..: Síť, historie a rozinky: Antonín Blažek podruhé v Hyde parku ČT24 :..

Antonín Blažek v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Komentář — Uběhly necelé dva roky a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu opět usedl do studia ČT24, aby čelil dotazům široké veřejnosti. Když byl Antonín Blažek hostem v populárním Hyde Parku naposledy, konkurenci na české železnici jen málokdo považoval za reálnou perspektivu, a diskuse se tudíž točila zejména kolem toho, zda a jak moc světlé budou modré zítřky. Jenže dvacet měsíců uplynulo a debata k modré přibrala další barvu: žlutou. Změnil se podle toho i obsah: místo ČD Tipů (kdepak je jim konec?) a rekonstrukce jídelních vozů teď náměstek Blažek vysvětloval financování a radikální nové obchodní nabídky, balancující na hraně soutěžního práva, navíc tentokrát s přímým zapojením žlutého šéfa Radima Jančury. Ten je, kromě jiného, známý svými výbušnými výroky, jež nešetří kritikou ani vydatnou dávkou marketingu, za což si u "železničních veteránů" už dávnou vysloužil doživotní pohrdání. Přesto, po úterním televizním utkání by se České dráhy měly hluboce zamyslet, jak moc chtějí veřejnost opravdu oslovit, nebo naopak zda chtějí dále vytvářet image zasloužilého, ale zastaralého státního kolosu. Odpověď na tuto otázku jím nepochybně napoví, jak se stavět k další účasti Antonína Blažka v televizních diskusích. Protože, jak ukázal Hyde Park, rozinky, odvolávání se na minulé křivdy a hejtmanské argumenty ten správný efekt nemají.

Moderní dopravce a staré triky?

Debata v Hyde Parku byla podle očekávání akční. Třebaže jsme minule vystoupení pana Blažka chválili, tentokrát se vysvětlování v jeho podání změnilo na přehlídku stereotypů, které by si státní dopravce ve své současné situaci a při stávajícím naklonění veřejného mínění mohl raději odpustit. Bouřlivými dialogy nad relačními rozinkami (pozor, ČD inovují slovník a zavádějí nový pojem perníčky – zpravte sekretariáty KGŘ – O 15, O 17, O 22, O 23, O 25, O 30, KNPZ – O 09, O 10, KNOD – O 12, O 16, O 20, O 18, KNSM – O 31, KNOM – O 26, O 28, O 29, ředitele KCOD a VDOD, vedoucí RCVD, přednosty osobních stanic a DKV, ředitele OPT a DVI Praha) jsme v uplynulých letech strávili nemálo hodin a opakování teze o vyzobávání lukrativních tratí už opravdu začíná být únavné.

Stále větší procento pozorovatelů přitom Student Agency vytýká příliš ostrou negativní kampaň vůči ČD a nedostatek pokory. Proč si tedy na Nábřeží pořád myslí, že urážet inteligenci diváků opakováním rozinkového klišé je ta správná cesta, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak si státní akciovka, jež naprostou většinu své dálkové dopravy provozuje v závazku veřejné služby, může dovolit ústy svého předního představitele i jen naznačit, že v důsledku konkurence na jedné trati hrozí zhoršení kvality na všech ostatních? Pokud totiž za sloganem "Váš osobní dopravce" stojí firma, která je ochotna pro své vítězství na jediné lince hodit zbytek sítě přes palubu, pak je zde nejen něco zásadně špatně, ale hlavně se ČD stávají obětí vlastního nešťastného argumentu o jediném nejsladším perníčku.

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčBýt na místě modrého dopravce, byl bych extrémně opatrný, abych ani náznakem neříkal, že výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ještě větší vrásky na čele by měl způsobovat ministerstvu dopravy, které si veškerou dálkovou dopravu u ČD objednává. Výpadek tržeb v řádu stovek milionů díky supervýhodným sporotiketům přitom můžeme brát jako fakt – tím, že ČD na trati Praha-Ostrava od roku 2007 až dosud požadují finanční pomoc státu, vlastně přiznávají, že ani na perníkové trase samy nejsou schopny vydělat. Pokud by ale právě na tuto linku měly přesunout ještě další finance, které dosud pokrývají chebské, děčínské či budějovické koženkové rychlíky, jak potom bude vypadat situace tam? A co na to resort dopravy, který zrovna na tyto spoje peníze po těžkém shánění poslal? Pokud v PR existuje ekvivalent návěsti Stůj, pak Antonín Blažek rozinkovou argumentací zastavil dva kilometry za ní.

Máte In-kartu? Vaše chyba.

Bohužel, přesun účelově vázaných prostředků není jediná věc, kterou ČD neobratně vyhrožují konkurencechtivé veřejnosti. Také věrní cestující sledují s údivem, co se to v modrém táboře poslední týden děje. České dráhy totiž tarifní novinky mezi Prahou a Ostravou zavedly tak překotným tempem, až spadly do pasti vlastního mamutího tarifu. Ve snaze přinést "dobré ceny pro každého" po vzoru minimalistického ceníku Regiojetu zcela vynechaly z úvahy jednu podstatnou skupinu svých zákazníků. Některé firmy si věrnost budují zákaznickou kartou zdarma, některé zvýhodněným "zákaznickým klubem" a některé zase svým klientům alespoň umožňují nějaký zajímavý benefit zakoupit. Do třetí kategorie patří typicky držitelé aplikace IN50 na In-kartě – zaplatili devítinásobek toho, co jejich souputnici s "obyčejnou" IN25, a teď si mohou rvát vlasy. Tedy, jen pokud cestují někde mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí, Ostravou a Zlínem. Vsadím se, že i tak je jich hodně.

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhyCo na tom, že za svých 2990 korun ročně nemáte ani výhodnější mezistátní jízdenky, ani levnější místenky, SC rezervace nebo SporoTikety… pořád tady je 50% sleva z jízdného! Z obyčejného jízdného. Jenže, jen do nových akčních slev. Od pondělí se stříbrnou aplikací ušetříte oproti ostatním inkartistům mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. pouhou jedinou korunu. Až dosud se vám investice do mírně prémiové zákaznické aplikace při pravidelném ježdění z metropole do… menší metropole vrátila po čtrnácti jízdách. Pokud porovnáváme s IN25, bylo nutných jízd 24 (ani ne půl roku při dvou cestách týdně). Teď by musel zákazník jezdit 7-krát denně po celý rok, aby nákupu "in padesátky" nemusel litovat. Nějaká útěcha od Antonína Blažka? Jistě: „IN50 přeci platí na celé síti.“ Pro věrné zákazníky na promo-tratích nepochybně skvělá zpráva.

Modrá má lepší přípoje, je to její fyzikální vlastnost

Za uplynulý týden to skutečně vypadá tak, že kromě tratě Praha - Ostravsko přestal pro ČD zbytek republiky existovat. Ironie začne být zjevná v momentu, kdy vysoký manažer drah zdůrazňuje, že jeden dopravce je nutnou podmínkou pro zachování síťově funkční železnice. Nejde si přitom nevzpomenout na reklamní kampaň Olomouckého kraje, který nejdříve objednal regionální dopravu u ČD na 15 let, byť existovala levnější nabídka soukromého dopravce, a následně zaplatil sérii reklam, v nichž svým občanům vysvětluje, že to je tak vlastně lepší. Právě "síťový efekt" a návaznost spojů zde byla klíčovým argumentem pro náhlý a jednostranný výběr dopravce. Břitkou ironii reklam vhodně doplňuje grafika CityElefantu, který do Olomouckého kraje může leda tak zabloudit. Než se obyvatelé zdejšího regionu z řad čtenářů budou kochat dosud běžícím reklamním webem (a v duchu se ptát, proč právě tohle museli zaplatit z daní), připomeňme si, že již v tomto prosinci (tedy dva roky od slavných smluv), hrozí ukončení osobní dopravy v mezikrajském úseku Konice - Chornice. Tolik tedy k dokonalým síťovým návaznostem, na které se odkazují hejtmani a náměstek Blažek.

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czJe přirozené, že se ČD nacházejí v nezáviděníhodné situaci a snaží se bránit, jak jen to jde – byť proti přesile veřejného mínění, které obru z Nábřeží není nijak extrémně nakloněno. Obr si bohužel dosud neuvědomil, že k některým problémům se musí stavět čelem, a že ani 170letá tradice nemusí na trhu znamenat vůbec nic. Naopak, může spíš být přítěží. I včerejší vystoupení Antonína Blažka neslo stopy nevyrovnaného přístupu k minulosti ČD, a to dokonce minulosti docela nedávné. Ať už jde o generálního ředitele nebo náměstka pro osobní dopravu, existuje ve vyjadřování představitelů modrého dopravce zvláštní syndrom selektivní paměti, která se obvykle láme někde kolem roku 2002, kdy se ze státní organice České dráhy stala akciovka.

Drážní historie, zkrácené a upravené vydání

Do povinného výkladu obvykle patří zdůraznění špatného hospodaření v "divokých" 90. letech a astronomické dluhy, které železnici paralyzovaly v rozvoji; naopak se železničářské vedení rádo tváří, že před rokem 2002 se nenakupovala žádná vozidla, a teprve několik posledních managementů dopravce zázračně vytáhlo z transformačních bažin na ekonomické výsluní. Také pan Blažek pozapomněl, že nebýt temných 90. let, nebyla by tu dnes pendolina, první série vozů ze Siemensu, první série elefantů, skoro veškeré modernizované vozy nebo jediné slušné motoráky, které ČD dosud vlastní (Šumperští odpustí). Stejně tak v kolektivní paměti zapadla zmínka o tom, že změnou ČD na akciovou společnost došlo k jejich oddlužení, a jejich aktuální dluhy tudíž nejsou tak úplně dědictvím Klausovy a Zemanovy dekády. O dvanácti miliardách z převodu majetku pod SŽDC je pak taktní pomlčet. České dráhy si prostě neumí vybrat, zda se ke své historii hrdě hlásit, nebo ji vytrvale odmítat – a veřejnost z obou protichůdných přístupů bohužel vidí jen to horší: zelená béčka tehdy a zelená a modrá béčka teď.

Radim Jančura v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim. Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. Korunu tomu všemu dráhy nasazují opakovaným tvrzením, že akce na trase Praha-Ostrava naprosto nijak s konkurencí nesouvisí. Pokud by to totiž byla pravda – byť tiskové oddělení stejné firmy tvrdí něco jiného – byl by přístup drah k cestujícím mimo "vybrané trasy" ještě více macešský, zejména ve světle blížícího se zdražování jízdného v důsledku zvýšení spodní sazby DPH. Mají ČD zapotřebí takhle průhledně zavádět ve věci, kde jim to vůbec nijak nepomůže?

Náměstek a Hyde Park: do třetice snad raději ne…

Času Dost!Antonín Blažek nemusí být špatný manažer. Podle tvrdého jádra diskutérů je dokonce železničář ve vedoucí funkci doslova žádoucí, což při každé příležitosti předhazují železničně nepolíbenému Radimu Jančurovi (byť ten s Regiojetem nemá společného o moc víc, než že ho vlastní). Druhá strana debaty naopak tvrdí, že manažer musí být v první řadě manažer, a experti se mají věnovat svým profesím. U ČD došlo ve vedení k zajímavému kompromisu: společnost vede finančník, a naopak mediální komunikaci má na krku železničář, třebaže firma rovněž zaměstnává opravdu agilní tiskové oddělení. Zda má vyslání pana Blažka do jámy lvové v podobě Hyde Parku nějaký hlubší smysl, to nedokážu posoudit. Výsledky nicméně ukazují, že pokud se tiskový odbor léta pracně snažil image Českých drah v očích veřejnosti zmodernizovat, padesát minut televizního času v podání jejich nadřízeného dokáže tuto snahu víceméně znehodnotit.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.10.2011 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 40      Zpráv na stránku:   
10.10.2011 (20:47)  
turista: Já neviním ze situace Jančuru. On je podnikatel a snaží se logicky o zisk, a to dělá dobře, orientuje se na ten styl přepravy, který nejvíc nese. Viníkem je stát, který takto divoký styl konkurence dovolil.
Podle mě není špatné to, že si podnikatel vybral nejvýnosnější "kšeft". Nedovolil bych si to nazvat divokým stylem konkurence a nemyslím si, že by tomu stát měl bránit. Divoký styl přichází až s PR pana Jančury. Svým vystupováním vzbuzuje v lidech dojem, že tímto způsobem (bez dotací, za rozumné jízdné a ve vysoké kvalitě) lze dopravu provozovat celosíťově a že se takto dají pokrýt veškeré přepravní potřeby obyvatel. Netvrdím, že by to pan Jančura někdy řekl přímo, ale jeho příznivci v tomto bludu často žijí. Není divu, když se na webu objeví článek s nadpisem "Jančura Dobešovi: Vyhoďte ČD, my budeme pro stát jezdit bez dotací". Národní dopravce se pak veřejnosti jeví ještě v horším světle, než by si zasloužil.
10.10.2011 (20:34)  
Kolik ti ČD platí, že to tady i na káčku spamuješ jak o život?

To máte tak, kdysi byli zase lidé s nepohodlnými názory označováni za agenty imperialistů ... bylo to jednodušší, než s nimi věcně diskutovat.

Přitom já nenadržuju ani ČD, ani RJ. Jen bych rád, aby dopravci soutěžili férově ve VŘ za takových podmínek, by to bylo ku prospěchu veřejné dopravy jako celku. Ale náš stát to holt dělá jinak, VŘ tu stále nejsou.

162 komnetářů za pár dní, to je docela výkon.

Prostě je to téma, které mě zajímá. A především u něj vidím velkou nevyváženost názorů, takže je třeba zastánce férové konkurence na železnici (úplně sám tu nejsem, to zas ne) podpořit.

V jiných diskusích, které se netýkají RJ si ani neuprdneš

Já mám po netu hodně různých nicků. "turista" používám na ty řekněme "kontroverzní" názory, které mohou mnoha lidem nabořit jejich ideály. To abych ostatním nickům nekazil pověst.
10.10.2011 (20:27)  
ad turista: a proč by to dělal?

V první řadě je potřebné vyrobit zákaznický kmen a to RJ dělá skvěle. Navázal na autobusy, ponechal vše, jak jsou cestující zvyklí a vylepšil zvyky. A má to efekt.


Já neviním ze situace Jančuru. On je podnikatel a snaží se logicky o zisk, a to dělá dobře, orientuje se na ten styl přepravy, který nejvíc nese.
Viníkem je stát, který takto divoký styl konkurence dovolil. Že to lze dělat i jinak, jsem už ukázal.
registrovaný uživatel tarten 
10.10.2011 (20:26)  
Pánové, pořád jsem nepochopil, k čemu je dobré počítat ekonomiku letošních žlutých zaváděcích jízd (už ne reklamních jízd) - na 250 míst, přesněji 240. Smysl to má až pro ty osmivozové mnohokrát denně. Ale zas včetně reálného dopadu na obsazenost.
10.10.2011 (18:42)  
Tak jsem si dal tu práci a prolouskal celou diskuzi. Ufff, vy teda jedete. :-)

K tomu HydeParku - mě tam zaujaly ještě tři věci, které tady nikdo nerozebíral:

První věcí byl výrok pana Blažka, když reagoval na slova moderátora ohledně stáří vozů. Bylo to něco ve smyslu "30 let starý vůz neznamená že to je šrot, i 30letý vagon může být vevnitř krásný. Však pan Jančura má taky 30leté vozy a přitom je má vevnitř krásné. Zákazníky v hotelu taky nezajímá kdy byl postaven, ale v jakém stavu je." Myslím že tohle by se mělo tesat do kamene. :-)

Druhou věcí co mě zaujala, bylo šermování čísly z úst Radima Jančury. Jednak to byl výrok o 40% zaplacení částky za pendolina vládou v roce 2003. Těch 40 % bylo co? Včetně miliardy co padla do ČKD? ČD přebíraly pendolina až v roce 2003. Měly opravdu na zálohách už zaplaceno 40 %? A těch 40 % platily původně ČD cash, nebo to zaplatily banky a už na konci roku 2002 mělo být zaplaceno 40 % leasingů? To se mi zdá nějak moc ještě před dodáním. Dalším výrokem byla Jančurova slova o "podstřelení cen RJ ze strany ČD o 30 %." Ať počítám jak počítám, tak nějaké 30% podstřelení nevidím. U ČD je nejlevnější pro majitele karty za 220 u RJ za 230. U ČD ale musím koupit napřed tu InKartu. Když zanedbám její pořizovací cenu, tak to je cena nižší jen o 4 %. Pokud si InKartu nepořídím, tak to mám za 230 stejně jako u RJ kde mám jejich kreditovku gratis. Jediný případ kdy to je opravdu 30 % je nákup bez slevy přímo na přepážce. Kolik lidí ale u RJ opravdu za těch 420 jede, když může mít kreditovku ihned a zdarma, vlaky jsou dle tiskového mluvčího dopředu vyprodány, takže by vlastně na přepážce neměl mít nikdo šanci ji koupit a navíc se sám Ondrůj chlubí, že i na pokladnách radí lidem, jak tu jízdenku koupit přes SMS? Kde teda je to podstřelení o 30 % o kterém Jančura mluvil?

Třetí a poslední věcí byl opět výrok pana Blažka, kdy na Jančurova slova o tom, že v zahraničí jezdí dálkové vlaky bez dotací oponoval, že ale ve státech, kde ty dálkové vlaky bez dotací jezdí také stát vlaky dopravcům kupuje....

Toť z mojí strany zatím vše a omlouvám se za tak dlouhý text. :-)
10.10.2011 (15:43)  
Topiči, běž do .. no, však víš kam ;-) s tim konfidentstvim.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
10.10.2011 (14:50)  
ad turista: a proč by to dělal?

V první řadě je potřebné vyrobit zákaznický kmen a to RJ dělá skvěle. Navázal na autobusy, ponechal vše, jak jsou cestující zvyklí a vylepšil zvyky. A má to efekt.
A protože železnice má určité výhody (třeba to, že se dají přidávat vozy do soupravy), tak to vidím, že nyní se buduje kmen a pokud pro ten kmen nebude stačit souprava, přidá se. Cestující nekmenoví nejsou v současnosti zajímaví a mají dostatek možností, jak cestovat jinak.
Je otázkou, co bude dále. Jsem toho názoru, že MD může omezit dotování i běžných rychlíků na této relaci a pak by asi vyzobávači rozinek :- ) museli s MD řešit úsekové cestující. Jak, to je otázka. Ale ve vození vzduchu cestu nevidím, protože právě to je ta cesta do pekel. Dnes, abychom odvezli Pardubičáky zavádíme hromadu vlaků s rozstřelem za Českou Třebovou na Brno či Ostravu či za Přerov a běžme se podívat za Pardubicemi na obsazenost.

A vzhledem k tomu, že první "rozinku" vyzobly ČD samy sobě (SC do Ostravy není o ničem jiném) a nyní brečí, jak je RJ likviduje, tak jsem hodně zvědavý, jak to za rok za dva bude. Domnívám se, že tentokrát MD nepřisype.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
10.10.2011 (14:29)  
turista: Kolik ti ČD platí, že to tady i na káčku spamuješ jak o život? V jiných diskusích, které se netýkají RJ si ani neuprdneš a tady píšeš jak nafetovanej grafoman. 162 komnetářů za pár dní, to je docela výkon.
Divím se některým diskutérům, že ti ještě vůbec odpovídaj místo, aby tě poslali do hajzlu a že ještě nepřišli na to, že jsi placenej konfident.
10.10.2011 (14:01)  
250 míst, průměrné jízdné bez DPH 230 Kč, celkem: 57 500,- Kč.

A pokud již dnes plní vlaky řekněme na 90%, tak se opravdu nejedná ani o první desítku tisíc.


Jenže aby vlaky plnily úlohu flexibilní VHD, tak by _průměrná_ obsazenost měla být max. (odhaduju) 50%. Takže (0,9-0,5)*57500 = 23000 Kč.

Nebo další příklad. Kdyby si nechal půlku míst vyžrat dojížděčema z Pardubic, kde je tržba po zdanění řekněme 80 Kč, tak to máme rozdíl (125*(230-80)) = 18750 Kč.

A kolik bere stewardka?
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
10.10.2011 (13:44)  
ad Turista: Vyčísloval jsem tu rozdíl na několik desítek tisíc Kč na spoj.

Ale ale. Co takhle matematika základní školy?

250 míst, průměrné jízdné bez DPH 230 Kč, celkem: 57 500,- Kč.

A pokud již dnes plní vlaky řekněme na 90%, tak se opravdu nejedná ani o první desítku tisíc.
  1 2 3 4 5 ... 40      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko