Vodňany — Dne 2. února 2010 v 8.14 ráno se ve Vodňanech u železničního přejezdu při výjezdu ze stanice Vodňany ve směru na Číčenice srazil osobní vlak Os 18003 dopravce České dráhy jedoucí z Volar do Číčenic s krátkým manipulačním vlakem dopravce ČD Cargo, vedeným strojem 751.316-1. Na osobním vlaku byla nasazena jednotka Regionova s motorovým vozem 814.065-9, který je také nejvíce poškozen.
Na místě nehody je hlášeno 20 zraněných, z toho jsou tři zranění těžká. 9 lidí bylo převezeno do nemocnice v Českých Budějovicích, převážně s poraněními hrudníku a končetin. Jedna z cestujících, starší paní, svým zraněním na místě podlehla. Na místě zasahují hasiči z Vodňan i Strakonic (některé z cestujících museli z vagonu vynést na nosítkách a kolečkových křeslech) a nejméně šest vozů rychlé záchranné služby. Provoz na trati je přerušen; osobní vlaky jsou v úseku Bavorov – Vodňany – Číčenice vedeny náhradní autobusovou dopravou. Vyšetřování mimořádné události je v začátcích. Po nárazu zůstaly vlaky od sebe vzdálené téměř 50 m, první vůz soupravy osobního vlaku vykolejil a má poničenou přední část.
Podle prvních výsledků šetření za nehodu asi může strojvedoucí osobního vlaku. Podle informací, které ČTK poskytl mluvčí ČD Cargo Roman Jandík, vyjel osobní vlak z vodňanského nádraží dříve, než měl. ČD Cargo manipulovalo v protisměru jízdy osobního vlaku s nákladními vozy, které měly do odjezdu osobního vlaku vjet na vedlejší kolej. K tomu ale už nedošlo. Když strojvedoucí manipulačního vlaku uviděl, že proti němu jede osobní vlak, okamžitě zareagoval — zařadil zpětný chod a couval. Náraz sice neodvrátil, ale výrazně potlačil sílu nárazu. Také díky tomu vyvázl bez zranění, jeho kolega byl zraněn lehce.
Prvotní odhad škod, jak jej prezentuje Drážní inspekce, přesahuje 5 milionů korun. 5 milionů je škoda na soupravě regionova, 250 tisíc na majetku ČD Cargo a SŽDC bude muset vynaložit na opravu tratě minimálně 10 tisíc korun.
Na webovských stránkách Hasičského záchranného sboru se můžete podívat na fotografie z místa železniční nehody.
V 15:14 byly z kolejí odstraněny z dopravní cesty poslední následky nehody a od 17:00 je plně obnovena doprava na trati - informoval ČTK mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Již 2. září 2007 jsme přinášeli neradostnou zprávu o tom, že se u Vodňan srazily dva osobní vlaky.
Zdroj: Drážní inspekce ČR, České dráhy, ČTK

Uváděl jsem jen krajní možnosti, které pak samozřejmě zabzař neohlídá. Jinak byli i třeba piloti co se chtěli zabít (a to nemyslím teroristy), některým se to asi i cestujícími povedlo (EgyptAir)...
Vy asi netušíte jak to v reálném provozu chodí, že? Myslím, že jinak byste toto rozhodně nenapsal.
Za prvé jsem nepsal na nulu, ale téměř. Psal jsem o provozní chybě (strojvedoucí, výpravčí/dispečer), nikoliv o špatně navrženém systému, technické závadě na trati/vozidle (typu pád mostu, prasklá náprava...), ani o úmyslném porušování předpisů (typu bezdůvodné jízdy z vypnutým zabzař apod.).
Dále si také myslím, že ETCS je v současnoti zcela nesmyslně předražen - minimálně vozidlová část.
Pro ilustraci...před pár lety jsme vozili ranní Os z Brna do Oslavan a zpět.Kdo to zná,ví,že Ivančice-Oslavany je také D 3.Souprava 754 + 3 vozy + v závěsu 850+050. Po příjezdu do Oslavan bylo nutno ohlásit se dirig.dispečerovi,odvěsit HV,naházet si výhybky,objet soupravu,přivěsit HV,udělat zkoušku brzdy a opět se ohlásit...navíc se všechno zapisovalo do dopravního deníku.Bez pomoci vlakvedoucího by se něco takového vůbec nedalo stihnout.Na všechny tyto úkony bylo od příjezdu do odjezdu celkem 14 minut.
Děkuji za faktický přínos k diskusi. Bohužel lidskému faktoru se železnice nevyhne.
Musím se ale opakovat, zaznělo zde, že D3 je kvůli šetření, není, tehdy ani dnes na to nebyly a nejsou peníze. Je jedno jestli je to vláda levice nebo pravice. Stačilo by aby se všem zvedly daně a není problém tady dělat ETSC a GPS pozic vlaku. Já jsem rád, že se obnovují alespoň hlavní tratě a přiznejme si, že mimo trasy Praha-Ostrava není obsazenost vlaků na 100% a nákladní doprava taky není v optimálních číslech, takže z hlediska ekonomiky bude rekonstrukce a obnova tratí vždy mrháním peněz.
Omlouvám, se že jsem stočil diskusi do ekonomiky ale některé komentáře pořád upozorňují, že je to kvůli šetření.
Nesouhlasím s komentářem, že zabzař eliminuje lidskou chybu na 0, to zařízení někdo navrhl a vyrobil, státní úřad má ručit za jeho bezchybnost a lidé za jeho obsluhu. Na této trati není výpravčí u vlaku ale ve vysílačce a někdo evidentě porušil základní pravidla a prostě si jen tak vyjel? Proč, že musí prodat pět lístků. Každá nehoda je tragická ale tvrdit, že kdyby tam bylo nejmodernější zabzař tak se nikdy nic takového nestalo je špatně. A svědčí o tom mnoho případů i ze západní ciziny.
Však právě! To je nejslabší článek systému zabezpečovacích zařízení na české železnici. Stanice, tratě a přejezdy fungují na úrovni SIL4 (teď samozřejmě mluvím o těch koridorech), ale vlak, který po nich jede, se nechá „oblbnout“ mačkáním živáku.
…ale samotné zabezpečení je otázkou traťového zabezpečovacího zařízení a vlakového zabezpečovače.
ETCS je vlakový zabezpečovač.
Na lokálkách je to samozřejmě jiné. Radioblok snad bude krok správným směrem.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
