Praha — Jedna z technických dominant dopravní haly Národního technického muzea (NTM), parní rychlíková lokomotiva 375.007 ČSD, slaví v těchto dnech sté narozeniny. Stroj přezdívaný Hrboun vykonal technicko–bezpečnostní zkoušku 31. března 1911 jízdou rychlostí až 117 km/h, po které byl zařazen do provozu u Rakouských státních drah; tehdy pod původním označením 310.15. Vyroben byl v rozmezí ledna až února roku 1911 v Českomoravské továrně na stroje v Praze. Po svém působení ve Vídni se přesunul do depa Praha-střed, dosloužil však až v Podmoklech, odkud byl turnusován především na spojích v úseku Praha – Děčín. Do NTM byl darován a instalován v roce 1955. V letošním roce se pak jako jeden ze dvou dochovaných exemplářů své řady dočkal vyčištění a rekonzervace za pomoci dobrovolníků u příležitosti znovuotevřením muzea. Tento víkend, tedy 2. až 3. dubna 2011, dostávají návštěvníci poprvé možnost prohlédnout si unikátní stroj nejen zvenčí, ale také nahlédnout do kabiny strojvedoucího, kde pracovníci NTM zájemcům poskytnou odborný výklad. Technicky unikátní lokomotivu si navíc bude možné prohlídnout i zespodu. Návštěvníci tak pomocí speciálního vozíku budou moci zajet přímo pod Hrbouna.
Zdroj: Národní technické muzeum
Kolejové exponáty nezmizely... přesunuly se do depozitáře v Chomutově, kde budou čekat na dokončení Železničního muzea NTM na Masaryčce. Ze stejného důvodu byla expozice modelů na první galerii nahrazena motorkami - jejich expozice je velkolepá, ukazuje že v historii techto vozidle máme být na co hrdí - zástupy nadšených motorkářů nasvědčují, že to byl krok správným směrem. Redukce lokomiv a modelů byla dána mimo jiné i tím, že životnost investice do dopravní haly je 15 let. Během této doby však vznikne muzeum na Masaryčce a muselo by tak dojít k zásadní reinstalaci haly, což by vykazovalo znaky maření investice. Modely jsou uloženy v novém depozitáři NTM v Čelákovicích a zvažujeme jejich vystavení formou příložitostné výstavy. ostatně řada z nich potřebuje rekonzrvovat - letité vystavení se na nich také podepsalo.
Mizerné parkování je bolest všech institucí ve velkém městě. No a parkovací politika městských částí je na jinou diskuzi...
To ostatní:
Restaurace - právě se dokončuje příprava výběrového řízení na provozovatele restaurace - ta je dokončena a vybavena v přízemí muzea u výstavního sálu, kde je výstava VHÚ.
Prázdné vitríny???
Uhelný důl - je zpracován projekt na revitalizaci a projekt nové vstupní expozice hornoctví a hutnictví.
Délka rekonstrukce:
Fáze 1 - stavební oprava - po jejím rozběhnutí byla na čas zastavena zřizovatelem a rozdělena na 3 etapy. Nyní ještě probíhá 3 etapa, která se však nezasahuje prostory pro veřejnost - ty byly dokončeny v rámci II. etapy.
Fáze 2 - výstavba expozic - rozpočtové opatření na základě kterého může instituce začít soutěžit projektanta, projektovat, soutěžit zhotovitele a stavět expozici, bylo muzeu uděleno na podzim 2008! Ano, akce mohla proběhnout rychleji, ale bohužel do ní vstupovala řada vnějších i vnitřních vlivů, do kterých ani já přesně nevidím.
a zde botogaleerie z jednoho z prvních dnů po znovuotevření dopravní haly NTM: http://martin14785.rajce.idnes.cz/Narodni_Technicke_Muzeum%2C_22_2_11/
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.