..: Polsko bude soutěžit mezinárodní dálkové vlaky :..

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Polské Ministerstvo dopravy, výstavby a námořního hospodářství (MTBiGM) připravuje razantní změnu u mezinárodních spojů, jejichž provoz je financován státem. Ty v současnosti zajišťuje PKP Intercity. Ministerstvo dopravy prodloužilo s dopravcem rámcovou smlouvu. Pro sestavení jízdního řádu pro období 2014/2015 bude mezinárodní doprava dočasně zadávána podle stávajících pravidel – tedy formou přímého zadání. Ale od jízdního řádu 2015/2016 by měly na trať vyjet vlaky osobního dopravce, který bude vybrán ve výběrovém řízení, což by mohlo znamenat „malou revoluci“ na polských kolejích a je možné, že se objeví i zcela nový dopravce.

Soutěž bude vypsána na tyto mezinárodní spojení:

  • Varšava – Amsterdam
  • Gdyně – Berlín
  • Krakov – Hamburk
  • Varšava – Villach
  • Varšava – Vídeň
  • Krakov – Vídeň
  • Varšava – Praha
  • Krakov – Praha
  • Krakov – Budapešť
  • Varšava – Budapešť
  • Wrocław – Lvov
  • Wrocław – Kyjev
  • Varšava – Kyjev
  • Varšava – Moskva
  • Varšava – Minsk
  • Varšava – Šeštokai (Litva)
  • Gdyně – Kaliningrad

Vlak PKP Intercity s lokomotivou ČD v čele v úseku Bělotín - Polom, foto: Duhy Ministerstvo dopravy ale upozorňuje, že v budoucnu může být objednáván jiný počet spojů, než je tomu v současnosti. Omezujícím faktorem bude výše limitu finančních prostředků určených na dofinancování mezinárodních vlaků vyčleněných ve státním rozpočtu, což bude vázat i na nabídky jednotlivých dopravců a jejich finanční požadavky. Rovněž se dá očekávat i změna jízdních řádů, která bude odvislá na dohodách se zahraničními stranami.

PKP Intercity v současné době provozuje prestižní mezinárodní linku Berlín – Poznaň – Varšava na vlastní riziko pod obchodním názvem Berlin–Warszawa–Express. Pokud by PKP IC nebylo ve výběrových řízeních úspěšné, nic by jí nebránilo zůstat a tuto linku dál provozovat.

Přeshraniční „lokální“ spojení, které zajišťují Przewozy Regionalne, je již nyní plně hrazeno z rozpočtu jednotlivých vojvodství a připravovaná změna se těchto linek nedotkne.

480.002, Lichkov, foto: Josef Petrák Je otázkou, jestli třeba o část linek nebude mít zájem LEO Express. Ten už před časem – ve spolupráci s polským partnerem Dolnośląskie Linie Autobusowe – požádal o přidělení dopravní cesty na trasách z Varšavy do Katovic, Krakova a Poznaně. Vlaky chtěl provozovat na vlastní riziko, obdobně jako linku Praha – Ostrava – Karviná. Žádost ale nebyla polským správcem dopravní cesty vyřízena kladně a LEO se nyní opět poohlíží po trase Praha – Brno – Vídeň.

Je možné, že od 1. července 2013 zruší PKP Intercity vlak kategorie CityNightLine Jan Kiepura, který jezdí mezi Varšavou a Amsterdamem. To je přitom jediný prestižní polský vlak této třídy a patří k dlouhé historii polské železnice. Nejdříve spojoval Varšavu s Bruselem, pak byl na nějaký čas přesměrován do Frankfurtu nad Mohanem a nyní končí v Amsterdamu. Tomuto spojení dávají přednost cestovatelé, kteří chtějí dále pokračovat letecky z amsterdamského letiště Schiphol nebo se dostat do Paříže za přijatelnou cenu. Jízdenky mezi Varšavou a Amsterdamem se dají pořídit již od 29 eur. Podobně má skončit EC Comenius z Břeclavi do Varšavy.

PKP Intercity dnes zajišťují 46 mezinárodních spojení – tedy o dvě více, než v roce minulém (přibyl Comenius do Břeclavi a Varsovia do Budapešti). K případnému ukončení vlaku může vést jeho nízká efektivita. Rozhodnutí o případném zrušení podléhá ale předtím kladnému projednání s MTBiGM a dohodě se zahraničními partnery. Nic méně informace zahraničním dopravcům již byly údajně odeslány. Podle Marka Gańka z Odborového svazu průvodčích WARS by zrušením tohoto spoje přišlo o práci až 20 lidí.

Zdroje: E15.cz, Kurier Kolejowy, PKP Polskie Linie Kolejowe, Rynek Kolejowy, ŽelPage


Vlad Poslat mail autorovi | 13.5.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
13.05.2013 (9:33)  
V Polsku je este stale co delit ako vidim, asi sa im zda to co je teraz, stale maly chaos. PR tiez vymyslaju dalsie delenie, sodoma gomora velebnosti.
13.05.2013 (9:03)  
Nějak nechápu, co tam přesně řeší - mezinárodní vlaky mají stejně většinu přepravních objemů z vnitrostátních úseků a získávají dotace od příslušných železničních správ.

Jedinou výjimku bych viděl u vychytávek typu EN do Amstru, tam asi nikdo jiný přispívat nebude.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko