..: Síť, historie a rozinky: Antonín Blažek podruhé v Hyde parku ČT24 :..

Antonín Blažek v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Komentář — Uběhly necelé dva roky a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu opět usedl do studia ČT24, aby čelil dotazům široké veřejnosti. Když byl Antonín Blažek hostem v populárním Hyde Parku naposledy, konkurenci na české železnici jen málokdo považoval za reálnou perspektivu, a diskuse se tudíž točila zejména kolem toho, zda a jak moc světlé budou modré zítřky. Jenže dvacet měsíců uplynulo a debata k modré přibrala další barvu: žlutou. Změnil se podle toho i obsah: místo ČD Tipů (kdepak je jim konec?) a rekonstrukce jídelních vozů teď náměstek Blažek vysvětloval financování a radikální nové obchodní nabídky, balancující na hraně soutěžního práva, navíc tentokrát s přímým zapojením žlutého šéfa Radima Jančury. Ten je, kromě jiného, známý svými výbušnými výroky, jež nešetří kritikou ani vydatnou dávkou marketingu, za což si u "železničních veteránů" už dávnou vysloužil doživotní pohrdání. Přesto, po úterním televizním utkání by se České dráhy měly hluboce zamyslet, jak moc chtějí veřejnost opravdu oslovit, nebo naopak zda chtějí dále vytvářet image zasloužilého, ale zastaralého státního kolosu. Odpověď na tuto otázku jím nepochybně napoví, jak se stavět k další účasti Antonína Blažka v televizních diskusích. Protože, jak ukázal Hyde Park, rozinky, odvolávání se na minulé křivdy a hejtmanské argumenty ten správný efekt nemají.

Moderní dopravce a staré triky?

Debata v Hyde Parku byla podle očekávání akční. Třebaže jsme minule vystoupení pana Blažka chválili, tentokrát se vysvětlování v jeho podání změnilo na přehlídku stereotypů, které by si státní dopravce ve své současné situaci a při stávajícím naklonění veřejného mínění mohl raději odpustit. Bouřlivými dialogy nad relačními rozinkami (pozor, ČD inovují slovník a zavádějí nový pojem perníčky – zpravte sekretariáty KGŘ – O 15, O 17, O 22, O 23, O 25, O 30, KNPZ – O 09, O 10, KNOD – O 12, O 16, O 20, O 18, KNSM – O 31, KNOM – O 26, O 28, O 29, ředitele KCOD a VDOD, vedoucí RCVD, přednosty osobních stanic a DKV, ředitele OPT a DVI Praha) jsme v uplynulých letech strávili nemálo hodin a opakování teze o vyzobávání lukrativních tratí už opravdu začíná být únavné.

Stále větší procento pozorovatelů přitom Student Agency vytýká příliš ostrou negativní kampaň vůči ČD a nedostatek pokory. Proč si tedy na Nábřeží pořád myslí, že urážet inteligenci diváků opakováním rozinkového klišé je ta správná cesta, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak si státní akciovka, jež naprostou většinu své dálkové dopravy provozuje v závazku veřejné služby, může dovolit ústy svého předního představitele i jen naznačit, že v důsledku konkurence na jedné trati hrozí zhoršení kvality na všech ostatních? Pokud totiž za sloganem "Váš osobní dopravce" stojí firma, která je ochotna pro své vítězství na jediné lince hodit zbytek sítě přes palubu, pak je zde nejen něco zásadně špatně, ale hlavně se ČD stávají obětí vlastního nešťastného argumentu o jediném nejsladším perníčku.

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčBýt na místě modrého dopravce, byl bych extrémně opatrný, abych ani náznakem neříkal, že výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ještě větší vrásky na čele by měl způsobovat ministerstvu dopravy, které si veškerou dálkovou dopravu u ČD objednává. Výpadek tržeb v řádu stovek milionů díky supervýhodným sporotiketům přitom můžeme brát jako fakt – tím, že ČD na trati Praha-Ostrava od roku 2007 až dosud požadují finanční pomoc státu, vlastně přiznávají, že ani na perníkové trase samy nejsou schopny vydělat. Pokud by ale právě na tuto linku měly přesunout ještě další finance, které dosud pokrývají chebské, děčínské či budějovické koženkové rychlíky, jak potom bude vypadat situace tam? A co na to resort dopravy, který zrovna na tyto spoje peníze po těžkém shánění poslal? Pokud v PR existuje ekvivalent návěsti Stůj, pak Antonín Blažek rozinkovou argumentací zastavil dva kilometry za ní.

Máte In-kartu? Vaše chyba.

Bohužel, přesun účelově vázaných prostředků není jediná věc, kterou ČD neobratně vyhrožují konkurencechtivé veřejnosti. Také věrní cestující sledují s údivem, co se to v modrém táboře poslední týden děje. České dráhy totiž tarifní novinky mezi Prahou a Ostravou zavedly tak překotným tempem, až spadly do pasti vlastního mamutího tarifu. Ve snaze přinést "dobré ceny pro každého" po vzoru minimalistického ceníku Regiojetu zcela vynechaly z úvahy jednu podstatnou skupinu svých zákazníků. Některé firmy si věrnost budují zákaznickou kartou zdarma, některé zvýhodněným "zákaznickým klubem" a některé zase svým klientům alespoň umožňují nějaký zajímavý benefit zakoupit. Do třetí kategorie patří typicky držitelé aplikace IN50 na In-kartě – zaplatili devítinásobek toho, co jejich souputnici s "obyčejnou" IN25, a teď si mohou rvát vlasy. Tedy, jen pokud cestují někde mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí, Ostravou a Zlínem. Vsadím se, že i tak je jich hodně.

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhyCo na tom, že za svých 2990 korun ročně nemáte ani výhodnější mezistátní jízdenky, ani levnější místenky, SC rezervace nebo SporoTikety… pořád tady je 50% sleva z jízdného! Z obyčejného jízdného. Jenže, jen do nových akčních slev. Od pondělí se stříbrnou aplikací ušetříte oproti ostatním inkartistům mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. pouhou jedinou korunu. Až dosud se vám investice do mírně prémiové zákaznické aplikace při pravidelném ježdění z metropole do… menší metropole vrátila po čtrnácti jízdách. Pokud porovnáváme s IN25, bylo nutných jízd 24 (ani ne půl roku při dvou cestách týdně). Teď by musel zákazník jezdit 7-krát denně po celý rok, aby nákupu "in padesátky" nemusel litovat. Nějaká útěcha od Antonína Blažka? Jistě: „IN50 přeci platí na celé síti.“ Pro věrné zákazníky na promo-tratích nepochybně skvělá zpráva.

Modrá má lepší přípoje, je to její fyzikální vlastnost

Za uplynulý týden to skutečně vypadá tak, že kromě tratě Praha - Ostravsko přestal pro ČD zbytek republiky existovat. Ironie začne být zjevná v momentu, kdy vysoký manažer drah zdůrazňuje, že jeden dopravce je nutnou podmínkou pro zachování síťově funkční železnice. Nejde si přitom nevzpomenout na reklamní kampaň Olomouckého kraje, který nejdříve objednal regionální dopravu u ČD na 15 let, byť existovala levnější nabídka soukromého dopravce, a následně zaplatil sérii reklam, v nichž svým občanům vysvětluje, že to je tak vlastně lepší. Právě "síťový efekt" a návaznost spojů zde byla klíčovým argumentem pro náhlý a jednostranný výběr dopravce. Břitkou ironii reklam vhodně doplňuje grafika CityElefantu, který do Olomouckého kraje může leda tak zabloudit. Než se obyvatelé zdejšího regionu z řad čtenářů budou kochat dosud běžícím reklamním webem (a v duchu se ptát, proč právě tohle museli zaplatit z daní), připomeňme si, že již v tomto prosinci (tedy dva roky od slavných smluv), hrozí ukončení osobní dopravy v mezikrajském úseku Konice - Chornice. Tolik tedy k dokonalým síťovým návaznostem, na které se odkazují hejtmani a náměstek Blažek.

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czJe přirozené, že se ČD nacházejí v nezáviděníhodné situaci a snaží se bránit, jak jen to jde – byť proti přesile veřejného mínění, které obru z Nábřeží není nijak extrémně nakloněno. Obr si bohužel dosud neuvědomil, že k některým problémům se musí stavět čelem, a že ani 170letá tradice nemusí na trhu znamenat vůbec nic. Naopak, může spíš být přítěží. I včerejší vystoupení Antonína Blažka neslo stopy nevyrovnaného přístupu k minulosti ČD, a to dokonce minulosti docela nedávné. Ať už jde o generálního ředitele nebo náměstka pro osobní dopravu, existuje ve vyjadřování představitelů modrého dopravce zvláštní syndrom selektivní paměti, která se obvykle láme někde kolem roku 2002, kdy se ze státní organice České dráhy stala akciovka.

Drážní historie, zkrácené a upravené vydání

Do povinného výkladu obvykle patří zdůraznění špatného hospodaření v "divokých" 90. letech a astronomické dluhy, které železnici paralyzovaly v rozvoji; naopak se železničářské vedení rádo tváří, že před rokem 2002 se nenakupovala žádná vozidla, a teprve několik posledních managementů dopravce zázračně vytáhlo z transformačních bažin na ekonomické výsluní. Také pan Blažek pozapomněl, že nebýt temných 90. let, nebyla by tu dnes pendolina, první série vozů ze Siemensu, první série elefantů, skoro veškeré modernizované vozy nebo jediné slušné motoráky, které ČD dosud vlastní (Šumperští odpustí). Stejně tak v kolektivní paměti zapadla zmínka o tom, že změnou ČD na akciovou společnost došlo k jejich oddlužení, a jejich aktuální dluhy tudíž nejsou tak úplně dědictvím Klausovy a Zemanovy dekády. O dvanácti miliardách z převodu majetku pod SŽDC je pak taktní pomlčet. České dráhy si prostě neumí vybrat, zda se ke své historii hrdě hlásit, nebo ji vytrvale odmítat – a veřejnost z obou protichůdných přístupů bohužel vidí jen to horší: zelená béčka tehdy a zelená a modrá béčka teď.

Radim Jančura v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim. Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. Korunu tomu všemu dráhy nasazují opakovaným tvrzením, že akce na trase Praha-Ostrava naprosto nijak s konkurencí nesouvisí. Pokud by to totiž byla pravda – byť tiskové oddělení stejné firmy tvrdí něco jiného – byl by přístup drah k cestujícím mimo "vybrané trasy" ještě více macešský, zejména ve světle blížícího se zdražování jízdného v důsledku zvýšení spodní sazby DPH. Mají ČD zapotřebí takhle průhledně zavádět ve věci, kde jim to vůbec nijak nepomůže?

Náměstek a Hyde Park: do třetice snad raději ne…

Času Dost!Antonín Blažek nemusí být špatný manažer. Podle tvrdého jádra diskutérů je dokonce železničář ve vedoucí funkci doslova žádoucí, což při každé příležitosti předhazují železničně nepolíbenému Radimu Jančurovi (byť ten s Regiojetem nemá společného o moc víc, než že ho vlastní). Druhá strana debaty naopak tvrdí, že manažer musí být v první řadě manažer, a experti se mají věnovat svým profesím. U ČD došlo ve vedení k zajímavému kompromisu: společnost vede finančník, a naopak mediální komunikaci má na krku železničář, třebaže firma rovněž zaměstnává opravdu agilní tiskové oddělení. Zda má vyslání pana Blažka do jámy lvové v podobě Hyde Parku nějaký hlubší smysl, to nedokážu posoudit. Výsledky nicméně ukazují, že pokud se tiskový odbor léta pracně snažil image Českých drah v očích veřejnosti zmodernizovat, padesát minut televizního času v podání jejich nadřízeného dokáže tuto snahu víceméně znehodnotit.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.10.2011 (6:00)
Related newsopen/close

More on Komentáře

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 40      Zpráv na stránku:   
10.10.2011 (9:30)  
Kdyby se nějak dohodly, tak by se společně mohly snažit o to, aby se situace na naší železnici nějak plošně zlepšila.

Jak se chcete domluvit s někým, kdo vám na jedné trati cíleně bere stálou (=sedlovou) poptávku v nejdelších relacích (čímž si zajišťuje obsazenost blížící se 100%), přičemž úsekovky, výkyvy poptávky, přestupy nechává na vás (takže vy máte 25%), a ještě na vás veřejně nadává, kudy chodí?

Taková domluva by byla bez určité finanční kompenzace (od RJ k ČD) nemožná. Je to podobný případ, jako zdravotní pojišťovny pojišťující nákladné státní pacienty (VZP - děti, důchodci) a zdravotní pojišťovny pojišťující zaměstnané (víceméně všechny ostatní). I mezi nimi kompenzace probíhají.
Registered user Neonym  mail  
10.10.2011 (8:12)  
Juristic007: Žaluda mi připadal, jako celkem rozumný člověk, ale teď už nějak ne. Nechápu, jak může např. srovnávat rekonstrukce vagonů u ČD a u Regiojet. Ono člověku je celkem jedno, že vagon je 30 let starý, když je v něm příjemně a má kožené sedačky se spoustou místa okolo. Poté mi vadí, že se chlubí Railjety, jako kdyby už tu léta jezdily. No a nakonec snad si nemyslí, že by na trasu Hamburg-Praha šel regiojet se soupravami, které teď má. Je škoda, že to ty dvě společnosti začaly brát jako válku. Kdyby se nějak dohodly, tak by se společně mohly snažit o to, aby se situace na naší železnici nějak plošně zlepšila.
10.10.2011 (7:46)  
Jančura mi připadal trochu nervózní, Žaluda je na tom ještě mnohem hůř.
Ale zastavím se u toho, co GŘ říkal o provozních nákladech (má dvě lokomotivy, my jednu...) Porovnání:
Regiojet: 5 vozů, 2 lokomotivy, 2-3 strojvedoucí, 5-10 "stewardů", náklady na wifi, noviny, kafe...; obsazenost cca 220 cestujících
ČD: 8 vozů, 1 lokomotiva, 1 strojvedoucí, 2-3 "průvodčí", žádné náklady na doplňkové služby; obsazenost jak kdy - mimo špičku třeba jen 100, naopak když jsou narvané i uličky třeba 600
Mohou mít ČD o 20-30% nižší náklady na cestujícího než Regiojet?
Registered user rpet  mail  
10.10.2011 (5:17)  
@ Juristic007:

tak jestli z toho rozhovoru, kde zaluda zahlasil do eteru par utrzku z neceho, comaji byt jancurovo sms, usuzujes, ze jancura je zralej na rucnik, pak totez tvrdim ja o tobe.

nikdy me nenapadlo delat zavery z neceho tak nekonkretniho, jako je zrovna par utrzku neceho, o cem ani nevime, v jake souvislosti to padlo: proc tam nejsou zaludovo odpovedi? protoze zadne neposlal? nebo byly jeste horsi?

tomu ja rikam neobjektivita. a ceska verejnost jasa a plesa, jakej je jancura debil...

mimochodem, opravdu jsem jedinej, komu se zda,ze zaluda ztraci nervy? vyjadruje se jak po sestym kole a pet vterin pred KO...
Registered user Kakov 
10.10.2011 (0:31)  
M:

aha to je zajímavej argument, pokud se něco nehodí do krámu, tak nám to může být jedno....
Registered user M 
09.10.2011 (23:52)  
příklad Rakouska jednoznačně dokazuje, že i na trhu, kde není konkurence, může být moderní železnice, narozdíl od Vás já v tom nic divného nevidí, ale sama výše uvedená skutečnost vyvrací řadu vašich dogmat o konkurenci...
Tohle je na urovni nasledujiciho tvrzeni - nemam zadneho trenera a hodim ostepem 95 metru a timto tedy "dokazuji", ze trenera nepotrebuji, protoze i bez trenera hazu daleko. Jenze toto nijak nedokaze vyvratit myslenku, ze s trenerem bych hodil 99 metru. Pripadne takovy pekne matematicky - je to na urovni tvrzeni, ze neceho je 25333 a tudiz toho je "hodne". Hodne to sice je, ale nikde neni napsane, ze je to maximalni mozne cislo a ze toho nemuze byt vic. Cili to neni dukaz, ale subjektivni tvrzeni...

Prirozeny monopol je vec, ktera s tim absolutne nesouvisi. Prirozeny monopol se tyka zpravidla vyhradne infrastruktury vseho typu (napriklad ta kabelovka nebo vodovodni sit), ale ne sluzeb (televizni programy nebo voda - i kdyz u te by byl asi problem, ze se smicha:-)) A skutecnost, ze ve svete (uz i u nas) existuji modely, kde konkurence funguje jasne ukazuje, ze toto s prirozenym monopolem nema vubec nic spolecneho...

PS: Proc by v Nemecku nemohl byt socialismus? Socialismus nebyl definovany v nazvu CSSR a demokracie v nazvu NDR. A hlavne jak jsem napsal uz ja, rpet a Pikehead - co je v Nemecku nebo Rakousku nam muze byt uplne jedno (pravda, rpetovi muze byt vicemene jedno i to, co je u nas:-)
Registered user Sim 
09.10.2011 (22:23)  
turista > ne, neznam. A nepotrebuju to znat k tomu, abych si udelal obrazek o tom rozhodnuti, pokud to prijde pritazeny za vlasy i modrym.

Jako cestujici to samosebou uvitam, jiz jsem se zminoval, ze z meho hlediska neni pruser presunuti toho jednoho kousku z linky Praha - Bratislava na severni vetev, ale fakt, ze k tomu nedoslo uz davno.
09.10.2011 (22:08)  
na me to pusobi zcela naopak - viz napriklad "urednicke" rozhodnuti ohledne Pendolin, kde lidi z provozu sami uznavaji, ze to je krec, bo se pojede bez zalohy.

Vy znáte GVD 2011/2012 se zapracovanými SC? Pokud ten 1h takt bude jen ve špičce (a proslýchá se, že bude), tak se to dá vyjezdit i se zálohami.
Registered user Sim 
09.10.2011 (21:26)  
Karel Kovářík > na me to pusobi zcela naopak - viz napriklad "urednicke" rozhodnuti ohledne Pendolin, kde lidi z provozu sami uznavaji, ze to je krec, bo se pojede bez zalohy.

však Vás nikdo nenutí služby ČD využívat Ani nevite, jakou mam radost :-) Vazne!
Registered user Kakov 
09.10.2011 (21:21)  
Sim: nebuďte zaujatý, Žaluda má v tomto ohledu pravdu, na Jančurovi je vidět, že je nějakej nesvůj....

však Vás nikdo nenutí služby ČD využívat
  1 2 3 4 5 6 ... 40      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko