..: Rušení dálkových vlaků bude jen minimální :..

754.062, Kralice nad Oslavou - Náměšť nad Oslavou, foto: PulyPraha (aktualizováno 22.9.) — Ministerstvo dopravy po předchozích pokusech ušetřit na objednávce vlaků s co nejmenšími následky na systém dálkové dopravy nedávno usilovalo u Ministerstva financí o navýšení rozpočtu až o 9 miliard korun pro období do roku 2014 tak, aby bylo schopno alespoň dostát svým závazkům v Operačním programu doprava a v neposlední řadě také vůči státem vlastněnému dopravci. Původně bylo ve hře nejen krácení subvencí na provoz dálkových vlaků až o 200 milionů korun, ale i subvencí pro regionální dopravu až o 600 milionů korun. Ve hře jsou také finance pro odkládané dopravní stavby s již uzavřenými smlouvami, ale to jen v případě, pokud ministerstvo získá namísto devíti čtrnáct miliard korun, což je v současné situaci krajně nepravděpodobné. Tyto stavby se v případě odkladů budou neustále dále prodražovat. Nyní byla přislíbena alespoň část investic pro dálkovou a regionální vlakovou dopravu na příští rok.

Reálné obzory začalo rozhodnutí o omezení subvencí na provoz osobní železniční dopravy získávat v polovině srpna. V původním návrhu se počítalo s omezením dálkových spojů v rozsahu kolem 200 milionů korun, což by odpovídalo zhruba osmi procentům spojů, resp. asi čtyřiceti vlaků. Ministerstvo dopravy přišlo s tímto krokem těsně před dokončením jízdních řádů pro nadcházející rok, jejichž uzávěrka byla původně stanovená na 5. září. Ta byla nakonec již dvakrát odložena pro získání více času na úpravy a původně i pro rozsáhlejší změny navazujících vlakových a autobusových spojů, které by byly tímto krokem v některých případech naprosto znehodnoceny.

854.030 vede rychlík na trati 238 v úseku Žďárec u Skutče - Pokřikov, 16. 4. 2011, foto: Matouš DanielkaNěkteré linky, které se měly rušit, navíc v současné době netrpí přílišným nedostatkem cestujících, naopak, v dopravních špičkách jezdí někdy i na hranici své maximální kapacity sedících i stojících cestujících, jako tomu je například u rychlíků Pardubice - Havlíčkův Brod. Zánik těchto ve většině případů páteřních vlaků by se navíc mohl velmi výrazným způsobem dotkout obsazenosti návazných spojů, v jejímž důsledku bychom bývali mohli hovořit až o rozpadu fungujícího systému železniční dopravy či o maření krajských investic využitých v regionální dopravě ze strany Ministerstva dopravy. Cestující by museli využívat vlaky v jiných časových polohách, nebo jiný způsob dopravy, kterým by však ve větší míře nebyla možna zajistit autobusová doprava a to z kapacitních důvodů. Na řadu by tak bývala mohla přijít hlavně individuální automobilová doprava, která by tak ještě více zahltila už tak většinou přetížené silnice.

914 021-1, Šenov u NJ, foto: Martin GrillÚspory se navíc měly dotknou rovněž regionální dopravy objednávané jednotlivými kraji. Ministerstvo financí se totiž rozhodlo snížit platbu krajům pro příští rok až o již zmiňovaných 600 milionů korun. Například v kraji Vysočina by tak v rozpočtu chybělo více než třicet milionů korun na provoz regionální dopravy, která by tak musela být až o 20 procent vlakokilometrů omezena. Stát by tímto porušil dohodu s kraji (resp. kraje poruší smlouvu s dopravci), kterou uzavřela předchozí úřednická vláda Jana Fischera, když se před podpisem dlouhodobých smluv krajů s dopravci zavázala na deset let subvencovat jednotlivým krajům objednávku osobních vlaků v celkové výši 2,6 miliardy korun ročně. Současní představitelé však oponují tím, že memorandum nebylo právně závazné, jelikož ho schválila pouze vláda a nikoliv parlament.

749 039-4, foto: FilipoReakce informovaných občanů a organizací na sebe nenechaly dlouho čekat. Se stanoviskem ke škrtům přišla organizace ProAlt - "iniciativa pro kritiku reforem a na podporu alternativ". Navržené škrty v dálkové dopravě jsou podle iniciativy nepřípustné přinejmenším ze čtyř důvodů: jednak narušují pracně budovaný systém dálkové dopravy; za druhé byly ohlášeny až po skončení připomínkovací lhůty jízdních řádů a v krajích vyvolají chaos; kromě toho postihují zejména ekonomicky slabší oblasti, které jsou již dnes obtížně dostupné, což je případ Šluknovského výběžku nebo trati Krnov - Jeseník; a za čtvrté se iniciativa staví proti omezování veřejné dopravy vůbec. Místo omezování veřejných služeb iniciativa doporučuje úsporná opatření směřovaná na vrcholový management ČD. V podobném duchu formuloval svou tiskovou zprávu Svaz cestujících ve veřejné dopravě. Upozorňuje, že zrušení 8 % spojů by přineslo úsporu pouhých 4 % prostředků. Kromě toho by nedodržení smluv a memoranda představovalo "jednoznačný vzkaz soukromým dopravcům, že stát není schopen dostát svým závazkům a že by se plánovaných výběrových řízení na dálkové spoje v osobní železniční dopravě raději neměli účastnit, protože vláda jim stejně nezaplatí tolik, kolik původně slíbí." Obě iniciativy upozorňují, že proklamovaná úspora se může nakonec mnohem více prodražit. Škrty by totiž vedle snížení kvality života vedly také ke zvýšení nezaměstnanosti či menším příjmům z jízdného, což by se mohlo v budoucnu stát záminkou k dalšímu kolu škrtů.

R 1248 na trati 200, foto: Martin KlecánNakonec je ale naštěstí vše jinak a masivní rušení vlaků se nekoná. Přibližně v polovině září totiž přišlo Ministerstvo dopravy s kompromisním řešením. Místo několika desítek spojů se nakonec zruší ze strany MD pravděpodobně pouze dvě relace dálkové dopravy, a to rychlíky Pardubice - Havlíčkův Brod, které částečně nahradí kraje novými spoji, a spěšné vlaky Rakovník - Chomutov - Jirkov vedené regionovou, někdejší příklad dohody dvou krajů a ministerstva na společné objednávce. Další rychlíky původně navrhované ke zrušení, jako například relace Ostrava - Jeseník nebo úsek Nový Bor - Rumburk se nakonec rušit nebudou. Ministerstvu z potřebných dvou set milionů totiž nakonec bude chybět jen 50 milionů. To původně mělo odpovídat právě pouze dvěma již zmíněným linkám, které ministerstvo údajně v každém případě již nechtělo objednat, ale to se ve čtvrtek opět změnilo. Ministerstvo významně omezí také linku Praha - Písek - České Budějovice a několik jednotlivých spojů na dalších tratích, například v úseku Turnov - Tanvald, ale i jinde. Také nakonec nebude objednána diskutabilní nová linka Olomouc - Ostrava, která měla nahradit zrušené zastavovánívlaků vyšší kvality Českých drah. Zda tam však ty budou zastavovat, se zatím neví. Ministerstvo nakonec najde část peněz i pro kraje na regionální dopravu, kde zaplatí stát asi 300 milionů korun. Druhou polovinu však požaduje ministr Pavel Dobeš ušetřit také po dopravcích, tedy hlavně Českých drahách, a krajích. Konečný návrh jízdního řádu tak bude pravděděpodobně opět odložen, jelikož plán Ministerstva dopravy musí ještě schválit vláda a také potvrdit kraje spolu s dopravci. Na definitivní návrh jízdního řádu 2011/2012 si tak musíme ještě několik týdnů počkat. Jakmile bude znám, přineseme vám podrobnější informace. Problém vyvstane v případě, že nedojde ke včasnému uzavření jízdních řádů. O možných následcích raději ani nepřemýšlet.

810.191-7, Hostašovice, foto: Zdeněk ŠnajdrNavíc České dráhy s rozhodnutím „část peněz ušetří dopravce“ zásadně nesouhlasí. „My jsme komerční firma, tzn., že pokud nemáme pokryté náklady na vedení určitého spoje, tak ho nemůžeme provozovat, protože ho nemáme z čeho zaplatit. Nemůžeme rozprodávat majetek, abychom zaplatili naftu či elektřinu,“ říká mluvčí podniku Radek Joklík pro Českou televizi a dodává: „Pokud jde o úspory, tak náš manévrovací prostor je už teď velmi omezený. Například vloni jsme propustili 2 000 převážně administrativních pracovníků. Takže i když teď budeme znovu hledat v režijních a administrativních nákladech úspory, tak těch požadovaných 150 miliónů korun tam určitě nenajdeme.“ Tytu skutečnosti odráží dlouhodobé vztahy mezi ministerstvem dopravy a národním dopravcem ještě z doby, kdy osobní dopravu dofinancovávala doprava nákladní a neprobíhala téměř žádná obnova vozového parku, což v dnešní době není možné i vzhledem k nastupující konkurenci.

Příloha: Seznam všech rychlíků původně navržených ke zrušení (zdroj: iDNES)

Zdroj: ŽelPage, Ministerstvo dopravy, ČT24 (1) (2) (3), Aktuálně.cz, Novinky.cz


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Busman 
21.09.2011 (19:14)  
KK:

Nechci vyvolávat nijakou vášnivou debatu, ale zastavení EC v Blansku nebo ve Svitavách si představit umím (proč ne, když staví v České Třebové - a v Rakousku směrem na Graz/Villach jsou také zastávky po 30 km). Ani si nemyslím, že by to mělo nějak prodloužit cestovní dobu (zpočátku bývaly jízdní doby EC na 260 kratší).

Místo R pak Sp s četným počtem zastavení.
Os pouze v úseku Boskovice - Brno.

Ona některá EC i R jsou jen 5vozová, na můj vkus je to trochu málo na takovéhle trati. Ale vskutku nechci vyvolávat žádnou hádku.
registrovaný uživatel Kakov 
21.09.2011 (18:32)  
Busman: Nebo 3 až 4 vrstvy na 260 (EC-R-Sp-Os) jsou také docela předimenzované.

nevím odkud jste, ale 260 v tomto není dobrý příklad...

zrušit EC - nelze, je jich potřeba pro mezinárodní dopravu + rychlou dopravu Praha-Brno

R - co já vím prázdné nejezdí (ale je fakt, že jsem neprojel všechny spoje v tydnu)

Sp - je doplněk k R do taktu, takže bych na ně nenahlížel jako na samostatnou vrstvu,

Os - jsopu nutné pro obsluhu malých zastávek, v okolí Brna rozhodně stále vytížené, jezdil jsem s nimi pravidelně,

takže nevím kterou vrstvu by jste chtěl zrušit?
21.09.2011 (18:10)  
Já nejsem nepřítelem železnic, jak si někteří myslí, jen chci, aby vlak jezdil často = po hodině minimálně a tam, kde to má smysl, po turisticky atraktivních lokálkách neplnících funkci páteře jezdit klidně šroty, co jezdí na posilách (prokládání taktu na 30 min) během týdne. A peníze ušetřené na lokálkách přelít na celokrajský hodinový takt a těšit se na zvyšující počet cestujících = zvyšující se tržby a prázdnější silnice :-)
registrovaný uživatel Busman 
21.09.2011 (17:49)  
rpet:

s Michalem Drábkem
souhlasím. Ono ve špičce máš hodinovej takt minimum, takže ta vozidla potřebuješ - a teď je otázka, jestli to budou nějaké šroty, co vytáhneš jen na ranní spoj, nebo budou nové - a pak stát celý den v depu. Abstrahuju teda od toho, že u nás je povětšinou šrot všechno. A zároveň se ptám, proč šroty na západě, kterých v těch špičkách taky není málo (a mají své ekonomické opodstatnění), vypadaj narozdíl od našich obstojně.

Do dvouhodináče bych šel při proložení 2 linek (takže zase hodináč) nebo v nějakých koncových úsecích nebo hluchých úsecích, nebo o víkendu.

Taky bych souhlasil s tím o méně "vrstvách", ale v hodinovém taktu. Místo "německého" modelu 2h takt rychlík + 2h takt osobák by jistě bylo lepší si na mnoha relacích vybrat buď mezi R v hodináči, nebo Os v hodináči, příp. Sp v hodináči (třeba s proloženými zastávkami). Funkce Sp nebo zrychleného Os je u nás nedoceněná (a je jedno, jestli ofic. kategorie bude v konkrétním případě R nebo Os).

Nechci paušalizovat, ale třeba rychlíky na 225, kdyby zastavily navíc v Batelově a Dolní Cerekvi, co jsou sice díry, ale v měřítkách Vysočiny jde o města, tak by mohly jezdit v prokladu s Os z Horní Cerekve, které by zas nemusely stavět za Kostelcem (ve směru na Jihlavu), páč tam by mohl stavět třeba RS1 od 227 (doufám, že mě teď někdo z Rantířova nebo ze Švábova nesežere). MD se v R zvýší počet přepravených cestujících a kraj ušetřené vlkm přesune na protažení Os z 227..., třeba.

Nebo 3 až 4 vrstvy na 260 (EC-R-Sp-Os) jsou také docela předimenzované.
registrovaný uživatel rpet  mail  
21.09.2011 (17:14)  
@ Staňa Kulatý:

az doted jsem si byl jistej, ze my dva se v nicem neshodnem - mylil jsem se. a rad to priznam-:)

plny souhlas. obcas mi vykriky o VYHRADNE HODINOVEM TAKTU prijdou dost ujety. nestacilo by rict proste a jednoduse BUDE SE JEZDIT, A BASTA! (to, ze v tom sukafonu jaksi nikdo nesedi, uz je podruzny detail)...
21.09.2011 (16:55)  
PN - OK, pro ty co to nepochopili, vyjadřuji své názory za sebe, nikoli za redakci ŽP. Tak je prosím takto berte.

Nebudu se s Vámi dále přít, každý máme svůj názor. Moje tu zazněly několikrát, včetně argumentů, stejně tak vidím Vaše. Ať si každý udělá svůj obrázek věci.

Myslím také, že nejsem v žádné jak vy říkáte nátlakové skupině, jelikož na nikoho netlačím, případně mi řekněte kdy tomu tak bylo.
21.09.2011 (16:53)  
Dovolím si jen připomínku: Jak tady někdo zmínil tu "potřebu" dopracovávat se k hodinovému taktu. Ptám se proč? Příklad funkčnosti dvouhodinového taktu je z mé milované Vláry (tedy mnou využívaný úsek Brno-Veselí-Uh. Hradiště/St.Město): Existuje tu dvouhodina Brno-Starák v Sp a Brno-Uh. Hradiště v Os. Ve Veselí se to pravidelně každou hodinu na střídačku sjíždí a tím je umožněn přestup na busy, které jezdí po hodině. A tohle, když to přeženu, zabezpečuje prakticky každému, se dostat odkudkoliv kamkoliv v pravidelném taktu dvouhodiny. Velcí myslitelé velkých měst a aglomerací. Inspirujte se v JM! A "perla" na závěr. Jezdím do Veselí z Prahy a světe div se, mám krásné spoje ve DVOUHODINOVÉM taktu po celý den. Prostě sudá a 39 je pro mne. Lichá a 39 je zase třeba pro Hodonín.
No, je to hodně OT. Omlovám se...
registrovaný uživatel Sim 
21.09.2011 (16:17)  
240.025 > pokud by se tomu tolik spatnemu autobusu se spatnymi sedackami, bez zachodu, mizernym vetranim a malo mistem nejen pro nohy, vymenil podvozek za zeleznicni a poslal by se na koleje podobne jako pred sto lety, pro spoustu individui by najenou mavnutim kouzelneho proutku prestal byt spatny, sedacky by byly pohodlne, mista habakuk a dokonce i to vetrani by urcite na kolejich bylo lepsi nez na asfaltu :-)))
21.09.2011 (16:14)  
240.025:asi proto, že by tady měli být lidé co majé k železnici, vlakům, určitý vztah..podotýkám měli...Napiš si třeba na stránky ČESMADU nebo na jiné gumokolní stránky co mají proti vlakům...
registrovaný uživatel PN  mail  
21.09.2011 (16:13)  
A jé, pan lokálkový demagog Jaroš se opět ozývá a dělá ostudu nejen sobě, ale i Želpage a všem “normálním“ fandům dopravy. Můj názor je pochopitelně jiný. Tam, kde jezdí sólo 810 už dávno nemá osobní doprava co dělat. Čest výjimkám v podobě tratí, které nemají dostatečnou silniční alternativu, ale těch je jen minimum. Bohužel, někteří zdejší tzv. fandové železnice nikdy nepochopí, že sólo 810 je tím největším zlem veřejné dopravy v Česku. Oni bohužel vidí jen své vláčky a nedokáží vnímat veřejnou dopravu v celkovém kontextu. A to je škoda pro nás všechny, protože díky nátlakovým skupinám, mezi které Želpage bohužel řadím, pak vnucují své názory laické veřejnosti, která ani netuší, jaké zlo se jí to vlastně vnucuje. A proti tomu je třeba bojovat. Jsem fanda veřejné dopravy, ale ne nesmyslného a nesystémového zachraňování lokálek.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko