..: Změny sazeb DPH mohou zdražit jízdné ve vlacích :..

Vláda ČR (Nečas, Bárta), foto: Vláda ČR Praha — Včerejší dohoda vládního uskupení zmírnila svůj původní plán letošního zvýšení daně z přidané hodnoty. Přesto dojde v následujících letech k růstu spodní sazby DPH, směřující až k jejímu úplnému zrušení. Nová domluva koalice předpokládá posunutí snížené sazby ze současných 10 na 14 procent od 1. ledna 2012. O rok později pak dojde ke sjednocení daně na úrovni 17,5 %. Vedle některých typů zboží a služeb se tato změna dotkne také vnitrostátních jízdenek, na něž se v současnosti 10% DPH rovněž vztahuje. Naopak mezinárodní jízdenky jsou od DPH osvobozeny na základě výjimky umožněné Směrnicí 2006/112/ES, stejně jako ostatní druhy mezinárodní přepravy osob.

Plánované zvýšení nebude pro hromadnou dopravu v ČR prvním růstem této nepřímé daně v poslední době – v lednu 2010 vzrostla snížená sazba DPH z 9 na 10 %; České dráhy však tuto změnu rozpustily do svých tržeb. Jelikož 17,5% DPH má platit bez výjimek, zůstává otázkou, zda se zdanění nově dočkají i mezinárodní jízdenky. Co se vnitrostátních dokladů týká, „dráhy teprve pracují na analýze dopadů navrhovaných daňových úprav,“ uvedl pro ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Proces změny DPH je zatím ve stádiu koaliční dohody. Finální návrh má vláda projednat v průběhu jara; schválení se pak očekává do konce června tohoto roku.

Zdroj: Vláda ČR, ČTK/Finanční noviny, Zákon o dani z přidané hodnoty


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 11.3.2011 (19:00)
Related newsopen/close

More on Legislativa Tarify

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
11.03.2011 (21:47)  
Naopak mezinárodní jízdenky jsou od DPH osvobozeny na základě Směrnice 2006/112/ES
Jelikož 17,5% DPH má platit bez výjimek, zůstává otázkou, zda se zdanění nově dočkají i mezinárodní jízdenky.
Právě v souvislosti s tou evropskou směrnicí mě napadá, že to asi Brusel nedovolí. Brusel rozhodl, že v zájmu sjednocování Evropy se mezinárodní osobní přeprava nedaní, tak se tím asi budeme muset řídit.

Oto: To by se vyrovnalo jen v případě, kdy by náklady ČD spadaly do 10% sazby, ne? Obávám se, že tomu tak většinou není.
Já si myslím, že je to opačně, že výhodou jsou náklady ve vyšší sazbě a příjmy v sazbě nižší. Zjednodušený příklad:
Dopravce s "vyrovnaným" hospodařením má v účetnictví následující položky:
Náklady (nákup vozidel, nafta...) 100 mil. plus 20 mil. DPH = celkem 120 mil.
Tržby (jízdné) 109 mil. plus 11 mil. DPH = celkem 120 mil.
Na DPH dopravce zaplatil 20 mil., ale zákazníci jemu na DPH zaplatili jen 11 mil. Proto dopravce dostane od finančáku 9 mil. (a to je zisk dopravce). Ekonomové nechť mě opraví, jestli se pletu.

Ještě bych chtěl podotknout, že ČD si s DPH hlavu příliš nelámou. Jízdné počítané podle téhož tarifu je ve výsledku stejně vysoké, ať už je sazba DPH jakákoliv:
http://www.home.karneval.cz/0077611201/jizdenka_dph.jpg
11.03.2011 (21:43)  
Mezistátní jízdenky jsou osvobozeny od DPH na základě "zákona EU". To by musely udělat všechny státy.

Jiná věc je, proč nenajde "odvážný" Kalousek a "vláda rozpočtové odpovědnosti" odvahu postavit se smlouvě, podle níž je letecké palivo osvobozeno od spotřební daně.
Co by udělalo vypovězení příslušné smlouvy nebo jednostranné odstoupení ?
11.03.2011 (20:22)  
Oto) Těžký číct, ale asi ne. Nejvíc 10% nákladů budou mít cateringové firmy – potraviny. :)
Registered user Oto 
11.03.2011 (20:12)  
Jsem rád, že alespoň Želpage na toto upozornila, protože média se dloubou v marginalitách jako jsou knihy nebo divadla.
Ale ČD má vnitrotržby kolem 5 mld ročně, takže jde o cca 500 milionů. Plus všichni ostatní ve veřejné dopravě ...

Každý plátce totiž nejen, že vybírá DPH ze svých tržen, ale také z toho odpočítává DPH ze svých nákladů,
To by se vyrovnalo jen v případě, kdy by náklady ČD spadaly do 10% sazby, ne? Obávám se, že tomu tak většinou není.
Registered user strejcekms  mail  
11.03.2011 (20:08)  
Podnikatelem jsem myslel i živnost :)
Mě se to prostě příčí, ty jízdenky jsou už dneska "tak akorát".
11.03.2011 (20:07)  
strejcekms) DPH neplatí jen podnikatelé ve firmách, ale můžou i živnostníci... trochu do toho vidím, protože plátce jsem. Proto říkám, že ta úměra není tak úplně jednoznačná. Uvidíme, jak si to kdo spočítá.

Jinak mi to na jednosměrných jízdnkách vychází při plném zohlednění tak na 15-20Kč nárůst.
Registered user strejcekms  mail  
11.03.2011 (20:00)  
Já se v tom neorientuji a nejsem podnikatel, takže k tomu už nic nemám, ale chci jen říct, že zvednutí DPH = zdražení :(
Registered user ReActor  mail  
11.03.2011 (19:58)  
stejnak to pak zvednou na 20% :-) ... a pak se bude řešit otázka "Co takhle více zadotovat ztrátovou českou železnici?" nebo pravděpodobněji "Co ji takhle více osekat?"... trochu přeháním, dle mého bude cena jízdenek jedna z věcí, na které si obyčejní lidi ani moc nevzpomenou v tom chaosu co vznikne :c)
11.03.2011 (19:52)  
strejcekms) Já jsem zvědavý, nakolik bude DPH výmluvou a nakolik důvodem pro zdražení. Každý plátce totiž nejen, že vybírá DPH ze svých tržen, ale také z toho odpočítává DPH ze svých nákladů, takže ta změna se může projevit různě silně – tzn. musí vybrat 17,5 % namísto 10 % DPH na jízdence, ale zase zaplatí jen 17,5 % namísto 20 % na palivech (pokud to fakt bude bez výjimek), dodávaných službách atp.
Registered user strejcekms  mail  
11.03.2011 (19:48)  
Zvednutí DPH se ovšem dalo čekat. Dotknout by se to mělo i MHD provozů, tady v Plzni je zdražení MHD od příštího roku veřejné tajemství..
Holt co se zvolilo ve volbách, to máme..
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko