Praha — Většina z železničních odborových organizací podepsala ve středu 3. srpna memorandum, které z jejich strany dává souhlas se vznikem tzv. živé dopravní cesty. Movitý majetek stejně jako 9.500 ze současných zaměstnanců dopravce České dráhy díky tomu mohou být 1. září převedeni pod Správu železniční dopravní cesty, kde budou zajišťovat řízení dopravy na železnici. Dokument podepsali také ministr dopravy Pavel Dobeš a zástupci ČD a SŽDC. Panuje tak shoda nejen na převodu zaměstnanců, ale podařilo se i zachování platových výhod definovaných kolektivní smlouvou ČD. ČD naproti tomu požadují úplatný převod – vyrovnání zaměstnanců a jejich výstroje má činit 396 mil. korun.
„Řízení drážního provozu musí vykonávat nezávislá statní organizace tak, aby nemohlo docházet k upřednostňování konkrétního přepravce,“ vysvětluje nutnost tohoto kroku tiskový mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Jeho slova podtrhuje i žaloba Evropské komise z května minulého roku, kdy se Česká republika dostala do šetření z důvodu nedostatečné liberalizace železniční dopravy a slabého aplikování tzv. prvního železničního balíčku EU. V rámci něj je požadováno oddělení dopravců od správce infrastruktury a řízení dopravy. K vyčlenění zaměstnanců řízení dopravy mělo původně dojít k 1. červenci, ale proces zastavily odbory svými požadavky na zachování výhod plynoucích právě z kolektivní smlouvy ČD. Ministerstvo dopravy na realizaci převodu pracovalo už pod Vítem Bártou, který ale zároveň sledoval protichůdný projekt tzv. železničního holdingu. Do něj plánoval sloučit jak ČD, tak SŽDC. Projekt holdingu dříve kritizovali i nestátní dopravci ze Sdružení železničních společností. V době, kdy holdingy v Rakousku (ÖBB) a Německu (DB) jsou šetřeny EK, by to pro Českou republiku znamenalo drahou zpětnou reorganizaci podniku, sankce a mezinárodní ostudu. Podle mluvčích SŽS ani neexistuje ekonomické zdůvodnění výhodnosti takového projektu.
Přestože je ministerstvem dopravy komunikována shoda nad projektem ŽDC, Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) Jaromíra Duška může ještě zamíchat kartami. Např. člen generální rady SOSaD Jiří Rokos komentoval ustanovení memoranda velmi nelichotivě. Tato organizace nepatří k signatářům dokumentu.
Zdroj: Ministerstvo dopravy, Sdružení železniční společností, ŽelPage
Budou ti zaměstnanci opravdu nezávislí, když jim jeden z "přepravců" bude i nadále poskytovat jízdní výhody?
Kuba: Přestanou a budou se prodávat ve vlaku, což je mínus pro cestující
Bohužel se nejedná jen o MOŽNOST koupit jízdenku před nástupem, jedná se i o POVINNOST koupit jízdenku před nástupem. A já patřím k těm cestujícím, kterým toto vadí. Nemůžu totiž přijít na poslední chvíli, musím mít nějakou časovou rezervu. Nikdy nevím, jestli jízdenku dostanu během půl minuty, nebo jestli to bude trvat 10 minut.
Dotaz k ostatním. Staniční budovy patří ČD, tím pádem dopravní kanceláře a další provozní prostory bude mít SŽDC v nájmu (asi). Ale jak je to se stavědly a hradly? Čí jsou tyto objekty? V.
Krom toho si myslím, že funkci pokladního dobře (možná dokonce lépe) zastane jízdenkový automat (byť UNIPAJ ještě doufám není ve svém posledním vývojovém stádiu, tak už teď je podle mě velmi dobrý). Nevím, kolik takový automat stojí, ale věřím, že dlouhodobě vyjde levněji než živý pokladní - není mi proto úplně jasné, proč je ČD nasazují tak pomalu a opatrně, například na Kladně mi vysloveně chybí.
Nehledě na to, že by zřejmě i pokladní měli být nezávislí. (Ale ze zkušeností bych se nebál, že by nabízeli výhodné nabídky jen jednoho dopravce, protože obvykle nenabízejí žádné výhodné nabídky, pokud si o ně člověk výslovně neřekne.)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.