Praha — Služba pražským cestujícím, ale také marketingový projekt společnosti Rencar ze skupiny JCDecaux – tak je prezentována instalace bezplatné Wi-Fi sítě do dvou tramvají Škoda 15T ForCity, které budou brázdit pražské ulice. V současnosti tak lze, především na linkách 18 a 24, potkat vozy č. 9224 a 9225, nabízející bezdrátovou síť s názvem ForCity. Ty doplní podobně vybavenou tramvaj KT8D5.RN2P č. 9063, která bezdrátový internet dostala v březnu. V dohledné době přibude ještě vůz číslo 9226. Jak upřesnil Marek Herbst, ředitel full–servisu pro Prahu ve Škodě Transporation, Wi-Fi bude ve vozech testována do konce tohoto roku. Instalace technického vybavení do jedné z tramvají vyjde na 10 až 15 tisíc korun; náklady ovšem společně nesou Škoda a Rencar, zatímco pro DPP je investice nulová.
V současnosti se testují dvě řešení: instalace ve vozech 9224 a 9226 dodala firma 4Call, která stojí mimo jiné za prototypovým řešením bezdrátového přístupu v pendolinech Českých drah, stejně jako za Wi-Fi systémy u řady dalších autobusových nebo železničních dopravců. Podle dodavatele je použito nejrobustnější možné řešení, které využívá připojení až ze tří základových stanic různých mobilních operátorů zároveň, čímž zajišťuje potřebnou přenosovou kapacitu. Vnější konektivita využívá pokrytí Prahy signálem sítí třetí generace s využitím technologie HSPA/HSPA+, je však připravena i na další vývojový stupeň. Měření dodavatele hovoří o rychlosti až 10 Mbit/s při stahování. Naše měření během zkušební jízdy z obratiště Florenc na Karlovo náměstí ukázalo rychlost 3,1 Mbit/s na rohu Jindřišské a Václavského náměstí. Výrobce i dodavatel přesto upozorňují, že síť není vhodná pro stahování velkých objemů dat. Stabilita přístupu na internet závisí od vytížení sítě i množství připojených cestujících. Řešení je rovněž připravené na start sítí čtvrté generace standardu LTE. Instalace ve vozidlech 9063 (modernizovaná tramvaj KT8D5) a 9225 (15T) pochází od jiné společnosti, podle informací redakce se však provozní zkušenosti přiklánějí spíše k řešení firmy 4Call.
Škoda Transporation souběžně s Wi-Fi přístupem spustila také propagační web www.forcitytram.cz, kde lze mimo jiné sledovat i polohu vozidel 15T ForCity s bezdrátovým připojením. K nasazení služby vedly výrobce výsledky průzkumu, v němž se 35 % dotázaných vyjádřilo pro internet v tramvaji. Pokračování bezplatného Wi-Fi připojení v MHD po prosinci 2011 bude podmíněno nalezením vhodných sponzorů či inzerentů. Hlavní partner DPP v oblasti reklamy, firma Rencar, v současnosti hledá možnosti, jak tuto službu marketingově využít. Potenciální inzerenty by mohla oslovit např. možnost umístění reklamy na tzv. „landing page“ (úvodní stránce, zobrazené při přihlášení do sítě, jež obvykle obsahuje podmínky využívání služby). Sponzoři sítě mohou být také propagování v rámečcích rozmístěných po vozidle.
Zdroj: Škoda Transporation, ŽelPage


M: Proč jenom kvuli turistům? Trochu vytrháváte z debaty, ne? Tohle Juraj Kováč uvedl jako další důvod, ne jako jediný.
Každopádně mě opět fascinuje, že ačkoliv každý šotouš jezdí MHD "páč si tam v klidu přečte co chce a udělá půlku věcí do práce", iPad/tablet/čtečka se tam podle nich používat nedá/nesmí. Osobně mám za to, že prostě čtečku nemáte a tímpádem jaksi nechápete že se na tom dají třeba číst noviny. A s wifi v tramvaji si nemusíte ráno přivstat kvuli nahrávání.
Takovyho neco podobnyho jako kdyz se slozime Polakum na to, aby "zdarma" mohli jezdit vydelavat do Rakouska.
No ale to je fuk, hlavne tam vidim tu pochybnost stran "mahagonu"
Jediný problém použití ntb v tram je, že si častonení kam sednout, a ve stoje se bojím že ho rozflákám.
Proto jsou super třeba zrovna ty čtečky, které obvykle nemají SIM, ale často mají wifi (a je to často jejich jediná možnost připojení k netu) a člověk si takhle může přečíst noviny. (Mohli by takhle distribuovat Metro elektronicky, ušetřili by za tisk.)
Není to něco strašně potřebného, ale příjemné to je. Každopádně vývoj je takový, že za chvíli si člověk ze svých klíčů od auta pošle zprávu svojí pračce aby zapnula myčku... Takže se pokrytí hodí.
Já si vizionářsky myslím, že časem bude skoro všude pokrytí relativně rychlým internetem zdarma (s nějakou vecpanou reklamou), ty datové tarify stejně začínají být velice levné. Anebo by to mohlo jít stejnou cestou jako televize - ta má taky pokrytí všude, a člověk za to platí koncesionářské poplatky.
-jine propojeni neni mozne (tohle teda plati hlavne u nas, v Rakousku meli vysokorychlostni internet skoro podel vsech "koridoru" uz pred par lety)
-jinemu pripojeni neco brani (velka rychlost, material vagonu)
Souhlasim, ze kdyz tam ta wifi je, tak to nikomu asi vadit nebude, ale soucasne lehce pochybuju, ze to DP fakt nic nebude stat...
A jak psal nekdo pred par dny - wifi do vlaku neni to, co vlaky potrebuji nejvic. Je to trochu jak palubka z mahagonu v utlucene skodovce:(
Technologickou "machrovinkou" na spickove urovni by podle me bylo pokryti WiFi v metru a to nejen ve stanicich (kde je porad jen (z dnesniho pohledu) vtipne GPRS), ale predevsim ve vozech za jizdy. To by byla technologicka spicka a klidne bych si kredit kupoval pomoci eshop.dpp.cz ci SMSkami ... :-) ... a technologicky to mozne take je, ale spis zatim jen teoreticky - praxe by se muselo vyzkouset ...
"Instalace technického vybavení do jedné z tramvají vyjde na 10 až 15 tisíc korun; náklady ovšem společně nesou Škoda a Rencar, zatímco pro DPP je investice nulová."
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
