Praha — Vlaky EuroCity a InterCity dopravce České dráhy budou opět provozované komerčně, tj. mimo závazek veřejné služby. Ovšem jen některé vybrané. Na základě premisy, že EC/IC si na sebe musí vydělat, byla omezena objednávka ministerstva dopravy u ČD a také dotace na tyto spoje. Ačkoliv bylo vyhlášeno plošné zrušení plateb za provoz těchto dvou kategorií vlaků, mimo objednávku se dostaly na podzim 2010 pouze tři páry InterCity a 4 páry vlaků EuroCity. V minulém týdnu pak ministr dopravy Vít Bárta oznámil podepsání dodatku mezi ministerstvem a ČD, který počet komerčních spojů rozšíří. „Komerčně budou provozované všechny vlaky EC kromě těch, které jsou vázány mezinárodními úmluvami,“ specifikoval škrty generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jsou tedy všechny vlaky vyšší kvality komerční? Ne, ani nebudou. Reálně se řeší jen spoje mezi Prahou a Ostravou, přičemž ale do škrtů spadly i IC a EC, které Ostravou projíždí v jiném směru.
Od 12. června do 10. prosince 2011, kdy bude tento dodatek uplatněn, můžeme také očekávat změnu kategorie některých IC na expresy, což podle ČD zároveň bude znamenat více zastavení na trase – podle všeho v Kolíně a České Třebové. Pod hlavičkou Ex nově vyjede Zlínský expres, Zdeněk Fibich, Brněnský drak nebo Josef Václav Myslbek. Naopak komerčně budou provozovány vlaky InterCity Hutník, Ostravan, Helfštýn a Rastislav. Na ostravském rameni bude komerční také jeden spoj EuroCity – Praha – směřující do Varšavy. Kromě toho budou provozovány mimo závazek veřejné služby mezinárodní vlaky Sobieski, Polonia a Moravia na rameni Ostrava – Břeclav. Stát ponechá v objednávce všechny vlaky EC z Prahy do Německa přes Děčín, z Prahy přes Vsetín na Žilinu a z Prahy do Břeclavi, a dále do zahraničí. Dohromady budou na obchodní riziko ČD provozovány 4 párů vlaků IC a 4 páry vlaků EC. Dalších 5 párů InterCity dráhy převedou na expresy.
Přehled komerčních spojů ČD po 12. 6. 2011
Kategorie | Spoje |
---|---|
InterCity | 530/531 Helfštýn, 532/533 Rastislav, 544/545 Ostravan, 580/581 Hutník |
EuroCity | 102/103 Polonia, 104/105 Sobieski, 110/111 Praha, 136/137 Moravia |
Ministerstvo dopravy v dodatku desetileté smlouvy s ČD i přes škrty nadále garantuje cenu 114 korun/vlkm (109 korun v roce 2010). Namísto toho se vzdává neomezené kontroly nad rozsahem objednávky na linkách Praha – Ostrava a Břeclav – Bohumín. Díky tomu dojde ke kuriózní situaci na lince Praha – Ostrava, jež je podle některých hlasů jako jediná schopná čistě komerčního provozu: v nabídce zůstane nahodile 6 párů dotovaných expresů a 3 páry komerčních vlaků IC/EC v dvouhodinovém intervalu. Kvalita souprav v této chvíli příliš nesouvisí s kategorií vlaku, jízdní doba všech je shodná – liší se jen tím, jestli zastaví v Zábřehu na Moravě, Suchdole nad Odrou a Studénce. Pouze na palubě vlaků EC Praha a IC Ostravan probíhá pilotní provoz prémiových služeb pro cestující v 1. třídě. Jízdné na všech vlacích je také shodné a během tohoto jízdního řádu se měnit nebude. „Pokud by se mělo jízdné zvýšit, tak pouze na základě razantního zvýšení kvality,“ komentoval dohady ohledně znovuzavedení IC/EC příplatků Petr Žaluda.
Ačkoliv to nebylo původním záměrem ministerstva, jedinou dálkovou trasou s výhradně nedotovanými spoji v České republice se stává relace Bohumín – Břeclav, o jejímž komerčním potenciálu se prakticky nikdy nediskutovalo. Zda ziskovost spoje skutečně záleží na jeho kategorii, se dozvíme až po zveřejnění jízdního řádu 2011/2012 – hlavně, pokud některé spoje z objednávky zmizí. O tom, jak jízdní řád pro příští rok bude přesně vypadat, je ale podle Petra Šťáhlavského zatím předčasné hovořit. Poukazuje ovšem na to, že jako komerčně uživitelná byla vždy prezentována pouze trať Praha – Ostrava, a proto by mohlo dojít k redefinici dotací, které by již nezohlednily vlakové kategorie.
Zdroj: České dráhy, Ministerstvo dopravy, ČT24
Já bych těm bundle balíčkům (k ziskové relaci povinně jednu či více slabých) zase tak nefandil. Bude-li dopravce chtít, tak to cestujícím v "povinně" přibrané relaci dá vyžrat a dokáže jim, že je vozí jen proto, že musí.
...pokud nebude probíhat zrovna sčítání cestujících, aby se zjistila alespoň trochu přesně průměrná obsazenost.
Jak poznají, že já využiju právě ony zmiňované spoje EC/IC, které by měli na sebe vydělat a ne obyčejným rychlíkem, či osobákem, když si na oboje kupuji stejný lístek??
Dokud se bude u nás krást, tak nebude dobře fungovat žádné ze zde popsaných řešení.
toto vypada jak velice krasna poucka z ucebnice....
ale probudte se a vsimnete si, ze zijete v CR raji podvodniku a zlodeju.....
dam Vam priklad ze stavby D5
vyberko na prace v realne cene 900 000 kc.
mezi zucastnenymi byl mistni soukromnik s cenou 1 200 000 kc. a jakasi prazska firmy s cenou 11 000 000 kc. vyhrala to prazska firma a pro ni to nakonec delal jinej mistni soukromnik za 700 000 kc.
kde je ta vase slavna konkurence....
problem je v tom, ze toto neni nic vyjimecneho
Pokud bude funkční konkurenční prostředí (jiná otázka je, zda ho lze v ČR dosáhnout), tak právě tato konkurence zajistí, že zisk bude přiměřený. Kdo nabídku předraží, nevyhraje.
Jenže na trati Praha-Ostrava není zbytečně drahé jízdné. Lidi tím jezdí jako diví a alternativa (bus v relacích praha-ostrava, praha-pardubice) skomírá. Tzn. mají z cesty užitek větší než je cena jízdného.
Zbytečně drahé jízdné je např. na trase Praha-Plzeň (proto tak téměř nikdo nejezdí).
Měl jsem na mysli spíš úřady, které posílají velké objemy pošty po vlastním městě. Ty, které zavedly vlastní doručovatele, si to velmi pochvalují.
Jak to v praxi vypadá, kdo takové lidi pustí do domu, který nemá vnější vhoz do schránek?
To vyúčtování bych chtěl, abych neměl pocit, že se mě snaží ožulit. Teoreticky totiž některé balíčky mohou být ziskovější (když se to blbě namíchá) než smluvní přiměřený zisk. Stalo se u DSB a ty pak musely Dánskému království vracet;-) Abych věděl, co je ziskové a co ztrátové.
Pokud budou výkony nabízeny k soutěži v balíčcích lukrativních a nelukrativních výkonů, které prosazujete (a já taky), tak vás právě jako stát žádné detailní vyúčtování zajímat nemusí.
Zajímá vás kvalita a celková cena, co jednotliví dopravci nabídnou. Jaké mají na co náklady, to je přece jejich věc. Souhlasili s cenou, tak ať to za ní vyjezdí.
Ano, daňoví poplatníci ušetří za cenu toho, že budou mít zbytečně drahé jízdné na ziskových spojích.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.