Praha/Varšava — České a polské ministerstvo dopravy podepsalo záměr vybudovat společnou vysokorychlostní trať, která v budoucnosti spojí hlavní města obou zemí. Projekt však přichází v době velkých škrtů na ministerstvu, a proto jsou uvedené informace brány spíše jako dlouhodobý záměr. Během následujících tří měsíců vznikne pracovní skupina, která se bude zabývat realizací celého projektu. V plánu jsou vlaky z Varšavy do Katovic, následně do Ostravy, kde se trať bude dělit na dvě větve směřující buď do Prahy, nebo do Brna, a dále do Vídně. Nebylo řečeno, zda se použije současných tras, nebo budou vystavěny nové. Tento zájem by mohl korespondovat s projektem zdvoukolejnění trati 300 mezi Brnem a Přerovem. Uvažovaná cestovní rychlost je až 250 km/h. Na polské straně se první rychlovlaky mají objevit do osmi let. Výstavba této trati bude nejspíše spolufinancována Evropskou Unií v rámci programu "Infrastruktura a životní prostředí". Dle prohlášení Ministerstva dopravy bude trasa součástí nového koridoru TEN-T. Tento koridor napomůže konečnému propojení Evropy a rychlé dopravě obyvatel i zboží po železnici mezi hlavními evropskými městy. Znění dohody v polštině si můžete přečíst na webu magazínu Rynek Kolejowy.
Zdroj: Rzecz Pospolita, Ministerstvo dopravy ČR

Podobně Itálie, Španělsko ...
Naproti tomu Česko na železničních hranicích bývalé "Varšavské smlouvy" buduje železnou oponu, nevyjímaje i bývalou součást federálního státu, která ve stejném trendu postupuje směrem ke svým "varšavsko smluvním" sousedům taky ...
Chápal bych, kdyby mezi Prahou a Varšavou jelo denně tak deset až dvacet plně vytížených vlaků, rovněž vzdušný prostor mezi hlavními městy obou zemí byl zahlcen takovými 15 páry letů (dnes jich je 6), takže by se jako nezbytné řešení jevilo posílení rychlé a vysokokapacitní železniční dopravy.
V principu jede jeden přímý vlak + několik spojů s přestupem nebo přímé ubytovací vozy ...
Jinak projekt je plánován v časovém horizontu 2030+.
@M: Jelikož snad nikdy nenastala situace, že by tam jezdily vlaky v nějaké použitelné podobě, nedá se správná možnost určit.
@tarten: Normalizace musí nastat úplně někde jinde, například protažením ramene z Chalupek do Bohumína, případně propojením ramen přes Bohumín-Petrovice. To je ovšem za současného stavu na polské straně nereálné.
Tak ono podle tohohle článku má VRT Varšava-Praha skutečně přes Vratislav vést...ale to už považuju za úplnou fantasmagorii. Praha-Brno-Ostrava přeci jen věřím, že i slušný vnitrostátní potenciál má.
http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/doprava/zpravy/mezi-polskem-a-ceskem-mohou-v-budoucnosti-jezdit-rychlovlaky/621980
Myslím tedy, že i při úvahách ekonomických, a tedy i dopravních, bychom se měli stále více zamýšlet i nad tím, odkud pramení naše kultura, naše forma civilizace, ale i náš hospodářský úspěch. A tím nemyslím hospodářský vývoj za posledních 15 let, ale asi tak za posledních 1500 let...
Že jsou to scestné úvahy a že nemjí co dělat v prostoru vymezeném čistě pro dopravu, a to železniční? No, když vykoukneme přes ty naše pohraniční hvozdy dál, tak možná zjistíme, že tak scestné zase nejsou... :-(((
Samozřejmě je to otázka priorit, Ostrava-Hranice by se případně stavělo asi až jako poslední..
Ona ale totiž dost roste, nemá smysl se tvářit že ne. Za posledních 10 let vzrostla průměrná nominální mzda přepočítaná na euro na 258%, tedy víc než dvaapůlkrát.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
