..: Komerční spoje Českých drah – jen vybrané IC/EC :..

IC 588 Leoš Janáček nedaleko Jistebníku, foto: Jiří Strnisko Praha — Vlaky EuroCity a InterCity dopravce České dráhy budou opět provozované komerčně, tj. mimo závazek veřejné služby. Ovšem jen některé vybrané. Na základě premisy, že EC/IC si na sebe musí vydělat, byla omezena objednávka ministerstva dopravy u ČD a také dotace na tyto spoje. Ačkoliv bylo vyhlášeno plošné zrušení plateb za provoz těchto dvou kategorií vlaků, mimo objednávku se dostaly na podzim 2010 pouze tři páry InterCity a 4 páry vlaků EuroCity. V minulém týdnu pak ministr dopravy Vít Bárta oznámil podepsání dodatku mezi ministerstvem a ČD, který počet komerčních spojů rozšíří. „Komerčně budou provozované všechny vlaky EC kromě těch, které jsou vázány mezinárodními úmluvami,“ specifikoval škrty generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jsou tedy všechny vlaky vyšší kvality komerční? Ne, ani nebudou. Reálně se řeší jen spoje mezi Prahou a Ostravou, přičemž ale do škrtů spadly i IC a EC, které Ostravou projíždí v jiném směru.

Od 12. června do 10. prosince 2011, kdy bude tento dodatek uplatněn, můžeme také očekávat změnu kategorie některých IC na expresy, což podle ČD zároveň bude znamenat více zastavení na trase – podle všeho v Kolíně a České Třebové. Pod hlavičkou Ex nově vyjede Zlínský expres, Zdeněk Fibich, Brněnský drak nebo Josef Václav Myslbek. Naopak komerčně budou provozovány vlaky InterCity Hutník, Ostravan, Helfštýn a Rastislav. Na ostravském rameni bude komerční také jeden spoj EuroCity – Praha – směřující do Varšavy. Kromě toho budou provozovány mimo závazek veřejné služby mezinárodní vlaky Sobieski, Polonia a Moravia na rameni Ostrava – Břeclav. Stát ponechá v objednávce všechny vlaky EC z Prahy do Německa přes Děčín, z Prahy přes Vsetín na Žilinu a z Prahy do Břeclavi, a dále do zahraničí. Dohromady budou na obchodní riziko ČD provozovány 4 párů vlaků IC a 4 páry vlaků EC. Dalších 5 párů InterCity dráhy převedou na expresy.

Přehled komerčních spojů ČD po 12. 6. 2011

KategorieSpoje
InterCity530/531 Helfštýn, 532/533 Rastislav, 544/545 Ostravan, 580/581 Hutník
EuroCity102/103 Polonia, 104/105 Sobieski, 110/111 Praha, 136/137 Moravia

Detail skříně 151.001, foto: Josef Petrák Ministerstvo dopravy v dodatku desetileté smlouvy s ČD i přes škrty nadále garantuje cenu 114 korun/vlkm (109 korun v roce 2010). Namísto toho se vzdává neomezené kontroly nad rozsahem objednávky na linkách Praha – Ostrava a Břeclav – Bohumín. Díky tomu dojde ke kuriózní situaci na lince Praha – Ostrava, jež je podle některých hlasů jako jediná schopná čistě komerčního provozu: v nabídce zůstane nahodile 6 párů dotovaných expresů a 3 páry komerčních vlaků IC/EC v dvouhodinovém intervalu. Kvalita souprav v této chvíli příliš nesouvisí s kategorií vlaku, jízdní doba všech je shodná – liší se jen tím, jestli zastaví v Zábřehu na Moravě, Suchdole nad Odrou a Studénce. Pouze na palubě vlaků EC Praha a IC Ostravan probíhá pilotní provoz prémiových služeb pro cestující v 1. třídě. Jízdné na všech vlacích je také shodné a během tohoto jízdního řádu se měnit nebude. „Pokud by se mělo jízdné zvýšit, tak pouze na základě razantního zvýšení kvality,“ komentoval dohady ohledně znovuzavedení IC/EC příplatků Petr Žaluda.

Ačkoliv to nebylo původním záměrem ministerstva, jedinou dálkovou trasou s výhradně nedotovanými spoji v České republice se stává relace Bohumín – Břeclav, o jejímž komerčním potenciálu se prakticky nikdy nediskutovalo. Zda ziskovost spoje skutečně záleží na jeho kategorii, se dozvíme až po zveřejnění jízdního řádu 2011/2012 – hlavně, pokud některé spoje z objednávky zmizí. O tom, jak jízdní řád pro příští rok bude přesně vypadat, je ale podle Petra Šťáhlavského zatím předčasné hovořit. Poukazuje ovšem na to, že jako komerčně uživitelná byla vždy prezentována pouze trať Praha – Ostrava, a proto by mohlo dojít k redefinici dotací, které by již nezohlednily vlakové kategorie.

Zdroj: České dráhy, Ministerstvo dopravy, ČT24


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.3.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
31.03.2011 (16:21)  
EC Praha je v Polsku povinně místenkový vlak takže bych od 12.6 11 vyžadoval místenku i na českém území, ale nevím jestli by již tolik cestujících cirka 40 nastupovalo v České Třebové.Za míň zastávek jsem ochoten připlatit.Povinně místenkových vlaků mohlo být více už více.Zmiňoval jsem přetížený EC 77 A Dvořák do kterého se už v Praze nevlezete.
registrovaný uživatel Sim 
24.03.2011 (11:19)  
Karel Kovářík > ja samosebou chapu, kam tim tarten miri ... jen jsem chtel upozornit na to, ze je podstatny rozdil v tom, kdo jake informace rika. A konkretne zde se jedna o dva pany:
zluty - nasypali jsme do toho vlastni penize, budeme vydelavat
modry - trat je vydelecna, provozujeme tam vydelecne pendolino pokud do nej nezapocitame cast nakladu a na ostatni vlaky chceme dotace

Pokud by se totiz spletl zluty pan, nema s tim kdokoliv "zvenci" zadny problem, o nic neprichazi ...

... a kdyz se splete pan modry (pricemz uz pri definici vydelecnosti pendolina je jakysi matematicky zadrhel), ktery v tom v podstate zadne penize nema, o nic nez o dojnou kravu neprijde (a o tu prijde paradoxne spis, kdyz bude tvrdit, ze to vydelecne je) ... protoze to jeho riziko je preneseno uplne jinam (do rozpoctu statu).

Z toho je naprosto jasne, kdo z techto dvou panu musi lepe zjisteno (tedy odhadnuto s vetsi pravdepodobnosti), zda to vydelecne je ci nikoliv.

Preneseno do jine sfery... pokud vam starozitnik bude rikat, ze neco ma takovou a takovou cenu a chce to od vas koupit, budete predpokladat, ze to ma cenu jeste o neco vetsi, protoze na tom kupujici preci nechce prodelat.
A kdyz vam na parkovisti pred obchodakem bude vnucovat skupinka tmavocechu pozlacene plastove hodinky ve stylu "jsou to svycary, maji cenu pres deset tisic, ale ja dnes nemam na vlak, tak vam je dam za tri stovky", urcite bude (nebo aspon by mel byt) odhad ceny daneho "artiklu" smerovan smerem dolu, narozdil od prikladu starozitnika.
18.03.2011 (22:23)  
Trať Praha - Ostrava je zisková - kacířská otázka, co se tím míní ?
Ten pojem je velice široký zahrnuje i vlaky příměstké dopravy mezi Prahou a Kolínem, rovněž vlaky směřující do Zlína, Luhačovic, Veselí nad Moravou, resp. vlaky uhýbající v České Třebové doprava a vlaky uhýbající v Hranicích na Moravě, případně taky frekvenci ve směru z
Vídně do Polska ... nebo má někdo provedenu kalkulaci na základě prodaných jízdenek mezi Prahou a Ostravou ?
Jenže pak musí být připočítat adekvátní náklady na servis v nácestných stanicích ...
registrovaný uživatel Kakov 
17.03.2011 (21:09)  
Sim: co chtěl tarten nejspíš říct a s tím souhlasím že nikdo a tudíž ani Jančura nemůže s dokonalou jistotou tvrdit, že trať Pha-Ova se komercne uzivi, oba (CD i Jancura) mohou mit podle ukazatelu nějaký odhad, ale nikdo z nich záruku......
kromě toho pan Jančura a jeho vlaky nejsou zrovna ukázku jistého byznysu....

proč si myslíte, že zatím (narozdíl od busů) do vlaku nikdo tolik neinvestoval??? v ČR i ve světě jsou daleko atraktivnější a jistější způsoby jak investovat peníze než železniční osobka v ČR.....
registrovaný uživatel tarten 
17.03.2011 (18:27)  
Sim:
Mimochodem, analýzu stavu nikdy mít asi v ruce nebudete. Je to obchodní tajemství.
registrovaný uživatel tarten 
17.03.2011 (18:26)  
Nevím co přesně chcete říct. Jednak na nikoho neplivu, popisuju reálný stav, bohužel, jednak všichni tři říkají, že Pha-Ova zisková je. Ale podle mě to nemůže ani jeden vědět jistě.
registrovaný uživatel Busman 
17.03.2011 (16:49)  
Michal Bláha: Bude-li dopravce chtít, tak to cestujícím v "povinně" přibrané relaci dá vyžrat a dokáže jim, že je vozí jen proto, že musí.

To může tak jako tak. Záleží na smluvních podmínkách a kontrole ze strany objednatele. Při laxním přístupu všech zúčastněných stran, v ČR bohužel tak běžným, nebude fungovat systém žádný. Systémová chyba to tedy není. Na Čechy musí být bič.

tarten: Odkud vlastně víme, že je ta "trať" zisková?

To ví jen pár lidí z ČD a MD. Třeba zisková není, ale má k tomu všechny předpoklady. Ale pro soukromníky, co po ní budou jezdit jen se 4 nebo 5 vozovými soupravami jistě bude - protože je naplní i v přepravním sedle. Přepravní špičku nepoberou - a ta zůstane na bedrech veřejné správy - takže ze svých daní budem platit to nejdražší - posilové spoje (malý proběh, vysoké fixní náklady). Tímto opět obhajuji "teorii balíčků";-)

Svým způsobem to opravdu vyzobávání rozinek je - ačkoli obrovskou odvahu Žluťáků ani Paštikářů nezpochybňuji. Jejich postup je vyvolaný právě laxností veřejné správy, a proto i já za dnešních podmínek vítám i "nesystémovou" konkurenci v dálkové dopravě, nicméně stále doufám, že se časem na základě dobré vůle všech stran nějak "systematizuje": Michal Drábek.
registrovaný uživatel Sim 
17.03.2011 (14:34)  
tarten > pokud budu mit v ruce dve analyzy stavu, jednu od CD (pricemz na vysledku teto zpravy zavisi jejich dotace), aniz by do daneho projektu museli nasypat nejake penize ... a druhou od RJ, ktery jiz v danem projektu utratil spoustu milionu, pricemz na vysledku teto zpravy nijak prijmy zvenci nesouvisi, ale jejich vnitrni vydaje (za vagony) ano....

... ktere zprave povazujete za vhodnejsi verit? Zadluzite se nekde jen proto, ze to "mozna vyjde", nebo az ve chvili, kdy si budete zatracene jistej, ze ty prachy nehazite do kanalu?


Ale ne, jen si klidne plivejte ... jen se nedivte, az budou cestujici ve vami poplivanem zlutem vlaku spokojenejsi, nez vy v modrem Be(e)cku.
17.03.2011 (14:28)  
Nalejme si čistého vína.
Opravdu se někdo domnívá, že mimo relaci Praha - Ostrava se uživí komerční spoje ve dvouhodinovém taktu?

Hodinový takt považuji za psychologickou hranici v dálkové dopravě, kdy se nabídka aspoň trochu přibližuje požadavkům cestujícího na kvalitní spojení kdykoliv během dne.

Odmítám tu řešit pavučinu vztahů stát - MD - objednatelé - kraje - dopravci - SŽDC.
Zaměřme se raději na debatu, jak by měl vypadat systém veřejné dopravy v ČR, aby byl atraktivní (a tudíž finančně i politicky udržitelný).

Podle mého názoru jsou dálkové linky, které nejsou v důsledném hodinovém taktu, z hlediska atraktivity systému k ničemu.
Tu a tam se spoje náhodou potkají s poptávkou a někoho svezou, ale rozhodně prakticky nikoho "od auta" nepřesvědčí.

Z téhož důvodu považuji příplatky za vhodné pouze v opravdu exponovaných časech a relacích, např. z Ostravy v neděli na šestou večerní do Prahy. A to ještě pouze tehdy, pokud opravdu nejsou vozy na posílení...


Domnívám se, že v rámci tohoto systému může být místo pro více dopravců. Z hlediska síťové nabídky však musí být přidělování kapacity korigováno kvalitně připravenou objednávkou, jinak pojedou spoje tří dopravců těsně po sobě a pak třeba 2 hodiny nic. Každému z nás je asi jasné, že pro veřejnou dopravu je toto cesta do pekel.

Suma vlakokilometrů se, jak známo, nesmí navyšovat, a tak je nutné nahrazovat Os, které vozí vzduch, autobusy. Tak jako tak není drážních vozidel zrovna nadbytek...

Jak jsem psal, za dnešních podmínek vítám i "nesystémovou" konkurenci v dálkové dopravě, nicméně stále doufám, že se časem na základě dobré vůle všech stran nějak "systematizuje".
registrovaný uživatel tarten 
17.03.2011 (11:32)  
Busman: Trať Praha - Ostrava je zisková (alespoň do otevření R35), a proto ji dáme soukromníkům a ti tam budou vydělávat třeba 200 tisíc Kč.

Šťouravý kacířský dotaz:
Odkud vlastně víme, že je ta "trať" zisková? Odhady nějakých soukromníků, kteří po ní nejezdí, nikdy ani po podobné trati nejezdili, samozřejmě neberu v potaz. Zvlášť ne těch soukromníků, kteří kalkulují s cenou vagónů, které za kalkulovanou cenu nesehnali možná ani v Rumunsku. Odhady postavené na sčítání ČD jednou za uherský rok, kdy sčítači zřejmě nejsou schopni rozlišit ani In-Gold od režijky se mi také nechce brát v potaz.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko