Vodňany — Dne 2. února 2010 v 8.14 ráno se ve Vodňanech u železničního přejezdu při výjezdu ze stanice Vodňany ve směru na Číčenice srazil osobní vlak Os 18003 dopravce České dráhy jedoucí z Volar do Číčenic s krátkým manipulačním vlakem dopravce ČD Cargo, vedeným strojem 751.316-1. Na osobním vlaku byla nasazena jednotka Regionova s motorovým vozem 814.065-9, který je také nejvíce poškozen.
Na místě nehody je hlášeno 20 zraněných, z toho jsou tři zranění těžká. 9 lidí bylo převezeno do nemocnice v Českých Budějovicích, převážně s poraněními hrudníku a končetin. Jedna z cestujících, starší paní, svým zraněním na místě podlehla. Na místě zasahují hasiči z Vodňan i Strakonic (některé z cestujících museli z vagonu vynést na nosítkách a kolečkových křeslech) a nejméně šest vozů rychlé záchranné služby. Provoz na trati je přerušen; osobní vlaky jsou v úseku Bavorov – Vodňany – Číčenice vedeny náhradní autobusovou dopravou. Vyšetřování mimořádné události je v začátcích. Po nárazu zůstaly vlaky od sebe vzdálené téměř 50 m, první vůz soupravy osobního vlaku vykolejil a má poničenou přední část.
Podle prvních výsledků šetření za nehodu asi může strojvedoucí osobního vlaku. Podle informací, které ČTK poskytl mluvčí ČD Cargo Roman Jandík, vyjel osobní vlak z vodňanského nádraží dříve, než měl. ČD Cargo manipulovalo v protisměru jízdy osobního vlaku s nákladními vozy, které měly do odjezdu osobního vlaku vjet na vedlejší kolej. K tomu ale už nedošlo. Když strojvedoucí manipulačního vlaku uviděl, že proti němu jede osobní vlak, okamžitě zareagoval — zařadil zpětný chod a couval. Náraz sice neodvrátil, ale výrazně potlačil sílu nárazu. Také díky tomu vyvázl bez zranění, jeho kolega byl zraněn lehce.
Prvotní odhad škod, jak jej prezentuje Drážní inspekce, přesahuje 5 milionů korun. 5 milionů je škoda na soupravě regionova, 250 tisíc na majetku ČD Cargo a SŽDC bude muset vynaložit na opravu tratě minimálně 10 tisíc korun.
Na webovských stránkách Hasičského záchranného sboru se můžete podívat na fotografie z místa železniční nehody.
V 15:14 byly z kolejí odstraněny z dopravní cesty poslední následky nehody a od 17:00 je plně obnovena doprava na trati - informoval ČTK mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Již 2. září 2007 jsme přinášeli neradostnou zprávu o tom, že se u Vodňan srazily dva osobní vlaky.
Zdroj: Drážní inspekce ČR, České dráhy, ČTK

Vidím to taky tak, dle mého názoru šla na toaletu. Starší lidé totiž stále předpokládají, že ve stanici nelze. Vlak se rozjede, tak vstanou a jdou na WC. Přesně tak to vidím u nás, při stání ve stanici sedí v 814 cestující a jakmile se vlak rozjede, tak jeden za druhým vstává a jdou na záchod. Většinou se jedná o cestující důchodového věku a často slýchávám, jak jim i vlakvedoucí říká, že ve stanici lze. Paní tak mohla jít na WC po rozjezdu, najednou došlo k prudkému nárazu, upadla a už to bylo. Jinak si to vysvětlit neumím, protože čelní srážky regionovy neměly ani při rychlosti 30 km/h žádné oběti na životech. Každopádně pravdu se už asi nikdy nedozvíme a upřímnou soustrast pozůstalým :-(
To ale vůbec není pravda. Nebo si myslíte, že EC se 150 b% zastaví dříve, než Mn s 50 b%? (EC nechť jede 160 km/h, Mn 30... jsem zvědavý na váš názor)
Za druhé, připusťme, že pokud to porovnáváme ze stejné rychlosti, a že oba vlaky jely víceméně stejně rychle, tak máte pravdu,
Pak mi ale vysvětlete, proč zamráča, oplývající v Géčku asi 30 b% (a to jedno prázdný Daa-čko to moc nevytrhne), zastavit stačila, zatímco RN, mající procent asi 80, ne.
A s tou reverzací máte taky trochu zkreslené názory.
U vozidel s el. přenosem se dá reverzovat, jakmile odpadne rychlostní západka. To je obvykle okolo 3 km/h (u elektronického rychloměru možná méně). Avšak pokud máte reverzovat v nápravové převodovce, tak musíte jednak stát a druhak jí pěkně poprosit (někdy i opakovaně), aby laskavě zařadila. Když to nepomůže, tak se mačkají různé čudlíky a doufá se, že se konečně potká zub s dírou...
Já bych to viděl tak, že fíra RN se věnoval něčemu jinýmu, než výhledu ven, zatímco starej pes na starý mašině naopak.
Ještě je možný, že ze zamráči bylo vidět přes tu hromadu dřeva vrchem, ale z nízké RN nikoliv. Nicméně konkrétní výškové poměry neznám.
Jedno zůstává neměnným faktem, že tratě provozované podle D3 jsou nejnebezpečnější a jediný omyl strojvedoucího nebo dispečera má velmi často fatální následky.
Konstrukce vozidla zajišťuje jen pasivní bezpečnost, aktivní bezpečnost leží na systému řízení dopravy a výkonu služby přímých účastníků.
FRK
- sedici proti smeru by se sice po ohlaseni mohli chranit pred leticim kufrem nebo protisedicim clovekem, ale asi malokdo by zustal sedet v optimalni poloze jakmile by vstali, by to pro ne horsi. Pro tuhle skupinu by tedy hlaseni bylo spis kontraproduktivni.
- sedici po smeru na ctyrkach by si teoreticky mohli presednout proti smeru (pokud by bylo kam), aby se z nich nestaly nerizene strely ... ovsem opet zde plati, ze pokud kvuli tomu musi vstat, je to horsi. Spousta z nich by navic melo zcela jiste pocit, ze se staci neceho drzet ... takze opet mam pocit, ze by zde bylo vic skody nez uzitku
- sedici po smeru v "letadle" ... vesmes plati prvni bod - nejlepe zustat sedet, pricemz po vystraze by mohli vstat
- stojici ... teoreticky by si mohli sednout, ale ... reknete mi, kdo bude stat, kdyz si bude kam sednout. Predpokladam, ze 90% lidi si radsi sedne, i kdyz jede treba jednu zastavku, nez aby tech par minut prostali. Takze pocitam, ze sednout si nebude kam... lehnout? To je taky otazka, jestli bych si treba ja lehnul do toho humusu na zemi, kdyz by k zadne srazce dojit nemuselo ... proste neco podobneho, jako vystrelit v aute airbag jeste pred narazem - ke kteremu nakonec dojit nemusi a clovek musi za nemaly penize porizovat novy.
Neco jineho by bylo, kdyby se jednalo o letecky system - tedy ze se s nehodou pocita uz pri konstrukci, takze kazde sedadlo ma bezpecnostni pasy a pred jizdou(u letadla odletem) je provedeno aspon zakladni skoleni na tema, co delat v pripade prusvihu.
Dalsi vec je, ze u letadla (pokud se nejedna o bombu) je zpravidla dost casu (par minut) od okamziku, kdy se o problemu vi, do chvile pristani/narazu. V aute, autobusu, ale i vlaku je uz zpravidla pozde - i kdyz zrovna tento pripad je ponekud zamotany. Fira nakladu zacal couvat, vsechna cest za tuhle reakci (byt logickou, ale spousta lidi by mozna zazmatkovala a treba jen vyskocila z masiny) ... co v tu chvili delal fira motoraku, tezko rict. Ano, ma kabinu niz, takze mohl videt mene nez fira masiny ... ale i tak je to zvlastni nepomer - maly motorak ani nezastavi a naklad stihne zacit couvat.
Sam jsem zvedav na vysledky vysetrovani, zejmena na vysvetleni tohoto renoncu - jako prvni coveka napadne myslenka, ze fira motoraku nekoukal pred sebe, ale ona tam mohla klidne hrat roli i zminena hromada dreva a tak podobne, takze nehodlam soudit, dokud se nedozvime, jak to bylo.
Asi se to nedozvíme, ale oběť této nehody asi určitě neseděla.
Nevím, kolik je obvykle času od chvíle, kdy fíra zjistí, že dojde ke srážce, do okamžiku srážky…
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
