..: Živá dopravní cesta vznikne - odbory podepsaly memorandum :..

Pavel Dobeš, foto: MDČR Praha — Většina z železničních odborových organizací podepsala ve středu 3. srpna memorandum, které z jejich strany dává souhlas se vznikem tzv. živé dopravní cesty. Movitý majetek stejně jako 9.500 ze současných zaměstnanců dopravce České dráhy díky tomu mohou být 1. září převedeni pod Správu železniční dopravní cesty, kde budou zajišťovat řízení dopravy na železnici. Dokument podepsali také ministr dopravy Pavel Dobeš a zástupci ČD a SŽDC. Panuje tak shoda nejen na převodu zaměstnanců, ale podařilo se i zachování platových výhod definovaných kolektivní smlouvou ČD. ČD naproti tomu požadují úplatný převod – vyrovnání zaměstnanců a jejich výstroje má činit 396 mil. korun.

Řízení drážního provozu musí vykonávat nezávislá statní organizace tak, aby nemohlo docházet k upřednostňování konkrétního přepravce,“ vysvětluje nutnost tohoto kroku tiskový mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Jeho slova podtrhuje i žaloba Evropské komise z května minulého roku, kdy se Česká republika dostala do šetření z důvodu nedostatečné liberalizace železniční dopravy a slabého aplikování tzv. prvního železničního balíčku EU. V rámci něj je požadováno oddělení dopravců od správce infrastruktury a řízení dopravy. K vyčlenění zaměstnanců řízení dopravy mělo původně dojít k 1. červenci, ale proces zastavily odbory svými požadavky na zachování výhod plynoucích právě z kolektivní smlouvy ČD. Ministerstvo dopravy na realizaci převodu pracovalo už pod Vítem Bártou, který ale zároveň sledoval protichůdný projekt tzv. železničního holdingu. Do něj plánoval sloučit jak ČD, tak SŽDC. Projekt holdingu dříve kritizovali i nestátní dopravci ze Sdružení železničních společností. V době, kdy holdingy v Rakousku (ÖBB) a Německu (DB) jsou šetřeny EK, by to pro Českou republiku znamenalo drahou zpětnou reorganizaci podniku, sankce a mezinárodní ostudu. Podle mluvčích SŽS ani neexistuje ekonomické zdůvodnění výhodnosti takového projektu.

Přestože je ministerstvem dopravy komunikována shoda nad projektem ŽDC, Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) Jaromíra Duška může ještě zamíchat kartami. Např. člen generální rady SOSaD Jiří Rokos komentoval ustanovení memoranda velmi nelichotivě. Tato organizace nepatří k signatářům dokumentu.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, Sdružení železniční společností, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.8.2011 (7:00)
Related newsopen/close

More on Legislativa Podniky

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
Registered user mazák 
11.08.2011 (1:33)  
Podle ministra neotevírajících se padáků režijní výhody končí 31.12.2011. Jen zaměstnanci dopravce se mohou domluvit se svým kolegou že je sveze zadarno, když je nikdo nechytí. Návrh na placení jízdného dle DPH z obyčejné jízdenky není podporován ministerstvem financí, které určuje ceníky jízdného u ČD jakošto zástupce jediného akcionáře - českého státu. A protože ČD nebudou uznávat jízdenky FIP (není z nich placeno DPH) nebudou vydávané ani FIP v česku, neboť není známo zda DPH se bude platil v česku nebo v zahraničí a převádět zpět Kalouskovi. Kompenzací budou volné jízdenky pro poslance a jejich ročiče, dětí a vnoučata, včetně rozvedených manželek a milenek pro včechny dopravce v ČR.
Registered user JK ml. 
10.08.2011 (10:58)  
Joska: No anebo jinak :-)V kolíně nikdo nic řešit nebude nechají EC před SC v Poříčanech půjde SC na nultou (třeba) a oba se sjedou u vjezdu do libně (problém s paňťákem v běchovicích do libně, kde chybí objízdná kolej...že...) kde si oba mašinfírové prohlédnou 700m kontejnerový nex z malešic na nákladové nádraží....bo SC jede s náskokem a na hln přijede tak jak tak včas, EC veze hodinu u vjezdu dol ibně zastaví na několik vteřin pak stejně stojí u peronu.....železniční provoz je přece řízen jízdním řádem, že... :-):-):-)A ty kontejnery libeňský výpravčí potřebuje mít u sebe v ranžíru, bo malešicím nechal kolej, po projetí těhle vlaků, bude zase on střílet ostrými na Malešice....tedy když to jen trochu půjde mezi paňťákama :-)
10.08.2011 (6:40)  
Taky přidám hypotetickou situaci z tratě Ova-Pha :-)
V Záboří projede Ex 144 v 19.57 (66 min.) a za ním SC 514 ve 20.00 (1 min.).
Kolínskému výpravčímu radí selský rozum takto: Ex tu sice zastavuje (a v Libni taky) a pokud ho pošlu jako první, tak SC bude muset přibrzdit, nicméně v úseku KO-Pha je v JŘ dostatečná vata a SC na Wilsoňák stejně přijede včas.
Předpis mu ovšem přikazuje ten expres "ohnout" a pustit dopředu SC. Takže podle předpisu je lepší přidat expresu další zpoždění jen proto, aby SC mohl do Prahy místo včas přijet s náskokem.
Registered user Sim 
09.08.2011 (9:18)  
Mikeš > nejsem profesi z drazniho prostredi, takze tezko muzu resit nejake predpisy - navic kdyz se k nim zpravidla ani nedostanu. Ve svych uvahach vychazim ze zkusenosti nacerpanych pri svych cestach a z toho, co se kde dozvim - treba zde jsem cerpal z udaju, ktere sem nekteri vycucli z predpisu. Vic udaju k dispozici nemam, proto tezko muzu rikat, jak by to melo byt.

Nicmene z toho, co se zde objevilo (byt je mi jasne, ze to nejsou informace kompletni) jsem dosel k tomu, ze vetsinou k nejakym nejasnostem nedojde - ovsem vyjimky toto pravidlo potvrzujici je mozne najit uz hypoteticky (viz interni kategorie CD "SC") a ja jsem v principu stoural, takze jsem zkousel najit dalsi potencialne sporne situace ... samosebou v rovine spekulaci a na zaklade informaci, ktere mam k dispozici.

Ale z realnych situaci vim, ze prakticky nikdy nikdo nedokazal cestujicim rict, co pojede driv - v dane situaci jsem se zpravidla citil jako obtizny hmyz, protoze je mnohem dulezitejsi, aby vlaky odjely a ne aby odvezly cestujici. Proc podle vas tato situace nastava, kdyz je vse jasne?

Jinak k tomu "lidskemu" pristupu vypravcich, kteri to pusti podle logiky a ne primo striktne podle predpisu... pomerne dost jsem se toho najezdil posilovymi rychliky v patek a v nedeli na trase Praha - Vitkovice. Tyhle vlaky byly "vsunuty" do mezery grafikonu tesne pred nebo za "vrak vyssi kvality" jedouciho kazdy den po "stejne" trase (misto na Vitkovice to jezdi na Svinov).

Vtipek byl, ze IC byl proti tomuto rychliku v podstate v pozici zastavkoveho osobaku (na useku Olomouc - Praha), protoze posilak projizdel Kolin i MuN (takze krome Zabrehu se drzel konceptu Pendolina) ... oba vlaky teoreticky stejne rychle (140), posilak sestivozovy, icecko ma 10 kocaru. Sjedou se v Pardubicich ve sme na Prahu ... logika rika, ze prvni odjede posilak - ma jet driv a nestavi v Koline. Predpis vsak rika neco o kategorii vlaku, takze zpravidla posilak ceka a icecko jede ... icecko zastavi v Koline, ale ne tolik, aby ho posilak mohl predjet, takze v konecnem dusledku je jizda podle tohoto predpisu kontraproduktivni.
Registered user Mikeš  mail  
08.08.2011 (20:48)  
A navic pokud se u Vas zpozdi vlak tak v EDD vyskoci tabulka naruseni grafikonu vlakove dopravy a tam musite vyplnit duvod. A kdyz se dispecerovi neco nezda at uz externimu nebo CD. Zvedne telefon, zavola a pokud si to neoduvodnite tak mate premie dole.

Znam i jeden pripad kdy vypravci pustil naklad pred osobakem, ten dostal 10 minut a vypravci tam byl cely den zadarmo.
Registered user Mikeš  mail  
08.08.2011 (20:22)  
Lidi vy to s tema rychlostma vubec nechapete. Jedna o stanoveno rychlost vlaku dle tabelarniho jizdniho radu! Nejde o to ktery vlak ma rychlejsi lokomotivu. Logicky na trati kde je max 100 km/h nebude mit vlak s lokomotivou ktera jede 140 km/h prednost pred vlakem co ma lokomotivu 120km/h jelikoz jejich stanovena rychlost na teto trati muze byt max 100km/h.

A k te situaci se projizdejcim a zastavujicim vlakem nebo jak to bylo receno. Od toho je tam ten vypravci, aby posoudil co je vyhodnejsi. Samozrejme ze neposle prvni osobak kdyz vi ze je po ceste x zastavek kde se neda predjizdet a ten vlak tam pokazde zastavi, cimz bude zpozdovat vlak za sebou. Treba to IC. Zadny predpis nemuze obsahnout vsechny situace co se muzou na draze stat. I kdyz v tomto pripade je to jasne, opet je to vlak s vyssi kategorii. =) Osobak pocka a jede IC.

Zajmalo by me pane Sim, jak by ste v predpise osetrliv vsechny sve vymyslene situace. Treba to ten vas esus s nizsi rychlosti, lepsim zprevodovanim se bude rychleji rozjizdet, proberte se, to je v provozu naprosta kravina se necim takovym zaobirat.
Registered user Sim 
08.08.2011 (19:23)  
Staňa Kulatý > na 170, pokud se neco semele, se to v podobnem poctu sjede snadno. A krome vlaku z/do Nemecka je to vsecko stejna kategorie i rychlost.

Paradoxem nakonec je, ze kdyz by se treba v Revnicich stal opravdu velkej pruser, mezinarodni expres nepojede, ale "desiro" poslou po hrbaty ... sice se zpozdenim, ale projede. Ale to uz je OT, takze to radsi dal rozvadet nebudu.

Kazdopadne vas osobne jak dodrzovani pravidel tak i nelhani cestujicim jedine slechti, jen mi stale prijde, ze jako druh jste na draze v mensine.
08.08.2011 (17:46)  
Sim: Tři až čtyři vlaky to už by byl vážně extrém. Vždycky tam ale budou rozdíly. Druh vlaku a rychlost a pak ještě to zpoždění.
V mnou popsané cestě Avalou, byly předpisy dodržovány. Z Břeclavi jako první Avala, neboť zpoždění. Z Pardubic to stejné. Z Kolína první Dvořák protože je rychlejší, tím že projíždí.

Jinak těší mne, já nádražák jsem a lidem nelžu:-) Naopak se tady celou dobu snažím pomocí předpisů vysvětlit, že tyhle situace jsou předpisově ošetřeny.
Registered user Sim 
08.08.2011 (17:29)  
Staňa Kulatý > presne na tohle narazim. Ve stanici se sjedou treba tri az ctyri vlaky pokracujici stejnym smerem a nikdo nedokaze rict, v jakem poradi budou odjizdet. Pritom pokud jsou pravidla takto jasne stanovena, neni to toereticky problem.

Takze bud nam cestujicim nadrazaci kecaji (ze sami nevi, co pojede), nebo tato pravidla nejsou dodrzovana (a nadrazaci sami nevi, co dispecer pusti).
08.08.2011 (17:15)  
Sim: Tak se prostě v té stanici předjedou. Zrovna když jsi vzpoměl tu Avalu, tak se mi vybavil "zážitek" jakožto praktický příklad: Jel jsem Brno-Praha. Plán byl Avalou, ale ta měla psáno +60 minut. Takže jako správný železniční šílenec jsem samozřejmě sledoval na Idosu co pojede první, Avala, nebo Dvořák (snad je to A. Dvořák to poslední EC do Prahy, teď nevím). Jela první Avala. Brno příjezd +58, tak jsem nastoupil. V Pardubicích jsme se sjeli u třetího perónu, ale opět pustili jako první Avalu. Až v Kolíně nás Dvořák předjel, neboť projíždí a my jsme stavěli. Jinak jsme vlastně celou cestu jeli "na blok" od sebe.


Tož tak.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko