Vážení přátelé, uživatelé galerie, je to už pár měsíců od doby, kdy jsme začli s projektem Šotošturc. Nyní mi dovolte, abych především začínajícím vysvětlil, k čemu celý ten projekt slouží. Od začátku se nám povedlo dát dohromady sbírku 19 fotek, které ilustrují různé pravidelné a o to zbytečnější prohřešky a chyby nejen začínajících autorů. Sice jsem původně chtěl počkat na toto shrnutí až s kulatější dvacítkou fotek, ale dnešní nahlédnutí na stůl mi připomenulo, že taky mám jen jedny nervy a pět měsíců od první šturcové fotky se zbytečně uříznutou soupravou zamítat další a další mi v kontextu celé věci přijde jako zhůvěřilost.
Tento článek buď především výzvou začínajícím autorům. Je mi jasné, že vaše skvosty jsou to nejlepší, co v danou chvíli umíte vytvořit a nevidíte jediný problém s danou fotkou. Postupem doby získáte zkušenosti a pochopíte, že brambory se dají dělat i lépe než zcela rozvařené a přesolené. Bohužel laťka této galerie je nastavena trošku výše a správci galerie stále ještě vybírají, co do databáze zařadí.
Pokud si pečlivě příklady ze sekce Šotošturc projdete, pročtete a notorické chyby na nich objevíte, podívejte se pozorně, zda ta fotka, kterou se chystáte vložit, není náhodou jen dalším adeptem na šturc. To je totiž ten pravý důvod, proč se nová sekce zakládala, usnadnit práci Vám i nám. Jistě, vše se posuzuje individuálně, a skutečně zajímavá fotka snese jeden větší či dva menší prohřešky, kterých se nešlo vyvarovat, ale aby se u esa z Bezpráví, kterých se za den v dané lokalitě nafotí alespoň dvacet, řezala souprava za druhým vozem, no tak pro to jsme ten šturc nezakládali.
Přesto, foťte a vkládejte, ale používejte nohy, ruce, oči a mozek. Mnohdy se nám až potí oči z toho, jakou lahůdkovou příležitost autor promarnil tím, že fotku vyfotil šturcově.
Jen pro malé připomenutí, ať nemusíte složitě hledat, pár dílů Fotoškoly: flaška, vrstvy a výpaly, buďte RAW. Pokud by vám naše články nestačili a chtěli byste si přečíst obsáhlejší články od odborníků, můžeme doporučit například web www.fotoroman.cz či www.paladix.cz. V neposlední řadě je dobré posuzovat fotky na dobře zkalibrovaném monitoru.
Já vím, 23,7% znamená stále ty samá místa.
Osobně mne dvakrát nebaví oblézat stále ty samé klasické fleky, raději si hledám nové pohledy. Když se ale podívám na hodnocení, nové pohledy a nová místa nebývají přijímány tak halasně a naopak staré osvědčené kousky se stále těmi samými stejnými barunami a brejlovci přitahují nejvíc bodů. Takže si sami čtenáři říkají o to, co se jim líbí, co mají autoři vkládat. A v galerii je jen to, co vloží autoři.
Jenomže ty sis o to rozcupování řekl, tak co s tebou.
Miškine, editační problémy jsou tak nehorázně notorický, že mám pocit, že i kdyby denně vycházela nějaká kapitola fotoškoly, šotouši nám vždy dají najevo, že postrácají základní rys inteligence - schopnost učit se. Jinak se nedovedu vysvětlit, proč stále ta samá jména dělají stále ty samé chyby s barvami, podexpozicí a podobně. Naštěstí tohle jde v editoru řešit snáz než když se někdo postaví na blbou stranu tratě, nechá si to najet do sloupu nebo uřízne konec soupravy. A o tom právě měl být šturc. O zbytečných chybách. Editace se tam svezla ;-)
Ale abych zajiskřil nadějí, včera se mi snad po icq povedlo jednoho notorickýho naučit dělat oblohy přirozeně. Uvidíme v dlouhodobém horizontu :-)
Matouši Vinši, ano, za celou dobu, co dělám správce galerie, si nepamatuju, že by se autor slušně zeptal a nedostalo se mu rady. Jenomže to je kámen úrazu, jak to je s tím líným neštěstím?
ad srovnávací fotky - zauvažuju o další kapitole fotoškoly, už dlouho jsem neházel luštěninou
Ale pokud nevíte, co přesně s fotkou provést, nikdy jsem neměl problém, že by mi někdo z cenzorů podrobněji neporadil. Důležité ale je se zeptat.
Abychom si my, věční amatéři, mohli uvědomit, co po nás cenzoři chtějí, když nám napíšou pouze: moc tmavé, moc světlé, tyrkysová obloha, zašedlé...
Kdyby ses aspoň zaměřil na individuální vnímání a poruchy barvocitu jednotlivých lidí. Ale ty ne, tys musel za blud prohlásit obecnou snahu nastavit si monitor co nejlépe daným podmínkám.
Jsem jediný, komu to přijde zvláštní?
--------------
(pod čarou)
Problematika profilu sRGB v kontrastu např. s aRGB, nedejbože pro-photo, je známá zřejmě jen zasvěceným a zase jen zasvěcení ví, jak to používat, co to obnáší a kde se to posere když se to udělá blbě. Motat hlavy široké laické veřejnosti mi v tuto chvíli přijde kontraproduktivní. Nejeden autor bojoval s tím, že mu to v různých programech ukazuje jiné barvy. Poté, co jsem jim poradil, aby se vykašlali na rady "zkušenějších kamarádů, že profil Adobe je lepší" a fotili, editovali a prezentovali výhradně v sRGB, všechny potíže ustaly jak mávnutím proutku.
Stejně tak fotografický monitor s širokým gamutem si koupít ten, který ví, co dělá. A ví, co to obnáší se s tím prdět, mrcasit a stejěn to co vidím já na widegamutu nikdo jiný neuvidí. I proto na stole přistál zr24w a ne lp2475.
===============
(pod dvojitou čarou)
Osobně mi to přijde jako rozhovor závodních jezdců, jakou si dávaj odlehčenou pružinu na spojku, aby se jim lépe dělaly dablklače, pedály blíž k sobě a na závody si berou piškoty, a že si dali o dva palce menší volant, protože se a tak dále, když ostatní se jen snaží naučit číst značky a promotat křižovatkama... Bez urážky ;-)
To je docela dobrý blud, jelikož monitor je kamenem úrazu jakékoliv internetové galerie.
Pokud jakoukoliv fotku upravím na svojem 10bitovém wide gamutovém panelu, tak 90% uživatelů uvidí úplně jiné barvy než já.
Když už píšete o kalibrovaným monitoru, tak bych to doplnil větou "převádějte fotky relativně kolorometricky do sRGB" ... ono většina monitorů nemá ani to blbé sRGB, ale přece jen větší pravděpodobnost, že ho divák uvidí korektně :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.