..: Povede z Varšavy do Prahy vysokorychlostní trať? :..

ETR610 v unifiku ČD, foto: Cjoctavian Praha/Varšava — České a polské ministerstvo dopravy podepsalo záměr vybudovat společnou vysokorychlostní trať, která v budoucnosti spojí hlavní města obou zemí. Projekt však přichází v době velkých škrtů na ministerstvu, a proto jsou uvedené informace brány spíše jako dlouhodobý záměr. Během následujících tří měsíců vznikne pracovní skupina, která se bude zabývat realizací celého projektu. V plánu jsou vlaky z Varšavy do Katovic, následně do Ostravy, kde se trať bude dělit na dvě větve směřující buď do Prahy, nebo do Brna, a dále do Vídně. Nebylo řečeno, zda se použije současných tras, nebo budou vystavěny nové. Tento zájem by mohl korespondovat s projektem zdvoukolejnění trati 300 mezi Brnem a Přerovem. Uvažovaná cestovní rychlost je až 250 km/h. Na polské straně se první rychlovlaky mají objevit do osmi let. Výstavba této trati bude nejspíše spolufinancována Evropskou Unií v rámci programu "Infrastruktura a životní prostředí". Dle prohlášení Ministerstva dopravy bude trasa součástí nového koridoru TEN-T. Tento koridor napomůže konečnému propojení Evropy a rychlé dopravě obyvatel i zboží po železnici mezi hlavními evropskými městy. Znění dohody v polštině si můžete přečíst na webu magazínu Rynek Kolejowy.

Zdroj: Rzecz Pospolita, Ministerstvo dopravy ČR


Keltman | 19.4.2011 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Polsko Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
19.04.2011 (22:35)  
ad CART > skutečně k čemu ta VRT bude. Západoevropské VRT se začaly budovat (Francie) jako alternativa k přetížené letecké dopravě jejiž kapacita byla vyčerpána, podobnou cestou se dalo Německo, resp. zmodernizovaly se tratě, třebas opakovaně (příkladem Hamburg - Berlin nejdříve po pádu "zdi" včetně elektrifikace, následně pak modernizace zmodernizovaného na rychlost 200 ... V Německu to mělo spojitost s flotilou ICE, která dnes zajišťuje cca 70 % přepravních výkonů v dálkové dopravě.

Podobně Itálie, Španělsko ...

Naproti tomu Česko na železničních hranicích bývalé "Varšavské smlouvy" buduje železnou oponu, nevyjímaje i bývalou součást federálního státu, která ve stejném trendu postupuje směrem ke svým "varšavsko smluvním" sousedům taky ...

Chápal bych, kdyby mezi Prahou a Varšavou jelo denně tak deset až dvacet plně vytížených vlaků, rovněž vzdušný prostor mezi hlavními městy obou zemí byl zahlcen takovými 15 páry letů (dnes jich je 6), takže by se jako nezbytné řešení jevilo posílení rychlé a vysokokapacitní železniční dopravy.

V principu jede jeden přímý vlak + několik spojů s přestupem nebo přímé ubytovací vozy ...
registrovaný uživatel bugear 
19.04.2011 (21:55)  
@honzatvs: I podle toho na který je jako zdroj odkazováno, a pochopitelně to je fantasmagorie která skončí někde u ochrany trasy v územních plánech.
Jinak projekt je plánován v časovém horizontu 2030+.
@M: Jelikož snad nikdy nenastala situace, že by tam jezdily vlaky v nějaké použitelné podobě, nedá se správná možnost určit.
@tarten: Normalizace musí nastat úplně někde jinde, například protažením ramene z Chalupek do Bohumína, případně propojením ramen přes Bohumín-Petrovice. To je ovšem za současného stavu na polské straně nereálné.
19.04.2011 (21:36)  
to Jiří Kocurek

Tak ono podle tohohle článku má VRT Varšava-Praha skutečně přes Vratislav vést...ale to už považuju za úplnou fantasmagorii. Praha-Brno-Ostrava přeci jen věřím, že i slušný vnitrostátní potenciál má.

http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/doprava/zpravy/mezi-polskem-a-ceskem-mohou-v-budoucnosti-jezdit-rychlovlaky/621980
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
19.04.2011 (21:19)  
Není dneska apríla? No jen doufám, že to bude stavět jiná polská firma, než ta stavějící nízké tunely, nebo míjející se dálnice. Na českém území by měla být trať nejméně čtyřkolejná, se zastávkami v každé prdewi a končící okruhem kolem Brna, plynule přecházejícím do brněnského metra. Vše samozřejmě ne úplně novém nádraží...
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
19.04.2011 (19:05)  
Trošku to tady "rozhrábnu" a vydám se maličko jiným směrem. Pokud VRT nebo prostě nějaká rychlejší trať, tak bych se orientoval na podobný "trojúhelník" (nebo spíš jakousi "hvězdici"?) jako u dálnic, a to Praha - Brno - Bratislava - Budapešť; Praha - Krakov - Varšava; Varšava - Krakov - Bratislava - Budapešť. A proč zrovna tohle? Protože státy V4 jsou po stránce víry a kulturního dědictví velmi kompaktní, velmi jednotné území. Ale i po stránce ekonomické (včetně té kupní síly) jsou si velmi podobné. Přitom mají k dispozici mnoho z toho, co potřebují k životu, na svém území. Myslím, že bychom měli uvažovat o podstatně výraznější integraci této čtyřky, a to až do podoby federálního státu. Vede mě k tomu vývoj na západ od nás, kdy ve větší části EU získá mezi lety 2030 až 2050 možná rozhodující slovo dnešní nejmenovaná sice ještě menšina, která tou dobou už ale menšinou nebude a hlavně je už dnes vemi radikální. Netvrdím, že by rychlé el. spojení směr Norimberk - Mnichov nebylo třeba. Bylo, tam ty ekonomické vazby jsou prostě silné a je potřeba je udržovat. Ale další vazby by to teritorium V4 mělo rozvíjet přednsotně směrem přes Balt do Skandinávie. A proč stále jmenuji Krakov? Vezměte si pojem V4 a mrkněte se do mapy...
Myslím tedy, že i při úvahách ekonomických, a tedy i dopravních, bychom se měli stále více zamýšlet i nad tím, odkud pramení naše kultura, naše forma civilizace, ale i náš hospodářský úspěch. A tím nemyslím hospodářský vývoj za posledních 15 let, ale asi tak za posledních 1500 let...
Že jsou to scestné úvahy a že nemjí co dělat v prostoru vymezeném čistě pro dopravu, a to železniční? No, když vykoukneme přes ty naše pohraniční hvozdy dál, tak možná zjistíme, že tak scestné zase nejsou... :-(((
19.04.2011 (18:32)  
Vzhledem k tomu, že Poláci plánují VRT Varšava-Lodž-Poznaň(Berlín)/Vratislav(Drážďany) a v ČR leží projekt "nové" trati do Mladé Boleslavi a Liberce (tzv. 5. koridor), tak si myslím, že by nebylo od věci zauvažovat o propopojení těchto tratí... někdy za 50+ let.
19.04.2011 (17:46)  
No řekl bych že minimálně úsek Přerov-Hranice by něco potřeboval celkem dost... Hlavně kvůli kapacitě ale taky je tam dost rychlostních zlomů, třeba Lipník...
Samozřejmě je to otázka priorit, Ostrava-Hranice by se případně stavělo asi až jako poslední..
19.04.2011 (16:43)  
No nevím, Pšonci nějak neví, co s penězi. CMK je až do Katowic, respektive do Sosnowiecu, pak teda mizérie a pak zase jakžtakž dobré. V případě cesty do Brna po Přerov, v případě cesty do Prahy/Vídně nikde již problém. Podle mého názoru bychom se měli spíše zaměřit na zásadní zlepšení tratě z Brna do Přerova a Poláci na zlepšení úseku Sosnowiec - Katowice - Bohumín a úseku Krakov - Osvětim -Bohumín. Ušetřené peníze investujme do VRT mezi Prahou a Brnem, v případě Poláků do jiných potřebných tratí.
19.04.2011 (15:32)  
Na polské straně se první rychlovlaky mají objevit do osmi let. - Nemělo by náhodou prvních 8 polských pendolín vyjet do února 2014?
registrovaný uživatel tarten 
19.04.2011 (14:51)  
honzatvs: protože je u nás prostě podstatně menší kupní síla než na západě a srovnání naprosto v nedohlednu

Ona ale totiž dost roste, nemá smysl se tvářit že ne. Za posledních 10 let vzrostla průměrná nominální mzda přepočítaná na euro na 258%, tedy víc než dvaapůlkrát.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko