Praha — Některé z nich v nejbližších letech oslaví 40 let, přesto mají ale před sebou ještě dlouhou budoucnost. Dalších sto vozů řady B by se podle Českých drah mělo dočkat revitalizace. Nechvalně známé "koženky", vyráběné ve východoněmecké vagónce VEB Waggonbau Bautzen, by se nového laku a proměny interiéru měly dočkat v průběhu 14 měsíců od uzavření kontraktu. Podmínky výběrového řízení tedy předpokládají tempo oprav na úrovni zhruba jednoho vozu za 4 až 5 dnů. Nabídky pro kontrakt v hodnotě 125 milionů korun mohou zájemci podávat do 28. září tohoto roku. Při maximální možné ceně tak revitalizace jednoho vagonu vyjde přibližně na jeden a čtvrt milionu. Zakázka navazuje na již probíhající vlnu oprav celkem 110 rychlíkových vozů řad A, AB, B a BDs, které realizuje firma Janoza CZ. Přibližně polovina takto upravených vozů již jezdí v pravidelném provozu ČD. Po několika různých verzích generální opravy současný tendr přináší další novinku: nově revitalizované vagony mají dostat kompletně nová okna a dveře za účelem zlepšení tepelné izolace vozu.
Zdroj: České dráhy
Jen bych chtěl upozornit, že takový princip je praktikován ve všech velkých společnostech, kdy se v rámci celkového byznisplánu stanoví, kolik dané středisko dostane na dané období a s čím dané středisko musí hospodařit.
Miroslav Zikmund: Máš pravdu kolego, dokud je hlavní rám OK pak je docela jedno v jakém roce byl vyroben. Vše ostatní lze vyměnit, modernizovat a nebo doplnit. Ale je to o penzích, kolik je kdo shopen či ochoten do takových oprav investovat a zda se mu taková investice vyplatí.
A "spěšníky" se do rezervačního systému v Německu nedávají ...
Například v Německu jsou v pravidelném provozu vozy vyrobené v době presidentování Johna Kennedyho - pravda, po opakované modernizaci to není patrné.
Francouzská TGV "první generace" jsou taky téměř třicetiletá a kdo to kritizuje. NIKDO ...
Na vlacích InterCity TÉOZ (po TGV ve Francii "druhý" stupeň kvality) jezdí vozy s údajem 1976 na výrobním štítku umístěným pod dřevěným schodem.
Uvnitř modernizace, která poskytuje cestujícímu větší komfort než "Pendolino" nebo rakouské RailJety ...
Švýcarsko je na tom stejně. Vozy staré desítky let, leč modernizované ...
Vůbec není podstatné, jak starý je vozidlový rám nebo skříň vozidla, ale to, jak souprava vypadá uvnitř.
Humanizace "model Janoza" je toliko Potěmkináda. Humanizace vozu "model koženka NDR" představuje úpravu na "model rakouské vozy 80. let minulého století" ...
Takze, netvrdim, ze penize padaj z nebe. Ale tvrdim, ze stale jsou jeste u modrych velke rezervy v hospodareni se sverenymi penezi.
No tak to je tak, údržba a plánované periodické orpavy se plánují dopředu a z toho vyplývá, že dané DKV má určené peníze na opravy a podle toho se opravy provedou. Pokud je v určitém stupní opravy naplánovaná i oprava vnějšího nátěru, provede se i to. Že se přitom neudělá i humanizace interiéru je prosté, nejsou na to peníze ...
A že nejsou peníze, no když se musí opravovat to, co někdo zcela záměrně a vedomně ničí, je to pak těžké. Před pár dny vyšel článek na idnesu o tom, jaké škody způsobí sprejeři ( http://brno.idnes.cz/sprejeri-nici-stale-vice-vlaku-hur-nez-jih-moravy-je-na-tom-jen-praha-11j-/brno-zpravy.aspx?c=A110901_1644026_brno-zpravy_bor ). když si člověk uvědomí, že se takle zcela zbytečně vyhodí přes 30 mil CZK. Co by se za ty peníze dalo udělat, třeba humanizace cca 25 vagónů nebo že je to cca 3/4 ceny nového vagónu... pak se není čemu divit, že nejsou na nic peníze..
Nejvic se projevi, kdyz se na interier nesahne a zvenku se to prematla na modro ;-) toho si vsimnou vsichni. PR oddeleni si muze mnout ruce, jak se zlepsuje pohled verejnosti na CD, bo ti, co do vlaku nesednou, to zbasti i s navijakem a povazuji ty vozy za nove. A muzeme si v klidu odskrtnout dalsi kolonku a dostat za to premie. Co na tom, ze cestujici z toho nic nema (krome toho, ze ted nepozna ty nejhumusnejsi vozy na prvni pohled, pokud se naucil rady od sebe rozeznavat), ale to preci neni ucel, cestujici nas nezivi, tak o co jde!
No tak o tom si dovolím velice silně pochybovat, šotouši mají svoji pravdu a jsou neomylní a v případě, že jsou kladeny rozumné a věcné argumenty, které vyvrací jejich doměnku, jsou tyto argumenty ignorovány. Mimochodem, nesedím na žádném mordém mráčku :)
Ale prezentovat modernizaci čtyřicet let starých vozů takřka jako železniční událost století mi přijde poněkud trapné.
Tak to s Tebou plně souhlasím, celá humnanizace starých vozů je z nouze cnost a měla přijít už před cca 10 - 15 lety. Pokud se tyto vozy budou uvádět jako humanizované, OK, ale určitě bych to nenazýval výraznou modernizací a nedělal z toho svátek na železnici a je to úplně stejné jako s Regionovou, pokud to někdo deklaruje jako modernizace 810, pak celkem OK, řeší to ty nejvetší průšvihy 810 (sedadla, okna, wc), ale tvrdit o tom, že je to nový motorák, to je úlet..
Možná, kdyby v té zprávě zazněly všechny argumenty proč je taková akce nutná a důvody proč nelze naráz investovat do nových vozů
Tak ony nejsou třeba všechny argumenty, chce to jen trošku seslého rozumu a přemýšlet. Tady za cca 125 mil CZK opravíš 100 vozů na nějakou úroveň, neříkám, že by to byla nějaká pecka, o který by jsi psal domů, ale taky to není žádný průser, prostě neurazí, ale ani nenadchne a fakt je ten, že pokud by se modernizace vzala z gruntu, tj. nové sedadla, klimatizace, vakuové WC, CZE, zásuvky atd.), dostal by jsi se s cenou úplně někam jinam..
A druhý extrém, za 125 mega pořídíš max. 5 nových vozů, ale spíš sotva tři a teď se rozhodni, co je lepší volba, trošku zlepšít 100 vozů nebo pořízení 3 -5 ks nových vozů? Co se projeví více v rámci celé sítě?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.