..: Raildays živě: CNG pohon v osobní dopravě a modernizace ČD Cargo :..

Vectron a 951 ZSSK, Czech Raildays 2011, foto: Josef PetrákAktualizace 23.00 – Ostrava – Letošní Czech Raildays jsou zajímavé i z pohledu otevírání trhu osobní železniční dopravy v Česku. Zatímco RegioJet letos místo účasti na veletrhu upřednostnil technické přípravy na brzký rozběh linky Praha - Havířov (- Žilina), veřejnosti se na samostatném stánku prezentoval druhý adept na ostrý konkurenční boj mezi Prahou a Ostravou, společnost Leo Express. Ta má v současnosti u švýcarského Stadleru objednaných pět elektrických jednotek FLIRT v úpravě pro dálkovou dopravu s třemi cestovními třídami, a po několika měsících sporadického informování teď naplno rozběhla marketingovou kampaň. Kromě provozování komerčních vlakových spojů mezi Prahou, Ostravou, Vídní a dalšími krajskými městy chce investiční skupina Leoše Novotného rozvinout v Česku i další aktivity, včetně leasingu kolejových vozidel. Jako ukázku přivezla skupina Leo Group do Ostravy motorovou lokomotivu Voith Gravita 10BB, jež má v budoucnu tvořit část leasingového portfolia nově vzniklé firmy Leo Pool.

19.00 - Vectron a polská klasika po faceliftu

I druhý redakční den na Czech Raildays v Ostravě byl náročný, poskytl nám ale další zajímavý materiál, s nímž se určitě podělíme v následujících dnech. Do včerejšího odpoledního programu s lokomotivami nám nakonec zasáhla zajímavá příležitost vyzpovídat generálního ředitele společnosti Leo Express, Leoše Novotného. Kompletní rozhovor o plánech nejmladšího soukromého osobního dopravce a jeho vizích pro několik vlakových linek v Česku přineseme v následujících dnech. Prozatím se podíváme na související projekt Leo Pool, který již letos na CRD vystavuje své první vozidlo – lokomotivu Voith 10BB Gravita 10. Kromě ní jsou ale v Ostravě k vidění i další zajímavé lokomotivní kousky: elektrický Vectron AC, přestavěný peršing 363.5 ČD Cargo, modernizovaná verze řady EU07, polského drážního evergreenu, rekonstruované brejlovce 750.7 ČD a 753.7 AWT, upravený stroj 742.7 ČD Cargo a majestátní Legios General, aneb licenční Voith 30CC Maxima.

Ač se to na první pohled nezdá, lokomotivních novinek je na Raildays letos opravdu hodně. Hned u vstupu do areálu výstaviště vítá návštěvníky nejnovější zástupce rodiny Siemens, dvousystémový Vectron AC. Typová rodina s maximální rychlostí 200 km/h a výkonem 6400 kW je odpovědí německého koncernu na zpřísněné normy TSI a volání zákazníků po co největší unifikaci lokomotivního parku. Vystavený stroj 193.923 je zástupcem verze Vectron AC, schopné jízdy pod napájecími systémy 15 kV/16,7 Hz a 25 kV/50 Hz, s přizpůsobením pro ČR, Slovensko, Maďarsko a Polsko. Typová řada Vectron ale zákazníkům nabízí celou řadu možných konfigurací, včetně čtyřsystémových, nebo dokonce dieselových lokomotiv, při zachování maximální možné míry univerzality.

Škoda Transportation se letos v Ostravě neprezentuje ani tak lokomotivními novostavbami, jako spíše velkými modernizacemi. Nejvýraznější z nich je bezpochyby eso 363.504, vzniklé přestavbou jednosystémového peršingu řady 163, kterou prováděla šumperská pobočka Pars Nova. Dopravce ČD Cargo tímto krokem získává dodatečné dvousystémové lokomotivy s univerzální přechodností včetně Slovenska a Maďarska. Podrobnostem rekonstrukce se věnuje naše nedávná aktualita, dodání celé 30kusové série typu Škoda 71Em a její schválení v zahraničí očekává Cargo do čtyř let.

183.923 Vectron, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák 363.504 ČD Cargo, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák

Záhadou pro mnohé návštěvníky byla elektrická lokomotiva EU07A-495 PKP Intercity, k niž vystavovatel ZNTK neuvedl nijak moc informací. Zdánlivě klasická jednosystémová lokomotiva typicky polských rysů je přitom poměrně čerstvým výstupem rozsáhlé modernizace stroje řady EU07, která veteránovi z roku 1965 vdechla nový život s pomocí asynchronních motorů, nového řídicího systému, klimatizovaného stanoviště strojvedoucího a elektronické diagnostice včetně GPS. Prototypová modernizace z dílny ZNTK Oleśnica podstoupila první jízdní zkoušky teprve před několika dny a měla by být předzvěstí větší série pro operátora PKP-IC, jenž v současnosti provozuje více než 170 lokomotiv této typové řady. Pro příležitostného pozorovatele je EU07A rozlišitelná na první pohled: chybí ji tradiční kulatá světla, jež dlouhá desetiletí provázela všechna polská drážní vozidla.

Modernizace z říše dieselů reprezentují zejména tuzemské produkty s výrobním štítkem ČKD. Nejznámější z nich jsou bezesporu rekonstrukce populárních, i když zastarávajících brejlovců, na "sedmičkové" řady s novým motorem, řídicím systémem a řadou dalších vylepšení, snažících se přiblížit tyto stroje 21. století. Již docela rozšířenou "cargo" verzi 753.7 letos v Ostravě ve firemním oranžově-černém nátěru ukázal soukromý dopravce Advanced World Transport(AWT); sesterský projekt z katalogu CZ LOKO pod označením 750.707 zase přivezly České dráhy, které se s tímto konkrétním kusem chystají v následujících dnech obeznámit brněnské strojvedoucí.

Mezi ty méně medializované projekty ČD Cargo a CZ LOKO patří modernizovaný kocour 742.701, jenž je úpravou klasického "kocoura", používaného pro posuny i lehčí traťovou službu. Sedmičková řada byla rekonstruována na elektrický střídavě-stejnosměrný přenos výkonu přes trakční alternátor Siemens. Stroj poháněný motorem Caterpillar s výkonem 970 kW jednak splňuje přísnější emisní normy, než většina motorových lokomotiv ČD-C; jednak nabízí strojvedoucímu výrazně lepší výhled na trať díky snížení kapotování technologických bloků, díky kterému je teď kabina řešena jako věžová.

Zcela z jiného soudku je pak aktuální projekt společnosti Vítkovice Doprava ve spolupráci s ČD a Výzkumným ústavem železničním, který již několik dnů budí rozruch zejména v ekologicky laděných médiích. Motorová lokomotiva 714.010, jež je sama výsledkem rekonstrukce z dřívější řady 735 v 90. letech, byla v ostravských dílnách přestavěna na CNG pohon. Dva spalovací motory TEDOM TG 250 AV na zemní plyn jí dodávají výkon 2× 260 kW, který je dále přenášen elektricky ve střídavě-stejnosměrné konfiguraci při finálním trakčním výkonu 440 kW. S plnou nádrží, vezoucí 479 kg paliva, se celkový dojezd předpokládá na 460 km. Lokomotivu začnou experimentálně využívat České dráhy, které řadu 714 nasazují zejména do posunové služby a na osobní vlaky s několika lehkými přípojnými vozy.

EU07a PKP Intercity, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák ČD 750.707, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák 742.701 ČD Cargo, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák 742.262 ČD Cargo, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák 714 na CNG, Vítkovice Doprava, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák

15:00 - Osobní vozy české, slovenské, polské

Po rychlém redakčním obědě jsme zamířili k osobním vozům. Letos se je v Ostravě opravdu na co koukat: některé ze svých nejlepších vagónů pro cestující přivezly PKP InterCity i slovenská ZSSK. České dráhy vedle toho prezentují svou nejnovější rekonstrukci – dvakrát modernizovanou řadu Bee238, ale také aktuální verzi humanizace přestárlých rychlíkových vozů. Poprvé po letech tak na Czech Raildays není k vidění Regionova; zato je ale prominentně vystaveno Béčko v nátěru Najbrt. Jako retro exponát hezké, jako příslib následujících několika let v rychlících ale poněkud děsivé…

Velké přízni mezi návštěvníky se tradičně těší produkce polského výrobce H. Ciegelski. Ten loni přivezl ukázat svou nejlepší velkoprostorovou první třídu řady Amnopuz, a teď následuje s obdobným vozem druhé třídy. B9mnopuz 29-90 na první pohled zaujme množstvím prostoru pro cestující – díky menšímu počtu sedadel a leteckému uspořádání je místo pro nohy takřka královské, ovšem za cenu nepříliš praktických výklopných stolků, na nějž bude mít leckterý cestující problém vůbec dosáhnout, natož na něm pracovat na počítači. Řešení interiéru je ovšem elegantní a praktické zároveň, od dvojitých rolet, umožňujících částečné nebo úplné zatemnění, až po LED osvětlení a stropní LCD panely.

Bmnopuz.021 PKP Intercity, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Interiér Bmnopuz PKP Intercity, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Interiér Bmnopuz PKP Intercity, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák

Slovenské výrobce kolejových vozidel letos zastupuje především ŽOS Trnava. V Ostravě letos prezentuje dvě nedávné modernizace starších vozů ZSSK - řadu Bdgteer pro regionální dopravu a řadu Bdghmeer pro přepravu cestujících se sníženou pohyblivostí, rozměrných zavazadel nebo jízdních kol. O obou jsme už v minulosti psali, za zmínku proto stojí spíše nedávné úpravy a detaily. Vozy Bdgteer se od základní řady Bdteer liší oddílem pro vlakovou četu, nabízí ale veškeré možnosti sesterských řad: klimatizaci, zásuvky, vakuové toalety, háky pro jízdní kola a nový interiér. Vystavený vagón Bdghmeer 28-70.008 naopak představuje již třetí verzi těchto služebních vozů. Oproti dřívějším iteracím přináší zejména drobná vylepšení a odstranění dřívějších nedostatků. Vůz samotný i přes některé mouchy nabízí příjemné svezení s novými skládacími stolky v oddílech, klimatizací, zásuvkami, nebo třeba čtecími lampičkami na bázi LED, jež byly dosud v mnoha případech výsadou 1. třídy.

Bdghmeer.008 ZSSK, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Interiér Bdghmeer ZSSK, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Interiér Bdgmeer ZSSK, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Služební oddíl Bdghmeer ZSSK, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Nákladní oddíl Bdgmeer ZSSK, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Bdgteer.120 ZSSK, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák

ŽOS Trnava má na svědomí i další vystavenou modernizaci, tentokrát pro dálkovou dopravu Českých drah. Oddílový vůz Bee238 20-70.518 patří do druhé vlny druhé generace rekonstrukcí vozů, jež poprvé změnily tvář v roce 1996 v dílnách MOVO Plzeň. Oproti sesterské řadě Bee240 nabízí navíc audiovizuální informační systém včetně elektronických rezervací na bázi LCD panelů v chodbičce, a cestujícím konečně přináší standard v podobě elektrických zásuvek v 2. třídě. Sedadla se dočkala přečalounění v barvách Najbrt, další výraznější úpravy ale interiér nezaznamenal.

Posledním, a nejvíce šokujícím, exponátem z rodiny osobních vozů je na CRD letos vagón, který by řada cestujících raději už v životě neviděla. České dráhy ve své najbrtí výstavce totiž předvádějí i jedno klasické oddílové Béčko, byť po kompletní opravě v podání firmy Janoza CZ. Nutno dodat, že vystavený kus představuje jednu z nejrozsáhlejších revitalizací, jakou tyto přežité vozy vůbec mohou zažít: bodové LED osvětlení, nová podlaha, vyměněné obložení interiéru, čalouněná sedadla a zcela nové nástupní dveře. Docela sympaticky vyhlížející vůz nicméně pořád degraduje jeho původ a klíčový nedostatek moderních prvků, včetně klimatizace.

Bee238.518 ČD, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Interiér Bee238 ČD, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Interiér B ČD, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák LED světla v B ČD, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák

Dále: V následujícím bloku se zaměříme na dopravce a oslovíme společnost LeoExpress, nadějného kandidáta na zisk kusu přepravního koláče na trase Praha - Ostrava. Kromě toho se podíváme na některé vystavené lokomotivní skvosty, počínaje vlajkovou lodí Siemensu – Vectronem.

12.00: Novinky ČD, Regio-Shuttle RS1 a ŘV Bfhvpee

840.001 ČD, Czech Raildays 2011, foto: Josef PetrákStadler a sysel, těmi dnes začneme. Před necelou hodinou skončily otevírací prezentace Českých drah, v nichž národní dopravce představil své dvě nejpodstatnější novinky pro regionální vlaky. Pod prvním označením se skrývá motorový vůz řady 840, jenž se zde prezentuje ve finální podobě pro Liberecký kraj. Oproti zapůjčeným prezentačním kouskům z loňského léta již tento exemplář nabízí interiér v barvách ČD s moderními sedadly Borcad Regio, jimž se ještě budeme věnovat podrobněji. V krajních oddílech nad podvozky budou mít cestující k dispozici i zásuvky 230 V, s jejichž pomocí vzniká i tato reportáž.

Ještě očekávanější premiérou letošních Raildays je řídicí vůz 80-30.003 řady Bfhvpee295, kterému ale již od zveřejnění prvních fotografií na internetu málokdo řekne jinak než "sysel". Může za to zejména velmi nápadné čelo, jehož centrálním prvkem je čelní okno z lokomotivní řady 380. Unifikaci ostatně podlehlo i stanoviště strojvedoucího, jež se nese v duchu jiných nových produktů skupiny Škoda Transportation. Interiér řídicího vozu někdejší řady 961 se opět nese v najbrtím stylu s totožnými sedadly, jakými se může pochlubit Regio-Shuttle. Třetí vyrobený kus řady dnes vítá návštěvníky poměrně silnou klimatizací, zaujme ale také modré provedení části vnitřního obložení. Vnitřní organizace zůstává věrná původním vozům Bdt, včetně příčného uspořádání zavazadlových polic. Přední část vozu nabízí prostor pro jízdní kola s řadou sklopných sedaček.

České dráhy jako první převezmou sérii 34 kusů řídicích vozů 2. třídy, po nichž má následovat dvacetikusová série v kombinované verzi s oddílem 1. třídy. Modernizační vlnu následně završí 60-80 vložených vozů, vzniklých rekonstrukcí zbylých vagonů řady Bdt. Oproti původnímu záměru dostanou tyto vozy pro regionální dopravu informační systém i vakuové toalety; nebudou ovšem obsahovat klimatizaci.

Dále: v následující aktualizaci se budeme věnovat slovenským vozům: modernizované řady Bdteer a Bdghmeer i netrakční jednotku řady 951 již z našich stránek znáte, přesto se pokusíme přinést několik nových detailů k těmto exponátům.

Čelo 80-30.003 Bfhvpee ČD, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Křest Bfhvpee295.001, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák TK k 840.001 ČD, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Interiér Bfhvpee, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Sedadla Borcad Regio, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Voith Gravita Leo Pool, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák

8.00: Vítejte na dvanáctých Czech Raildays!

O půl desáte dopoledne se dnes otevřou ostravské výstavní plochy 12. ročníku mezinárodního veletrhu drážní a manipulační techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays. Budeme s vámi už od 9.00 ráno, kdy proběhne slavnostní zahájení. Pro letošní rok se pokusíme pokrýt dění v Ostravě krátkými zpravodajskými vstupy a na slovo přijde také Twitter, kde sledujte značku #CRD2011. Pokud hrajete geolokační hru Foursquare, nezapomeňte se přihlásit. Program pro následující dva dny — „Sysel“ alias řídicí vůz 80-30 Bfhvpee295 a motorový vůz řady 840 z produkce Stadler Rail pro České dráhy, stánek soukromého dopravce Leo Express, nebo firmy Borcad produkující sedadla do železničních vozidel.

Pokud se dnes na CRD objevíte, neváhejte oslovit náš redakční tým; na místě dnes budou Josef Petrák, Juraj Kováč, Dominik Jaroš, Matouš Danielka a možná i další kolegové.

Text je průběžně aktualizován.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 15.6.2011 (23:16)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel danz  mail  
27.06.2011 (13:41)  
OK, s tím samozřejmě souhlas. Mě se prostě ta odvedená práce velmi nelíbila, ale samo když je to za pár korun, tak to pro cestující bude velké plus.

to danz: Myslíte reko, nebo humanizaci Janoza? Humanizace je levný počin a těžko můžete srovnávat rekonstrukci za 10 až 30 milionů s humanizací za pár šupů. Nicméně ta humanizace dost zlepší to cestování pro obyčejného člověka. Proto jsem vítal Regionovy a proto vítám humanizace ( a mohlo by jich být ještě více), protože to není o tom, že se rozpustí 30 vozů na pár protlačených tratích, ale obecně plošně se o něco ta kultura cestování zlepší. Pokud je to za rozumný peníz (což ale je třeba u Regionov už diskutabilní), tak to smysl má a vyhozené peníze to nejsou. Kdyby se dělalo jen toto, je to problém, kdyby se jen nakoupilo pár nových věcí, je to problém. Naštěstí teď dělají dráhy oboje a to je podle mne nejlepší způsob jak to ve vlacích u nás zlepšit. Nakombinovat nové nákupy, velké modernizace a lehké reko (humanizace) tak, aby během pár let se plošně zlepšil stav a do budoucna bylo na čem stavět.
registrovaný uživatel MaF 
21.06.2011 (11:22)  
JP: Díky za tip, za trpělivost a za dovzdělání pěknou hádankovou formou :-)
registrovaný uživatel PETR96 
20.06.2011 (20:32)  
Josef Petrák:pod Prahou
20.06.2011 (18:30)  
to SYN: Souhlasím jen částečně, vždy záleží na ceně nového vozu a na ceně modernizace (a parametrech obou). U nového vagonu jsem se nejčastěji dočetl o ceně mezi 30 a 80 milionů. Větší modernizace 10 až 20 mega. Takže v průměru ta velká modernizace stoji čtvrtinu až poloviny ceny nového vagonu. Pokud má ten modernizovaný vagon dobrý "rám a podvozek" a dá se předpokládat další provoz po dobu 10 až 20 let, tak v tom nevidím zas takový problém. Ale takovýchto vagonů zas tolik nemáme. Tudíž pokud se zmodernizuje to co máme vhodného, neměl by to být problém. Druhá věc jsou ceny pro ČD, ale i v tomto mám pocit, že se to lepší. Každopádně třeba nákup těch 30 vagonů z Rakouska mi také nepřijde špatný. Vezmeme-li to kolem a kolem, tak nakoupit za třeba do tří milionů kus, do každého vrazit 5 až 15 milionů (dle stavu apod.), tak máme pořád kvalitní vagon za 10 až 20 mega. Ano, pokud by byl stejně vybavený nový za třicet, tak to má smysl jen za těch 10 mega, pokud ale stejně vybavený nový přijde na 50 a více, pak mi to pořád přijde i ekonomicky odůvodnitelné (v určitých počtech a v kombinaci s humanizací, ale nákupy nových).
20.06.2011 (15:49)  
MaF) Pod které DKV patří vozba osobních vlaků Děčín – Most? :)
registrovaný uživatel MaF 
20.06.2011 (15:16)  
JP: Děkuji, ten jsem znal jen v oranžové a s označením BRn, takže mě tahle varianta nenapadla. U ČDC ve stavu je údajně jen jeden kus. To využití by mě stejně zajímalo.

MirekM: Máte pravdu, ty vozy asi musí mít průchozí ten UIC kabel či co, nedošlo mi. Takže při tom prvotním nasazení Syslů v DKV Praha je lze očekávat na čem? (Když jste vyloučil ty Hradecké, napadla mě nejprve úsměvná myšlenka, že pro nedostatek vhodných vložáků bude řazení 163 a Sysel :-)
20.06.2011 (14:29)  
Ještě k 961 a spol: Verze s 1. třídou bude prostorově řešena stejně jako 954.2 Jinak kromě rekonstrukcí Bdt k těmto řidičákům se prý také uvažuje o novostavbách. Toto by ale už byly zcela určitě vozy pro R. Klasické vozy na Os totiž už nemají co dělat...
20.06.2011 (12:16)  
MaF) Za 742.701 stojí vůz řady SR, tedy salónní vůz.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
20.06.2011 (11:15)  
MaF: Na hradeckých rychlících lze očekávat 961 těžko, to by tam musely jezdit kompatibilní vozy. A myslím, že na téhle relaci budeme rádi, až se dočkáme humanizace… Ale to je jen můj názor.
registrovaný uživatel SYN 
20.06.2011 (10:06)  
Deadeye: Akorát za situace kdy už se (konečně) kupuje i něco nového bych velké reko značně omezil, při těch cenách co se to v poslední době pohybovalo (řádově 15-20M) je to značně diskutabilní, dělaly se opakovaně a to už dosahuje ceny nového vozu přičemž žádná reko to na standart nového vozu nedotáhne (zůstává taktak na 160, "krátký" vůz, a ani fíčury (klima, vakuWC, předsuvné dveře atd.) nebývaji osazené všechny)...
Když se koupí vozy nové a reko jen malého rozsahu tak jsou k mání dva vozy, jeden výborný a jeden na nižší třídy vlaků celkem ucházející.

Prostě - velké reko tak jak se u nás prováděly Aee/Apee/Bpee jsou podle mě při ceně poloviny nového vozu "fráglich", kór když se dělaly po kouskách opakovaně...
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko