..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Honza  mail  
21.01.2011 (20:15)  
zdenek84: já to myslel vážně!
21.01.2011 (20:14)  
@acolmitzli: Dík za info :)
Mohol by som Ti potom v prípade nejakých dotazov poslať súkromnú správu? Je k nezaplateniu, že som tu natrafil na človeka, ktorý v tej krajine čo-to vlakom pocestoval :)
21.01.2011 (20:11)  
přesně tak, koženky jsou super, proto je taky používají železnice na celém světě a koženková budou i sedadla nových ice:)
registrovaný užívateľ Honza  mail  
21.01.2011 (19:48)  
quido.speedy: koženky jsou nejlepší, nejen že se snadněji vyčistí, dlouho vydrží, lépe vypadají, nedrží se v ní prach, drobky a jiný bordel!
Nechápu kdo vymyslel, že se budou měnit za ty hnusy!
registrovaný užívateľ Honza  mail  
21.01.2011 (19:45)  
Busman:
Podíl pozadu jedoucích sedaček je v kupéčku přeci úplně stejný jako ve velkoprostoru (čtyřky i letadlo).

Tak to je snad dobře, že si každý může vybrat nak kterou stranu chce sedět. Ve vlaku jet pozadu mi noc nevadí, ale autobusem je tu u mě nemyslitelné.
Uspořádání dnešních modernizovaných 053 je celkem dobré až na hnusný plyšový potah, dá se taky jet po, nebo proti směru a nové sedačky jsou pohodlnější než ty původní co na první pohled vypadají jako ty u Bdt. Akorát proč tam není ta přepážka, nechápu, vypadá to jak roura.
registrovaný užívateľ Sim 
21.01.2011 (13:30)  
Fučida > neni mozne loketni operku nahodou zvednout? To u steny do ulicky jaksi nejde, ji odstranit :-)

Ale to je fuk. Ono proste zalezi na prioritach - ja si treba radeji jako osmy pujdu sednout do kupe v becku, co ma loketni operky (je jich par, puvodne to tusim byly lehatka), nez se nedobrovolne tulit k nekomu cizimu - to radsi fakt ozelim tech par cm prostoru na ten oddelovac.
21.01.2011 (13:13)  
Já sem rád že Bp se dotkne pouze přečalounění. Ty sedačky mám asi nejraději. Jsou konstrukčně jednoduché, nápaditě řešené a pohodlné. Musím dodat, že se mi jako alergikovi (a teď mě nekamenujte) nejlépe spí vleže v koženkovém B. Ten mikroplyš je v tomhle ohledu šílené, ale šílené zlo.

Osobně bych potáhl sedačky Bp materiálem, který je na autosedačkách. Přemístil otvírák na flašky z podstolečku jinam (minule jsem si o něj pořezal nohu), vyměnil podlahy a pokud by byla klima, tak i okna.
Pak už je přidat nové dveře, wc, SGP300... ...ale to už jsme na ceně i výbavě novostavby.
21.01.2011 (12:09)  
Sim: Ale zase je tam o 1 loketní opěrku navíc, což vyrovná ty dveře od kupé. :-)
registrovaný užívateľ Sim 
21.01.2011 (11:56)  
Fučida > rozdil sirky skrine vozu rady Y a rady X+Z je presne 57 mm. Pokud se podivate na jakekoliv kupe s predsuvnymi dvermi, tezko najdete nejake, ktere bude sirkou steny spolu s dvermi zabirat mene prostoru -> prestavenim na velkoprostor bude i v "uzke" kastli vic mista, nez v kupe se "sirokou" kastli, pokud chceme zachovat stejne sirokou ulicku.

Takze nejen na delku, ale i na sirku je v podstate kupe vuz nehospodarny z hlediska rozmisteni sedacek pri zachovani komfortu pro cestujici.
21.01.2011 (11:08)  
Bmpeer su tiez UIC-Z2 tak tako Bmee a su tak 4 sedacky vedla seba, celkovo 76 miest a v nich je dobra vzdialenost medzi sedackami
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko