Curych — Světové prvenství Švýcarů v ježdění vlakem má i svou stinnou stránku — ranní špičky. Nejvýrazněji ji pociťují statisíce lidí, kteří denně dojíždějí za prací a studiem do největšího švýcarského města Curychu (385 000 obyvatel, celkem přes 1,5 milionu obyvatel v hodinové dostupnosti), zejména na linkách S5 a S12. Politici a odborníci v kantonu Curych diskutují o možném přeložení začátku výuky na středních školách a učilištích. Podle průzkumů v tomto kantonu tvoří studenti středních škol místy přes 50 % ranních cestujících.
Studenti si přispí?
Poslanec kantonálního parlamentu Marcel Burlet navrhl v interpelaci, aby se zde začátek výuky na středních školách a učilištích posunul na 9 hodin ráno. Dnes musí švýcarští školáci vstávat tak, aby byli ve škole v 7.30. Poslanec Burlet se rovněž domnívá, že toto opatření vyřeší problém s malátností studentů na ranních hodinách. Naproti tomu učitelé fyziky a matematiky uvádějí, že studenti jsou po ránu nejvnímavější. Dominik Benz, absolvent kantonální školy v Rychenbergu, došel ve své maturitní práci k závěru, že studenti by v průměru nejraději začínali s výukou v 8.20. O co později ovšem studenti usednou do lavic, o to později musí skončit. Tedy opět ve špičce, tentokrát ovšem odpolední. Curyšský dopravní svaz (organizátor integrované dopravy s většími pravomocemi než v ČR) ZVV si je této skutečnosti vědom. Jeho tisková mluvčí Ursula Hess hovoří o „přesunutí problému“.
Zdražení špiček?
Výše uvedený návrh je třeba zasadit do kontextu novodobých dějin švýcarské veřejné dopravy, která po zavedení důsledně hodinového intervalu a zejména po realizaci první etapy konceptu Bahn 2000 slaví fenomenální úspěch v nárůstu přepravních proudů. Tento úspěch samozřejmě v curyšské aglomeraci, ale třeba i na relaci Curych – Bern (hodina jízdy bez zastavení, každou půlhodinu), naráží na své kapacitní a ekonomické meze. V posledních letech se čas od času objevují návrhy na zdražení jízdného v pracovní dny mezi osmou a devátou hodinou ranní. Tyto návrhy však vždy narazí na tuhý odpor veřejnosti. Alternativa spočívající v posunutí začátku výuky, jakkoliv zní revolučně, je tedy brána vážně, a nelze vyloučit, že ji kanton Curych nakonec v nějaké formě uplatní jako „menší zlo“.
Komentář autora: Prozíravá dopravní politika a kvalitní veřejná debata – možná inspirace pro ČR
Článek jsem napsal jako svého druhu „pohled do budoucnosti“. Většina z nás, kterým leží na srdci rozvoj železniční a veřejné dopravy v českých zemích, by byla asi šťastná, kdybychom mohli podobné problémy řešit i u nás. Je třeba si uvědomit, že světového prvenství v cestování vlakem dosáhli švýcarští pracovníci ve veřejné dopravě nejen svou příslovečnou pílí a důkladností, ale také promyšleným plánováním a důsledným vysvětlováním svých záměrů veřejnosti, která nakonec posvětila Bahn 2000 v referendu, stejně jako polickým představitelům. Teprve poté, co političtí představitelé na všech úrovních vzali rozvoj veřejné dopravy za svůj, daly se věci do pohybu. Ke konstruktivní diskusi přispívá také tradičně vysoká kultura švýcarské veřejné debaty. V případě plánovaných železničních novostaveb či změn v nabídce jízdního řádu probíhá schvalovací řízení naprosto otevřeně. Odlišné názory jsou respektovány a osobní útoky jsou výjimkou. Oponenti se soustředí na věcnou argumentaci a směřují k dosažení konsensu, tedy oboustranně přijatelného řešení.
Zdroj: Tages-Anzeiger, NZZ Online, ZVV, Wikipedie
Pokud se posune začátek školy, tak prostě budou tam, kam jezdí jeden spoj ráno a jeden odpoledne jezdit spoje dva ... ráno i odpoledne.
Chodit do školy na 7.30 - to je v principu brutální, přihlédneme-li k tomu, že ve Švýcarsko má např. proti Praze časový posun 5 - 8 stupňů zeměpisné délky, tj. 20 - 32 min při „východu" slunce. Třeba proti Ostravě je to dalších 15 minut později.
Já jsem chodil na první stupeň základní školy (1. - 5. třída) na směny, protože běžely čtyři paralelní třídy. Jeden týden na 8.00 do 12.40, druhý týden na 13.00 - 17.40. V jedné učebně se střídaly dvě třídy. V sobotu se směnovalo 8.00 - 9.40 a 10.00 - 11.40.
Já na ty „odpolední" dodnes rád vzpomínám, ráno jsem nemusel brzo vstávat, zejména v zimě, kdy se vstávalo za tmy to bylo milé. Večer jsme chodili v zimě domů za tmy, ale měli jsme pro strach uděláno ...
Na druhý stupeň nás byla polovička exportována na jinou školu, protože dvakrát v týdnu se chodilo do školy i odpoledne, resp. měli jsme sedm vyučovacích hodin.
Někdy jsme chodili na „nepovinný" jazykový předmět i na sedmou, když měl soudruh ředitel odpoledne „něco" pracovního. Protože to byl poctivý pedant (taky nás něco naučil) s přirozenou autoritou - o tom si mohou nechat dnešní kantoři jen zdát - tak nám tu hodinu neodpustil ... Nebylo to nic milého ...
Všechno je to o „geneticky" zaběhlých zvyklostech. Na „dráze" se zpravidla směny v nepřetržitém provozu střídaly v 6.00 a 18.00, od toho se pak odvíjela i práce v administrativě i dílenskými s denními osmičkami, (depo, stanice, která začínala v 6.00, aniž to mělo nějaký efekt. Na ministerstvu nebo Správě dráhy se ovšem začínalo později, takže když se něco chtělo na těchto institucích „po ránu", tak se muselo čekat, až začnou úřadovat, naopak, když „nadřízení" něco potřebovali odpoledne po základním útvaru, měli smůlu ...
Po „ropné" krizi se začátek pracovní doby posunul na sedmou, nic méně se našli jedinci, kteří chodili do kanceláře na šestou s svítili si svíčkami - elektrika byla preventivně zapnuta až těsně před sedmou - jen aby mohli vypadnou z práce v půl třetí ... Pak se udělal kompromis na 6.30 ...
Jeden kolega (dnes již v důchodu) odmítal jít z depa na ministerstvo právě kvůli pozdějšími začátku pracovní doby, protože měl doma (na vsi) svoje zvířectvo, které musel odpoledne obstarat krmivem ... a při pracovní době na ministerstvu s tím měl problém. Nakonec to dostal stranickým úkolem a byl nesmírně nešťastný ...
http://technologie.fd.cvut.cz/
Mrkněte na "Podklad ke cvičení 1" a v zipu otevřte soubor "přiklad-sumarizace-cestujici-busy.pdf".
Krásná taktová linka Louny - Žatec. Nástup, výstup, obsazenost za měsíc + průměrná obsazenost. Je to oběh pro 2 busy. Náš problém je v posilovém spoji 108. Sloučit do spoje 106 nelze (obsazenost). Zde ten problém ještě není tak markantní, protože autobus od spoje 104 se na 108 stihne vrátit, ale je to fousový - a na úkor polohy v 7:45 z Loun, která nemůže být obsazená.
Možná tu desátou hodinu jsem už přepísk, ale proč ne?
Dejme tomu, že jsem žák 2.B na střední škole. V pondělí začínám v 8, v úterý v 7, ve středu 9, ve čtvrtek v 10, v pátek v 8.
A jsem rozmělněnej ne? :-))
Jestli je ta desátá fakt problém, tak ten čtvrtek může být zas 7 nebo 9.
Holenci si holt zvyknou, v rachotě pak taky budou od nevidím do nevidím. Dřív to dospívá, tak nemůžou mít dětskej rozvrh;-)
A jestli to není zdravý - vstávat každej den jinak, tak nevím, jak zvládnou "tempo" na VŠ, kde jsem jeden den začínal v 7 ráno a druhej den až ve 14 odpol.:-)
A mozna dnesni sorta duchodcu a maminek s kocarky je jina, ale pred 20 lety jsem s nimi, cestovaje do skoly, problem nemel a ve "studentske spicce" se s nimi nesetkaval
To stridani "lichych a sudych" tydnu opet povazuju za nestastny. Byva tam nejake zazite pravidlo typu ve stredu mam skolu do 2, od 4 mam fotbal/balet/oblibeny TV porad. Kdyz to bude pendlovat do 2/do 3, tak balet stihnu jen kazdy druhy tyden. Proto se mi mnohem vic libi varianta, aby cely rocnik (nebo spis "skupina rocniku") zacinala v 9.
No ale stejne to tak nebude a nebude zadna zmena. Kdyz vidim jaky blbosti ted dela MSMT, tak bych spis cekal posun zacatku vyuky na 7...
Kroužky jsou odpoledne. Posunutím začátku výuky nemusíte posunout konec.
Prostě bude výuka začínat 2 dny v týdnu v 8:00, tři dny v 9:00, každá třída jiné dny, aby se žádný školák necítil poškozen. A ze školního týdne se uberou 3 hodiny, omezením hodinové dotace nejméně potřebných předmětů.
Tam kde dnes jezdí jen jeden "školní spoj" by to ten samý bus otočil dvakrát. To by nebylo na škodu, protože by to dalo dva časy pro dojíždění i těm co jezdí do práce, kde se začíná různě už dávno.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.