..: Živá dopravní cesta vznikne - odbory podepsaly memorandum :..

Pavel Dobeš, foto: MDČR Praha — Většina z železničních odborových organizací podepsala ve středu 3. srpna memorandum, které z jejich strany dává souhlas se vznikem tzv. živé dopravní cesty. Movitý majetek stejně jako 9.500 ze současných zaměstnanců dopravce České dráhy díky tomu mohou být 1. září převedeni pod Správu železniční dopravní cesty, kde budou zajišťovat řízení dopravy na železnici. Dokument podepsali také ministr dopravy Pavel Dobeš a zástupci ČD a SŽDC. Panuje tak shoda nejen na převodu zaměstnanců, ale podařilo se i zachování platových výhod definovaných kolektivní smlouvou ČD. ČD naproti tomu požadují úplatný převod – vyrovnání zaměstnanců a jejich výstroje má činit 396 mil. korun.

Řízení drážního provozu musí vykonávat nezávislá statní organizace tak, aby nemohlo docházet k upřednostňování konkrétního přepravce,“ vysvětluje nutnost tohoto kroku tiskový mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Jeho slova podtrhuje i žaloba Evropské komise z května minulého roku, kdy se Česká republika dostala do šetření z důvodu nedostatečné liberalizace železniční dopravy a slabého aplikování tzv. prvního železničního balíčku EU. V rámci něj je požadováno oddělení dopravců od správce infrastruktury a řízení dopravy. K vyčlenění zaměstnanců řízení dopravy mělo původně dojít k 1. červenci, ale proces zastavily odbory svými požadavky na zachování výhod plynoucích právě z kolektivní smlouvy ČD. Ministerstvo dopravy na realizaci převodu pracovalo už pod Vítem Bártou, který ale zároveň sledoval protichůdný projekt tzv. železničního holdingu. Do něj plánoval sloučit jak ČD, tak SŽDC. Projekt holdingu dříve kritizovali i nestátní dopravci ze Sdružení železničních společností. V době, kdy holdingy v Rakousku (ÖBB) a Německu (DB) jsou šetřeny EK, by to pro Českou republiku znamenalo drahou zpětnou reorganizaci podniku, sankce a mezinárodní ostudu. Podle mluvčích SŽS ani neexistuje ekonomické zdůvodnění výhodnosti takového projektu.

Přestože je ministerstvem dopravy komunikována shoda nad projektem ŽDC, Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) Jaromíra Duška může ještě zamíchat kartami. Např. člen generální rady SOSaD Jiří Rokos komentoval ustanovení memoranda velmi nelichotivě. Tato organizace nepatří k signatářům dokumentu.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, Sdružení železniční společností, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.8.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Podniky

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Qaws 
04.08.2011 (16:39)  
Joska: Ale vy tu možnost máte - můžete si ji koupit přímo ve vlaku i z obsazené stanice a přijít k vlaku minutu před odjezdem, jenže s přirážkou.. Ale to máte všude - za komfort se připlácí:)
04.08.2011 (15:58)  
Tiskový mluvčí MD: Řízení drážního provozu musí vykonávat nezávislá statní organizace tak, aby nemohlo docházet k upřednostňování konkrétního přepravce,
Budou ti zaměstnanci opravdu nezávislí, když jim jeden z "přepravců" bude i nadále poskytovat jízdní výhody?

Kuba: Přestanou a budou se prodávat ve vlaku, což je mínus pro cestující
Bohužel se nejedná jen o MOŽNOST koupit jízdenku před nástupem, jedná se i o POVINNOST koupit jízdenku před nástupem. A já patřím k těm cestujícím, kterým toto vadí. Nemůžu totiž přijít na poslední chvíli, musím mít nějakou časovou rezervu. Nikdy nevím, jestli jízdenku dostanu během půl minuty, nebo jestli to bude trvat 10 minut.
04.08.2011 (15:30)  
No co se týká staničních budov tak ty z velké části stále ještě patří RSM. Jinak bych byl pro zavedení automatů na jízdenky všema deseti, protože jako výpravčí, co prodává jízdenky, nikdy nemohu poskytnout cestujícímu takové informace jako pokladní, jejíž je toto hlavní náplní práce a navíc z toho nemam ani penny jako třeba vlakvedoucí. Ovšem né takových paskvilů, kterými jsou UNIPAJe, ale třeba ty co jsou u sousední DB, kde je Vám schopen automat najít spojení, vydat místenku, poskytnout veškeré slevy a aktuální info o omezeních na trati(výluky atd.) a navíc můžete zaplatit jak hotově tak platební kartou. To jenom u nás se vyvíjej šmejdy za milióny, který ve většině případů cestujícího špíš nase... něž se vůbec dostane ,,v přehledném menu,, k nabídce, kterou chtěl.
registrovaný uživatel nvlik 
04.08.2011 (14:17)  
VencaM: stavědla a hradla jsou majetkem SŽDC, staniční budovy jsou z velké části majetkem ČD takže ty rozpory tam budou pořád ..
registrovaný uživatel VencaM 
04.08.2011 (13:56)  
Mě by tedy spíš zajímalo, jaká bude zaměstnanecká politika SŽDC vůči těmto "novým" zaměstnancům. A jaká bude snaha o zlepšování pracovních podmínek na pracovištích.

Dotaz k ostatním. Staniční budovy patří ČD, tím pádem dopravní kanceláře a další provozní prostory bude mít SŽDC v nájmu (asi). Ale jak je to se stavědly a hradly? Čí jsou tyto objekty? V.
registrovaný uživatel chio 
04.08.2011 (13:00)  
R.U.R.: špecifikum automatov u nás je to, že musia byť nepretržite hliadkované (kamera), pretože vandalizmus. A vo veľkých staniciach s viacerými pokladňami ich zas využíva málo cestujúcich.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
04.08.2011 (12:56)  
Mno, třeba Praha-Bubny je stanice s výpravčím (snad je to výpravčí) a zavřenou pokladnou (a nejen pokladnou), takže tento model již existuje.
Krom toho si myslím, že funkci pokladního dobře (možná dokonce lépe) zastane jízdenkový automat (byť UNIPAJ ještě doufám není ve svém posledním vývojovém stádiu, tak už teď je podle mě velmi dobrý). Nevím, kolik takový automat stojí, ale věřím, že dlouhodobě vyjde levněji než živý pokladní - není mi proto úplně jasné, proč je ČD nasazují tak pomalu a opatrně, například na Kladně mi vysloveně chybí.

Nehledě na to, že by zřejmě i pokladní měli být nezávislí. (Ale ze zkušeností bych se nebál, že by nabízeli výhodné nabídky jen jednoho dopravce, protože obvykle nenabízejí žádné výhodné nabídky, pokud si o ně člověk výslovně neřekne.)
04.08.2011 (12:39)  
Další dosyp bude prodej pozemků pod kolejemi SŽDC. Řadu pozemků nyní vlastní ČD. Občas se stáva, že se pozemky prodávají už podruhé tam a zpět, :-).
registrovaný uživatel Kuba 
04.08.2011 (10:56)  
Už jsem ten dotaz měl nedávno, ale když už je to na papíře, tak by to mělo být vyřešené, takže: Jak to bude ve stanicích ve kterých výpravčí (hradlaři, hláskaři) prodávají jízdenky? Přestanou a budou se prodávat ve vlaku, což je mínus pro cestující a nebo podepsali nějakou dohodu o spolupráci?
04.08.2011 (10:55)  
Koukám, že tu máme zase nenápadný statní dosyp akciové společnosti ČD. Co se prodá příště? Že by pokladní a pracovníci ČD Center, aby nabízeli i služby soukromých dopravců? Nebo naopak dojde ke spojení ČD a SŽDC, aby ČD dostaly další kompenzaci za přijetí nových zaměstnanců? Kdyby tam nebyla ta kompenzace, neřeknu ani ň.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko