanálů je ale už teď překvapivě slušná. Jízdenku na některý z IC RegioJet tak je nebo bude možné zakoupit:

  • na internetuwww.regiojet.cz nebo www.studentagency.cz (včetně výběru konkrétního sedadla)
  • s využitím otevřené jízdenky formou SMS
  • na všech pobočkách Student Agency
  • na pokladnách Regiojetu – aktuálně Praha hl. n., od 15. září postupně také v Pardubicích, Olomouci, Havířově, Ostravě-Svinově a na ostravském hlavním nádraží
  • u partnerských prodejců – provizní prodej na nádraží v Ústí nad Orlicí, Zábřehu a Hranicích a výhledově u dalších partnerů
  • na palubě za plnou cenu, ale bez přirážky

Stejně jako u žlutých autobusů, i ve vlacích uznává dopravce tři základní typy jízdních dokladů:

  • Kreditová jízdenka je bezplatnou elektronickou peněženkou, která nevyžaduje ani fyzický nosič (kartu) a je přenosná. Umožňuje jak zvýhodněný nákup na internetu, tak i využití přímo při odbavení na palubě. Pro založení stačí registrace na internetu a nabití minimální částky 300 Kč.
  • Otevřená jízdenka je zaplaceným dokladem určité hodnoty, který lze následně přes internet nebo SMS vztáhnout na konkrétní spoj. Stejně jako Kreditová jízdenka přináší cenové zvýhodnění.
  • Jízdenka na pevné datum je základním dokladem, technicky nejbližším tradičním jízdenkám ČD. Je vázaná na konkrétní spoj, avšak umožňuje využití dodatečných slev – přesto ale nedosahuje výhodnosti Kreditové nebo Otevřené jízdenky.

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Všechny spoje IC RegioJet jsou z principu povinně místenkové. Rezervace je ovšem bezplatná, flexibilní a její absence nezabraňuje cestujícímu v nástupu. Staniční hlášení nicméně budou upozorňovat cestující bez platné místenky, aby před nástupem do soupravy oslovili palubní personál – ten díky online rezervačnímu systému dokáže ihned zjistit, zda jsou ve vlaku ještě volná místa, a tudíž zda cestující může nastoupit. Stojící cestující se tedy v žlutých vlacích až na naprosto mimořádné případy vyskytovat vůbec nebudou. Na rozdíl od loňského Žlutého jara na železnici nebudou stevardky dálkových spojů vybaveny terminálem POP, ale zařízením Tablet PC, napojeným bezdrátově na palubní datovou síť.

Propojení s rezervačním systémem v reálném čase tak umožní kontrolu jízdenky u cestujícího bez toho, aby bylo nutné cestujícího vůbec oslovit. V úvodních měsících provozu nicméně zákazníkům na palubě nebude dostupná možnost platby platební kartou, jak tomu bylo loni v žlutých desirech. Dopravce s touto možností přesto do budoucnosti počítá; prozatím ale platebními možnostmi zůstávají pouze hotovost a kreditová jízdenka. Již potvrzenou rezervaci k otevřené nebo kreditové jízdence lze bezplatně zrušit nebo změnit do 15 minut před plánovaným odjezdem, opět jak přes web, tak přes SMS. U kreditové jízdenky lze rezervaci stornovat i méně než 15 minut před odjezdem, ovšem s poplatkem ve výši 30 % ceny jízdenky.

Zatím nevyřešenou zůstává otázka společného odbavení mezi Regiojetem a Českými drahami, typicky v případě využití přípojných spojů druhého dopravce. Podle zástupců Student Agency probíhají jednání o jednotném nákupu jízdenek již více než rok, k dohodě ale zatím nedošlo. Další pokus o vytvoření oboustranně výhodné smlouvy má proto následovat příští týden.

Tady je tarif, pokud zapomenout nechcete (aneb Co s In-kartou?)

I když se nás Radim Jančura vystoupením, u něhož by Steve Jobs mohl blednout závistí, snažil přimět k tomu, abychom na tarify a ceníky zapomněli, jsme přeci jenom železniční server, a starých zvyků se zbavuje těžko. Tady je tedy cenová logika Regiojetu v celé své kráse:

Existují tři základní hladiny jízdného, plus povinné slevy, plus tři komerční slevy. Přestože dopravce již v současnosti prodává mezinárodní jízdní doklady přes terminál DB a Galileo, sám zatím mezinárodní jízdenky neakceptuje v žádné formě, takže toto temné zákoutí drážních tarifů zůstane pro dnešek nepovšimnuté. Vnitrostátní tarif, který se patrně beze změn plynule rozšíří až po Žilinu, případně Košice, se celkem bez problémů vejde na tři stránky A4, a to i s velkorysými mezerami. Základní typy jízdného tedy jsou:

  • Akční jízdné pro držitele kreditových a otevřených jízdenek – nejvýhodnější možnost s rezervací po internetu nebo přes SMS. Platí jen ve vybraných relacích a počet míst je omezený na "několik desítek procent kapacity vlaku". Neumožňuje žádné další slevy ani speciální nabídky; na druhé straně cestující nemusí podniknout žádné speciální kroky. Systém akční cenu přizná automaticky, vejde-li se cestující do vyhrazeného počtu zvýhodněných míst.
  • Zvýhodněné jízdné – pro všechny cestující s kreditovou nebo otevřenou jízdenkou, kteří se nevejdou do podmínek akčního jízdného.
  • Obyčejné jízdné – klasická jízdenka na konkrétní datum a spoj, zakoupená na pobočkách, nádražích, ve vlacích nebo na internetu bez kreditové nebo otevřené jízdenky. Lze stornovat do 15 minut před odjezdem.

Poslední možnost – obyčejné jízdenky, na jaké je zvyklá většina zákazníků ČD – přesto ale můžou být výhodnější oproti plné ceně, která se až na pár korun přibližuje obyčejnému jízdnému ČD. RegioJet totiž z plné ceny poskytuje tři druhy komerčních slev:

  • 25 % u karet RailPlus – i když žlutý dopravce nevydává tradiční vlastní zákaznickou kartu, přiznává slevu všem držitelům průkazů RailPlus, tedy i majitelům In-karet/RailPlus ČD bez ohledu na aplikaci (rozhodující je logo RailPlus), nebo držitelům zákaznických karet ZSSK, DB, ÖBB a dalších. Podmínkou je nákup jízdenky na pobočce.
  • 20 % pro skupiny do 6 cestujících. Slevu dostane 3. až 6. cestující ve skupině, a to i v kombinaci se zvýhodněným jízdným nebo slevou RailPlus.
  • 10 % při zakoupení zpáteční jízdenky, a to opět z obyčejného nebo zvýhodněného jízdného, případně v kombinaci se slevou RailPlus.

V praxi to znamená, že příležitostní cestující s In-kartou zaplatí za cestu stejně, jako zákazník s kreditovou nebo otevřenou jízdenkou, který zrovna nedosáhl na nejlevnější akční jízdné. Pikantní je, že držitele aplikace IN25 cesta s Regiojetem vyjde ještě o pár korun levněji, než stejná trasa s ČD.

  Akční jízdné Zvýhodněné jízdné
Obyčejné jízdné Nejlevnější SporoTiket ČD Běžná jízdenka ČD
  kreditová nebo otevřená jízdenka, počet omezen kreditová nebo otevřená jízdenka, nebo RailPlus jednorázová fixní jízdenka bez In-karty s In-kartou, 7 dní předem, počet omezen bez In-karty, 7 dní předem, počet omezen bez In-karty IN25 (110-330 Kč/rok) IN50 (1330-2990 Kč/rok)
Praha - Havířov 280 330 450 240 320 458 344 229
Praha - Ostrava 230 295 420 230 310 440 330 220
Praha - Olomouc 190 220 290 160 220 310 233 155
Pardubice - Ostrava 190 230 290 160 220 315 237 158
Praha - Zlín 230 260 350 200 270 384 288 192

Zvláštní jízdné přiznává dopravce všem skupinám, na něž se vztahuje vyhláškou Ministerstva financí. Žádnou z těchto slev nelze kombinovat s nejlevnějším akčním jízdným.

  • Děti do 6 let cestují zdarma
  • Žáci od 6 do 15 let mají nárok na slevu ve výši 63,5 % v době a na trase vyznačené v žákovském průkazu
  • Studenti od 15 do 26 let mají nárok na slevu ve výši 25 % v době a na trase vyznačené v žákovském průkazu
  • Důchodci nad 60 let dostanou slevu 50 %
  • Držitelé průkazu ZTP dostanou slevu 75 %, s bezplatnou přepravou průvodce v případě ZTP/P

Vlak + bus: do Karviné, do Zlína a při výlukách

Od momentu, kdy Student Agency poprvé oznámila záměr vstoupit na železniční trh, kolovaly úvahy o možném propojení žlutých vlaků s autobusovými spoji společnosti. Model "návozu cestujících" k vlakům ostatně sám Radim Jančura zmiňoval už v našem rozhovoru z roku 2008, kdy byl ještě na stole později opuštěný projekt HighJet. Společně se startem Regiojetu na dráze teď myšlenka kombinované osobní dopravy opět ožívá, a to v docela konkrétních obrysech.

Od 1. října tak na olomouckém hlavním nádraží vznikne přestupní bod mezi vlaky IC RegioJet a návaznými autobusy ve dvou směrech: Nový Jičín - Příbor - Frýdek-Místek - Karviná a Otrokovice - Zlín. Stanoviště autobusů se bude nacházet přímo v nedávno dobudovaném terminálu MHD před nádražní budovou a cestujícím dopravce slibuje odbavení na jednu jízdenku. Je samozřejmostí, že přípojné autobusy do Zlína a Karviné budou čekat na zpožděné vlaky.

Žluté autobusy navíc budou u Regiojetu zaskakovat i při výlukách a mimořádných situacích, byť jen na nejkratším možném úseku trasy. Zbytek mimořádností bude firma řešit ve spolupráci s dalšími soukromými železničními dopravci.

Kompenzace na žlutý způsob: při zpoždění za polovic, nebo úplně zadarmo

Představitelé Regiojetu rádi zdůrazňují, že firma nebude využívat přechodného období, které si v českém parlamentu prosadily České dráhy vůči Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1371/2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě. Právě výjimka od českých zákonodárců zprostila národního dopravce povinnosti poskytovat kompenzace cestujícím za výpadky kvality nebo opožděné spoje, a to rovnou na pět let. Smluvní přepravní podmínky Regiojetu naopak jednoznačně vymezují, na co má cestující nárok – a není toho málo:

  • Při zpoždění z důvodu na straně dopravce má cestující nárok na vrácení
    • 10 % ceny jízdného při zpoždění 30 až 59 minut
    • 50 % ceny jízdného při zpoždění 60 až 119 minut
    • 100 % ceny jízdného při zpoždění nad 120 minut
  • Při zpoždění z jiných důvodů má cestující nárok na vrácení
    • 25 % ceny jízdného při zpoždění 60 až 119 minut
    • 50 % ceny jízdného při zpoždění nad 120 minut
  • 50 % z ceny jízdenky dostanou zpět cestující při nefunkčnosti klimatizace nebo topení, pokud teplota ve voze klesne pod 15 °C, nebo naopak překročí 30 °C
  • zdarma pojede cestující, jemuž byla vystavena rezervace do vozu, který v soupravě mimořádně není zařazen. Zákazník se může rozhodnout, zda bude cestovat vybraným spojem ve stoje, nebo si počká na další spoj, kde dostane bezplatnou rezervaci.

Start bude náročný, vedení chce slyšet komentáře

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj Kováč Když RegioJet vybíral palubní personál, poslal část svých manažerů, aby se zúčastnili výběrových řízení na místa stevardů u leteckých společností. Radim Jančura s potěšením připomíná, že všichni prošli, a tak by zároveň měli mít představu, jaká úroveň služeb se očekává. Přesto žlutý dopravce vyzývá cestující svých prvních spojů, aby využili dostupných prostředků k upozornění na nedostatky. Několik týdnů by ve žlutých vlacích měli pravidelně jezdit přímo manažeři dopravce, aby viděli fungování služeb a palubního personálu na vlastní oči.

Ostře sledované žluté vlaky tedy pozvolna vyjíždí na svou první pravidelnou linku. Až čas ukáže, jak velkou změnu přinesou do osobní železniční dopravy v Česku. Již teď jsou ovšem patrné doprovodní efekty hrozící konkurence, jež provázely třeba i naznačovaný příchod RTexpressu před čtyřmi lety: České dráhy rozšiřují služby, urychlují nekonečné přípravy na zavedení Wi-Fi, aktualizují e-shop a od nového grafikonu patrně přistoupí také k úpravě cen na své jediné komerční lince. Na rozdíl od roku 2007 teď navíc konkurence opravdu vyjíždí – a za rok přijde další, která karty na ostravské lince nepochybně zamíchá ještě víc. Jak se síly na trhu nakonec rozdělí, je zatím těžko předvídat. Jisté je ale to, že cestující v následujících dvou letech zažijí nevídané, a o to přeci při zatraktivňovaní železniční dopravy jde.

Zdroj: RegioJet


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.9.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 43      Zpráv na stránku:   
19.09.2011 (13:02)  
Pha -Ostrava to je celkem cca 2 mio lidí??? Lze počítat, že přibudou další cestující, protože ty vlaky budou jezdit častěji než teď, na přesné spočítání nemám čas.Takže i přes úbytek budou ČD tam kde teď. Notabene 240 i 400 míst je děsně málo a nevěřím, že to bude vydělávát a určitě ne už příští rok. Leda, že pan Jančura má sponzora z SNS, jak se šušká:)))
A tvrdit, že ČD se z tý relace úplně stáhnou a že Pinďy by měly prodat??? Nebyl ten pán pod vlivem????
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
19.09.2011 (12:48)  
kdyz uz tak na sporotiket vam staci inkarta s aplikaci in25 ktera stoji za 3 roky 990 ted o prazdninach byla ve sleve za 660
za druhe tuto kartu ma kazdy kdo pravidelne jezdil aniz by tu byl jancura a tato cena se mu jiz davno vratila na levnejsim jizdnem
a za treti to tu radsi tedy vypisu
relace praha ostrava jancura 230 akcni 230 sporotiket
relace praha olomouc jancura 190 akcni 160 sporotiket
relace ostrava pradubice jancura 190 akcni 160 sporotiket
relace Praha havirov jancura akcnich 280kc a 240 na sporotiket.
znova se tazi kde je tech temer 50% uspora oproti ceskym draham se sporotiketem nez u jancury, asi jsem negramotny ze to stale nechapu

jine je to pro nove zakazniky kteri si ji budou muset koupit tam ta uspora uz nebude tak videt, ale na inkartu se prece nejezdi jen praha ostrava existuje mnoho jinych relaci kde pan jancura nejezdi a lide jsou odkazani na CDa jejich slevu v podobe inkarty. a ta inkarta neni jen o CR ale predevsim i o zahranici vem si kreditni jizdenku od jancury a zkus ji uplatnit u nejakehi jineho prepravce at ti da 25% slevu z mezinarodniho tarifu

jedine kde budes moci uplatnit levnejsi jizdne na kreditni jizdenku jsou jancurovy autobusy a nyni i vlaky.
ja proti jancurovi nic nemam pro me zamne at si otevre rejadarstvi nebo leteckou spolecnost treba kralovna train kdyz ma ted ty vlaky regio jet. pro me to jako cestujiciho to bude castecna vyhra ted budu spokojeny ze vlastne za stejnou cenu jedu necim pohodlnejsi ale v hloubsim spektru jestli tady u nas bude na kazde trati jiny dopravce tak se nam to ve finale pekne prodrazi.
registrovaný uživatel waszyn 
19.09.2011 (12:39)  
helmut:
asi si dokazu predstavit co vas nadzvihlo...
po spusteni CD vic cestujici nez ted mit nebudou a ti co zustanou budou jezdit levneji, tzn. vlaky CD budou prazdnejsi a trzby nizsi. Budou CD dotovat ostravskou linku ze ZDO na lokalky? Nebo se nejakym zazrakem pri mene cestujicich a nizsich trzbach dostanou do cernych cisel? A to tak ze bude i na odpisy Pendolina(na coz Jancura neprimo narazel)?
Tim ze jim CD nedovoli provizni prodej, tak lidi radsi zustanou o pulhodky dele, draz a v kozence jen aby nemuseli mit 2 listky? To asi nevite jak moc lidi CD stvou. Clovek milerad pojede na 2 listky kdyz vetsinu cesty pojede jako clovek.
Pokryje rozdil v cene listku CD pro 1.tridu platicich zakazniku naklady na stewardky?
Proc kraje plati ZDO na tratich kde se prevezou desitky cestujicich denne? A to jeste bez souteze u CD.
19.09.2011 (11:10)  
Jančura je fakt kašpar /omlouvám se, je to tak, ten člověk nemá žádnou pokoru/ a nebo mu teče do bot a tak kope kolem sebe.
KDo chce,aˇˇt posoudí sám:
http://zpravy.e15.cz/nazory/rozhovory/radim-jancura-zeleznice-ma-obrovskou-budoucnost-701161.
19.09.2011 (10:58)  
Krásné pondělí


Martin Michl ...

Myslím že nemáte pravdu, opomíjíte náklady 3000 na in kartu ... i tak bez ní je porovnání sporotiket/akční jízdné jančury je jízdné skoro o 50% dražší u Českých drah na relaci Pha-Ost



Turbík ...

Ano Vy jste myslel komfort jetu a já Jančurovu rychlost průměrnou snad 90km/h

Pěkný den

PS: Jinak já jsem z oblasti, kam se Radim svou Žlutou stejnosměrkou nikdy nepodívá, tedy do té doby, než z ní udělá deriváty 362,361 mmj, někde jsem četl, že slováci umí řady 16X, 3XY (362,363,371,372 ... 162, 163) PŘEDĚLAT na 160km/h s tím, že se poté jedná o řadu 361 ... 25kV/50Hz + 3Kv ss...
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
19.09.2011 (10:03)  
martin utajeny ja bych si pro zmenu dovolil nesouhlasit s bodem 6

kdyz uz porovnavate ceny, tak aspon ze stejneho soudku...
porovnavate jablka s hruskami.

vlastne bychom mohli take tvrdit opak ze radim jancura jezdi v zakladni sazbe za 420 a u CD se na stejne relaci v akci dostanu za 230 aby to take nebylo objektivni

1.kdyz uz zakladni jizdne pendolino budiz tech 638kc ale ruku na srdce kdo by za to dal takove penize kdyz to jde levneji. a pokud nekdo takovy je tak ho k jancurovi stejne nedostanes, protoze kdyz si nedokaze najit levnejsi spojeni urcite k jancurovi netrefi.
2.zakladni jizdne u zbytku vlaku CD 440kc
3.zakladni jizdne pana jancury je 420kc

ano pan jancura je levnejsi ale at pocitam jak pocitam kde je ta polovina jizdneho. asi ctete tu tabulku spatne.

a pokud chcete srovnavat to nejlevnejsi co obe spolecnosti nabizeji tak je jancura zdarne drazzsi, jedina relace ktera je cenove stejna je ostrava - praha zbytek vychazi u jancury dráž.

je mi jasne ze s tim souvisi i kvalita dopravnich prostredku a sluzby ale pro mnoho lidi v dnesni dobe je cena stale dulezita
registrovaný uživatel Turbik 
18.09.2011 (23:27)  
Martin Utajený:
krásný příspěvek, tleskám.
Nicméně s bodem 7 (resp. jeho částí ... už vůbec ne letem (JET)...) si dovolím lehce nesouhlasit. Co do komfortu služeb by to tím letem právě mělo být. Zvlášť jestli pan RJ v nekterých vagonech uplatní koncept Fun&Relax, tak jako to udělal nedávno v busech na lince PRG-BRNO (viz:http://www.studentagency.cz/pro-media/tiskove-zpravy/Vyjel-prvni-z-dvaceti-novych-autobusu-SAEX.html) Jen doufejme, že ne s autobusovými sedačkami.
18.09.2011 (16:42)  
Dobrý den II.

Reaguji na pana strojvůdce88 a pana s nickem danovy poradce.

1. Pan Jančura z Hodslavic musí vlaky prostě milovat ...
protože jeho vila je 50m od hlavního koridoru Wien-Berlin.

2. Když už investoval tak strašné peníze do lidí, které musel zaměstnat než tento byznys s malým ČR rozběhl, nakoupit WAGO, LOKO, a infrastrukturu tak prostě to pokazí tak úděsnou barvou - jak tu někdo napsal = ironie.

3. Ti co si najdou lístek na internetu, takoví jistě si najdou vlak na peróně i kdyby byl v podobném najbrtu.

4. představte si, že další dopravce bude se chtít také lišit a tak udělá vlaky křiklavě zelené, oranžové, rudé, nebo křiklavě růžové a pak Rakušáci nám přestanou říkat ŠVEJCI a začnou nám říkat šašci.

5. Je jasný, že Úrovní jakou nabízí Radim z Hodslavic míří proti Pendolinu a vlakům lepším podobným ČD, které chce Jančura překonat a natahat si bohaté předsedy a členy představenstev do vlaku, které ponesou kvalitu a prestiž. Ono totiž ve špičce i s A6 s motorem Lamborghini nedojedete do Prahy dřív než s se ŽLUTOU lokomotivou.

6. Pendolino stojí 638Kš, ostatní Hutníky, Pernery, ostravany 438 ... akční Radimovo jízdné stojí půlku ...

7. To že to je Student agency ví každé malé děcko, bude to žluté s nápisem RegioJet, který vlastně REGIOnálním není a už vůbec ne letem (JET).

8. Stará bába s Radimem nepojede, protože bude mít strach o každou myšlenku i byť jen nepodloženou a radši pojede s Žaludovýma drahama a už jen ta lokomotiva ji porazí a odradí ... Je to nové, musí se utkat s obavami starších lidí, kteří ke všemu novému mají odpor bo tomu nerozumí, bo se bazmek poláme a co ona sama v poli pampelišek, mezi Holomócí a Zhábřehem, které bude dominovat pampelišková lokobazmekomotiva?

9. Pane danovy poradče...
""""A až budu mít toto jisté, budu se ohlížet po vlaku s masážním salonem, s vířivkou, se šampusem pří nástupu..."""" - ano a tam kráčíme, konečně ... ufff trvalo to 22 let a už je to tady ... už tam jdeme, Děkujeme pane Jančuro ... děkujeme je to díky Vám a Vašim 9 kusům vlaků, se dal kolos České dráhy do pohybu a začal myslet i na zákazníky ... musel přijít Radim ... není to smutné? Není to ohavné, že stejnou snahu před mnoha lety zašlapaly (Railtrans) ČD?

Pane danovy poradce ... cena není úměrná ... To je jako kdybyste koupil Mercedes S a jezdil s nim jako taxi za 10Kč/km.

Epitaf ...

Myslím, že počin pana Jančury je jednoznačným přínosem i přes alegorickou stejnosměrnou lokomotivu, která je dle mně a několika dalších Pyrhovo vítězství. Pokud České dráhy dokoupí z Rakouska soupravy netrakční, srovná se skóre a vítěz bude zákazník - cestující a oba dopravci budou živořit z jízdného. Panu Jančuovi nezbyde pak nic jiného než dokupovat další LOKO a WAGO a obsazovat destinace jako Wien-Berlin, Štýrský Hradec-Wien-Varšava, Praha-Břeclav-Bratislava-Budapest ....

Hodně štěstí Radime, málo nehod, žádné poruchy, zpoždění, žádné daňové kontroly, no prostě to nejlepší co tě může na kolejích císaře pána, daňovém systému kocourkova a českém cestujícím vlastně vůbec potkat ...

ten kdo ti drží palec ... M.U.
18.09.2011 (16:38)  
dneska sem videl soupravu regiojetu stat na smichově ta zluta uplne sviti
registrovaný uživatel koyot 
18.09.2011 (14:15)  
Pjetro: na jakou trasu jsi to kupoval? Já tam měl prostě jen barevné schéma vlaku (vykreslenější než na jiné rezervace) a vybrat jsem si nemohl a mám v rezervaci, že mi místo přiřadí stewardka... to nechápu, taky chci jet v bussines a bez dětí :D Možná to bude tím, že jedu trasu Praha - Pardubice?
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 43      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko