..: ČD v roce 2011 přehodnocují plány - více vozidel a nové projekty :..

Zásuvka na 230 V ve voze ČD, foto: České dráhy Praha — Rok 2011 přinesl cestujícím Českých drah první jednotku Pendolino s funkčními elektrickými zásuvkami ve 2. třídě, a další budou následovat. Můžeme ale očekávat také novinky ve vozovém parku největšího osobního dopravce v ČR. Jeho investiční plán pro aktuální rok totiž oproti původním předpokladům z března 2009 doznal určitých změn nejen v nákupech regionálních vozidel, ale i v rozsahu oprav stávajících vozů pro dálkovou dopravu. Zásuvek 230 V v 2. třídě by se tak měli dočkat cestující ve větším počtu vlaků, zatímco služby 1. třídy posílí více adekvátních vozů. Zatím nejčerstvější z technických novinek ČD je souprava 680.002, která již nějakou dobu nabízí elektrické přípojky i v 2. třídě. Od minulého týdne je tato přestavba schválená Drážním úřadem, díky čemuž teď mohou ještě do konce roku následovat úpravy dalších tří jednotek, počínaje soupravou číslo 004.

Zásuvky nejen při velkých rekonstrukcích, ale i při revizích

Mezi další vozidla, do nichž jsou zásuvky dosazovány, patří 58 kusů modernizací řad Aee147/Bee246, původně rekonstruovaných v 90. letech v dílnách MOVO Plzeň. V rámci aktuální generální opravy v podnicích ŽOS Trnava a MOVO Plzeň dostávají tyto vozy některé nové komponenty a repasovaný interiér. U dalších 41 vozů, které prodělaly podobnou rekonstrukci před několika lety, se časem počítá s podobnými úpravami, včetně doplnění informačního systému. Tato de facto třetí modernizace proběhne až po dokončení prací na současné 58kusové sérii, aby nedošlo k výpadkům v provozním stavu modernějších vozů ČD.

Elektrické zásuvky byly podobným způsobem již v minulosti dosazeny také do vagónů řad Ampz146 a Bmz245, dodaných společností Siemens a Vagonkou Studénka koncem 90. let. U vozů 1. třídy toto rozšíření výbavy zahrnovalo také výměnu sedadel za jiný model z produktového portfolia firmy Grammer, shodný s typem, který se vyskytuje v některých verzích jednotek Siemens Velaro. Zásuvky můžeme očekávat také v interiéru dlouho odkládaných řídicích vozů řady 961 (A)Bfhpvee, jejichž první exemplář z objednaných 34 kusů by měl brány šumperského Pars nova opustit v nejbližší době.

Rychlíky Bohumín – Brno: zásuvky v 1. třídě ano, klimatizace možná

CZ-ČD 61 54 19-51 011-5 Aee145 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír BelanDalšími vozy, které se v letošním roce dočkají elektrických přípojek pro cestující, budou vozy řad Aee145/152 s maximální rychlostí 140 km/h. Ty jsou již vybaveny centrálním zdrojem energie (CZE), takže by instalace zásuvek neměla činit výraznější problém. Vozy Aee145 navíc oproti řadě Aee152 dodatečně dostaly klimatizaci; její dosazení do vozů s indexem 152 je ve stádiu úvah, nepatří ale mezi současné investiční priority drah, jak pro ŽelPage potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský. Otázka, zda se obdobné výbavy dočkají i vozy 2. třídy řad Bee272/273 na bohumínských soupravách, zůstává zatím nezodpovězená.

Řady Bmee/BDbmsee: ještě je třeba chvíli vydržet

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef PetrákDalších 104 vozů, které se při komplexních modernizacích dočkají dodatečné výbavy, spadá do současných řad Bmee, BDbmsee a BDhmsee. Tendr na realizaci těchto úprav probíhá v současnosti a nese podobu jednacího řízení s uveřejněním. Fakticky se tedy jedná o dvoukolovou soutěž, jejíž prostřednictvím chtějí České dráhy dosáhnout na nejnižší možnou cenu za modernizaci. Dvoukolový výběr je pro dopravce odklonem od zavedené praxe dosavadních výběrových řízení; měl by ale rovněž znamenat výraznou úsporu.

Řady Bdt a Bp: „ještě lepší, než jste čekali“

Slogan, který kdysi České dráhy používaly k propagaci produktu SC Pendolino, by šel uplatnit i na tyto rekonstrukci vozů dnešních řad Bdt a Bp. Výběrové řízení na přestavbu celkem 150 vagónů bylo vyhlášeno již před delší dobou a jeho zadání obsahuje mj. požadavek na instalaci zásuvek 230 V. Soutěž nicméně bude v nejbližší době zrušena. Důvodem je přehodnocení rozsahu modernizace ze strany Českých drah, z něhož vychází nutnost vytvoření nového zadání soutěže. Podle informací ŽelPage by se výsledná podoba rekonstrukce měla od originálu lišit více, než se původně předpokládalo. Podle všeho se tak i tyto vozy dočkají zcela nového vnitřního obložení stěn, popř. klimatizace. Byly by tak přímo vhodné do ucelených vratných souprav s řídicími vozy řady Bfhvpee.

Second–hand vozy ÖBB: Zásuvky? Logicky ano, ale…

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ (Fotogalerie ŽP)Národní dopravce nedávno koupil 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vzhledem k jejich solidnímu konstrukčnímu základu i aktuálnímu stavu po komplexní opravě ze strany ÖBB se nabízí smysluplná možnost dalších modernizací u ČD, byť je v současnosti jasnou prioritou dopravce co nejrychlejší nasazení nové řady Bmz do provozu. Zhruba polovina odkoupených vagónů, které ještě v prosinci 2010 zasahovaly do pravidelného provozu, tak projde jen nejnutnějšími revizemi a bude nasazena co nejdříve po dodání k ČD. Druhá polovina pak podstoupí opravy ve zhruba stejném rozsahu, jako revitalizované rychlíkové řady A, B, AB a BDs, včetně nového laku, opraveného interiéru, nových podlah a čalounění, a také přetěsnění oken. Opravy se poté dočkají i první dodané exempláře dvaatřicetikusové série, jež budou dopravci v provozu vypomáhat od momentu svého předání. Případná velká modernizace proto není v současné době na pořadu dne, ačkoliv by byla zcela logickým krokem pro období po doběhnutí všech současných tendrů.

Co v plánu nebylo

Osobní vlak se zrakostruovaným vozem Bdmteeo, foto: Vojtěch BeranK stávajícím třinácti lehce zmodernizovaným patrovým vozům řady Bdmteeo294 možná přibudou další exempláře. V současnosti probíhá dodávka 9 kusů stejné řady, určených k nasazení v kraji Vysočina. Zařadí se k třem dřívějším exemplářům, které mezitím dostanou nové otevírání dveří. Další 4 kusy jsou pak v plánu pro Jihočeský kraj, přičemž právě probíhají jednání o dodání identické řady také do středních Čech. Rozhodnutí nicméně zatím nepadlo – zejména s přihlédnutím ke specifikům nasazení patrových vozů, využívaných jen v omezené míře pro sezónní a víkendový provoz.

Další zajímavostí bude nový typ vagónu, kombinující místa 1. a 2. třídy, který pravděpodobně vznikne z vozů řady Bdt279. Výběrového řízení by podle platného investičního plánu Českých drah mělo být vypsáno někdy v průběhu letošního roku. Přesný rozsah modernizace zatím není znám, stejně jako uspořádání interiéru; zamýšleným cílem ovšem je nahrazení nejstarších vozů 1. třídy s odporovým topením – řady AB350, popř. A150. Alespoň částečné modernizace, i když patrně ne v letošním roce, by se měly dočkat také příměstské vozy řady Bdmtee z počátku 90. let. Jednání o rozsahu přestavby je aktuálně v raném stádiu úvah.

Nová vozidla poptávaná v roce 2011

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaKromě modernizací osobních vozů v různém rozsahu mají České dráhy v plánu také aktivní rozšíření vozového parku. Vedle hojně diskutovaného zájmu o sporný nákup souprav Siemens Viaggio Comfort, jejichž dva exempláře dorazily v pátek na zkušební okruh do Cerhenic, a rozproudily tak další vášnivé diskuze mezi veřejností, přistoupily České dráhy i k potvrzení reálných tendrů. První z nich představuje poptávku po 9 motorových vozech pro Pardubický kraj, druhý pak má směřovat k pořízení 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj. Celkem 5 třívozových a 2 dvouvozové soupravy mají být nakoupeny výhradně z prostředků ČD, protože jižní Morava už nemá k dispozici dostatek financí z příslušné kapitoly regionálního operačních programu.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


JiříK. | 25.5.2011 (7:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
27.05.2011 (10:52)  
Jejej... Je zakladni obsluznost, kdyz nekdo jede na vylet?
Registered user SYN 
27.05.2011 (10:51)  
Phantom O5Z5: Ovšem pokud je první třída (polo)zaplněná, tak tu ztrátu z ZDO naopak pomáhá snižovat... Někdo by taky bez jedničky vůbec nejel...
Děsí Vás taktéž místy skoroprázdná dvojka? Co s tím - zrušit vlak? Asi ne, v průměru se prostě u nás ustálilo že více než jedna třída EXISTUJE (naopak bývávalo ještě víc, domnívám se že takhle je to akorát), a je přecejen rozumné se toho přidržet, už jen pro cizince (mezinárodní jízdenky) atd.
Jediné co má cenu řešit jsou konkrétní podmínky "jedničky" a poměr kapacity 1. vs 2.
27.05.2011 (10:45)  
otázka: Je první třída u CD za onen příplatek konkurenceschopná? a druhá otázka: Jsou vozy první třídy zahrnuty do systému prokazatelné ztráty? ( děsí mě myšlenka že by stát doplácí na leckdy prázdné vagony jezdící bez poptávky a nejsou rozhodně základní službou obslužnosti)
Registered user acolmiztli  mail  
27.05.2011 (10:36)  
Karel Kovařík a spol. Přestože makroekonomického ukazetele rozvržení boatství ve společnosti (Gini index) jsme mezi pěti nejrovnostářštějšími státy na světě, je potřeba se smířit s tím, že existují Češi, kteří mohou (a chtějí) cestovat vyčlenění od majority, stejně tak jako existují jiní, pro které je cestování přesun z bodu A do bodu B za jakýchkoliv podmínek za co nejnižší cenu.

To je ekonomická realita a není na ní nic špatného. Jestliže letí ČSA s plnou ekonomickou, zatímco v business není ani živáček, tak to přesto neznamená, že ČSA udělaly někde chybu. Naopak chybou by byla další redukce nebo úplné zrušení 1. třídy (business class). A dráhy mají narozdíl od aerolinek mnohem více možností třídy odlišit. V letadle všichni sedí ve stejném letadle, cestujícím v business pse tak jako tak přeženou okolo sedadel desítky lidí z ekonomický, čekají všichni u stejnýho gatu, takže to nahradí jen jídlem, většími sedadly a extra mílemi.

Takže pokud skutečně platí, že někde se enchávají v 1. třídě oxidovat lidi bez platné jízdenky, je to zásadní chyba, pokud se vybavení 1. a 2. třídy neliší, je to chyba, ale zároveň nikdo nemůže čekat, že jednička v rychlíku bude stejná jako jednička v Pendolinu...
27.05.2011 (10:15)  
No s tou jedničkou v eskách dost souhlasím, buď není kontrola vůbec a nebo je jen v místech kdy už(ještě) tam skoro nikdo nejede.
Na jednu stranu se četám nedivím. Lézt na kontrolu do jedničky v eskách znamená potencionální konflikt. Obvzláště, je-li vlak plný. Dost lidí totiž jedničku v příměstských vlacích neuznává a podle toho se pak chovají.
Na stranu druhou lidí platících si za první třídu přibývá a Ti velice nelibě nesou benenvolentní přístup vlakových čet k vyhazování lidí co tam nemají co dělat a ještě tam dělají bordel.
Je to problém mnohem širších rozměrů a zasloužil by vlastní diskuzi.
27.05.2011 (10:14)  
(OT) Karel Kovářík) M není chráněnec redakce, M je svéprávný diskutér se svým názorem a nebojí se ho intenzivně komunikovat. A na rozdíl od jiných k tomu nepotřebuje nadmíru vykřičníků. On i Lo Wang normálně diskutují, takže netuším, proč bychom měli zasahovat...
Registered user Indi  mail  
27.05.2011 (9:41)  
Když už jsme u té debaty o komfortu cestování - velmi mne zaujal nápad ZSSK na zavedení tichý oddílů, to bych tu docela přivítal.

U té 1. třídy bych ještě očekával zvýšenou péči průvodčích, což zvlášť u 1. tříd v osobních vlacích dost chybí - na pražských eskách většina průvodčích do jedničky vůbec nejde nebo jen hned po vyjetí z výchozí stanice, takže jednička, zvlášť směrem do Prahy, se postupně zaplňuje těmi, co tam nemají co dělat.
Registered user Kakov 
27.05.2011 (9:25)  
Tarten: ale žádné "právo" lézt do prostor určených pro vyšší třídy,, ja nikde netvrdim, ze ma, souhlasim s tim, ze pokud nemam jizdenku 1. tridy tak tam nesmim, je to i v SPPO....

ale take souhlasim s nazorem, a prezentuji jej, ze pokud nekde pravidelne jezdi prazdná jednicka a prervana dvojka, doslo ze strany dopravce k chybe v razeni a mel by ji nejak napravit, tim nerikam, ze preznacenim jedine jednicky na dvojku, ale na mnoha vlacich (treba R Praha-Plzen-Cheb) si mylsim je chyba nasazovat celovagonni jedničku, alespon se mi jeste nestalo, aby ten cely vagon jednicky se zaplnil alespon z 1/2

na druhou stranu je v jednice tak trochu problem, kdyz si clovek s jizdenkou do vidne nema v Praze kde sednout a v pardubicich vystoupi celej vagon jednicky krome 3 lidi (jsem osobne zazil), ale jel jsem jen do brna
27.05.2011 (9:17)  
Luxian: snad by stačilo přeznačit béčka na třetí třídu, prakticky bez práce :-))), komfort tomu odpovídá a řadit je po jednom na R společně s normálními vagony, a A automaticky přeznačovat na dvojku, je to taky dobytčák, ale prostornej...
27.05.2011 (9:04)  
M 474 003: Ešte raz a bez Caps Locku, prosím.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko