..: První změna JŘ v ČR a na Slovensku - velké změny nečekejte :..

Křižování EC Jan Perner a EC Beskyd, Ostrava Vítkovice, foto: Dennis Hűbsch Praha — Od 6. března letošního roku začíná platit první změna jízdního řádu 2010/2011. Jak je zvykem, správce infrastruktury a tvůrce jízdních řádů Správa železniční dopravní cesty vydala přes tři desítky stránek změn a přelepek, které můžete do svého výtisku aplikovat. Některé změny jsou pouze kosmetické, například doplnění tratě 063, na které byla doprava objednána Středočeským krajem „za minutu dvanáct“ a SŽDC to již nestihla zapracovat do jízdního řádu. U některých vlaků přibyly symboly kola, invalidy či první třídy, což bylo způsobeno dodávkami dalších kusů jednotek Regionova a CityElefant k Českým drahám. Na Slovensku zatím nedochází k plánovaným škrtům v regionální dopravě tak, jak je odhalily začátkem roku slovenská média. S první změnou dojde pouze k úpravě JŘ u některých vlaků, ale očekávat lze i příchod nových vozidel.

Mezistátní doprava

V mezistátní dopravě jsou změny především na cestách do sousedního Polska. Rychlík 251/2 Orlice bude místo do Vratislavi jezdit pouze z Pardubic do Lichkova a bude také jezdit ve změněném řazení bez vozu 1. třídy či úschovy během přepravy. Důvodem je redukce vlaků z polské strany. Výrazně se také ulehčí cestování na trati 036 z Tanvaldu do polské Sklářské Poreby, kde budou upraveny časové polohy vlaků tak, aby byly v Harrachově či Kořenově zajištěny přípoje mezi vlaky Českých drah od Tanvaldu a vlaky dopravce Viamont Regio/Przewozy Regionalne do Polska. A na základě požadavků PKP se rovněž zruší dva osobní vlaky na trati Bohumín – Katovice. Pokud se přesuneme z Polska jinam, uvidíme že budou zrušeny sezónní přímé vozy Praha – Thessaloniki, což bylo způsobeno výrazným útlumem drážní dopravy v Řecku. Naopak pokud se přesuneme na naši jižní hranici, zjistíme že ranní vlak 2281 Znojmo – Retz a jeho přípoj do Vídně budou zrušeny, stejně jako večerní vlak zpět do Znojma.

Přímý lůžkový vůz České Budějovice – Praha – Košice, který vyjma svátků denně spojoval Jihočeskou metropoli s východem Slovenska, bude od první změny na čas zrušen. Nově pojede jen v období letních prázdnin od konce června do začátku září.

Vnitrostátní doprava v ČR

ČD JŘ 2011, foto: České dráhy Ve vnitrostátní přepravě nás čeká změn více. Kromě již zmíněných „kosmetických“ změn, jako například poznámky o výstupu pouze prvním vozem u zastávky Desná–Riedlova Vila, se dočkáme například omezení na trati 342 Bzenec – Moravský Písek, která každé nedělní dopoledne osiří — první vlak zde pojede až po jedné hodině odpolední. Na trati 196 bude v neděli veden nový podvečerní osobní vlak z Rybníka do Horního Dvořiště, který bude navazovat na Sp 1762 ČD YETTI od Lipna nad Vltavou a který dosud jezdil pouze jako vlak soupravový. Naopak samotný ČD YETTI bude zkrácen do Českých Budějovic, místo něj pojede do Tábora na základě požadavků obcí jiný osobní vlak. Zrušen bude večerní osobní vlak 4286 z Hodonína do Břeclavi. Dalšího posílení se dočká Praha, konkrétně trať 122, na které byly ještě minulý rok vedeny pouze tři páry vlaků denně. Osobní vlaky 25932 a 25939, nyní jezdící jen z Řep do Hostivic, pojedou nově až Na Knížecí. Dále dojde k mírným časovým úpravám na trati Rakovník - Mladotice, jelikož bylo zavedeno několik nových pomalých jízd u přejezdů. Na trati 250 bude zrušeno několik výdejen jízdenek, konkrétně ve stanicích Hradčany, Pouzdřany a Popice, stejně jako v Bořeticích na trati 255, Lužicích na trati 330, Křižanovicích na trati 340 či ve stanici Vnorovy na trati 343.

Vnitrostátní doprava na Slovensku

ZSSK 951.001, čelo, foto: Josef Petrák Ačkoliv železniční odbory na Slovensku vynesly do médií a veřejně kritizovaly plánované razantní škrty v regionální osobní dopravě na Slovenku, první změna jízdního řádu ŽSR platná taktéž od neděle 6. března žádnou z nich neobsahuje. Naopak, expres 531 Hron spojující Bratislavu a Banskou Bystrici pojede v pátek a vybrané další dny s částí soupravy až po stanici Brezno. V neděli relaci v opačném směru obslouží rychlík 1530. Na cestě mezi Breznem a Banskou Bystricí zastaví také v Podbrezovej a Brusnu kúpele. U mnoha regionáních vlaků dojde k úpravám jízdních časů, aby byly vytvořeny chybějící, nebo zkráceny současné přestupy. Po první změně by měla do provozu kolem Nových Zámků zasáhnout i první netrakční souprava s řídicím vozem řady 951 od Škoda Vagonky, která byla nedávno převezena z testovacího okruhu ve Velimi. Původní plán nasazení do testovacího provozu počítal právě s termínem 6. března.

Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, České dráhy, Železničná spoločnosť Slovensko


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 4.3.2011 (7:00)
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
06.03.2011 (11:15)  
To Honza-loko - také to nechápu a jak jsem se tak díval, tak to tam "oholili" velmi "padádně" - nejspíše začátek konce ze strany IDS JMK pro konec této velmi důležité spojnice... :-(
Registered user Jugy  mail  
06.03.2011 (0:37)  
Mám technickou připomínku k popisku u první fotografie "Křižování EC Jan Perner a EC Beskyd, Ostrava Vítkovice". Nejedná se o křižování, ale o míjení protijedoucích vlaků.
Registered user Honza  mail  
05.03.2011 (20:51)  
bugear: spíš na osmici, další 4 bohužel nahradí tornáda na 320
05.03.2011 (17:06)  
Nechápu proč nemůže jezdit R252/253 Praha - Ústí nad Orlicí - Wroclaw - Lodž - Warszawa, když to jde v dnešní době 163 nebo EU07 bez přepřahu. Zase by to chtělo nějaký přímý vůz na Poznaň a Štětí.
Registered user bugear 
05.03.2011 (16:17)  
pro vlaky na 221 se vypisovalo samostatné výběrové řízení na čtveřici ešusů ;)
Registered user Busman 
05.03.2011 (8:45)  
Michal Jaroš:

Přesto tam určitá přeshraniční frekvence byla, zato zajímavá. Vraceli se tím polští dělníci z TPCA, jeden, s kterým jsem se bavil, jel až do Tczewa (u Gdańsku). Snad to nebyla jen anomálie. Naštěstí tam zůstává osobní vlak Ústí nad Orlicí (17:45) - Miedzylesie (18:39) - Klodzko Gl. (19:27) - Wroclaw Gl. (21:15).

Dle mého by takové spěšňáky Ústí nad Orlicí - Wroclaw měly budoucnost. Při vhodném provázání s alespoň některými vídeňskými EC v Ústí by mohly vzniknout zajímavé vazby Praha - Klodzko - Wroclaw - Poznan, Poznan - Wroclaw - Klodzko - Brno - Wien.

Ale musely by obě strany chtít. S námi je to těžké a věřím, že s Poláky ještě složitější.
05.03.2011 (7:20)  
Honza-loko: Žádost krajského úřadu, důvody neznáme..
Karel Kovářik: Myslím že ano, ono zas není tolik lidí, co jezdili až do Wroclavi, zvlášť až takhle večer, ale teď už to skoro není rychlík - není 1.třída, není úschova b.přepravy, zastávky a délka trasy skoro jako normální Sp...
Jinak elefanti budou jistojistě přidáni na 221, už jsem tam ešus viděl několikrát i v pracovní dny, což dříve nebývalo, takže teď to akorát bude i oficiálně v JŘ, a možná se ještě nějaký ten kus přidá. Ale výhledově na 221 ešusy být nemají, pro vlaky na 221 se vypisovalo samostatné výběrové řízení na jiná vozidla, ne?
Registered user Honza-loko  mail  
05.03.2011 (0:25)  
Proč to zrušení nedělních dopoledních vlaků na trati 342?
Registered user Honza  mail  
04.03.2011 (23:19)  
Mě by spíš zajímalo co nahradí těch 7 žabotlamů, které budou přebývat i po kompletní dodávce škatulí, tedy až do čísla 471 083. Ne že bych škatule měl raději než žabáky, to ani omylem, ale do nekonečna bohužel žabáci chtě, nechtě jezdit nemůžou.
Editor or ŽelPage Administrator RaPa  mail  
04.03.2011 (22:03)  
Zkrácení Orlice bylo uděláno polovičatě, nejlepší by bylo i degradovat ji na Sp, takhle má odbavení jako v Sp pouze na trati 010. I když existují vůbec ještě tarifní nabídky, kterým kategorie rychlík vadí?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko