Praha — Rok 2011 přinesl cestujícím Českých drah první jednotku Pendolino s funkčními elektrickými zásuvkami ve 2. třídě, a další budou následovat. Můžeme ale očekávat také novinky ve vozovém parku největšího osobního dopravce v ČR. Jeho investiční plán pro aktuální rok totiž oproti původním předpokladům z března 2009 doznal určitých změn nejen v nákupech regionálních vozidel, ale i v rozsahu oprav stávajících vozů pro dálkovou dopravu. Zásuvek 230 V v 2. třídě by se tak měli dočkat cestující ve větším počtu vlaků, zatímco služby 1. třídy posílí více adekvátních vozů. Zatím nejčerstvější z technických novinek ČD je souprava 680.002, která již nějakou dobu nabízí elektrické přípojky i v 2. třídě. Od minulého týdne je tato přestavba schválená Drážním úřadem, díky čemuž teď mohou ještě do konce roku následovat úpravy dalších tří jednotek, počínaje soupravou číslo 004.
Zásuvky nejen při velkých rekonstrukcích, ale i při revizích
Mezi další vozidla, do nichž jsou zásuvky dosazovány, patří 58 kusů modernizací řad Aee147/Bee246, původně rekonstruovaných v 90. letech v dílnách MOVO Plzeň. V rámci aktuální generální opravy v podnicích ŽOS Trnava a MOVO Plzeň dostávají tyto vozy některé nové komponenty a repasovaný interiér. U dalších 41 vozů, které prodělaly podobnou rekonstrukci před několika lety, se časem počítá s podobnými úpravami, včetně doplnění informačního systému. Tato de facto třetí modernizace proběhne až po dokončení prací na současné 58kusové sérii, aby nedošlo k výpadkům v provozním stavu modernějších vozů ČD.
Elektrické zásuvky byly podobným způsobem již v minulosti dosazeny také do vagónů řad Ampz146 a Bmz245, dodaných společností Siemens a Vagonkou Studénka koncem 90. let. U vozů 1. třídy toto rozšíření výbavy zahrnovalo také výměnu sedadel za jiný model z produktového portfolia firmy Grammer, shodný s typem, který se vyskytuje v některých verzích jednotek Siemens Velaro. Zásuvky můžeme očekávat také v interiéru dlouho odkládaných řídicích vozů řady 961 (A)Bfhpvee, jejichž první exemplář z objednaných 34 kusů by měl brány šumperského Pars nova opustit v nejbližší době.
Rychlíky Bohumín – Brno: zásuvky v 1. třídě ano, klimatizace možná
Dalšími vozy, které se v letošním roce dočkají elektrických přípojek pro cestující, budou vozy řad Aee145/152 s maximální rychlostí 140 km/h. Ty jsou již vybaveny centrálním zdrojem energie (CZE), takže by instalace zásuvek neměla činit výraznější problém. Vozy Aee145 navíc oproti řadě Aee152 dodatečně dostaly klimatizaci; její dosazení do vozů s indexem 152 je ve stádiu úvah, nepatří ale mezi současné investiční priority drah, jak pro ŽelPage potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský. Otázka, zda se obdobné výbavy dočkají i vozy 2. třídy řad Bee272/273 na bohumínských soupravách, zůstává zatím nezodpovězená.
Řady Bmee/BDbmsee: ještě je třeba chvíli vydržet
Dalších 104 vozů, které se při komplexních modernizacích dočkají dodatečné výbavy, spadá do současných řad Bmee, BDbmsee a BDhmsee. Tendr na realizaci těchto úprav probíhá v současnosti a nese podobu jednacího řízení s uveřejněním. Fakticky se tedy jedná o dvoukolovou soutěž, jejíž prostřednictvím chtějí České dráhy dosáhnout na nejnižší možnou cenu za modernizaci. Dvoukolový výběr je pro dopravce odklonem od zavedené praxe dosavadních výběrových řízení; měl by ale rovněž znamenat výraznou úsporu.
Řady Bdt a Bp: „ještě lepší, než jste čekali“
Slogan, který kdysi České dráhy používaly k propagaci produktu SC Pendolino, by šel uplatnit i na tyto rekonstrukci vozů dnešních řad Bdt a Bp. Výběrové řízení na přestavbu celkem 150 vagónů bylo vyhlášeno již před delší dobou a jeho zadání obsahuje mj. požadavek na instalaci zásuvek 230 V. Soutěž nicméně bude v nejbližší době zrušena. Důvodem je přehodnocení rozsahu modernizace ze strany Českých drah, z něhož vychází nutnost vytvoření nového zadání soutěže. Podle informací ŽelPage by se výsledná podoba rekonstrukce měla od originálu lišit více, než se původně předpokládalo. Podle všeho se tak i tyto vozy dočkají zcela nového vnitřního obložení stěn, popř. klimatizace. Byly by tak přímo vhodné do ucelených vratných souprav s řídicími vozy řady Bfhvpee.
Second–hand vozy ÖBB: Zásuvky? Logicky ano, ale…
Národní dopravce nedávno koupil 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vzhledem k jejich solidnímu konstrukčnímu základu i aktuálnímu stavu po komplexní opravě ze strany ÖBB se nabízí smysluplná možnost dalších modernizací u ČD, byť je v současnosti jasnou prioritou dopravce co nejrychlejší nasazení nové řady Bmz do provozu. Zhruba polovina odkoupených vagónů, které ještě v prosinci 2010 zasahovaly do pravidelného provozu, tak projde jen nejnutnějšími revizemi a bude nasazena co nejdříve po dodání k ČD. Druhá polovina pak podstoupí opravy ve zhruba stejném rozsahu, jako revitalizované rychlíkové řady A, B, AB a BDs, včetně nového laku, opraveného interiéru, nových podlah a čalounění, a také přetěsnění oken. Opravy se poté dočkají i první dodané exempláře dvaatřicetikusové série, jež budou dopravci v provozu vypomáhat od momentu svého předání. Případná velká modernizace proto není v současné době na pořadu dne, ačkoliv by byla zcela logickým krokem pro období po doběhnutí všech současných tendrů.
Co v plánu nebylo
K stávajícím třinácti lehce zmodernizovaným patrovým vozům řady Bdmteeo294 možná přibudou další exempláře. V současnosti probíhá dodávka 9 kusů stejné řady, určených k nasazení v kraji Vysočina. Zařadí se k třem dřívějším exemplářům, které mezitím dostanou nové otevírání dveří. Další 4 kusy jsou pak v plánu pro Jihočeský kraj, přičemž právě probíhají jednání o dodání identické řady také do středních Čech. Rozhodnutí nicméně zatím nepadlo – zejména s přihlédnutím ke specifikům nasazení patrových vozů, využívaných jen v omezené míře pro sezónní a víkendový provoz.
Další zajímavostí bude nový typ vagónu, kombinující místa 1. a 2. třídy, který pravděpodobně vznikne z vozů řady Bdt279. Výběrového řízení by podle platného investičního plánu Českých drah mělo být vypsáno někdy v průběhu letošního roku. Přesný rozsah modernizace zatím není znám, stejně jako uspořádání interiéru; zamýšleným cílem ovšem je nahrazení nejstarších vozů 1. třídy s odporovým topením – řady AB350, popř. A150. Alespoň částečné modernizace, i když patrně ne v letošním roce, by se měly dočkat také příměstské vozy řady Bdmtee z počátku 90. let. Jednání o rozsahu přestavby je aktuálně v raném stádiu úvah.
Nová vozidla poptávaná v roce 2011
Kromě modernizací osobních vozů v různém rozsahu mají České dráhy v plánu také aktivní rozšíření vozového parku. Vedle hojně diskutovaného zájmu o sporný nákup souprav Siemens Viaggio Comfort, jejichž dva exempláře dorazily v pátek na zkušební okruh do Cerhenic, a rozproudily tak další vášnivé diskuze mezi veřejností, přistoupily České dráhy i k potvrzení reálných tendrů. První z nich představuje poptávku po 9 motorových vozech pro Pardubický kraj, druhý pak má směřovat k pořízení 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj. Celkem 5 třívozových a 2 dvouvozové soupravy mají být nakoupeny výhradně z prostředků ČD, protože jižní Morava už nemá k dispozici dostatek financí z příslušné kapitoly regionálního operačních programu.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
U našich vozů to tak obvykle funguje (snad vyjma opěvovaného WLABmz...), u vozů bez CZE je to pak úplně v pohodě. :)
Výpadky nejčastěji bejvají u rakouských vozů, kratší u slovenských a německých.
Zavěrem tedy říci, že v SC Pendolino se máme stejně jako všichni lidé jezdící do práce vlakem v okolních zemích. Jsme v době přechodu na humanizaci, buďme rádi že si u v roce 2010 ČD všimla že vozí lidi a ne zvířata.
že ano pánové....
tímto příspěvkem se omlouvám progresivním čtenářům a diskutérům :-))
S tou lepsi nabidkou (co bys mne vytlacil) - ma to jedno uskali. To lepsi vzdy bylo, je a bude drazsi. Ne v tom smyslu, ze co je drahe, to je vzdy dobre, ale v tom smyslu, ze kdyz budeme oba nabizet nejake sluzby a firmu povedeme oba stejne dobre, tak abys nabidl neco lepsiho, tak musis byt drazsi (pokud nebudes drazsi, tak to za stejny peniz dokazu nabidnout taky - samozrejme pokud budes fungovat jako firma a ne jako filantrop:-). A pak je otazka, jestli mne s tou lepsi nabidkou vytlacis, tzn. jestli nekdo o ni (za vetsi peniz) bude mit zajem. Na zaklade toho, ze lidi se radeji mackaji, nez aby si koupili 1.tridu nebo aspon blbou mistenku, tak si myslim, ze Cesi o kvalitni a lepsi sluzby nemaji a nepresli by k tobe. OK, dobre, ta prvni trida je 50% navic, tam uz je ten rozdil velky (byt teda komfort stoupne asi o 200%), ale mistenka je min. A presto si to "nikdo" nekupuje a pak se rozciluje, ze musi stat. Proto nejasej predcasne, jeste jsi mne nevytlacil:-)
Konkretni priklad - rozdil mezi kvalitou SC a nonSC Praha-Ostrava je ciselne v procentech nevyjdritelny. Stejne ale jsou lidi, co tim R jezdi, protoze je to levnejsi a davaji prednost cene. (a v tomto pripade se fakt nechci bavit o tom, ze nekomu nevyhovuji sedacky nebo mala okna...)
= donutil je používat konkurenční nabídku ;-)
obchod je o tom ze prodávající nabídne lidem to co chtějí a ne, že jim bude vnucovat to co nechtějí, je zajímavé jak málo lidí, kteří neustále propagujou konkurenci a koukají doprava, zná tuto základní poučku tržního hospodářství, škoda, že tu železniční společnost nevlastníš, hned bych si založil konkurenci a vytlačil Tě pro lidi lepší nabídkou :-D
každopádně máš špatnou paměť, jinak bys věděl, že já ani nehraju golf, ani nelyžuji, a to proto, že ani jedno nechci, tudíž tito nemám důvod závidět, na golf narážka proto, že ty jsi tu nadhodil kdysi něco v tom smyslu "ty nehraješ golf tak...." a ruku na srdce nemá ten golf v ČR opravdu nálepku snopského sportu?? byť souhlasím, že neoprávněně
a) lidem vysvetlil, ze pokud neco chcou, tak si to musi zaplatit a ja tady nejsem pro jejich poteseni, ale ze je to obchod
b) vsechny vozil v kupe po osmi na drevenych lavicich, protoze lidem staci, ze jedou a nic lepsiho nechcou
(k tomu nejaky duvody, ze na golf nepotrebuju nutne "soupere" a ze je mi teplo milejsi nez zima)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.