..: Síť, historie a rozinky: Antonín Blažek podruhé v Hyde parku ČT24 :..

Antonín Blažek v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Komentář — Uběhly necelé dva roky a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu opět usedl do studia ČT24, aby čelil dotazům široké veřejnosti. Když byl Antonín Blažek hostem v populárním Hyde Parku naposledy, konkurenci na české železnici jen málokdo považoval za reálnou perspektivu, a diskuse se tudíž točila zejména kolem toho, zda a jak moc světlé budou modré zítřky. Jenže dvacet měsíců uplynulo a debata k modré přibrala další barvu: žlutou. Změnil se podle toho i obsah: místo ČD Tipů (kdepak je jim konec?) a rekonstrukce jídelních vozů teď náměstek Blažek vysvětloval financování a radikální nové obchodní nabídky, balancující na hraně soutěžního práva, navíc tentokrát s přímým zapojením žlutého šéfa Radima Jančury. Ten je, kromě jiného, známý svými výbušnými výroky, jež nešetří kritikou ani vydatnou dávkou marketingu, za což si u "železničních veteránů" už dávnou vysloužil doživotní pohrdání. Přesto, po úterním televizním utkání by se České dráhy měly hluboce zamyslet, jak moc chtějí veřejnost opravdu oslovit, nebo naopak zda chtějí dále vytvářet image zasloužilého, ale zastaralého státního kolosu. Odpověď na tuto otázku jím nepochybně napoví, jak se stavět k další účasti Antonína Blažka v televizních diskusích. Protože, jak ukázal Hyde Park, rozinky, odvolávání se na minulé křivdy a hejtmanské argumenty ten správný efekt nemají.

Moderní dopravce a staré triky?

Debata v Hyde Parku byla podle očekávání akční. Třebaže jsme minule vystoupení pana Blažka chválili, tentokrát se vysvětlování v jeho podání změnilo na přehlídku stereotypů, které by si státní dopravce ve své současné situaci a při stávajícím naklonění veřejného mínění mohl raději odpustit. Bouřlivými dialogy nad relačními rozinkami (pozor, ČD inovují slovník a zavádějí nový pojem perníčky – zpravte sekretariáty KGŘ – O 15, O 17, O 22, O 23, O 25, O 30, KNPZ – O 09, O 10, KNOD – O 12, O 16, O 20, O 18, KNSM – O 31, KNOM – O 26, O 28, O 29, ředitele KCOD a VDOD, vedoucí RCVD, přednosty osobních stanic a DKV, ředitele OPT a DVI Praha) jsme v uplynulých letech strávili nemálo hodin a opakování teze o vyzobávání lukrativních tratí už opravdu začíná být únavné.

Stále větší procento pozorovatelů přitom Student Agency vytýká příliš ostrou negativní kampaň vůči ČD a nedostatek pokory. Proč si tedy na Nábřeží pořád myslí, že urážet inteligenci diváků opakováním rozinkového klišé je ta správná cesta, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak si státní akciovka, jež naprostou většinu své dálkové dopravy provozuje v závazku veřejné služby, může dovolit ústy svého předního představitele i jen naznačit, že v důsledku konkurence na jedné trati hrozí zhoršení kvality na všech ostatních? Pokud totiž za sloganem "Váš osobní dopravce" stojí firma, která je ochotna pro své vítězství na jediné lince hodit zbytek sítě přes palubu, pak je zde nejen něco zásadně špatně, ale hlavně se ČD stávají obětí vlastního nešťastného argumentu o jediném nejsladším perníčku.

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčBýt na místě modrého dopravce, byl bych extrémně opatrný, abych ani náznakem neříkal, že výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ještě větší vrásky na čele by měl způsobovat ministerstvu dopravy, které si veškerou dálkovou dopravu u ČD objednává. Výpadek tržeb v řádu stovek milionů díky supervýhodným sporotiketům přitom můžeme brát jako fakt – tím, že ČD na trati Praha-Ostrava od roku 2007 až dosud požadují finanční pomoc státu, vlastně přiznávají, že ani na perníkové trase samy nejsou schopny vydělat. Pokud by ale právě na tuto linku měly přesunout ještě další finance, které dosud pokrývají chebské, děčínské či budějovické koženkové rychlíky, jak potom bude vypadat situace tam? A co na to resort dopravy, který zrovna na tyto spoje peníze po těžkém shánění poslal? Pokud v PR existuje ekvivalent návěsti Stůj, pak Antonín Blažek rozinkovou argumentací zastavil dva kilometry za ní.

Máte In-kartu? Vaše chyba.

Bohužel, přesun účelově vázaných prostředků není jediná věc, kterou ČD neobratně vyhrožují konkurencechtivé veřejnosti. Také věrní cestující sledují s údivem, co se to v modrém táboře poslední týden děje. České dráhy totiž tarifní novinky mezi Prahou a Ostravou zavedly tak překotným tempem, až spadly do pasti vlastního mamutího tarifu. Ve snaze přinést "dobré ceny pro každého" po vzoru minimalistického ceníku Regiojetu zcela vynechaly z úvahy jednu podstatnou skupinu svých zákazníků. Některé firmy si věrnost budují zákaznickou kartou zdarma, některé zvýhodněným "zákaznickým klubem" a některé zase svým klientům alespoň umožňují nějaký zajímavý benefit zakoupit. Do třetí kategorie patří typicky držitelé aplikace IN50 na In-kartě – zaplatili devítinásobek toho, co jejich souputnici s "obyčejnou" IN25, a teď si mohou rvát vlasy. Tedy, jen pokud cestují někde mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí, Ostravou a Zlínem. Vsadím se, že i tak je jich hodně.

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhyCo na tom, že za svých 2990 korun ročně nemáte ani výhodnější mezistátní jízdenky, ani levnější místenky, SC rezervace nebo SporoTikety… pořád tady je 50% sleva z jízdného! Z obyčejného jízdného. Jenže, jen do nových akčních slev. Od pondělí se stříbrnou aplikací ušetříte oproti ostatním inkartistům mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. pouhou jedinou korunu. Až dosud se vám investice do mírně prémiové zákaznické aplikace při pravidelném ježdění z metropole do… menší metropole vrátila po čtrnácti jízdách. Pokud porovnáváme s IN25, bylo nutných jízd 24 (ani ne půl roku při dvou cestách týdně). Teď by musel zákazník jezdit 7-krát denně po celý rok, aby nákupu "in padesátky" nemusel litovat. Nějaká útěcha od Antonína Blažka? Jistě: „IN50 přeci platí na celé síti.“ Pro věrné zákazníky na promo-tratích nepochybně skvělá zpráva.

Modrá má lepší přípoje, je to její fyzikální vlastnost

Za uplynulý týden to skutečně vypadá tak, že kromě tratě Praha - Ostravsko přestal pro ČD zbytek republiky existovat. Ironie začne být zjevná v momentu, kdy vysoký manažer drah zdůrazňuje, že jeden dopravce je nutnou podmínkou pro zachování síťově funkční železnice. Nejde si přitom nevzpomenout na reklamní kampaň Olomouckého kraje, který nejdříve objednal regionální dopravu u ČD na 15 let, byť existovala levnější nabídka soukromého dopravce, a následně zaplatil sérii reklam, v nichž svým občanům vysvětluje, že to je tak vlastně lepší. Právě "síťový efekt" a návaznost spojů zde byla klíčovým argumentem pro náhlý a jednostranný výběr dopravce. Břitkou ironii reklam vhodně doplňuje grafika CityElefantu, který do Olomouckého kraje může leda tak zabloudit. Než se obyvatelé zdejšího regionu z řad čtenářů budou kochat dosud běžícím reklamním webem (a v duchu se ptát, proč právě tohle museli zaplatit z daní), připomeňme si, že již v tomto prosinci (tedy dva roky od slavných smluv), hrozí ukončení osobní dopravy v mezikrajském úseku Konice - Chornice. Tolik tedy k dokonalým síťovým návaznostem, na které se odkazují hejtmani a náměstek Blažek.

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czJe přirozené, že se ČD nacházejí v nezáviděníhodné situaci a snaží se bránit, jak jen to jde – byť proti přesile veřejného mínění, které obru z Nábřeží není nijak extrémně nakloněno. Obr si bohužel dosud neuvědomil, že k některým problémům se musí stavět čelem, a že ani 170letá tradice nemusí na trhu znamenat vůbec nic. Naopak, může spíš být přítěží. I včerejší vystoupení Antonína Blažka neslo stopy nevyrovnaného přístupu k minulosti ČD, a to dokonce minulosti docela nedávné. Ať už jde o generálního ředitele nebo náměstka pro osobní dopravu, existuje ve vyjadřování představitelů modrého dopravce zvláštní syndrom selektivní paměti, která se obvykle láme někde kolem roku 2002, kdy se ze státní organice České dráhy stala akciovka.

Drážní historie, zkrácené a upravené vydání

Do povinného výkladu obvykle patří zdůraznění špatného hospodaření v "divokých" 90. letech a astronomické dluhy, které železnici paralyzovaly v rozvoji; naopak se železničářské vedení rádo tváří, že před rokem 2002 se nenakupovala žádná vozidla, a teprve několik posledních managementů dopravce zázračně vytáhlo z transformačních bažin na ekonomické výsluní. Také pan Blažek pozapomněl, že nebýt temných 90. let, nebyla by tu dnes pendolina, první série vozů ze Siemensu, první série elefantů, skoro veškeré modernizované vozy nebo jediné slušné motoráky, které ČD dosud vlastní (Šumperští odpustí). Stejně tak v kolektivní paměti zapadla zmínka o tom, že změnou ČD na akciovou společnost došlo k jejich oddlužení, a jejich aktuální dluhy tudíž nejsou tak úplně dědictvím Klausovy a Zemanovy dekády. O dvanácti miliardách z převodu majetku pod SŽDC je pak taktní pomlčet. České dráhy si prostě neumí vybrat, zda se ke své historii hrdě hlásit, nebo ji vytrvale odmítat – a veřejnost z obou protichůdných přístupů bohužel vidí jen to horší: zelená béčka tehdy a zelená a modrá béčka teď.

Radim Jančura v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim. Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. Korunu tomu všemu dráhy nasazují opakovaným tvrzením, že akce na trase Praha-Ostrava naprosto nijak s konkurencí nesouvisí. Pokud by to totiž byla pravda – byť tiskové oddělení stejné firmy tvrdí něco jiného – byl by přístup drah k cestujícím mimo "vybrané trasy" ještě více macešský, zejména ve světle blížícího se zdražování jízdného v důsledku zvýšení spodní sazby DPH. Mají ČD zapotřebí takhle průhledně zavádět ve věci, kde jim to vůbec nijak nepomůže?

Náměstek a Hyde Park: do třetice snad raději ne…

Času Dost!Antonín Blažek nemusí být špatný manažer. Podle tvrdého jádra diskutérů je dokonce železničář ve vedoucí funkci doslova žádoucí, což při každé příležitosti předhazují železničně nepolíbenému Radimu Jančurovi (byť ten s Regiojetem nemá společného o moc víc, než že ho vlastní). Druhá strana debaty naopak tvrdí, že manažer musí být v první řadě manažer, a experti se mají věnovat svým profesím. U ČD došlo ve vedení k zajímavému kompromisu: společnost vede finančník, a naopak mediální komunikaci má na krku železničář, třebaže firma rovněž zaměstnává opravdu agilní tiskové oddělení. Zda má vyslání pana Blažka do jámy lvové v podobě Hyde Parku nějaký hlubší smysl, to nedokážu posoudit. Výsledky nicméně ukazují, že pokud se tiskový odbor léta pracně snažil image Českých drah v očích veřejnosti zmodernizovat, padesát minut televizního času v podání jejich nadřízeného dokáže tuto snahu víceméně znehodnotit.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.10.2011 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 35 36 37 38 39 40      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel uhk 
05.10.2011 (10:06)  
danysek: A je ta špína házená na RJ v tomto článku působícím jako jednostranně zaměřený někde uvedena takovým způsobem, aby se neobrátila proti ČD? Viz "Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim." a vzápětí "Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. ...".
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
05.10.2011 (10:06)  
Danysek: me trapi, ze Jancura tvrdi, ze rozinky neexistuji, ale svym postupem je obratem definuje. Tak at alepon nekeca. Pak mi take vadi, ze zatimco Jancura bude vesele nekde jezdit bez dotaci, nekdo jiny holt zaplati udrzbu a opravy tech 9000 nadrazi, o ktere se nekdo jiny stara.
J.Hovorka: diky. Hlavne ze vsechno je ciste. To jsem si oddychl.
05.10.2011 (10:05)  
danysek: CD interne nevyrovnavaly nic. Hodili na papir prokazatelnou ztratu a sup s tim za statem. Statni dotace tvori 2/3 prijmu CD, to vcera zaznelo dost jasne a ani zastupce CD to nerozporoval... :) Dotace CD pobiraly i na trat Praha-Ostrava ...

Ale vždyť to říkám a vy to vlastně říkáte jinými slovy taky. Ano, stejně jako vy, já taky vím, že ČD dotace pobíraly i na trať Praha-Ostrava. Ovšem Praha-Ostrava dotace v takové míře nepotřebuje (což je dokázáno nynějším zájmem dvou soukromníků). Z toho vyplývá, že CD to interně vyrovnávaly. O to pak požadovaly nižší dotace jinde. O křížovém financování ostatně vypovídá i fakt, že dotace na vlkm jsou mnohdy v různých krajích různě vysoké a naopak ve stejném kraji mnohdy stejné bez ohledu na typ soupravy.

Samozřejmě, ČD jsou neefektivní, protože měly monopol. Ale ne zase tolik, aby udělaly z trasy Praha-Ostrava trasu ztrátovou. Chceme-li se zbavit neefektivity, vypisujme VŘ postupně na celou síť za podmínky tarifní a grafikonové integrace. Ne to co je teď, protože to nutně povede k tomu, že jízdné bude na různých trasách různé, což kritizuje autor článku.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
05.10.2011 (10:04)  
kamt: K tomu nemám sebemenší důvod. Mě k důvěře postačuje fakt, že pokud by z toho DI vyvodila nějaké důsledky, psalo by se o tom už týden na titulních stránkách novin. Tohle by mohlo napadnout i tebe ;o)
registrovaný uživatel kamt 
05.10.2011 (9:56)  
Martin Grill: Mohl bych tě prosím poprosit o doslovné zveřejnění zveřejnění toho závěru drážní inspekce? Rád bych si to přečetl, pokud by to tam bylo takhle napsané, tak bych se ti i omluvil. Pokud věříš pouze slovům odborníka na drážní dopravu p.Jančury, tak je mi tě líto.
05.10.2011 (9:48)  
xAnri05 - Můžete mi označit, kde jsou platby za PR od SA nebo Regiojetu? Já je tam nikde nevidím :( https://www.fio.cz/scgi-bin/hermes/dz-transparent.cgi?ID_ucet=2800097620

Co budete říkat, až dojdou nové vozy a začnou jezdit. Že zvládl nakoupit pár vagónků? Ale takhle přeci začíná každý podnikatel - s málem. Je-li schopný, vybuduje významnou železniční společnost. Přecení-li síli, skončí v propadlišti dějin jako třeba Sky Europe
registrovaný uživatel MaF 
05.10.2011 (9:47)  
babilon: Jasně, takhle to asi bylo myšleno, moje chyba. To je fakt, oproti IN25 už nic dalšího navíc mimo té větší slevy na jízdné nedostanou. Díky.
05.10.2011 (9:46)  
xAnri05 ...ze ukazuje i na trate, kde chce jezdit bez statnich dotaci (narozdil od CD, ktere je tam inkasuji) vas netrapi? Nevim, ale nazor typu hlavne at jezdi CD at to stoji, co to stoji mi jako rozumny neprijde - tedy pokud to mate v hlave aspon trosku srovnane ekonomicky :-)

Jancurova firma zvladla pomerne dost, nikdo aspon trosku soudny neceka, ze budou mit v prvnim roce podnikani obrovskou flotilu vozidel a jezdit od Ase k Tatram...

turista CD interne nevyrovnavaly nic. Hodili na papir prokazatelnou ztratu a sup s tim za statem. Statni dotace tvori 2/3 prijmu CD, to vcera zaznelo dost jasne a ani zastupce CD to nerozporoval... :) Dotace CD pobiraly i na trat Praha-Ostrava - prestoze je i podle Vasi logiky tato nesmyslna, kdyz ta hlavni trasa vydelavala tak, ze mohla ze zisku dotovat jine trate - proc byla potreba ta dotace kryjici ztratu... jakou ztratu tedy vlastne? :-) Kdyz ta dotace je ucelove ke konkretni trati...
05.10.2011 (9:45)  
Juraji Kováčovi bych rád poděkoval za článek, se kterým nemusím souhlasit ve všech ohledech, ale v každém případě je přínosný nejen místní diskuzi o železnici. Nicméně kritika argumentů typu inovovaného klišé perníčků by byla na místě v případě odborného semináře, v případě Hyde parku, tedy televizního pořadu celostátní televize se takové argumentaci nedivím. Je to v diskuzi tohoto typu očekávatelné. Mimochodem, zapadlo to do moderátorovy chabé připravenosti, kterou vyspravoval přečtením několika příspěvků tazatelů předem. Pan Jančura bylo jedno velké PR.

Ještě připomínku k Chornici - politická odpovědnost je na vedení Pardubického kraje, "technická" na panu Zárubovi z OREDO.
05.10.2011 (9:38)  
... výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ...

Je mi líto, ale pokud považujete toto za amorální, tak nesmíte zároveň jásat nad příchodem "neregulované konkurence po česku" na českou železnici. Tohle je totiž nevyhnutelný důsledek volného trhu.
Na hlavních a kvalitních trasách je pak jízdné nižší, protože tam jsou nižší náklady. Stejně tak jako mají obyvatelé velkých měst průměrně nižší malobchodní ceny v obchodech. Úspory z rozsahu.
Dosud tento rozdíl vyrovnávaly ČD interně (a napravovaly tak neschopnost státu). Teď už to nepůjde.

Pokud chcete mít na železnici konkurenci, a zároveň chcete, aby bylo jízdné na všech trasách stejné, musíte zavést celostátní IDS a vypisovat na linky VŘ s podmínkou, že zvítězí ten dopravce, který bude tarif uznávat a zároveň bude požadovat nejnižší dotace.

Způsob, jakým se to dělá teď (pustit dopravce ať si jezdí kde chcou a tarif stanoví každý svůj) vede nutně k té vaší amorálnosti.
  1 ... 35 36 37 38 39 40      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko