Varšava — Od prvního června čeká na cestující ve vlacích EIC (Express Intercity) příjemná novinka — bezplatné připojení k bezdrátovému internetu na palubě. Prozatím bude tato služba dostupná jen pro cestující první třídy, během léta se rozšíří také v druhé vozové třídě. Tato nabídka je jen prvním krokem v rozšiřování služeb PKP IC. Vlaků marketingové kategorie EIC vyjede od 1. června celkem 22, což není ani 7 % ze všech vlaků, které dopravce provozuje (od 1. června bude jezdit celkem 269 spojů kategorie TLK a 46 spojů kategorie Expres). EIC poskytujících wifi potkáte na trasách Varšava – Krakov (2 páry vlaků), Varšava – Wroclav (5 párů vlaků), Varšava – Štětín (1 pár vlaků), Varšava – Poznaň (2 páry spojů) a Krakov – Gdyně (1 pár spojů). Dalším negativem bude velmi nízký datový limit, jen 50 MB.
PKP IC také mění své tarify. Místenka do vlaků TLK bude v první třídě nově stát jen 6 zlotých namísto současných 10,5 zlotých, ale nově bude povinná. Cestující tak bude mít jistotu, že si v první třídě skutečně bude mít kde sednout. Naproti tomu u vlaků kategorie EIC, kde bude nově bezdrátový internet, bude stát místenka místo 12,5 zlotých nově 16 zlotých. Ve staronové kategorii Expres bude i nadále poskytován vysoký standard služeb (jídelní vůz společnosti WARS a bezplatný denní tisk), tak jako tomu bylo doposud, kdy tento vlak byl v kategorii EIC.
Pendolina budou, ale…
PKP Intercity v pondělí 30. května oznámilo rovněž podepsání kontraktu o hodnotě 665 milionů eur s firmou Alstom na nákup 20 jednotek New Pendolino. Polovina částky bude zaplacena z operačního programu Infrastruktura – životní prostředí, financovaného Evropskou unií. Půjde o sedmivozové soupravy s kapacitou 402 cestujících, v nichž bude k dispozici první i druhá vozová třída, stejně jako tři business oddíly. Cena jízdenky se bude odvíjet od toho, kdy si cestující zakoupí jízdenku a kdy bude chtít cestovat (pokud pojede mimo špičku, bude mít slevu). V případě, že cestující pojede první třídou nebo v business oddíle, zaplatí za jízdné podle toho, jak často vlakem jezdí, oznámil Janusz Malinowski, tiskový mluvčí PKP Intercity.
Problém ovšem nastává v tom, že pendolina začnou jezdit v Polsku až od roku 2014, a nepomohou tak při dopravním zajištění Mistrovství Evropy ve fotbale v příštím roce. Důvodem je především oprava tratí, po nichž budou pendolina jezdit. Jednotky budou nasazeny na severojižní magistrálu a cestující se s nimi svezu z Krakova či Katovic do Varšavy, nebo do Gdaňsku a Gdyně. Maximální rychlost bude 250 km/h. Potvrdila se také dřívější informace, že z úsporných důvodů nebudou jednotky vybaveny naklápěcím systémem.
Internet ve vlacích se rozšiřuje, kdy ale bude v Česku?
Internetové připojení ve vlacích se pomalu stává standardem – nedávno jej představily Rakouské spolkové dráhy, pro RegioJet je to samozřejmost v nabízených službách. Nyní přichází PKP Intercity, i když datový limit deklasuje síť spíše na rychlé pročtení e–mailů, sociálních sítí a online deníků. Nabízí se tedy otázka, kdy se dočkáme pozitivní zprávy od Českých drah. Podle Petra Šťáhlavského výběrové řízení stále běží, i když nyní již potřebným tempem.
Zdroj: http://www.idg.pl, PKP Intercity, Wyborcza.biz, Rozklad WAKACJE 2011 - POŁĄCZENIA EIC, Rynek Kolejowy - Jakie będzie Nowe Pendolino PKP Intercity?, ČT 24, Rynek Kolejowy - Umowa na Pendolino podpisana, Rynek Kolejowy - Bilet na Pendolino od 60 zł, České dráhy
Takze je to jedna z moznosti, jak "rozmazlovat" cestujiciho ... a jak si ho udrzet, aby neutek do sveho auta.
Neonym > netusim, kolik ta sranda kostuje, ale v principu - pokud uz jednou pripojeni do jedouciho vlaku dostanu, je zrejme cenovy rozdil mezi zprostredkovanim pouze prvni tride a zprostredkovanim vsem relativne maly. Takze by se jednalo v principu o neco podobneho, jako se ted deje na trase na Ostravu - aby vice vynikla jedinecnost Pendolina, pripoji se na vsechny ostatni vlaky na konec jedno nebo dve Becka.
Paradoxne logictejsi mi prijde rozdil v instalaci zasuvek, preci jen se rozvody musi delat v kazdem voze zvlast. Ale zase dnes - narozdil od pripojeni internetu - je mozne zasuvky povazovat za standard nejen v jednicce.
Tak jako tak mi neprijde tato forma oddelovani jednicky od dvojky optimalni... ale zrovna u Pendolina je problem, ze pohodli je stejne. Takze se to musi resit jinak.
Pokud bych ho nemel, budu to delat jako driv - tam kde wifi je budu vesele surfovat, tam kde neni budu pres telefon sosat jen to nejnutnejsi.
Faktem zustava, ze nemam problem behem sestihodinove cesty ve vlaku precist knizku ... a cist to v kuse je pak docela otrava, chce to necim prokladat. Takze to resim tak, ze treba na pulce cesty ctu, druhou pulku prowebim nrbo jinak stravim s notesem na kline nebo stolku.
Proste je to prijemnej bonus. Ne ze bych nemoh bez pripojeni fungovat ... ale pokud si budu moct vybrat ze dvou pouzitelnych spoju jinak srovnatelnych, vyhraje to zrejme ten s pripojenim.
Muze si o tom myslet kdo chce co chce, muzete me radit do skupiny zavislaku. Realita je takova, ze u kompu travim casu nemalo, ale jednu velmi prijemnou zalezitost to prineslo - diky kompu nestiham koukat na televizi ... a zjistil jsem, ze se podstatne mene rozciluju :-) No ale to uz je hodne OT, takze koncim.
EDIT: Tím nechci říct, že by WIFI nebylo příjemné, jen nesnáším postoje typu: "ČD nemají WIFI, tak to jsou sto let za opicema." Na WIFI podle mě závisí kvalita dopravy asi nejméně.
Jinak kvalitní internet a zásuvky na noutbůky jsou už dneska ve veřejné dopravě nutnost. Nedávno jsem četl v Euro či Ekonomu převzatý článek ze zahraničního tisku - tuším Business Week - že americké automobilky maj problém s novou generací 16letých, v které opadá zájem o řidičáky a o vlastnictví aut - a to z prostého důvodu: když řídí, nemůžou fejsbůkovat a twitrovat:-)
Btw. Neni ta wifi mnohem vic marketingovej tah nez uzitecna vec? Pokud je poskytovatelem mobilni operator a jeho pripojeni nasdili dejme tomu 20 lidi, tak jaka muze bejt rychlost? Zda se mi, ze to je spis o tom, ze si nekdo muze napsat na vagon "WiFi free"...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.