Praha — Bezplatný nápoj a denní tisk v první třídě, garantovaný standard kvality v celém vlaku – tak bude vypadat cestování vybranými spoji InterCity a EuroCity Českých drah, které na tiskové konferenci 27. ledna představily některé ze svých dalších záměrů, týkajících se vlaků vyšší kvality. Jak uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda, národní dopravce se v tomto ohledu zaměřuje na dvě skupiny požadavků. Na prvním místě je kvalita vybavení vozů, jež by se u komerčních spojů EC/IC měla postupně sjednotit v horizontu několika let díky rekonstrukcím současných vozů 2. a 1. třídy, stejně jako modernizacemi kombinovaných restauračních vozů. U moderních vozů řady Bmz245 i druhé třídy jednotek Pendolino dojde k doplnění zásuvek 230 V; ještě více ale chtějí dráhy nabídnout zákazníkům, kteří připlatí 50 % za 1. vozovou třídu. Zde je důležitá především úroveň poskytovaných služeb, u nichž se dopravce chystá uplatnit zkušenosti z vlajkového produktu SuperCity Pendolino, a zároveň se poučit z dřívějšího neúspěšného pokusu o zavedení prémiové třídy SC Class.
Spoje zařezené do pilotního projektu:
Na základě poznatků získaných z provozu se České dráhy rozhodly, že servis známý hlavně z první třídy pendolina — denní tisk či občerstvení v ceně jízdenky – rozšíří i na vybrané spoje EC/IC. Od počátku února proto zavádí pilotní projekt, který potrvá přibližně do konce června a podle něhož se pak dopravce rozhodne o dalším postupu. Cestující 1. třídy nově dostanou denní tisk a teplý či studený nápoj zdarma, servis na palubě budou zajišťovat stevardky, které doplní běžný vlakový personál. Ty budou dále cestujícím poskytovat informace o službách a jízdě vlaku, pomáhat s nástupem či nalezením místa nebo uskladněním zavazadel, ale také zprostředkovávat objednávky jídla či nápojů z bistra nebo jídelního vozu. Zčásti tedy ulehčí práci průvodčím a vlakvedoucím. Cestujícím druhé třídy se stevardky budou věnovat po splnění úkolů v první třídě, avšak nápoje či tisk již budou zpoplatněny.
Nové služby budou zavedeny nejprve v osmi spojích mezi Prahou a Moravou, postupně se však budou rozšiřovat i na další vlaky – především v závislosti na dodávkách nových vozů, neboť v každém spoji s vyšším standardem služeb bude rovněž garantována kvality soupravy.
Garantovaná kvalita a služby v 1.třídě vlaků zařazených do pilotního projektu:
- klimatizace
- zásuvky 230 V
- vlakový rozhlas
- uzavřený systém WC
- teplý či studený nápoj zdarma
- denní tisk zdarma
- stevardka
Stevardky spojů IC/EC budou mít kromě zmíněných služeb také další povinnosti – kontrolu kvality a čistoty vozu včetně WC, kde budou mít za úkol doplňovat chybějící hygienické potřeby nebo uklízet hrubé nečistoty. K tomuto účelu budou mít k dispozici tzv. „kufřík první pomoci,“ v němž kromě jízdního řádu nebo toaletního papíru naleznou také smetáček a lopatku, hygienické ubrousky a jednorázové rukavice. Poslední funkcí stevardek bude monitoring a sčítaní cestujících první třídy nebo realizace anket či průzkumů spokojenosti. Obléknou také zbrusu nový typ uniforem.
České dráhy upozorňují, že toto opatření je pouze dočasné, jelikož v dlouhodobém horizontu chtějí zavést funkci vlakvedoucího–stevarda podobně, jako tomu je dnes v pendolinu. „Nechceme, aby vlakvedoucí byl jen "štiplístek", jak se mu někdy přezdívá, ale aby se o cestujícího kompletně postaral,“ podotkl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek. Bude zajímavé sledovat, jak se při současném nedostatku kvalitních osobních i restauračních vozů drahám podaří novou úroveň kvality garantovat. Pro cestující je nicméně nový počin ČD jasnou změnou k lepšímu: kvalita spojů je konečně garantovaná.
Zdroj: České dráhy
Ja chapu, ze mozna existuje nejaka vnitrni "soutez" mezi jednotlivymi depy (nebo jak to nazvat), kdo jak hlasi a tak dal - ale me jako cestujicimu je uplne jedno, kdo me obsluhuje a z jakeho je depa, naopak, me to obtezuje, ze to musim poslouchat.
Proc asi do cekaren CD Lounge jsou presmerovany jen ta hlaseni, u kterych je pravdepodobnost, ze se cestujicich zde cekajicich budou tykat? Proc se zde nehlasi, ze se zpozdenim 15 minut vznikleho z duvodu xy prijede na druhe nastupiste sukafon z Horni Dolni? Nebude to proto, ze tady uz nekdo pochopil, ze cestujici se nechce stresovat a chce prijimat pouze ty informace, ktere jsou mu k necemu dobre?
M: S tou druhou objednavkou kavy / neceho jineho v autobusech SA - obcas to na trase Brno Praha vidim, ale byva to jen nekolik malo lidi - odhaduju naklady na napoje tak 10% navic oproti stavu, kdy by byl povoleny jen jeden. Vlastne mene, protoze nektere naklady budou vicemene fixni.
2) osobne bych to do plastu daval i k jidlu. Chapu, ze to nevypada dobre, ale usetri to misto a hlavne to myti. Nebo takovej nakej kompromis - tenke plastove tvrde kelimky skoro ala NDR. Vim, ze to pouziva Lufthansa
3) (povinne:) pokud by nekdo mel problem s tema postmixama, tak klidne rozlehave. Jako v letadle. I tak jeden ten kelimek vyjde na koruny
Ona je zde taková bariéra u některých kolegů vzít to sluchátko a ohlásit to podle předpisu v arriva vozech, kde je opravdu jen to základní a to já nesnáším. V našich vozech to hlásí z ARmpee, ale to je tak 50:50, že bude vše fungovat tak, jak má, zvláště, když je mezi ARmpee a Bpee či Bmz ten půlhytlák a stejně to automatizované hlášení odporuje vnitřnímu předpisu. Dále jste si určitě přečetl tiskovku, že nápoje aspol. budeme roznášet po nějaké době MY (VOV) a ne extra stevardky či JLV pracovníci. A pokud chci zákazníka kvalitně obsloužit, nemohu mít na starosti 4-5 vozů. Jinak Domažlice-Plzeň jede VOV a Plzeň-Praha POV a VOV
Uvidíme co nám přinese konkurence, ale myslím si, že při cenách jízdenek by je ten nápoj neochudil...
k M:
přesně jak píšeš, kdyby dávali machiato nebo alžíra (u studených pivo nebo nějaký kvalitní džus), tak tam chápu, že se mi prodraží pokud si někdo dá 5×, ale u vody (postmix/rozlévané) nebo překapávaného kafe......
ke GC:
Vaši koncepci by si měli vzit ČD za vzor, všem by se dostalo dobrého občerstvení
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.