..: Šotošturc - shrnutí projektu fotogalerie ŽelPage :..

Fotoškola - šotošturc Vážení přátelé, uživatelé galerie, je to už pár měsíců od doby, kdy jsme začli s projektem Šotošturc. Nyní mi dovolte, abych především začínajícím vysvětlil, k čemu celý ten projekt slouží. Od začátku se nám povedlo dát dohromady sbírku 19 fotek, které ilustrují různé pravidelné a o to zbytečnější prohřešky a chyby nejen začínajících autorů. Sice jsem původně chtěl počkat na toto shrnutí až s kulatější dvacítkou fotek, ale dnešní nahlédnutí na stůl mi připomenulo, že taky mám jen jedny nervy a pět měsíců od první šturcové fotky se zbytečně uříznutou soupravou zamítat další a další mi v kontextu celé věci přijde jako zhůvěřilost.

Tento článek buď především výzvou začínajícím autorům. Je mi jasné, že vaše skvosty jsou to nejlepší, co v danou chvíli umíte vytvořit a nevidíte jediný problém s danou fotkou. Postupem doby získáte zkušenosti a pochopíte, že brambory se dají dělat i lépe než zcela rozvařené a přesolené. Bohužel laťka této galerie je nastavena trošku výše a správci galerie stále ještě vybírají, co do databáze zařadí.

Pokud si pečlivě příklady ze sekce Šotošturc projdete, pročtete a notorické chyby na nich objevíte, podívejte se pozorně, zda ta fotka, kterou se chystáte vložit, není náhodou jen dalším adeptem na šturc. To je totiž ten pravý důvod, proč se nová sekce zakládala, usnadnit práci Vám i nám. Jistě, vše se posuzuje individuálně, a skutečně zajímavá fotka snese jeden větší či dva menší prohřešky, kterých se nešlo vyvarovat, ale aby se u esa z Bezpráví, kterých se za den v dané lokalitě nafotí alespoň dvacet, řezala souprava za druhým vozem, no tak pro to jsme ten šturc nezakládali.

Přesto, foťte a vkládejte, ale používejte nohy, ruce, oči a mozek. Mnohdy se nám až potí oči z toho, jakou lahůdkovou příležitost autor promarnil tím, že fotku vyfotil šturcově.

Jen pro malé připomenutí, ať nemusíte složitě hledat, pár dílů Fotoškoly: flaška, vrstvy a výpaly, buďte RAW. Pokud by vám naše články nestačili a chtěli byste si přečíst obsáhlejší články od odborníků, můžeme doporučit například web www.fotoroman.cz či www.paladix.cz. V neposlední řadě je dobré posuzovat fotky na dobře zkalibrovaném monitoru.


Chary Poslat mail autorovi | 1.5.2011 (12:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von ŽelPage

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
06.05.2011 (11:25)  
Chary:

Víceméně ve všem s Tebou souhlasím.

Mi na stole přistál P27T-6 od Fujitsu.

S těma závodama jsi to vystihl naprosto přesně, je třeba umět nástroj použít, nejen se pýřit jeho vlastnictvím.
05.05.2011 (21:30)  
Jak jsem byl pravil: umělecké ambice nemám. Fotím proradost. Odkaz je někde níže. A rovněž jsem naznačil, že šotošturc je pozitivní počin. Tím tu diskusi asi můžeme uzavřít.
Editor oder ŽP Admin Chary  mail  
04.05.2011 (21:56)  
Pokud věnuješ jedno odpoledne na tu necelou dvacítku fotek, a potom si všechny tam zobrazené a popsané chyby vezmeš k srdci a vyvaruješ se jich, pak bych to považoval za dobře zabité odpoledne, ne?

Stejně to chce především fotit! Seděním u počítače a čtením se lze pouze teoreticky připravit.

Nebo vážně čekáš, že dostaneš seznam dvaceti odstavců o třech větách a po jejich přečtení budeš druhým Saudkem?
04.05.2011 (20:33)  
Inu, jak to tak vidím, budu se muset naučit učit se jiným způsobem. Jenže i tato metoda potřebuje interakci. Pokud se na třech stranách řeší stín posunutého auta (viz. kapesní bobina) a nikdo to neposune dál, tak si myslím, že to spoustu lidí odradí. Notabene, pokud na web nechodí denně a musí číst měsíce po zpátku. Ten u toho zabije větší část volného dne. No snad to k něčemu je. A bude. V dohledné době se pokusím něco nabídnout. Sám jsem zvědav.
Editor oder ŽP Admin Chary  mail  
04.05.2011 (14:52)  
Mamutíku, jak píše Sim, šturc je postaven tak, aby na to "studenti přišli sami". To mě naučil jeden můj učitel. Novou látku řešil na rozdíl od některých zažitých zkostnatělých kolegů tak, že nejprve předložil text a v něm jsme museli najít, co je nová látka, jak se to dělá, a na druhém textu opravit chyby. Pak jsme sami museli "definovat pravidla". Zřejmě jsme byli skupina polovičních geniálů, protože nám to dost často šlo. A bavilo nás to, protože to pro nás byla výzva. Správné řešení jsme se mohli dozvědět vždy, ale my jsme na to prostě chtěli přijít sami.

Věřím, že zdejší "studenti" jsou rovněž částeční geniálové. Opakovaně jsem se totiž přesvědčil, že vodit někoho za ručičku a rovnou mu říkat správné řešení nemá takový vzdělávací dopad, protože si to dotyční nevezmou k srdci.

Příkladů autorů, kteří dělají stále do kola ty samé chyby, protože na správcovu výtku to jen nějak opraví, je spousta. (Dnes fialová obloha, po třech editech se na to dá koukat. A za týden? Fialová obloha...)


Už se ale nezeptají, proč se to tak vyvrbilo, kde se stala chyba a jak si na to dát příště pozor. Přitom průvodním rozpoznávacím znakem inteligence je schopnost učit se.

Znáš ten příběh o hladovém muži a rybách? Osobně razím myšlenku, že je lepší hladového naučit rybařit, než mu jen dávat již ulovené ryby.
04.05.2011 (14:08)  
Sim: Jo. To je pravda. Tím je nutno začít ještě než zabřednu do jakékoli diskuse. Sedím a dívám se na fotku co bych naní zlepšil. Když pak otevřu diskusi, tak bych chtěl vidět, co bylo pravou příčinou umístění do šturcu. Jsou věci které neuvidím, pokud mi je někdo neukáže. Někdy je potřeba i více příkladů. A tady mi nepomůže: "Já si myslím, že...". Tady by mělo v přijatelně krátký čas zaznít jasné: "Tak to je."
Registrierter Benutzer Sim 
04.05.2011 (12:57)  
Mamutik > no vida ... a zrovna mi naoprosto vyhovuje, ze se vsichni zucastneni mohou sami pokusit definovat, co je na te fotce jinak a proc by byla zamitnuta ... a pak teprv rozstipnuti od "profika".

Je to presne ten prvek, kdy clovek musi sam hledat, co je spatne - a verim, ze takto "pracne" nalezene chyby si pak clovek zapamatuje mnohem lip, nez prosty popis "tohle a tohle by melo byt tak a tak". A samosebou se tim pak snaz clovek ridi, kdyz si sam uvedomi, ze je to jen takovahle ptakovina, ale pritom dokaze pokazit jinak dobrou fotku.
04.05.2011 (12:42)  
Ikdyž se nepřihlašuji často, tak zejména fotogalerii sleduji. Šotošturc je místem kam se chodím přesvědčit, že tomu nerozumím a že asi úplně nevím, jak se věci mají dělat. Určitě patřím k těm co mají představu, že do fotky se má zasahovat co nejméně. Pro lepší fotky jsem pořídil drahý kompakt s "rychlou" uzávěrkou stejně nadělám fůru fotek, kde mi to ujede. Nebo nopak nedojede, protože okamžik snímání je zcela odlišný od okamžiku zmačknutí spouště. Přesto svou "tvorbu" považuji za pokrok. Díky šotošturcu jsem si troufl zasáhnout do jasu a barevné hloubky a mám svůj soukromý pocit, že jsou ty fotečky lepší. Samozřejmě používám JEN ten nej(s)prostší prohlížeč (o editoru se asi mluvit nedá) IrfanView. Ten mi ty nejzákladnější úpravy dovolí. Už vím, že něco lze pootočit, oříznout, či upravit gamu. Dodnes sice pořádně nevím co to je, ale mám jakousi představu co to dělá (pro vysvětlení se obraťte na někoho jiného), a sem tam to použiju.

Co je mi jasné:
Mám své oblíbené autory, kterým se nemohu rovnat.
Mám trochu jiný (než dříve) pohled na fotku
Při hledání místa na focení se víc dívám na drobnosti, které mi mnohdy v hledáčku unikaly.
Po několika pokusech se dostat na Žel page jsem se už dlouho neozval, ikdyž si myslím, že zejména novější fotky by mohly projít. Nezkusil jsem to.

Tímto chci částečně odpovědět Charymu:
Vytvořil jsem si vlastní galerii kam vkládám fotky, za které se nemusím stydět. Nedělám si ambice být umělcem (k čemuž mne neustále tlačí diskuse na ŽP) ani dokumentaristou. Prostě fotím tam kde jsem, v tu-kterou dobu, tím co zrovna mám u sebe. Rád se poučím, ale nestojí mi za to se někam drát. Takže snad založím začátek fronty po které Chary tak prahne. Koukni na

http://tammhz.galerie.cz/

Pokud je tam fotka která by stála za zveřejnění na ŽP rád ji poskytnu. Pokud jsou tam fotky kterým chybí jen TEN krůček pak mi dejte vědět na kterou stranu a jej zkusím udělat. Bude-li vám stát za to, napsat jen to, že se vám ty fotky líbí, budu rád.
Nový foťák si v dohledné době nekoupím, nový monitor taky ne, profi program krást kvůli tomuto nebudu. Živí mne jiné věci. Na Žel page do galerie si určitě zajdu. Myslím, že mi i šotošturc pomohl.

Co bych ocenil:
Více jasných komentářů než dohadů: Fotku někdo umístil do šotošturcu, tak bych v prvních pěti příspěvcích diskuze rád našel proč a jak to upravit, či jak tomu předejít. Nedělá mi žádnou radost tři hodiny pročítat hlouposti, než se dovím o co jde.
Možnost srovnání bez úpravy/upravené (už zaznělo)
Méně osobních invektiv
Registrierter Benutzer Etienne  mail  
03.05.2011 (9:59)  
Abych nevypadal jako žvanil, přispěju do fotogalerie jednou pěknou fotkou s velkou dokumentační hodnotou (není ani rozmazaná, ani nemá špatnou kompozici, ta obloha nic moc).
Registrierter Benutzer Etienne  mail  
03.05.2011 (9:57)  
Jak už jsem říkal: pravidla určujete vy a je to vaše právo, já jen vznesl připomínku. Nepatřím k těm, co jen žvaní, fotky jsem tu párkrát poslal a na sesterském vlaky.net najdete pod mým stejným nickem spoustu článků s plnou fotogalerií. Nikdy bych vám neposlal nějaký rozmazaný šunt, plně souhlasím, že fotká má mluvit sama za sebe, ale necpu se, když to má "vypálenou oblohu" (proboha proto je ta fotka nekvalitní? hlavní je to pod ní, ale budiž...). Tu fotku kamaráda poslat žel nemohu, nemám ji a on ji sem znovu nepošle.
Martin Grill: o tebou uvedených extrémech opravdu není řeč....
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko