Praha - Jako každý poslední březnový víkend nás v noci ze soboty 26. března na neděli 27. března čeká nemalá změna - začíná opět platit středoevropský letní čas. V důsledku posunutí času, kdy po druhé hodině ranní následuje posun o šedesát minut dopředu na třetí hodinu, budou vlaky jedoucí v tuto dobu opožděny. České dráhy se ale budou snažit zkrátit čekací dobu ve stanicích, ve kterých je to možné, aby byla zpoždění minimalizována. Cestující by tedy měli počítat s tím, že šedesátiminutové zpoždění se může snížit. Vlaky s pravidelným odjezdem již v letním čase změna nezasáhne, na vlaky zpožděné díky posunu času nebudou ostatní spoje zpravidla čekat, aby se zpoždění nepřenášelo i na ně, změněny též budou přechody některých přímých vozů. Aktuální polohu si cestující mohou ověřit na webu ČD, nebo využít linky Kontaktního centra ČD na 840 112 113.
Spoje ovlivněné přechodem na SELČ:
- R 403 Silesia Bohumín – Kraków – pojede zpožděný ze stanice Bohumín
- R 405 Vltava Bohumín – Moskva – pojede zpožděný ze stanice Bohumín
- R 406 Chopin Wien – Warszawa – pojede zpožděný ze stanice Ostrava-Svinov
- R 407 Chopin Warszawa – Wien – pojede zpožděný ze stanice Bohumín
- R 440 Excelsior Košice – Cheb – pojede zpožděný v úseku Pardubice hl.n. – Praha hl.n.
- R 441 Excelsior Cheb – Košice – pojede zpožděný ze stanice Česká Třebová
- R 442 Šírava Humenné – Praha – pojede zpožděný ze stanice Třinec
- R 443 Šírava Praha – Humenné – pojede zpožděný ze stanice Český Těšín
- EN 444 Slovakia Košice – Praha - pojede zpožděný ze stanice Bohumín
- EN 445 Slovakia Praha – Košice - pojede zpožděný ze stanice Bohumín
- EN/CNL 456 Phoenix Praha – Amsterdam - pojede zpožděný ze stanice Hannover
- EN/CNL 457 Phoenix Amsterdam – Praha - pojede zpožděný ze stanice Hannover
- EN 459 Canopus Zürich – Praha - pojede zpožděný ze stanice Frankfurt am Main
- EN 476 Metropol Budapest – Praha – Berlin - pojede zpožděný ze stanice Pardubice hl.n.
- EN 477 Metropol Berlin – Praha – Budapest - pojede zpožděný ze stanice Brno hl.n.
Zpožděné budou i noční rychlíky na Slovensku:
- R 614 Zemplín Humenné - Bratislava hl. st. - pojede zpožděný ze stanice Liptovský Mikuláš
- R 615 Zemplín Bratislava hl. st. - Humenné - pojede zpožděný ze stanice Vrútky
- R 700 Polom Žilina - Bratislava hl. st. - pojede zpožděný ze stanice Žilina
Zdroj: České dráhy, ZSSK
Pravdou ale je, že nějaký extra přínos pro ekonomiku to mít nebude. Jen je léto díky tomu o chlup příjemnější:-)
Jinak se hlásím do skupiny příznivců LČ a jsem pro trvalý LČ (případně okořeněný SLČ - superletním časem :-) v létě, třeba jako ve Francii :-))
Československý socík to zavedl v roce 1979, jako "poslední" v Evropě, takže v období jízdního 1979/1980 řádu měly v kursbuchu mezistátní vlaky dvě trasy, protože tak to bylo nasmlouváno v době, kdy se ještě v ČSSR nepočítalo s letním časem ...
Byl z toho pěkný "mišmaš", protože polovinu roku měly mezistátní vlaky přípoje, polovinu roku neměly, musely se taky dělat dvojí oběhy, zejména v případě "ostřejších" obratů od zahraničního vlaku na tuzemský apod.
Ten posun času a "problémy" jsou pouze uměle vytvořenou psychologickou záležitostí "musím vstávat o hodnu dříve" - proti čemu dříve ? Když změníte za účelem lepší výplaty zaměstnavatele a na šestou místo do místa pracoviště vzdáleného 10 km budete jezdit do místa vzdáleného 50 km, tak taky asi budete muset vstávat o hodinu dříve ...
Jak byste na tom byl za předválečného Československa, kdy v Králově nad Tisou (dnešní Korolevo na Ukrajině) byla časové hranice a směrem do Jasiny bylo o hodinu víc než směrem ke Košicům a Praze ?
Kravičky ve Vinogradově byly dojeny o hodinu později než kravičky v několik kilometrů vzdáleném Chustu a přitom pro kravičky bylo sluníčko stejné ...
Podle téhož SEČ / VEČ se řídí obyvatelsvo na evropském území začínajícím na polsko-ukrajinské/běloruské hranici (běloruský Brest) a končící na západní polokouli na atlantickém pobřeží za francouzským Brestem, které je dlouhé něco přes 28 stupňů zeměpisné délky,
Rozdíl mezi východem a západem slunce je cca 113 minut.
Takže když je na polské hranici z běloruským Brestem 6.00 a svítí sluníčko, ve francouzském Brestu je hluboká tma, leč ve východně položeném Londýně je už 7.00 a tmy trochu méně ...
Smysl těch změn moc nechápu, vždyť i tu dopravu to ne málo naruší a musí se seštelovat všechny závodní hodiny, který jestli berou 24 hodinový režim při podzimní změně je náročnější.
Doufám, že se taky dočkáme toho, že se to zruší.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.