Praha - Jako každý poslední březnový víkend nás v noci ze soboty 26. března na neděli 27. března čeká nemalá změna - začíná opět platit středoevropský letní čas. V důsledku posunutí času, kdy po druhé hodině ranní následuje posun o šedesát minut dopředu na třetí hodinu, budou vlaky jedoucí v tuto dobu opožděny. České dráhy se ale budou snažit zkrátit čekací dobu ve stanicích, ve kterých je to možné, aby byla zpoždění minimalizována. Cestující by tedy měli počítat s tím, že šedesátiminutové zpoždění se může snížit. Vlaky s pravidelným odjezdem již v letním čase změna nezasáhne, na vlaky zpožděné díky posunu času nebudou ostatní spoje zpravidla čekat, aby se zpoždění nepřenášelo i na ně, změněny též budou přechody některých přímých vozů. Aktuální polohu si cestující mohou ověřit na webu ČD, nebo využít linky Kontaktního centra ČD na 840 112 113.
Spoje ovlivněné přechodem na SELČ:
- R 403 Silesia Bohumín – Kraków – pojede zpožděný ze stanice Bohumín
- R 405 Vltava Bohumín – Moskva – pojede zpožděný ze stanice Bohumín
- R 406 Chopin Wien – Warszawa – pojede zpožděný ze stanice Ostrava-Svinov
- R 407 Chopin Warszawa – Wien – pojede zpožděný ze stanice Bohumín
- R 440 Excelsior Košice – Cheb – pojede zpožděný v úseku Pardubice hl.n. – Praha hl.n.
- R 441 Excelsior Cheb – Košice – pojede zpožděný ze stanice Česká Třebová
- R 442 Šírava Humenné – Praha – pojede zpožděný ze stanice Třinec
- R 443 Šírava Praha – Humenné – pojede zpožděný ze stanice Český Těšín
- EN 444 Slovakia Košice – Praha - pojede zpožděný ze stanice Bohumín
- EN 445 Slovakia Praha – Košice - pojede zpožděný ze stanice Bohumín
- EN/CNL 456 Phoenix Praha – Amsterdam - pojede zpožděný ze stanice Hannover
- EN/CNL 457 Phoenix Amsterdam – Praha - pojede zpožděný ze stanice Hannover
- EN 459 Canopus Zürich – Praha - pojede zpožděný ze stanice Frankfurt am Main
- EN 476 Metropol Budapest – Praha – Berlin - pojede zpožděný ze stanice Pardubice hl.n.
- EN 477 Metropol Berlin – Praha – Budapest - pojede zpožděný ze stanice Brno hl.n.
Zpožděné budou i noční rychlíky na Slovensku:
- R 614 Zemplín Humenné - Bratislava hl. st. - pojede zpožděný ze stanice Liptovský Mikuláš
- R 615 Zemplín Bratislava hl. st. - Humenné - pojede zpožděný ze stanice Vrútky
- R 700 Polom Žilina - Bratislava hl. st. - pojede zpožděný ze stanice Žilina
Zdroj: České dráhy, ZSSK
Převod mezi GMT a reálným časem není problém, spíš jde o interakci s uživatelem - pokud zadá, že chce akci ve 2:30, tak jeden den mu musím napsat, že takový čas neexistuje, a jiný den se ho musím zeptat, jestli má na mysli 2:30 poprvé nebo 2:30 o hodinu později. A hlavně, občas se změna času projeví na nečekaných místech programu, a než člověk najde chybu, tak to může trvat.
domluvte si pracovní dobu od časnější hodiny
No na půl šestou se bude výborně dojíždět...
divadelní představení od pozdější.
A ještě si můžeme domluvit, aby poslední vlak jel o hodinu později a první o hodinu dříve :-)
pracovní doba se stejně neřídí světlem,
A zde je jádro čivavy. Všechna zvířata (včetně lidí - je to vidět na malých dětech) jsou geneticky naprogramována tak, aby fungovala podle světla. Před několika stoletími ale nějakýho debila napadlo, že je to moc složitý, a vymyslel hodiny. A začal přeštělovávat celé lidstvo tak, aby se zcela nesmyslně řídilo hodinami. Teď jen sklízíme plody jeho práce :-(
M 474 003
Právě jsem rozebral sluneční hodiny, pořád nemůžu přijít na to, jak je posunout o hodinu dopředu. Teda kdo tohle dá dohromady...
Jsou dvě možnosti: buďto postrčíte tyč nebo ciferník :-)))
Miroslav Zikmund
každý den, počínaje dnem 1. dubna se ve 2.00 posunou o 2 minuty dopředu... Žádný vlak nebude opožděn, žádný vlak nebude muset čekat na vyrovnání času.
Jenže štelovat se musí i jiná zařízení, než vlaky, kterým je plus mínus dvě minuty zcela šumák. Takoví astronomové, meterorologové a jiné činnosti, které potřebují PŘESNÝ čas, by byli z každodenního štelování zcela jistě maximálně nadšení. To už raději větší pecku jen jednou (resp. 2x) ročně.
babilon
Ten posun času a "problémy" jsou pouze uměle vytvořenou psychologickou záležitostí
On i ten čas je jen uměle vytvořenou psychologickou hranicí.
A jako programátora mě to taky stojí spousty času, který by se dal využít smysluplněji.
Protože přechod na/z LČ je periodický s periodou 28 let, tak to v našich softech ošéfovala jednoduchá tabulka, a máme vystaráno až do roku 2100, který nebude přestupný. Ale to nás už tlačit nebude :-)
Pokud by Brusel chtěl posunout začátek LČ třeba o 2 týdny k létu, tak velice rádi tabulky přepíšeme, dokonce zdarma :-)
Energetická úspora zanedbatelná je, ale přínos delšího světla je nesporný (viz např. závislost počtu sebevražd na roční době a na zeměpisné šířce...). Bohužel, člověka, který po příchodu z práce sedne k bedně a čumí do ní celý večer, se to netýká (spíš naopak, když je tma, tak je ta bedna líp vidět :-(). Lidi, co si umějí světlo užít (ať již rytím v záhonku nebo procházkou), to ale oceňují.
474 003
Přesná ukázka logiky myšlení papalášů, význam to nemá, to je dávno spočítané, ale lidem to vadí
Význam to má (viz výše) a je spousta lidí, kterým to nevadí, a další spousta, kterým to dokonce vyhovuje.
A že se plýtvý všude možně to ano, bohužel ty úsporný opatření začínají na nesprávným místě.
Svícení zbytečně, klimatizace.......
Rozhodně si ale nenapustím plnou konvici vody. když si chci uvařit jeden čaj.
Jinak existuje ještě jedno řešení, jak se vyrovnat se skokovým hodinovým posunem > každý den, počínaje dnem 1. dubna se ve 2.00 posunou o 2 minuty dopředu, takže 30. dobna to bude rovná hodina. Podobně počínaje dnem 1. října se každý den vždy ve 2.00 posunou hodinky zpět na 1.58, čímž se 30. října dostaneme zase o 60 minut zpět.
Žádný vlak nebude opožděn, žádný vlak nebude muset čekat na vyrovnání času.
Alternativním řešením je 15 minutový posun každou neděli.
To, že neznáš nikoho, komu to dělá problémy, neznamená, že nikdo problémy nemá. (Ano, je to stejné jako při změně práce, ale tu mi nikdo povinně 2x ročně nenařizuje. Navíc to nebývá o celou hodinu, to by musela být jó změna, abych kvůli ní obětoval 2 hodiny života denně.) Já vstávám každý den jinak, takže by se zdálo, že mi to může být jedno, a přesto jsem se teď probudil se silným pocitem zkontrolovat čas na mobilu s budíkem (a udělal jsem dobře), takže zase budu celou neděli naprosto zbytečně malátný. A jako programátora mě to taky stojí spousty času, který by se dal využít smysluplněji. (Jenom takové blbé počítadlo, kolik dnů zbývá do rallye, mě stálo kvůli změně času půl hodiny života navíc.) Jistě si vzpomeneš na první rok Babitronu, který se při změně času zastavil. A zpozdit víc vlaků než dokáže sebevrah by se taky nemělo nechat přejít jen tak. Dokonce jsem jel i hodinu zpožděným denním autobusem, protože si řidič neposunul hodinky.
Úspora energie je naprosto zanedbatelná (uvádí se 0,5 %) a všechno ostatní jsou jenom naprosto zbytečné komplikace.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.