Praha — Ombudsman Českých drah Petr Fejk odchází. Člověk, který asi v uplynulých měsících asi nejčastěji odpovídal na otázku, „zda ČD odkoupí z Rakouska soupravy railjet,“ dnes podepsal výpověď, kterou sám inicioval. Jako důvod uvádí současnou negativní atmosféru, vzešlou z diskuse o jeho platu a odměňování ostatních členů představenstva ČD, která prakticky paralyzovala chod úřadu ombudsmana. „Nápad za jedna, ale provedení za tři,“ hodnotí Fejkovu práci ministr dopravy Radek Šmerda, který mu za ni také výslovně poděkoval. Ochránce práv cestujících ČD ovšem nebyl jedinou obětí dnešního personálního zemětřesení – v resortu dopravy dnes totiž padaly hlavy ve velkém, včetně předsedy představenstva ČD Cargo Jiřího Vodičku a velké části vedení SŽDC.
Ředitel nákladní divize Českých drah přišel o místo na základně indicií o vyplácení nestandardních odměn přímým podřízeným, i když konkrétní jména ani částky Šmerda s Žaludou podle vlastních slov nemají; předmětné informace měli získat na zasedání tripartity. Vodička naopak považuje obvinění za ryze účelové a argumentuje, že odměny odpovídaly vykonané práci; navíc v situaci, kdy je ČD Cargo 350 milionů korun nad obchodním plánem. Vodičkovým nástupcem v čele ČD Cargo se teď s největší pravděpodobností stane ředitel SFDI Gustav Slamečka, který byl nedávno do představenstva ČD Cargo jmenován. Zatímco Vodička vyvedl Cargo z kritické finanční situace a zvrátil jeho ekonomické směrování, Slamečka bude řešit hlavně zahraniční akvizice. V hledáčku jsou jak PKP Cargo, tak Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSKC).
Největší personální změny zaznamenalo vedení správce železniční infrastruktury, které opustilo nebo opustí hned pětice zaměstnanců. Všichni podle Pavla Habarty ze SŽDC nesou odpovědnost za mimořádnou událost u Topolan.
Zdroj: Ministerstvo dopravy, Správa železniční dopravní cesty, MF Dnes, ŽelPage
Proto je drážním řešením ivestovat několik milionů do pana Fejka, místo do obnovy vozového parku:-)
Jaký má plat strojvedoucí, který veze za sebou 500 osob, nebo ucelenku s H2SO4. Nejen že má odpovědnost za náklad, ale dnes musí stále sledovat to, zda má před sebou vůbec kolejnice?
Jaký má plat výpravčí, který musí dbát toho, aby nepustil vlak se 600 pasažéry proti vlaku s nákladem H2SO4?
Jaký má plat signalista, aby nepustil vlak na obsazenou kolej? (Čerčany stále varují.)
Samozřejmě, že jde i o další profese, které souvisejí v bezpečností provozu a bezpečností práce. Například revizní technik. Mohlo by se pokračovat dále, bylo by jich mnoho.
A nyní porovnejte kdo jak má velkou odpovědnost ve své pracovní činnosti výše uvedené a jakou odpovědnost měl ombudsman ČD, ať to dělá kdokoliv. O p. Fejka nejde.
Jde o přístup manažerů ČD k pracovníkům s vysokou odpovědností a těm, kteří vlastně nic nemohou zkazit, případně ohrozit životy cestujících nebo těch, kteří bydlí a pracují v okolí železnice, po které se převáží nebezpečné náklady.
FRK
Ano, naprosto správný pohled.
Co měl ombudsman vlastně na práci? Všechno a nic. Pár tiskovek to přikrylo jakýmsi mlžným posláním. Mne se to jeví jako prodloužené oko či ucho (ministra?), které pod záminkou čehosi důležitého má možnost být u všeho a informovat. No a ten plat musel vypadat také důležitě, aby se očko dostalo do správného okruhu rozhodujících.
Když mu to Žaluda nabídl a MD k tomu nemělo připomínek, tak pánové, kdo by to nebral. Ale na druhou stranu:
Jaký má plat strojvedoucí, který veze za sebou 500 osob, nebo ucelenku s H2SO4. Nejen že má odpovědnost za náklad, ale dnes musí stále sledovat to, zda má před sebou vůbec kolejnice?
Jaký má plat výpravčí, který musí dbát toho, aby nepustil vlak se 600 pasažéry proti vlaku s nákladem H2SO4?
Jaký má plat signalista, aby nepustil vlak na obsazenou kolej? (Čerčany stále varují.)
Samozřejmě, že jde i o další profese, které souvisejí v bezpečností provozu a bezpečností práce. Například revizní technik. Mohlo by se pokračovat dále, bylo by jich mnoho.
A nyní porovnejte kdo jak má velkou odpovědnost ve své pracovní činnosti výše uvedené a jakou odpovědnost měl ombudsman ČD, ať to dělá kdokoliv. O p. Fejka nejde.
Jde o přístup manažerů ČD k pracovníkům s vysokou odpovědností a těm, kteří vlastně nic nemohou zkazit, případně ohrozit životy cestujících nebo těch, kteří bydlí a pracují v okolí železnice, po které se převáží nebezpečné náklady.
FRK
Ale hněv by měl jít spíše na hlavu Žaludy spolu se zbytem představenstva a dozorčí rady, protože navzdory politickému tlaku jsou to oni, kdo zodpovídá za efektivní hospodaření. Fejk prostě jen bral, co mu někdo jiný byl ochotný dát. Myslím, že kdyby do toho chtěla policie šťourat, tak porušování povinností při správě cizího majetku je docela hezký paragraf vztáhnutelný na cca 5-násobné přeplacení adekvátního pracovníka a s ohledem na dostupná data personálních agentur i mzdových serverů by to bylo dokazatelné, stačí jen trochu chtít.
Osobně si myslím, že se mu tím někdo (patrně z ODS???) chtěl revanšovat za ten průšvih v New Yorku, o kterém mu nejdřív napovídali, jaká to bude kávička a on se pak nestačil divit, jak ho v tom vykoupali. No ale sebekriticky přiznám, že na jeho místě bych to místo vzal taky. Jednak proto, že tyhle podmínky se neodmítají, ale také proto, že v případě modrého molochu je podobná pozice fakt výzva.
Co se týče Vodičky, neumím to hodnotit, ale rozdělení 10 mega mezi svý 3 kámoše na odměnách je divný.
Vůbec by to chlapci měli brát jako čest, že dělaj pro státní firmu a pro železnici. Ale tohle se u nás nenosí. A podle toho to taky v ČR vypadá.
O panu Fejkovi je clanek na wikipedii (netvrdim, ze vse co tam je musi byt pravda). Rozhodne se ale zda, ze tu zoo neved od 10 k 5.
Odhaduju, ze tak 30 % cechu je stale presvedcenejch, ze po ceskejch kolejich jezdej akorat kozenky a poruchovy a drahy pendolina a vsechno jezdi hrozne zpozdeny. Dalsich 30 % kdyz chce jet vlakem, tak pride na nadrazi typu Havlickuv Brod nebo Ostrava Vitkovice, pripadne na zarostlou zastavku se zdevastovanou cekarnou. Potom potkaj arogantniho pruvodciho a dilo je dokonano. Takze ne ze by nebylo co delat...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.