Cheb — Ve dnech 20. – 22. května tohoto roku proběhnou v Chebu historické slavnosti u příležitosti oslav 950. výročí první písemné zmínky o městě Chebu. Kromě rozsáhlých oslav s bohatým programem budou při této příležitosti v sobotu 21. května vypraveny celkem čtyři zvláštní vlaky, jejichž cílem bude právě historické město Cheb. Zvláštní vlaky v rámci hvězdicových jízd systému EgroNet budou tažené parními lokomotivami a přijedou z několika směrů, ze saských měst Zwickau a Gera, bavorského Neuenmarktu a českých Karlových Varů. Kromě setkání na chebském nádraží budou všechny čtyři parní lokomotivy pózovat na chebském viaduktu, který patří mezi nejdelší železniční mosty u nás.
U příležitosti oslav výročí uplynutí 950 let od první písemné zmínky o městě Chebu přijedou v sobotu 21. května tohoto roku do historického města na řece Ohři čtyři parní vlaky. Město nejen cestujícím zvláštních vlaků nabídne rozsáhlý kulturní program, například dobový historický průvod krále Jiřího z Poděbrad se svojí družinou, který bude procházet městem od Západočeského divadla na Náměstí krále Jiřího z Poděbrad; koncert pro krále Jiřího ve Františkánském kostele v podání Pražského komorního sboru; nebo vernisáž výstavy k 950. výročí založení města v Chebském muzeu. Oslavy jsou pořádány v duchu tří různých historických období. Občané Chebu i návštěvníci města se v pátek s císařem Fridrichem Barbarossou ocitnou ve 12. století, sobota bude věnována době krále Jiřího z Poděbrad a závěrečný den období přelomu 18. a 19. století. Oslav se zúčastní mnoho pozvaných oficiálních představitelů a hostů z Čech, Německa i ruského Nižního Tagilu.
Příjezdy zvláštních vlaků do Chebu | ||
---|---|---|
Ze směru | Hnací vozidlo | Příjezd |
Karlovy Vary | 475.179 | 10.50 |
Zwickau Hbf | BR01 | 11.11 |
Gera Hbf | BR41 | 11.20 |
Neuenmarkt-Wirsberg | BR52 | 11.25 |
Odjezdy zvláštních vlaků z Chebu | ||
---|---|---|
Ve směru | Hnací vozidlo | Odjezd |
Neuenmarkt-Wirsberg | BR52 | 16.35 |
Gera Hbf | BR41 | 16.35 |
Zwickau Hbf | BR01 | 16.51 |
Karlovy Vary | 475.179 | 17.00 |
Vlak č. 1 bude vypraven sdružením Pressnitztalbahn v trase Zwickau – Plauen – Hof – Marktredwitz – Cheb. Ze Zwickau vlak tažený rychlíkovou parní lokomotivou řady BR01 odjede v 6.34 a do Chebu přijede v 11.11.
Druhý vlak bude vypraven zájmovým sdružením Werrabahn Eisenach v trase Gera – Plauen – Adorf – Vojtanov – Cheb. Bude tažen parní lokomotivou řady BR41, z Gery vyjede v 8.22 a do Chebu přijede v 11.20.
Vlak č. 3 bude vypraven spolkem saských přátel železnice Schwarzenberg v trase Neuenmarkt–Wirsberg – Bayreuth – Marktredwitz – Cheb. Z Neuenmarkt–Wirsbergu odjede v 8.25, bude tažen parní lokomotivou řady BR52 a do Chebu přijede v 11.25.
Čtvrtý vlak tažen parní lokomotivou řady 475.179 pojede v trase Karlovy Vary – Chodov – Sokolov – Kynšperk nad Ohří – Cheb. Z Karlových Varů bude odjíždět v 9.00 a do Chebu přijede v 10.50. Zvláštní vlak v čele se známou šlechtičnou Lízou a pěti historickými vozy řady Bai vypraví Karlovarský kraj ve spolupráci s Českými drahami.
Jízdné ve vlacích z Německa je stanoveno na 20 eur pro dospělé, 10 eur pro studenty a zdravotně postižené, děti do 10 let mohou jet zdarma. Jízdenky pro vlak z Karlových Varů bylo možno vyhrát v anketě pořádané Karlovarským krajem. Do soutěže, která skončila 30. dubna, přišlo 192 odpovědí, bylo vylosováno 100 výherců. Soutěžící museli zodpovědět 14 otázek, které se týkaly historie, geografických a sociologických údajů o městě Chebu, veřejné dopravy v Karlovarském kraji, integrovaného dopravního systému, Karlovarské karty a sdružení EgroNet.
Všechny čtyři parní lokomotivy po nezbytném dozbrojení ve zdejším depu budou vystaveny od 13 hodin na 3. nástupišti a ve 14.50 odjedou zapózovat na chebský viadukt klenoucím se nad údolím Ohře (trať Cheb – Fr. Lázně). Chebský železniční viadukt byl postaven v šedesátých letech devatenáctého století a patří mezi desítku nejdelších železničních mostů v ČR. Do Chebu po něm vedly hned dvě trati – úsek trati z Hofu a Aše bavorských státních drah a spojnice Královských saských státních drah přes Bad Brambach z Oelsnitz, kdy každá měla na mostě svou kolej. Obě trati byly otevřeny 1. listopadu 1865, krátce po slavnostním otevření první trati, dnes již neexistujícího úseku Wiesau – Waldsassen – Slapany – Cheb, kde projel první vlak již 15. října 1865. Původně kamenný viadukt, vysoký necelých 25 m, dlouhý 348 m a široký 6,75 m, byl na konci 2. světové války spolu s chebským nádražím totálně zničen. Po válce byl viadukt obnoven ve stejné podobě, ale již jen z betonu. Při náletu byla zničena celá novorenesanční budova nádraží dlouhá přes 170 m. Nádraží bylo po skočení války jen provizorně opraveno a nová budova byla dokončena až v roce 1962.
Zdroje: Město Cheb , Program historických slavností (PDF 1,1 MB) , Informační portál Karlovarského kraje , Egronet


http://www.fronta.cz/fotogalerie/cheb-1945
http://jdem.cz/meuz2
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
