..: Nádraží Ostrava-Vítkovice. Nechcete si ho koupit? :..

Hlavní vchod do stanice Ostrava - Vítkovice, foto: Dennis Hűbsch Ostrava — Marketingové akce Českých drah týkající se realit vyvolávají zejména v poslední době ohlasy – tu větší, jako třeba v případě prodeje pozemků v bezprostředním okolí pražského Masarykova nádraží – tu menší, jako v případě ohlášení prodeje nepotřebného nemovitého majetku. Před časem Českými drahami halasně propagovaný projekt „Živá nádraží“ v tichosti zapadl, byly vyzobány jen rozinky. Nechceme klást otázky, proč ministerstvo dopravy konečně nedotáhlo rozdělení Českých drah do zdárného konce a nepřevedlo veškerou infrastrukturu potřebnou k provozu železnice, tedy i nádražní budovy, do majetku Správy železniční dopravní cesty, která by logicky měla s tímto majetkem nakládat a pokud by nebyl dostatečně využíván jak jí samotnou, tak dalšími dopravci, pak teprve by mohla nepotřebné nemovitosti nabízet k prodeji – a výnos z prodeje znovu vracet do údržby dopravní cesty. Majetek nyní prodávají České dráhy, bez ohledu na možné využití jinými dopravci, a vylepšují si tak své hospodaření. Chceme vám představit jedno nádraží, které si můžete od Českých drah koupit: nádraží Ostrava-Vítkovice.

Troška historie

Pro pohled do historie sáhněme do revue Protimluv a nechme promluvit Petra Vrchlabského: „Dnešní nádraží Ostrava-Vítkovice, které bylo zcela nově postaveno na budované polanecké spojce v šedesátých letech dvacátého století a bylo nejprve zváno Novými Vítkovicemi. Jeho potřeba byla vyvolána rozsáhlou výstavbou jižních čtvrtí Ostravy, odklonem části dálkové osobní dopravy ze Svinova přímo do Českého Těšína a zvýšením požadavků na propustnost ostravského uzlu nákladní dopravě, zejména uhlí. V těch letech nádraží několikráte za den praskalo ve švech pod množstvím zaměstnanců hutních a důlních provozů, přepravovaných šichtovními spoji. Cestující čekající na občasné rychlíky působili v tomto dělném prostředí příliš „fajnově“ a nejistě. Přestože nádraží jakoby nemělo „ducha“, působilo alespoň optimistickou čistou dobovou architekturou postbruselského ražení. Po úpadku těžkého průmyslu a přesunem zájmu směrem k individuální dopravě posledních let upadlo po všech stránkách i vítkovické nádraží.“

Autorem nádražní budovy ve Vítkovicích byl v roce 1963 architekt Josef Danda (1906 – 1999). „Realizace se počítá k nejlepším příkladům bruselského stylu v české architektuře. Danda společně s výtvarníky vytvořil jednotné dílo, spojující prvky „bruselu“ – keramické obklady, skleněné mozaiky, vlnitý plech, skleněné fasády, umělé hmoty do souzvuku ojedinělého výrazu, odlehčené hmoty z ocelové konstrukce s pilovitým motivem podpor v hlavním průčelí, uvnitř s velkou halou, s nápaditým uplatněním abstraktních reliéfů vypalovaných do drátoskla od Benjamina Hejlka a Františka Buranta, skleněné věže s hodinami od Vladimíra Kopeckého či tvarově a materiálově pozoruhodných podhledů a dlažeb,“ píše v revue Protimluv Martin Strakoš. Slavnostní otevření se uskutečnilo 26. května 1967. První rychlík ve směru z Košic do Prahy projel nádražím 28. května 1967 v 0.40 h.

Interiér druhého podlaží, foto: Dennis Hűbsch Interiér nadchodu, foto: Dennis Hűbsch2. nástupiště, foto: Dennis Hűbsch Eskalátor na 2. Nástupišti, foto: Dennis Hűbsch Schodiště z 2. nástupiště, foto: Dennis Hűbsch

Malá odbočka – řekne–li se „bruselský styl“, musíme se vrátit do padesátých let minulého století. V té době architekti František Cubr, Josef Hrubý a Zdeněk Pokorný navrhovali československý pavilon pro mezinárodní výstavu EXPO 58, která se konala právě v Bruselu. Vytvořili ji na půdorysu písmene „L“ z ocelové konstrukce s fasádou ze skleněné zlatavé mozaiky. Za návrh si odnesli dvě Velké ceny: jednu za architekturu československého pavilónu, druhou za projekt interiéru pavilónu a restaurace. Hlavní cenou porota ocenila použití nové techniky ocelové kostry konstrukce v kombinaci skla s umělými hmotami, líbil se také interiér s originálním nábytkem i uměleckými díly. Jejich koncepce byla úplně jiná, než jak se do té doby v Československu stavělo (socialistický realismus – Havířov nebo Poruba…) A tak postupně v Československu vznikaly další stavby, které se inspirovaly Bruselem, „bruselský styl“. Přesto, že se v roce 1958 asi mnoho našich občanů do Bruselu podívat nemohlo, byla možnost náš pavilon vidět na vlastní oči. Československá vláda v roce 1959 rozhodla, aby byly obě stavby přemístěny do Prahy. Pavilón dostal místo na holešovickém výstavišti, kde ale v roce 1991 vyhořel. Restaurace, přenesená do Letenských sadů, zažila zejména v 60. letech éru velké slávy, od té doby však nebyla opravována a upadala.

Architekt Josef Danda nastoupil v roce 1936 na ředitelství Československých státních drah v Olomouci – a tak započala jeho celoživotní pouť drážního architekta. Nejdříve řešil většinu pozemních staveb na budované trati z Hranic na Moravě do Púchova. Po válce pracoval na návrzích nádraží v rámci poválečné obnovy – připomeňme třeba Cheb nebo Klatovy. V šedesátých a sedmdesátých letech je pak autorem rozsáhlých modernizací: Pardubice, Lovosice, Most. Ve spolupráci s manžely Šrámkovými a architektem Bočanem se podílel na návrhu přestavby pražského hlavního nádraží. Je také autorem snad jediné publikace o drážní architektuře – "Naše železniční nádraží“, která vyšla v roce 1988 při příležitosti 150 let železnice na území Československa.

Starší čtenáři si možná ještě pamatují, že v časopisu ABC vycházely v dávné době papírové modely. V ročníku 1977 – 78 nechyběl ani model vítkovického nádraží, jakožto zástupce moderní architektury. Reedice se pak dočkal o 11 let později. 

Pohled na budovu, foto: Dennis Hűbsch Ostrava - Vítkovice, foto: Dennis Hűbsch Pokladny, foto: Dennis Hűbsch Kysuca, foto: Dennis Hűbsch Křižování, foto: Dennis Hűbsch

Současno

Někdy je místo slov lepší podívat se na několik fotografií. Díky nápadu OstravaBlogu vznikla série snímků zachycujících smutný pohled na současný stav – zchátralá architektura, bezdomovci, hledající úkryt před nevlídným počasím a zimou venku. "Chodíme sem často. Je tu teplo a skoro žádní lidé. Nikdo si nás tady nevšímá," říká muž, který se redaktorovi portálu iDnes představil jako Pavel. "Nemáme kde bydlet, tak tady občas i přespíme," dodal jeho kolega, který nechtěl říct své jméno. Pohled z druhé strany je ale odlišný: „České dráhy jim odstranily lavičky, ale oni se nyní stejně choulí vždycky někde v koutě. Zato cestující čekající na svůj vlak musejí přetrpět mnoho úskalí. Lidé nejsou nadšeni ani tím, že nádražní služba musí kvůli bezdomovcům zavírat v noci záchody, a oni tak nemají ani šanci si v případě potřeby ihned odskočit,“ povzdychla si trafikantka z vítkovického nádraží Alena Čempurová. „Abychom bezdomovcům zamezili přístup do areálu nádraží, instalujeme například mobiliář, který neumožňuje polehávání. Také budujeme uzavřené čekárny a podobně. Klíče od toalet půjčujeme cestujícím jen na požádání, aby se nepřizpůsobiví občané nemohli shromažďovat tam a poškozovat vybavení,“ vysvětlil Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah. Že by pomocnou ruku mělo asi podat město, aby nemuseli hledat azyl v prostorách nádraží je problém nejen Ostravy. „Nemáme sice dostatek strážníků, abychom mohli hlídat objekty celý den, hlídky se však snaží každou noc kontrolovat pořádek nejen kolem vítkovického nádraží. V létě to ještě není tak strašné, ale v zimních měsících se počet lidí schovávajících se v teple haly rapidně zvyšuje. Problémem je, že je nemůžeme bezdůvodně vyhodit. Tak jako ostatní občané, musejí i oni udělat nějaký přestupek,“ uvedla mluvčí Městské policie Ostrava Vladimíra Kejdová.

Další sérií snímků nabízí galerie webu Ostravaci.cz.

"Ještě začátkem 90. let využívaly nádraží tisíce cestujících, především hutníků či horníků, kteří jezdili vlakem do práce. Ale už tehdy byla nádražní hala zbytečně velká. V současnosti je téměř nevyužitá. Nastoupí a vystoupí tam v průměru jen kolem 1 400 cestujících v pracovní dny, o víkendech a svátcích ještě méně," líčí mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Stačí zalistovat ve starých jízdních řádech – v roce 1988 jezdilo přes Vítkovice opravdu dost dálkových spojů: Vihorlat (Košice – Děčín), Hron (Zvolen – Praha), Petrov (Košice – Brno), Český Těšín – Praha – Chomutov, Košičan (Košice – Praha), Český Těšín – Přerov – Břeclav, Gerlach (Košice – Praha), Kriváň (Košice – Hradec Králové – Hrádek n. Nisou – Dresden). A dnes? Expres Kysuca a dva páry posilových rychlíků mezi Třincem a Prahou. Díky elektrifikaci úseku mezi hlavním nádražím a Kunčicemi jezdí většina dálkových spojů trasovaných po trati 321 přes centrum Ostravy, všechny ostatní pak přes Bohumín.

Jak už bývá v Česku zvykem, když hrozí změna u nějaké stavby, byl i zde pokus o vyhlášení nádražní budovy za památkově chráněnou. Ministerstvo kultury nejdříve ostravským památkářům vyhovělo, ale České dráhy podaly rozklad a ministr kultury Jiří Besser na jaře 2011 rozhodl, že nádraží památkou nebude. "Záležitost posuzovala rozkladová komise. Důvodů pro neprohlášení budovy památkou bylo víc," uvedla Eva Tichá z tiskového odboru ministerstva kultury. "Kromě toho je dnes objekt ve velmi špatném technickém stavu. Mnohé původní stavební prvky, konstrukce a dekorace byly poškozeny nebo odstraněny. Historickou autenticitu objektu narušily také pozdější stavební úpravy.“ Proti památkové ochraně stavby byli také památkáři z krajského úřadu a magistrátu. Rozhodla i skutečnost, že objekt je ve špatném stavu. Řada původních prvků, konstrukcí a dekorací je poškozena nebo zmizela, autenticitu bruselského stylu narušily i pozdější stavební úpravy. Nový majitel tak nebude svázán striktními požadavky památkářů při rekonstrukci nádražní budovy.

Pohled na uzavřené pokladny, foto: Dennis Hűbsch Bezdomovec, foto: Dennis Hűbsch Pohled na ochoz nad halou, foto: Dennis Hűbsch Zničený exkalátor, foto: Dennis Hűbsch Akustický informační systém, foto: Dennis Hűbsch

Budoucno

Českým drahám stačí v nádražní budově jen pokladny a nezbytné technické zázemí. Tyto prostory jsou připraveny ošetřit při jednání s novým vlastníkem zřízením věcného břemene. Takže v současné době dokončuje znalec ocenění nemovitosti a pak už je možno s Českými drahami jednat o prodeji. "Může být využívána jako multifunkční objekt typu služby a obchod. Dovedu si tam představit kadeřnictví, nehtové studio, kavárnu, restauraci a prodej nějakého menšího zboží," zapřemýšlel nad využitím nádraží ředitel realitní společnosti Sting Commerce Daniel Říman.

"Dva roky plánujeme stavbu nové budovy a využití nádražní haly, rok máme hotovou studii. Chceme muzeum dopravy, kde budou nejen vozy městské hromadné dopravy, ale třeba i důlní vozíky. Nádražní hala je vysoká, pod stropem může viset letadlo, nebo tam může stát vysoká plošina" líčil před časem redaktorovi iDnes starosta Vítkovic Petr Dlabal. Zdá se, že ale zůstane jen u vize, protože stejný nápad měl i magistrát, který zadal zpracování studie v některé z prázdných hal ve Wattově ulici nedaleko hlavního nádraží. I když ve Vítkovicích by možná bylo více prostoru, realizace v Přívoze bude vycházet méně finančně náročná. Podle posledních zpráv městská část Vítkovice od svého záměru upustila.

Město Ostrava v rámci stabilizačních opatření na plochách zeleně uvažuje i s úpravou parku u vítkovického nádraží, protože současný předprostor tvoří rozsáhlé zpevněné plochy, které neodpovídají současnému zatížení území. Zeleň u nádraží bude příjemná.

Nemáte kde bydlet? Nemáte kde podnikat? Rozbijte prasátko, vyberte bankovní účet – a kupte si nádraží Ostrava-Vítkovice! A pokud se vám podaří zachovat bruselský styl stavby, budete velebeni.

Pohled od zastávky, foto: Dennis Hűbsch Druhé podlaží, foto: Dennis Hűbsch Planeta Vítkovice, foto: Dennis Hűbsch Pohled z haly, foto: Dennis Hűbsch Šťastnou cestu…, foto: Dennis Hűbsch

Zdroje: Česká televize, earch.cz – architektura online, expo58.blogspot, iDNES.cz [1], [2], [3], Magistrát města Ostravy, Moravskoslezský deník, Neviditelný pes, Novinky.cz, Protimluv – revue pro kulturu [1], [2], StavbaWEB


Vlad Poslat mail autorovi | 17.1.2012 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
19.01.2012 (17:07)  
Astratoth: Nejspíš jsi mě nepochopil. Snažil jsem se ti naznačit, že s tímhle nemá kapitalismus nic společného, protože to dělali i komunisti a všechna ostatní možná zřízení to dělají taky. Ale to už trochu odbíháme - považuj to jen jako nápovědu k mému komentáři.
19.01.2012 (16:54)  
Argument, ze komunisti bourali historii je sice pravdivy, ale ve svetle radeni modernistu v zapadnich zemich, zastitenych bezednymi pytli penez, jde o pristipkareni. Tesnov jsem uz rozporoval temi linky na USA, v londyne take znicili jakesi nadrazi v Viktorianskem stylu. A napr. Brusel si zdemoloval znacne mnozstvi secese, ve prospech bezpohlavnich sidel EU. Odhaduje se, ze moderniste maji na svedomi vice skod, nez destrukce za druhe svetove valky! To je bohuzel stinna stranka probuzeni 60. let. 19. stoleti zaclo byt ve svetle letu na mesic a ohromeni novymi moznostmi povazovano za balast :(
Argument s parnimi lokomotivami a autogeny je jeste smesnejsi, bohuzel ho neslysim poprve. To se na zapade zachovaly mnohonasobky nasich poctu historickych stroju? Kolik Niagar zustalo v USA? Francie ma ten Chapellonuv majstrstyk schovany nekde?
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
19.01.2012 (16:52)  
Přiznám se, že jsem mírně překvapen některými komentáři. V textu není nic, ale vůbec nic o bourání budovy. Bude se hledat kupec, tedy někdo, kdo by byl ochoten si objekt pořídit, upravit a na svůj náklad provozovat. Hledá se tedy někdo, kdo za to ještě státu teď zaplatí a potom za to od něj nebude nic chtít (ba dokonce bude pořád dál platit...)

Kolega, který bydlí poblíž, mně navrhoval úplně jiné řešení. Tuto budovu vůbec do budoucna nevyužívat jako nádražní. Zastávku Ostrava-Vítkovice zřídit kousek dál - u velkého obchodního centra, kde je pohyb lidí. (A tam by se nemusela vůbec budovat velká nádražní hala...) Tím by se novému majiteli hodně uvolnily ruce s možností využití budovy.

Spíš mne fascinuje, jak státní (některými označován i jako "národní") dopravce pečuje o svůj majetek. Jak může dopustit takovouto devastaci objektu. Kdo je za to konkrétně odpovědný? A jaký z toho bude vyvozen postih? Když se dívám na současný jízdní řád, tak začíná provoz až ráno (ze Svinova 4.26 / 3.58 do Svinova). Poslední večerní spoje, které zde zastavují, jedou celkem brzy (22.25 / 23.19). Pak je tu jeden noční spoj (0.21). Toť vše. Zavřít nádraží přes noc by mělo být samozřejmostí, postarat se o klidný a nikým nerušený provoz přes den - to od provozovatele očekávám, za to ho (coby cestující i daňový poplatník) platím. A pokud to provozovatel neumí, tak ať to nedělá. Vůbec...
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
19.01.2012 (16:19)  
Astratoth: Se slovem kapitalista bych byl celkem opatrný, protože - pokud mám správné informace - masovou likvidací historických budov byl nechvalně známý právě totalitní režim. Kupředu čelem, zpátky ni krok. Přesně v tomto duchu šel k zemi (nejen) Těšnov a v plamenech autogenů skončily mnohé stroje. Nejsem naivní, vím jak to ve světě chodí a opravdu mě nepřesvědčíš o tom, že to ten "kapitalista" nemá spočítané, ale staví na základě slepé důvěry v budoucí zájem zákazníků.
19.01.2012 (16:13)  
Ale jakyze populismus... Po krabicovych marketech neni ani tak spolecenska poptavka, spis je to poptavka jejich majitelu po absolutni maximalisaci jeste vetsiho zisku. A jestli nekompetentni/podplacene stavebni urady a magistraty jim to povoluji, tak jim to bohuzel prochazi. Ono je to dusledek rozbujeni kultu volne ruky trhu, o kterem se vi, ze je neco jako rakovina, bohuzel jeho setrvacne uctivani je obrovske a nesnadno zastavitelne.
Bohuzel lide narikaji nad znicenim historicke tovarny/parku marketem, ale pak tam stejne jdou a nakoupi. Tuhle ceskou vlastnost nechapu.
Uzemni planovani by melo byt tvrde v rukou kompetentnich odborniku a pamatkaru a kapitaliste by se pokorne plazili a potichu spitali sve opatrne navrhy. Tak, jak je to bezne v zapadni evrope a jak tomu bohuzel neni v USA a ex-vychodnim bloku. I kdyz Polsko pokud vim, si vazi historie vice nez my a to i te ex-Pruske.
19.01.2012 (16:05)  
Ad-Astartoth
To je správný názor. Už to tady někdo psal. A také jsem četl, že v Českých Budějovicích zbourali autobusák a místo něj postavili obchoďák ale na jeho střechu ten autobusák vrátili.
V případě Vítkovic by to také možná bylo možné, jen s tím rozdílem, že by ten terminál byl před budovou a v budově obchůdky od potravin přes restauraci až třeba po železářství. Ale bez lidské spodiny, která to tam neustále ničí a České dráhy také o areál nemá zájem a nechává ho bez zájmu.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
19.01.2012 (15:58)  
Astratoth: Populismus? No vida, to už tu dlouho nebylo. Dokud tady bude poptávka, budou se stavět stavebnicové hypermarkety. Až trh zaregistruje existenci poptávky po bufetech na nádražích, neboj se, že nezareaguje.

Mít peníze, klidně ten barák koupím. Ve druhém patře bych si zařídil pěkný byt, spodní patro bych za nekřesťanské peníze pronajal SŽDC a za normální peníze komukoli, kdo by měl zájem zde provozovat nějaký solidní byznys. A nechal bych si postavit lanovku na zastávku tramvaje, kterou bych koupil taky a překřtil ji na zastávku šaliny, jedinou v Ostravě.
19.01.2012 (15:51)  
Kdo by to mel platit... to je jednoduche, cast stat a cast soukromi investori, kteri by meli byt k takove bohulibe cinnosti prinuceni. Proste zadne stavebni povoleni pro nove obchodaky, budto rekonstruuji historii, nebo zadny obchodak mit nebudou. Lide nepotrebuji tesca, tesco potrebuje lidi a tak je treba s nim zachazet. Na kapitalisty, developery a podobne je treba velky bic a maly dvur.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
19.01.2012 (15:27)  
Tak jsem si to tady přečetl a jsem rád, že jsem tu výtečnou Panamskou kávu stihl vypít dříve, než jsem se do toho obul.

Chápu důvody obou názorově významných táborů, ale od obhájců budovy jsem se nedočetl, co že by se s ní mělo dít poté, co by (za něčí nemalé prachy) byla zrekonstruována? Dráhy by ji využily tak z 10%, ale co zbylých 90? Koho chcete do těchto končin nalákat a jak? A odpovědi typu "určitě by se někdo našel" si nechte pro Mikuláše...

Ze všech stran slyším, jak si nevážíme odkazu svých předků a neuchováváme ho pro příští generace, ale stále mi chybí nějaký názor na to, kdo by to všechno měl platit a kde by ty peníze měl vzít. Mít to jako památník je velmi drahá sranda... Nezapomínejte, že v dobách, kdy projekt vznikal, jezdilo vlaky desetkrát více lidí, než dnes. Ta doba se bohužel nevrátí, ačkoli bych velmi rád - nerad bych se pouštěl do rozboru důvodů, jež k odklonu od VHD vedly.

Na budovu mám veskrze příjemné vzpomínky, ale i přesto nevidím jediný důvod, proč ji zachovat, pokud po ni nebude využití, z něhož budou plynout prostředky n ufinancování jejího provozu.
registrovaný uživatel Oto 
19.01.2012 (13:38)  
Nejsem na tarify odbornik, ale myslim, ze tohle vam muze pomoct: http://www.cd.cz/mezinarodni-cestovani/jizdenka/cestovani-v-prihranici-s-rakouskem/-4054/ 478 zpatecni pro jednoho...

Neplati to do EC, ale to vam prinejmensim na zpatecni ceste vadit nebude...


EURegio ovšem neplatí ani v R 406, kterým chtějí jet. Už jsem pánovi odpověděl v diskuzním fóru.

Jinak ano, snaha hazet cestujicim klacky pod nohy je nekdy obdivuhodna.

Tady ovšem nezáleží jen na nás. Rakouské jízdné bez slev je pro Čecha prostě drahé. A na některé slevy Rakušani přistoupí, na některé ne.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko